Gondolatok az évközi 16 vasárnap (B sorozat) olvasmányaihoz
A mai prédikációm a szokásosnál kissé hosszabb lesz, ezért előre elnézést kérek – de, remélem senki nem fog elaludni alatta.
A mai evangélium ezzel fejeződik be: Amikor
Jézus kiszállt a hajóból, és látta a nagy tömeget, megesett rajtuk a
szíve. Olyanok voltak, mint a juhok pásztor nélkül. Sok mindenre kezdte
őket tanítani.
A mai olvasmány pedig Jeremiás próféta könyvéből ezekkel a szavakkal kezdődik: Jaj
a pásztoroknak, akik elvesztik és szétszélesztik legelőm juhait -
mondja az Úr. Ezért ezt mondja az Úr, Izrael Istene a pásztoroknak, akik
népemet vezetik: Szétszélesztettétek nyájamat, szétkergettétek, s nem
törődtetek vele. Nos, nekem majd lesz gondom rátok, mégpedig gonosz
tetteitek szerint - mondja az Úr. De nyájam maradékát magam gyűjtöm
össze azokból az országokból, ahová elűztem őket; visszahozom őket
legelőikre, ott gyarapodni fognak és megsokasodnak. Pásztorokat rendelek
föléjük, hogy gondjukat viseljék és legeltessék őket; nem félnek és
nem remegnek többé, és egy sem vész el közülük - mondja az Úr.
Ezek nemcsak a múltban elhangzott
szavak, hanem olyan prófétai üzenetek, amelyek a szemünk előtt
játszódnak, teljesednek. Ezt szeretném illusztrálni a mai
prédikációmban, amelynek ilyen címet is lehetne adni: a jelenkor
egyháztörténelme.
A napjainkban is zajló intercommunio
vitának néhány állomását szeretném ismertetni, amely a német egyházban
zajlik a katolikus hitet alapjaiban érintő kérdésekről. Ismertetésemet a
Katolikus Válasz blogban megjelent híradások alapján állítottam össz,
amelyek napra készen követik az eseményeket. https://katolikusvalasz.blog.hu
A hónap elején voltam a Máriás Papi
Mozgalom nemzetközi vezetője Larrocue atya által papoknak tartott
lelkigyakorlaton, Máriagyűdön. Jó megerősítés volt ez számomra a jelen
korban az egyházban zajló események, folyamatok értelmezéséhez is.
A Máriás Papi Mozgalom az én fiatal pap
koromban indult és Szent II. János Pál pápasága idején bontakozostt ki
a Szűzanya által Gobbi atyának adott üzeneteken keresztül, amelyek
valódi prófétai üzeneteknek bizonyultak és hivatalos egyházi
jóváhagyást is nyertek. Különösen jól lehet ezek segítségével
értelmezni napjaink egyházi történéseit. Ennek a mozgalomnak sok püspök
és bíboros is a tagja.
Egy héttel ezelőtt pedig én tartottam
lelkigyakorlatot kb. 50 résztvevőnek péntek déltől vasárnap délig. Ennek
egyik témája volt a bibliai démonológia,
amelyben végig vezetem, hogy a Biblia hogyan tanít a Sátánról és a
bukott angyalokról, azok létéről, a világban való tevékenységéről, és
Jézus és a keresztények hozzájuk való viszonyáról.
Pál apostol Tesszalonikaiakhoz írott 2. levelében olvasható az alábbi mondat: Tudjátok
azt is, mi késlelteti (az antikrisztus) föllépésének idejét. A
gonoszság titka már munkálkodik, csak annak kell még az útból eltűnnie,
ami még késlelteti. Nos, ami leginkább útjában áll az antikrisztus
nyílt színrelépésének, az a szentmisében és az Oltáriszentségben
köztünk lévő Jézus. Őt kell eltávolítani a katolikus templomokból és a
tabernákulumokból.
Az Oltáriszentségben való hit aláásásának legfrissebb fejleményeit szeretném ismertetni lépésről lépésre Németországban.
Hogy eddig már milyen lépések történtek
az Oltáriszentség iránti tisztelet leépítésére a római Katolikus
Egyházban jórészt német vezénylettel, az egy külön előadás vagy
elmélkedés tárgya lehet.
Most azt szeretném bemutatni, hogy
napjainkban, az utolsó hónapokban milyen lépések történtek ebben az
irányban a a német püspökök részéről.
2018 február 22-én Reinhard Marx
bíboros, a német püspöki konferencia elnöke bejelentette, hogy a
konferencia döntött egy olyan lelkipásztori útmutató kiadásáról, amely
„egyedi esetekben” és „bizonyos körülmények között” engedélyezni fogja,
hogy katolikus hívek protestáns házastársai szentáldozáshoz
járulhassanak, feltéve, hogy e házastársak „helyeslik a katolikus hitet
az Eucharisztiában”. A közlemény szerint a kérdésről "intenzív vita"
folyt, és abban végül "nem könnyű döntés született”. Később kiderült,
hogy Németország 67 püspöke közül mindössze 13 szavazott nemmel a
püspöki kar rendes tavaszi nagygyűlésén. Tehát a német püspöki kar
2/3-a szavazta meg a dokumentumot.
Többek között az Egyházi Törvénykönyvben az alábbi paragrafusra hivatkoztak.
844. kán. -- 1. §. A katolikus
szentségkiszolgáltatók a szentségeket csakis katolikus krisztushívőknek
szolgáltathatják ki megengedetten [...]
4. §. Életveszély esetén, vagy ha a
megyéspüspök vagy a püspöki konferencia megítélése szerint más súlyos
szükség sürget, a katolikus kiszolgáltatók [az Oltáriszentséget]
megengedetten szolgáltatják ki a katolikus egyházzal teljes közösségben
nem lévő többi keresztényeknek is, akik nem tudnak saját közösségük
szolgálattevőjéhez járulni, és ezt önként kérik, feltéve hogy ezekkel a
szentségekkel kapcsolatban katolikus hitről tesznek tanúságot, és
kellőképpen felkészültek.
Müller bíboros szerint, akit XVI.
Benedek pápa nevezett ki a Hittani Kongregáció élére maga helyett,
miután pápává választottá, és akit Ferenc pápa néhány éve eltávolított
erről a posztról, néhány nap múlva egy vele készült interjúban azt
hangoztatta, hogy a német püspöki kar tévesen használja fel a
vonatkozó kánonjogi passzust azért, hogy a saját döntését alátámassza.
Müller bíboros szerint „nem helyes” az, hogy a német püspökök a
kánonjogi szabályozásnak erre a kitételére hivatkoznak. A bíboros
szerint ugyanis a kivételek az általános szabály alól (ti. hogy
szentáldozásban csak katolikus hívő részesülhet) a lelkek örök
üdvösségét tartják szem előtt, gyakorlatilag halálveszély sürgetése
esetén. Egy vegyes felekezetű házasságban ilyen sürgető vészhelyzet nem
áll fenn.
Brandmüller bíboros a német püspökök
interkommunió ötletéről azt mondja: „Teljesen tisztességtelen húzás!" Ő
egykor a Történettudományok Pápai Bizottságának elnökeke volt, tehát
jó rálátása van a folyamatokra. Az „az egzisztenciális vészhelyzetek
szabályainak a normális életre való alkalmazását a bíboros
szalámitaktikának nevezi (értsd rajta az Oltáriszentségbe vetett
katolikus hit szétdarabolásának egy következő lépése), és „gonosz
trükknek”. Ez egy taktikai lépés a nemkatolikusok általános áldoztatása felé. „Ha
a német püspökök dokumentuma most olyan egyedi esetekről beszél,
amelyekben ez lehetséges, úgy ez a lényegét tekintve csupán egy taktikai
lépés a nemkatolikusok általános áldoztatása felé.” A német bíboros
ehhez hozzáteszi: "nevezhetjük ezt a megközelítést 'szalámitaktikának'
is. Vagy másként: az egyfolytában csöpögő víz lemarja a sziklát. Egy
teljesen tisztességtelen húzás, annak érdekében, hogy a valódi célt
elérjék.”
A német püspökök arról írnak, hogy
protestáns házastársaknak „az Eucharisztiára való éhsége” miatt kellene
kiszolgáltatni az Oltáriszentséget. Brandtmüller bíboros ezt „nem kis
erőfeszítéssel kitalált esetnek” nevezi, amely „zavarbaejtően
melodrámai felvetés", vagy egyszerűen „érzelmes mese”. A bíboros
hozzáteszi, hogy „egy olyan keresztény, aki valóban áhítozik az
Oltáriszentségre, és tudja, hogy az Egyház nélkül nincs Eucharisztia,
az Eucharisztia nélkül pedig nincs Egyház, kérni fogja a befogadását a
Katolikus Egyházba. Bármi más kétséges és tisztességtelen lenne”.
Ahogy a bíboros írja, az Egyház nem „önkiszolgáló bolt”, ahol mindenki
kedvére válogathat a saját vágyai szerint. „Ez mindenről vagy semmiről
szól!” - mondja ki határozottan a bíboros.
A következő lépés az ügyben, hogy német püspökök egy csoportja április 4-én a Vatikán közbeavatkozását kéri a püspöki karuk interkommúnió tervezete miatt.
Rainer Woelki bíboros vezetésével hét német püspök kéri a Vatikánt,
hogy akadályozza meg, hogy katolikusok protestáns házastársai
szentáldozáshoz járulhassanak Németországban. Levelüket Ladaria
bíborosnak, a Hittani Kongregáció prefektusának címzik, és Kurt Koch
bíborosnak, a Vatikán Ökumenikus Tanácsa elnökének. Fő érvük az, hogy a
nagygyűlésen a püspöki konferencia olyan kérdésben tartott szavazást,
ami meghaladja a nemzeti konferencia hatáskörét, miután az magát a
katolikus hitet és az Egyház egységét érinti.
Egy hónap múlva, május 3-án tárgyalnak a
Vatikánban a német püspökök interkommúnió-tervezetéről. Nem a pápa
fogadta őket, hanem a Hittani Kongregáció prefektusa, aki a hiradások
szerint tolmácsolta Ferenc pápa üzenetét is a német feleknek. Mint
elmondta: a pápa nagyra értékeli a német püspökök elkötelezettségét a
ökumenizmus mellett, ugyanakkor azt kéri tőlük, hogy az ügyben jussanak
egyhangú álláspontra, az Egyház egységének szellemében.
A pápa válaszát bíborosok kommentálják
Az első Gerhard Müller bíboros a Hittani
Kongregáció előző prefektusa. Május 4-én nyilatkozott a National
Catholic Register katolikus híroldalnak. A bíboros a csalódottságát
fejezte ki a találkozó látható végeredménye felett, kijelentve, hogy a
szentszék vele kapcsolatos közleménye „nagyon gyenge”, mivel „nem adott
semmilyen választ a központi, lényegi kérdésre”. Müller bíboros ismét
hangsúlyozta, hogy nem lehetséges a „szentségi közösség egyházi
közösség nélkül”.
A hírportál szerint mindkét fél
csalódott. Az egyik fél azt várra, hogy a pápa erősitse meg hitünk
alappillérét, az Oltáriszentséget. Müller bíboros hozzátette: az Egyház
javára szükség volna „a katolikus hit világos kifejezésére”, arra,
hogy a pápa „megerősítse a hitet”, különösen „hitünk alappillérét, az
Oltáriszentséget”. A bíboros szerint a pápa és a Hittani Kongregáció
feladata lenne „nagyon világos útmutatást adni”, nem „személyes
véleményeken keresztül, hanem a kinyilatkoztatott hit szerint”. „Az
igazi probléma nem az ügy maga, hanem hogy a pápa visszautasítja, hogy
teljesítse a kötelességét, mint Péter. Ez pedig súlyos
következményekkel járhat” - idézi a Register a forrását. „Péter már nem
kőszikla, mint volt, hanem helyette a pásztor azt mondja a juhoknak:
'Menjetek, és keressetek magatoknak ti ennivalót!'”
A hírportál szerint ugyanakkor Reinhard
Marx tábora is csalódott, mivel a tervezet nemcsak nem kapta meg
Ferenc pápa nyílt támogatását, de azzal, hogy a pápa a Hittani
Kongregációra bízta a tárgyalások mediálását, a kérdést maga is
lelkipásztoriból hittanivá tette. Marx bíboros ezzel szemben
folyamatosan hangsúlyozta, hogy a tervezet lelkipásztori megoldás
csupán, amely nem érinti a katolikus tanítást, ezért a Hittani
Kongregáció bármi részvétele a vitában okafogyott és megalapozatlan.
A második kommentáló a holland Willem
Eijk bíboros, aki Utrecht érseke. Ő azt nyilatkozta, hogy a német
püspökök tervezete világosan ellentmond az Egyház tanításának, ezért a
bíboros a meglepettségét fejezte ki, amiért azt Ferenc pápa nem
utasította el azonnal. „A Szentatyának világos irányelveket kellett
volna adnia a német püspöki konferencia küldöttségének, az Egyház
egyértelmű tanítása és gyakorlata alapján" - nyilatkozta a bíboros.
Kijelentette továbbá, hogy Ferenc pápa „nagy zavart keltett a hívek
között”, és „veszélybe sodorta” az Egyház egységét. A bíboros szerint
az Egyház jelenlegi helyzete a végidőket idézi, a Katekizmus 675.
pontja szerint, amely „egy vallási megtévesztésről” szól, „mely az
embereknek a problémáik látszólagos megoldását kínálja föl cserében
azért, hogy elpártolnak az igazságtól”.
A 3. kommentáló Hamburg érseke Stefan
Hesse. Ő a másik oldalt képviseli. Az érsek szerint azzal, hogy a német
püspöki konferencia tagjaitól egyhangú álláspontot kérve a kérdést
visszautalta hozzájuk, Ferenc pápa azt fejezte ki, hogy a püspöki
konferencia az illetékes dönteni a katolikus hívek protestáns
házastársainak áldoztatásáról.
A 4. kommentáló Reinhard Marx bíboros, a
német püspöki konferencia elnöke, aki az előző nyilatkozóhoz hasonlóan
nyilatkozik. Számára világos, hogy mit jelentenek Ferenc pápa szavai a
német püspökök interkommunio-tervezete kapcsán. A bíboros szerint a
lényegi üzenet az, hogy a katolikus hívek protestáns házastársainak
áldoztatásáról a német püspöki kar maga dönthet, és nem szükséges ebben
a kérdésben a teljes világegyházzal egyetértésre jutnia.
Csak zárójelben jegyzem itt meg, hogy a
kézbeáldozást is a német püspökök kezdeményezték, és a kivételnek
számító szabály általánossá lett napjainkban az egész egyházban. Ha
valaki ma nyelvre akar áldozni és térdelve, azokat bizonyos papok nem
áldoztatják meg, pedig ehhez nincs jogunk.
Azt is kifejezte Marx bíboros, hogy ha
nem születik egységes álláspont, egyházmegyénként fogják bevezetni
Németországban az interkommuniót.
A következő bíboros, aki nyilatkozik a
kérdésben a nigériai Arinze bíboros, aki korábban az Istentiszteleti és
Szentségi Kongregáció prefektusa volt, valamint II. János Pál pápa és
XVI. Benedek pápa tanácsadója is. Ő azt mondja, hogy az
Oltáriszentségben kizárólag a kegyelem állapotában lévő katolikusok
részesülhetnek, és ez nem olyasmi, amit meg lehetne osztani, mint a
sört vagy a tortát.
Hatodikként Köln érsekét, Rainer Maria
Woelki bíborost idézem, aki közvetíteni próbál a két fél között.
Élet-halál kérdésnek nevezte a németországi interkommunió vita
rendezését. Beszédét mintegy 1000 hívő előtt mondta a kölni dóm előtti
téren. Sok vita volt az Oltáriszentségről az elmúlt hetekben. Egyesek
azt mondták: 'Miről szól ez az egész? Ez ostobaság!'. Mások még azt is
mondták: 'Ez egy vásári komédia!'. Én azt mondom: ez élet-halál
kérdés... Ez fundamentális kérdés! És ezért kell küzdenünk, és a jó
utat keresnünk. Nem akármilyen utat, hanem az Úr útját.
Woelki bíboros felidézte azokat a
erősödő nemzetközi kritikákat is, amelyek szerint a német egyház
önmagába forduló és önmagát túlzottan nagyra tartó, aki a kiemelkedő
pozícióját úgy próbálja megőrizni egy változó társadalmi környezetben,
hogy meghajol a szekuláris követelések előtt. „Megismételném, hogy mi
itt Németországban nem egy 'boldog szigeten' élünk, nem vagyunk egy
nemzeti egyház. Részei vagyunk a nagyszerű Egyetemes Egyháznak, és
valamennyi német egyházmegyénk tagja a globális egésznek, ami egyetlen
fő, a Szentatya alatt egyesül”. Woelki bíboros a beszédeiben a vitázó
felek megbékélését szorgalmazta, hangsúlyozva, hogy az Egyház tagjainak
mindig „egymással és egymásért” kell lenniük. A szavaira a
hallgatósága tapssal reagált.
Roma locuta, causa finita. Az egyházban
eddig érvényes mondás: Róma szólt, az ügy befejeződöt. Május 4-én ez a
hír jelent meg: Nyilvánosan is az ellenzők mellé állt a Hittani
Kongregáció és Ferenc pápa a német interkommunio-tervezet vitájában.
Egy levelet hozott nyilvánosságra a szentszék, amelyet a Hittani
Kongregáció prefektusa, Luis Ladaria érsek írt a német püspöki
konferencia elnökének, Reinhard Marx bíborosnak. A német nyelven írt és
május 25-ei keltezésű levelet maga Ferenc pápa is aláírta.
A Hittani Kongregáció a hivatalos
levelében megerősítette annak a hét német püspöknek az álláspontját,
akik a világegyházra tartozónak és elfogadhatatlannak tartották a
februárban a német püspöki konferencia háromnegyedének szavazataival
jóváhagyott interkommunio-tervezetet. A tervezet értelmében egyedi
mérlegeléssel áldoztathatóvá válnának Németországban a katolikus hívek
protestáns házastársai. A tervezetet támogató német püspökök ezt
pusztán lelkipásztori kérdésnek ítélték, ami szerintük nem tartozik a
világegyházra, és mint ilyenhez, nem szükséges hozzá a szentszék
jóváhagyása. Ladaria érsek ebben a levélben azt írja, hogy Ferenc pápa
„arra a következtetésre jutott”, hogy a német püspökök dokumentuma,
amelyben engedélyt adnának az interkommúnióra, „nem áll készen a
publikálásra”. Az érsek ennek indokait is megnevezi, ezek szerint: „Az,
hogy a vegyesházasságokban élő protestáns keresztények részesülhetnek-e
szentáldozásban, olyan kérdés, amely az Egyház hitét érinti, és a
világegyház számára is jelentőséggel bír”. A Kongregáció szerint
emellett a kérdésnek „olyan következményei vannak a más egyházakkal és
egyházjellegű közösségekkel meglévő kapcsolatokra, amelyeket nem szabad
alábecsülni”. A levélben a Hittani Kongregácó azt is világossá teszi,
hogy „a téma az egyházjogot is érinti, különösen az Egyházi Törvénykönyv
844. kánonjának értelmezését”.
Kérdezhetjük: Róma szólt, az ügy valóban befejeződött? - Korántsem!
A katolikusvalasz.blog.hu oldalon, aminek alapján most ezt az összeállítást is készítettem, látható egy Németország térkép,
amelyen be vannak jelölve a német katolikus egyházmegyék. Közöttük
sárga kerettel jelölve annak a 10 egyházmegyének a neve, amelyek 2018.
július 12-éig bevezették az interkommuniot a katolikus házastársú
protestánsok számára.
Aki tisztán akar látni a jelenkori
egyháztörténelemben, annak érdemes ezt a cikksorozatot végigkövetnie a
Katolikus Válasz blogon. Ha valaki nem akarna belemélyedni ebbe a
témába, érdemes legalább az ügyben érintett szereplők arcára vetni egy
pillantást.
Mi ez – tehetjük fel joggal a kérdést –
ha nem egy második reformáció magas egyházi tisztségviselők által a
Katolikus Egyházon belüről vezérelve?
„Jaj a pásztoroknak, akik elvesztik
és szétszélesztik legelőm juhait - mondja az Úr. Szétszélesztettétek
nyájamat, szétkergettétek, s nem törődtetek vele. Nos, nekem majd lesz
gondom rátok, mégpedig gonosz tetteitek szerint - mondja az Úr”.
De ne féljünk, az Úrnak nemcsak a nyájat
szétziláló pásztorokon tartja rajta a szemét, hanem sokkal inkább
vigyáz magára a nyájra. „Pásztorokat rendel föléjük, hogy gondjukat
viseljék, és legeltessék őket, nem félnek és nem remegnek többé, és
egy sem vész el közülük – mondja az Úr… Királyként uralkodik majd,
bölcsen kormányoz, s gondja lesz a jogra és az igazságra az országban”.
https://bocsajozsef.piarista.hu/irasok/elmelkedesek/vasar-es-unnepnapokra/809-roma-locuta-causa-finita-a-nemet-interkommunio-botrany