Az „Atanáz hitvallás” különösen jelentős a Szentháromság tanítása szempontjából, amelyet erőteljesen kifejez az arianizmus elleni küzdelem érdekében. A nyugati egyház liturgiájában a vasárnapi zsolozsma első részében szavalták. Az ambroziusi szertartásban azonban Szentháromság vasárnapján himnuszként használják az Olvasmányos zsolozsmában, a Te Deum helyett.
- (1) Aki üdvözülni akar, annak először katolikus hittel kell rendelkeznie:
- (2) ha valaki nem őrzi meg épségben és romlatlanul, kétségtelenül örökre elpusztul.
- (3) A katolikus hit szerint egy Istent imádunk a Szentháromságban, és a Szentháromságot az egységben,
- (4) a személyek összekeverése vagy a lényeg szétválasztása nélkül:
- (5) Mert más az Atya személye, más a Fiú személye, és más a Szentlélek személye;
- (6) de az Atya, a Fiú és a Szentlélek istenisége egy, dicsőségük egyenlő, és fenségük örökkévaló.
- (7) Amilyen az Atya, olyan a Fiú, és olyan a Szentlélek is:
- (8) teremtetlen az Atya, teremtetlen a Fiú, teremtetlen a Szentlélek;
- (9) hatalmas az Atya, hatalmas a Fiú, hatalmas a Szentlélek;
- (10) örökkévaló az Atya, örökkévaló a Fiú, örökkévaló a Szentlélek;
- (11) és mégis nem három örökkévaló, hanem egy örökkévaló;
- (12) sem három teremtetlen, sem három hatalmas, hanem egy teremtetlen [mérhetetlen] és egy óriási [teremtetlen].
- (13) Így az Atya is mindenható, a Fiú mindenható, a Szentlélek is mindenható;
- (14) és mégis nem három mindenható, hanem egy mindenható.
- (15) Így Isten az Atya, Isten a Fiú, Isten a Szentlélek;
- (16) és mégis nem három Isten, hanem egy.
- (17) Így az Atya az Úr, a Fiú az Úr, a Szentlélek az Úr;
- (18) és mégis nem három Úr, hanem egy Úr:
- (19) Mert ahogyan a keresztény igazság arra kötelez minket, hogy minden egyes személyt külön-külön Istennek és Úrnak valljunk,
- (20) tehát a katolikus vallás tiltja, hogy három Istenről vagy Úrról beszéljünk.
- (21) Az Atyát senki sem alkotta, nem teremtette, és nem is nemzette;
- (22) a Fiú egyedül az Atyától van, nem alkottatott, nem teremtetett, hanem nemzett;
- (23) A Szentlélek az Atyától és a Fiútól van, nem alkottatott, nem teremtetett, nem nemzett, hanem onnan származik.
- (24) Tehát egy Atya van, nem három Atya; egy Fiú, nem három Fiú; egy Szentlélek, nem három Szentlélek.
- (25) És [-!] ebben a Szentháromságban semmi sincs előtte vagy utána, semmi sem nagyobb vagy kisebb,
- (26) de mindhárom személy örökkévaló és egyenlő.
- (27) Tehát mindenben, ahogy fentebb mondtuk, tisztelnünk kell mind a Szentháromságban való egységet, mind a Szentháromságot az egységben [a Szentháromságot az egységben, amelyet a Szentháromság egysége képvisel].
- (28) Aki üdvözülni akar, annak így kell gondolkodnia a Szentháromságról.
- (29) Az örök üdvösséghez azonban szükséges hűségesen hinni a mi Urunk Jézus Krisztus megtestesülésében.
- (30) Igaz hitünk tehát az, hogy valljuk, hogy a mi Urunk Jézus Krisztus, az Isten Fia, [is] Isten és ember:
- (31) Ő Istentől született az Atya lényegéből idők előtt, és Ő ember, aki az anyja lényegéből született az időben;
- (32) tökéletes Isten, tökéletes ember, intelligens lélekben és emberi testben létezve;
- (33) isteni mivolta szerint egyenlő az Atyával, emberi mivolta szerint azonban alacsonyabb rendű az Atyánál;
- (34) Ő, bár Isten és ember, nem két, hanem egy Krisztus;
- (35) az egyik azonban nem az isteni természet testté válása, hanem az emberi természet Istenbe való felvétele által;
- (36) egy a maga teljességében, nem a lényeg összekeveredése, hanem a személy egysége által.
- (37) Mert ahogyan egy ember egy lélek és egy test, úgy az egy Krisztus is Isten és ember.
- (38) Szenvedett a mi üdvösségünkért, leszállt a pokolba, és harmadnap feltámadt [-!] a halálból,
- (39) Felment a mennybe, az Atya jobbján ül, onnan jön el ítélni élőket és holtakat.
- (40) Eljövetelekor minden ember testében feltámad, és számot ad tetteiről;
- (41) És akik jót tettek, az örök életre jutnak, akik pedig rosszat tettek, az örök tűzre.
- (42) Ez a katolikus hit: aki nem hisz benne hűségesen és szilárdan, az nem üdvözülhet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése