Bertrand
Russell, az igencsak közismert néhai ateista „Miért nem vagyok
keresztény” című esszéjében leírja, hogy egykoron mennyire mellbe vágta
egy gondolat, amit John Stuart Mill fogalmazott meg önéletrajzában: „Az
apám arra tanított, hogy a ’Ki teremtett engem?’ kérdés megválaszolása
lehetetlen, mert azonnal felmerül, hogy akkor ’Ki teremtette Istent?’” Ebből Russel arra következtetett, hogy „mivel
mindennek van oka (okozója), ez alól Isten sem lehet kivétel, tehát
Isten létezésének is kell, hogy legyen oka (okozója).”
Bár Russel fenti kijelentése az
Ősrobbanás elméletének megfogalmazása előttről származik, érdekes módon
Stephen Hawking is felteszi ugyanezt a kérdést Az idő rövid története
című könyvében, amiben egy mindenre egységes választ adó elmélet után
kutat:
„Szükség van-e [ehhez] teremtőre és amennyiben igen, kifejt-e más hatást a világegyetemre és ki teremtette Istent?”
Az igazat megvallva, a kérdést
leggyakrabban gyerekektől hallani, így meglepő, amikor tekintélyes
tudósok vagy filozófusok szájából hangzik el. Isten természetét vagy
fogalmát, illetve a természetről manapság sokak által vallott nézeteket
figyelembe véve azonban a válasz nem annyira bonyolult. Főleg azért
nem, mert a látszólagos nehézség a kérdésfeltevésben rejlik.
(Természetesen fontos, hogy az ember alázattal közelítse meg az élet
fontos kérdéseit, és emlékezzen, hogy „ha valaki azt gondolja magáról,
hogy ő már „tud valamit”, az az ember igazában még semmit sem tud úgy,
ahogy kellene,”1. Kor 8.2 ez azonban nem jelenti azt, hogy semmit sem tudhatunk.)
A természettudósok jelentős hányada
által elfogadott Ősrobbanás elmélet szerint – és itt fontos
megemlíteni, hogy keresztény és ateista tudósokat egyaránt találunk
közöttük – a világegyetem (tér, anyag, energia és az idő) nagyjából 15
milliárd évvel ezelőtt jött létre. A semmiből. Bár az elmélet számomra
nem elfogadható, be kell vallani, hogy bizonyos szempontból nagyon
hasonlít a bibliai teremtéstörténetre, miszerint minden a semmiből
lett.
A pusztán természettudományos elméletben
rejlő problémákat egyre többen veszik észre. John Barrow és Joseph
Silk asztrofizikusok szerint
„az új elképzelés sokkal jobban hasonlít a teremtés hagyományos metafizikai ábrázolására, vagyis a semmiből való teremtésre és egy konkrét időpontra, amikor ez megtörtént, illetve magának az időnek a határozott kezdetére.”
Stephen Weinberg Nobel-díjas fizikus szerint
„az állandó állapotú modell [ami szerint a világegyetem öröktől fogva létezik] azért annyira vonzó elmélet, mert a legkevésbé hasonlít a Teremtés könyvében leírtakra.”Cited in John D. Barrow, The World within the World (Oxford: Clarendon Press, 1988), 226.
Csakhogy a világegyetem eredete nem
Weinberg preferenciáitól függ, így annak nagyon is volt kezdete és a
fizikai valóság tényleg a semmiből lett.
Egyesek persze úgy gondolják, hogy a
világegyetem minden ok nélkül jött létre a semmiből, de hogyan jöhet
létre bármi a semmiből? Létezés a nemlétből? Ez nem egy olyan
világnézeti kérdés, amit egy feltörekvő tudós egy napon majd
megdönthet. Gondoljunk csak bele: hogyan jöhet létre bármi, amikor
ennek még a lehetősége sem létezik? Erős a gyanú, és mint fentebb
láthattuk, többről van szó gyanúnál, hogy a semmiből-valami elmélet
gyökere Isten létezésének tagadásából ered. A „semmiből semmi sem lesz”
(ex nihilo, hihil fit) elvét valószínűleg senki sem kérdőjelezné meg a
világon, ha az nem erősítené a bibliai teremtéstörténetet.
A semmiből-valami elméletet számos szkeptikus is elutasítja. Kai Nielsen ateista filozófus ezt írja:
„Tételezzük fel, hogy egy nagy robbanást hallunk és megkérdezed tőlem, hogy mi okozta, mire én azt felelem, hogy „Semmi. Csak úgy megtörtént.” Ezt a választ bizonyára nem fogadnád el. Mi több, valószínűleg teljesen értelmetlennek találnád.”
Ha pedig ez igaz egy kis robbanásra, akkor miért ne lenne igaz egy nagyra, az Ősrobbanásra?
A fentiek után térjünk a lényegre: Ki teremtette Istent? Hogyan válaszolhatjuk meg a kérdést?
Először is, hívőként nem állítjuk, hogy
mindennek, ami létezik, létezik oka vagy okozója, hanem azt, hogy
mindennek, ami létrejön, létezik oka vagy okozója. Más szóval, minden,
ami elkezdődik, okkal kezdődik. A világegyetemnek volt kezdete
(függetlenül attól, hogy melyik elméletet fogadjuk el), tehát kell,
hogy legyen oka vagy okozója is. Az örökkévaló Istennek azonban erre
nincs szüksége, mert neki nincs kezdete vagy vége. Öröktől fogva
létezik és nemcsak kezdete nincs, de az időn felül áll.
Szkeptikus körökben jó eséllyel
hallhatunk ilyen és ehhez hasonló kijelentéseket: „Mindennek oka van,
még a világegyetem okozójának is szükségszerű, hogy legyen oka.”
Valóban? A kérdés megfogalmazása eleve kizárja Isten létezésének
lehetőségét. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy „minden valóság
fizikai, tehát Isten nem létezhet”. Csakhogy nem minden valóság
fizikai. A logika szabályai vagy az erkölcsi értékek nem fizikai
valóságok, mégis léteznek. Ebből az is következik, hogy nem mindennek
van okozója. Ahogy az sem egyértelmű, hogy amennyiben mindennek, ami
létrejön, kell, hogy legyen okozója, az az ok Isten.
Egy másik érdekesség, hogy nemcsak a
múltban (Platón, Arisztotelész vagy a XIX. századi ateisták), de ma is
akadnak olyanok, akik szerint a világegyetem örök és nincs szükség
magyarázatra a létezésére. Ha valóban így gondolják, akkor ez miért nem
lehet igaz Istenre? Akik pedig ragaszkodnak hozzá, hogy a világegyetem
a semmiből lett, miért gondolják ezt valószínűbbnek, mint azt, hogy
Istentől ered? Vagy, ahogy Dallas Willard filozófus megfogalmazta:
„Semmivel sem kevésbé valószínű egy öröktől fogva és önmagától létező lény létezése, mint egy önmagától fennálló, önmagát fenntartó esemény ok nélküli előfordulása.”
Továbbá, bizonyos valóságokhoz, például a
logika vagy a matematika törvényeihez, szintén nincs szükség okozóra.
Amennyiben a fizikai világ nem létezne, kettő meg kettő még mindig négy
lenne? Vagy olyan logikai kijelentések, miszerint A nem lehet egyenlő
nem-A-val, akkor is igazak lennének? A válasz minden bizonnyal, igen.
Végül pedig a „Ki teremtette Istent?”
kérdés azért sem helyes, mert Istent egy lapra helyezi a teremtéssel és
eleve kizárja Istent, mint a világegyetem magyarázatát. A kérdés azt
sugallja, hogy minden függ valamitől és nem létezhet semmi önmagától.
Isten azonban egészen más kategóriába tartozik. Egy olyan kategóriába,
ahol nem túl erős a verseny. A kérdés majdnem annyira értelmetlen,
mintha azon tanakodnánk, hogy milyen íze van a kék színnek. A definíció
szerint Isten öröktől fogva, önmagától és szükségszerűen létezik. Ne
írjuk már azt is a számlájára, hogy ehhez nincs szüksége okra.
Átfogalmazva a kérdést meglátjuk, hogy az megválaszolja önmagát: Mi
okozta az önmagától létező, okot nem igénylő Ok létezését, aki a
definíció szerint létrehozhatatlan?
Egyéb kérdés?
Paul Copan: That’s Just Your Interpretation című könyvének felhasználásávalhttp://idokjelei.hu/2017/10/ki-teremtette-istent/