Bergoglio-nak az izraeli Yad Vashem holocaust-központban 2014. május 26-án tartott beszédéhez a „Messa in latino” internetes lap közzétette egy pap kommentárját. Bergoglio beszédét teljes terjedelmében német nyelven a Szentszék hozta nyilvánosságra, de a beszéd nem csak az ő honlapjukon olvasható, hanem videón is megtekinthető (és ellenőrizhető).
[szerk. megj.: E cikk olasz szerzője – csakúgy, mint a fordító, a
katholisches.info munkatársa, Giuseppe Nardi – Bergoglio-t természetesen
„Ferenc pápának” nevezi, amit ez a honlap már nem tud átvenni. Ahol a
szerző nem ezt a nevet használja, az szó szerinti fordításban áll.]
Egy szükséges teológiai pontosítás
Írta: egy olasz pap
Először le kell szögezni, hogy csatlakozni kell ahhoz a felháborodáshoz,
amit Bergoglio a koncentrációs táborokban legyilkolt zsidók miatt
fejezett ki. Az erőszak és a terrorista elnyomás minden formáját
feltétel nélkül el kell ítélni, függetlenül attól, hogy milyen politikai
irányzat vagy mely sátáni terv alapján követik el azokat. És az is
helyénvaló, hogy erre mindig figyelmeztetni kell, nehogy az ilyen
borzalmak megismétlődjenek. Eddig a kötelező teória.
Ugyanakkor a gyakorlat sajnos másképp néz ki. A gyilkolás ma is tovább folytatódik a világ különböző részein, sőt köztünk, a világ „legcivilizáltabb” részén is. Míg a nemzetiszocialisták titokban és illegálisan gyilkoltak, addig ma a meg nem született gyermekek botrányos legyilkolása fényes nappal történik és egészen „legálisan”.
Ugyanakkor a gyakorlat sajnos másképp néz ki. A gyilkolás ma is tovább folytatódik a világ különböző részein, sőt köztünk, a világ „legcivilizáltabb” részén is. Míg a nemzetiszocialisták titokban és illegálisan gyilkoltak, addig ma a meg nem született gyermekek botrányos legyilkolása fényes nappal történik és egészen „legálisan”.
Se a zsidók ellen elkövetett bűntetteket, se a nemzetiszocializmus
bűntetteit, se a bolsevizmus bűntetteit, se az Oszmán Birodalomban és
Törökországban a keresztények ellen elkövetett bűntetteket, se a mexikói
keresztények ellen elkövetett bűntetteket, se a latin-amerikai katonai
diktatúrák bűntetteit, se a Távol-Keleten elkövetett bűntetteket, se a
Líbiában, Szíriában stb. elkövetett bűntetteket nem szabad elfelejteni.
Hiszen az áldozatok számára nincs rosszabb, mint az ellenük elkövetett
bűntett.
Mindazonáltal Bergoglio néhány kijelentése – legyenek azok bármilyen jó szándékkal kimondva, hogy bizonyos elvárásoknak megfeleljenek – lehetséges félreértésekre adnak okot.
Mindazonáltal Bergoglio néhány kijelentése – legyenek azok bármilyen jó szándékkal kimondva, hogy bizonyos elvárásoknak megfeleljenek – lehetséges félreértésekre adnak okot.
2014. május 26-án Bergoglio a Yad Vashem-ben szó szerint ezt mondta:
„Ádám, hol vagy? (lásd Ter 3,9) Hol vagy, oh, ember? Hova jutottál? E helyen, a soa-ra való emlékhelyen, Isten eme kérdését újra felcsendülni halljuk: Ádám, hol vagy?
Ebben a kérdésben benne van az Atya egész fájdalma, aki elvesztette fiát. Az Atya ismerte a szabadság rizikóját, tudta, hogy fia elveszhet .. de talán még az Atya sem tudott egy ilyen esetet, egy ilyen mélységet elképzelni! E hívás: Hol vagy?, hangzik el itt, a holocaust felmérhetetlen tragédiájának láttán, mint egy hang, mely egy feneketlen mélységben vész el…”
„Ádám, hol vagy? (lásd Ter 3,9) Hol vagy, oh, ember? Hova jutottál? E helyen, a soa-ra való emlékhelyen, Isten eme kérdését újra felcsendülni halljuk: Ádám, hol vagy?
Ebben a kérdésben benne van az Atya egész fájdalma, aki elvesztette fiát. Az Atya ismerte a szabadság rizikóját, tudta, hogy fia elveszhet .. de talán még az Atya sem tudott egy ilyen esetet, egy ilyen mélységet elképzelni! E hívás: Hol vagy?, hangzik el itt, a holocaust felmérhetetlen tragédiájának láttán, mint egy hang, mely egy feneketlen mélységben vész el…”
Alázatosan bátorkodom arra utalni, hogy Isten, amikor a Teremtés
Könyvében ezt a kérdést feltette, egészen biztosan nem gondolt se a
soára, se a Yad Vashemre. Egy ilyen exegézis több mint csak egy heterodox [más hitű; téves hitű, elhajló, eretnek] merészség!
Ugyanilyen alázatosan bátorkodom arra utalni, hogy Isten az
emberekhez intézte kérdését és nem a Fiához (éppen azért merem ezt
megtenni, mert Bergoglio tudatosan egyes számot használ), hiszen az Atya
(egyetlen) Fia (a Szentháromság egy pápa számára eléggé jelenlevőnek
kéne lennie) Krisztus. Az ember Istennek és nem az Atyának, mint az első
Isteni Személynek a fogadott gyermeke. Az ember Isten fogadott gyermeke
Krisztus üdvöthozó megtestesülése által vált.
A zsidó teológia számára Isten nem háromszemélyű, és az örökbefogadás sem érvényes minden emberre, hanem csak egy népre, nevezetesen az övékre. Ez kétezer év óta Jézus Krisztusnak és ezzel Istennek a visszautasításából definiálódik. Teológiailag nézve ebből a visszautasításból nehezen származhat áldás.
Ezek szerint Bergoglio a Yad Vashem-ben a keresztény helyett a zsidó teológiát képviselte?
A zsidó teológia számára Isten nem háromszemélyű, és az örökbefogadás sem érvényes minden emberre, hanem csak egy népre, nevezetesen az övékre. Ez kétezer év óta Jézus Krisztusnak és ezzel Istennek a visszautasításából definiálódik. Teológiailag nézve ebből a visszautasításból nehezen származhat áldás.
Ezek szerint Bergoglio a Yad Vashem-ben a keresztény helyett a zsidó teológiát képviselte?
Azt állítani, amit Bergoglio a Yad Vashem-ben állított, hogy „talán
még az Atya sem tudta” az emberiségnek „egy ilyen esetét, egy ilyen
mélységét elképzelni”, egy még az előzőnél is demonstratívabb,
felháborítóbb és nyilvánvalóbb eretnekséget jelent!
Isten mindent tud, amit Bergoglio pápának legalább a katekizmusból
tudnia kellene. Azt állítani, hogy Isten még meggondolatlan is volt,
amikor az embernek szabad akaratot ajándékozott, mert Ő ennek a
következményeit „talán nem tudta elképzelni”, egyenesen felháborító,
pimasz eretnekség, de mindenek előtt szentségtörés!
A „talán” módhatározóval e kijelentés eretnek tartalma egyáltalán nem lesz kisebbítve. Az
az állítás, hogy akár csak egyetlen pici lehetőség fennáll vagy egy
olyan kategorikusan nincs kizárva, hogy Isten nem mindentudó lehet, tág
teret enged a kétségnek, és biztosan nem katolikus.
Végül bátorkodom, ha csak mellékesen is, még arra is utalni, hogy a
rasszizmus és az állami terror „feneketlen mélysége”, amit Izrael a
Szentföld eredeti bennszülött népessége ellen folytat, és a megszállt
területek mostani lakossága ellen, az Atya és az egész Legszentebb
Szentháromság előtt nem kevésbé ismert, mint a soa. De „talán” Bergoglio
pápa erről nincs informálva, holott ott állt az új „siratófalnál”, amit
Izrael állam állít fel. Ahelyett, hogy a mostani Izrael által
elkövetett elüldözés, elnyomás és a keresztények vagy a szentföldi
emberek együttesének zaklatása ellen egyetlen szót is ejtett volna,
Bergoglio koszorút helyezett el a cionizmus megalapítójának sírjánál.
Ez is egy kérdéses aktus, amit azonban az új pápa-fiúk nem akarnak látni. (forrás: www.katholisches.info – 2014. május 28.)