János ev. 5:1-11
Adventi vasárnapokon ünnepi
készülődésünkben a bethesdai beteg vezet bennünket. Ő a nagy várakozó,
az adventi ember képe és szimbóluma, aki 38 hosszú éve várja betegsége
gyógyulását a tó gyógyító vizétől.
Jézus egy ünnepre
Jeruzsálembe korán érkezvén kiment a híres tóhoz, amelynek vize
sokaknak gyógyulást hozott már, hogy maga is lássa azt, s a betegeket,
akik várták a víz mozdulását, hogy akkor sietve-rohanva elsőként
léphessenek a tóba – és végre meggyógyulva lépjenek partra. Nem
gondolom, hogy ezeknek a betegségben szenvedő nyomorult embereknek sok
látogatója akadt volna. Hiszen kit érdekelhet beteg, magatehetetlen
emberek társasága: vakoké, sántáké, aszott testűeké? Akik jajgatnak,
kiáltoznak, siránkoznak, könyörögnek, vagy koldulnak? Aki közéjük téved
is olykor, az is sietve hagyja ott őket, szinte menekülve az emberi
nyomorúság ilyen halmozott tömege közeléből.
1. Jézus nem a
csodatevő vízhez megy le, hogy ujjai között tapogassa ki annak
csodatevő erejét. Nem. Jézus a betegek közé megy, akik a tó körüli öt
tornácban tengetik beteg életüket. Azok között is megáll egy mellett,
aki bizonyára a legrégibb, legöregebb és már elhíresült beteg volt – a
nyomorultak doyenje: a 38 éve beteg. Jézus Krisztusban a betegek,
nyomorultak és kivetettek világában egyszerre csak megjelent az isteni
irgalom: a Krisztus Jézus!
A 2000 évvel ezelőtti római világ
brutálisan kegyetlen rabszolga birodalom volt. Falanxokba szervezett
légióival sorra hódította meg az akkor ismert világot. Leverte és
kegyetlenül kivégezte a hatalma ellen lázadókat. Rómából délre vezető
Via Appia mellett végelláthatatlanul sorakoztak a keresztfákra
szegezett ellenségei. Az apának joga volt elfogadni, vagy elvetni
gyermekét, az úr nemcsak adhatta-vehette rabszolgáját, de meg is
ölhette, mert azt még ember-számba se vették!
Egy ilyen hideg,
szívtelen és irgalmatlan világban jelent meg a szeretetből fakadó
irgalmasság: Krisztus. Ha azt kérded miért terjedt rettenetes üldözések
ellenére is futótűzként a kereszténység? A felelt erre az, mert a
velejéig hitetlen, kegyetlen és embertelen világban intézményes
formában, megjelent, győzedelmeskedett és azt átalakította Krisztus
Keresztény Egyháza. Ebből törvényszerűen következik az ellenkezője is,
hogy ha a világból kiszorítják, kivetik mert megvetik a Keresztény
Egyház létét, elveit és szolgálatát – mint aminek tanúi vagyunk modern
korunkban –, akkor olyan mértékben tűnik el világunkból a szeretetből
fakadó irgalmasság és esünk vissza a kereszténység előtti irgalmatlan,
önző, kegyetlen és embertelen-szubhumán pogány világba, melynek
tragikus jelei az újfajta rabszolgaságok megjelenése, forradalmak,
világ és helyi háborúk, valamint a terrorizmus elburjánzása. Lassan de
biztosan eluralja világunkat, ha ugyan már meg nem tette, az
új-pogányság a réginek minden formájával és megnyilvánulásával.
2. Egyszer csak megáll e nagy beteg nyoszolyája mellett egy fiatal
idegen, akit sohasem látott: Jézus. Aki szánakozva nézett rá, s
átérezvén betegsége nyomorúságát és annak hosszú idejét, váratlanul
megkérdezte, amit soha senki eddig meg nem kérdezett tőle: „Akarsz-é
meggyógyulni?” (6 v.).
Kétezer év távlatából ez a kérdés
hangzik az irdatlan időn át és most elérkezik e beteg korhoz amelyben
élünk s amely számos betegség alatt szenved, nyög és haldoklik. Minden
korban mindenki tudta, hogy a világ beteg. Gyógyítani mindig is
megpróbálták. Hadvezérek úgy, hogy más népeket meghódítottak, s a
legyőzöttek rabszolga munkájával, javaival, és kincseivel gazdagították
magukat és népüket. A felfedezők eladdig ismeretlen világrészek
felfedezésére, meghódítására és birtokba vételére indultak. Kiirtották
az őslakosságot, s gyarmatként csatolták országaikhoz azokat kegyetlen
kizsákmányolásnak alávetve. A politikusok pedig mindig újra osztották a
világot hatalmi érdekeik szerint. Modern korunkban kezdve a Szent
Szövetségtől, az első és a második világháború békediktátumain át.
Szenvtelenül régi, történelmi országokat töröltek el, s újakat
kreáltak, abban a tévhitben, hogy a világbéke korszakát teremtik meg.
Az első világháborúról azt hitték, hogy az lesz az „utolsó háború”, és
20 év múlva újra dübörögtek a még rettenetesebb fegyverek. Azóta egy
nap sem telt el, hogy valahol a világban ne lett volna háború. Vajon ma
nem vetítődik-e az emberiségre a közelgő harmadik világháború sötét
réme? Krisztus itt áll és megkérdezi halálosan beteg világunktól:
Akarsz-é meggyógyulni?
Krisztus megáll az ő beteg Egyháza
mellett is, amely évszázados belső meghasonlottságban él. Amely
erőtlenné vált a világgal való küzdelmében, s amelybe behatolt a
kételkedés szelleme, melynek bizonyságtétele száradttá lett, élete
meggyengült, hívei hátat fordítanak és csendesen elhagyják. Lehet, hogy
mi már-már feladjuk a küzdelmet, de nem Jézus. Ő megáll a sokféle
betegségben szenvedő és erőtlen Egyháza mellett és megkérdezi:
„Akarsz-é meggyógyulni?”
És Krisztus megáll előtted is, aki
gyengeségben, erőtlenségben önmagadról való lemondásban talán betegen
és egyedül hagyatva tengeted életed napjait: miért és meddig? Aki már
belefáradtál a hosszú, kilátástalan küzdelembe a napi malom-taposásba,
az emberek önzésébe, gonoszságába, szenvtelenségébe és
irgalmatlanságába. Aki vállaidon életed súlyos terheit cipeled: a
sikertelenségeket, a kihasználásokat, becsapásokat, a keserűségeket, az
elhagyatottságodat, az életed kibírhatatlan és végtelen magánosságát.
És már méregeted, vajon hány lépés megtételére lesz még erőd, mielőtt
végképpen feladnád és összeroskadnál. És most előtted áll Krisztus és
megkérdi tőled is: „Akarsz-é meggyógyulni?”
3. Ne azt feleld,
amit a bethesdai beteg panaszolt, hogy „Nincs emberem!”. Hiszen
pontosan az a Te embered, aki a kérdést feltette: Jézus Krisztus, az
Isten Fia a Te Megváltód, Ő a Te Embered! És Embere a Világ, és benne
az Egyház gyógyulásának!
Valaki előállhat, és azt vetheti
ellen, hogy mindez csak üres szónoki beszéd! Már hogyan lehetne egy
2000 éve élt személy jelen ma és döntő hatást gyakorolni a mai
emberekre, a világ ezernyi problémájára és még az egyházára is? És ezen
túl, hogyan lehet egy személy egyszerre, szimultán módon jelen ezernyi
vagy még több hívő embernek?
Ehhez hasonló kérdésre kerestek
és találtak megoldást Lutheránus teológusok a 18-ik században. Az ő
problémájuk az úrvacsora tanából eredt. Tudni kell, hogy a lutheránus
teológia Jézus Krisztus valóságos jelenlétéről tud az úrvacsorai
jegyekben. A probléma az volt, hogy miképpen lehet Krisztus egyszerre
jelen ezer oltáron? A megoldást a Communicatio idiomatum tantételében
fogalmazták meg, azaz, hogy a mennybéli Krisztus részesül Isten
attribútumaiban.
Eszerint a feltámadott és megdicsőült
Krisztus osztozik Isten mindenütt-jelenvalóságában,
omnipresentia-jában. Keresztény vallásunk egyik jellemzője, hogy nekünk
nem csak vallásalapítónk és szent könyvük van – Jézus Krisztus és a
Biblia – más vallásoknak is van alapítójuk és szent könyvük. Hanem
nekünk feltámadott és Élő Urunk is van! Ebből következik, hogy
vallásunk igazi lényege, éltető eleme és haszna a hívőnek az Élő Urral
való személyes, mindennapi kapcsolata. Akinek keresztje alá teszi le
vétkeit, kezére hagyja életét, terveit és terheit. Akitől belső
békességet, tanácsot, útmutatást, biztatást, és erőt nyer mindennapi
életéhez.
Ilyen haszna más vallásoknak aligha lehet! Egy
egyszerű hasonlat megvilágítja ezt. Akinek Internetje van számítógépén,
az egy és ugyanazt a híradót tudja nézni és hallgatni a világ minden
pontján, egy-és-különböző időben is. Nos, ha ez a csoda vetített
képekkel megoldható, mennyivel inkább valóság lehet az egy más, magasan
fejlett rendszerű világban, amilyen az Isten országa!
Jézus Krisztus adventi gyógyító parancsa Világunknak, Egyházunknak és nekünk is szól, ha meg akarsz gyógyulni:
„Kelj fel…és járj – de Vele!
Dr. Pungur József