Válasz Beer Miklós püspök atyának
Az alábbiakban Barsi Balázs ferences szerzetes atya írását közöljük, amelyet Beer Miklós püspök atyának szán, nyílt válaszként. A cölibátus témájában ajánljuk még ezt a korábbi bejegyzésünket.
Beer Miklós püspök nős férfiak pappászentelésében látja a paphiány megoldását.
Európában általában, és nálunk,
Magyarországon, nem paphiány van, hanem hívőhiány. Ha egy-egy fíliában
tíz-húsz ember, vagy annyi sem jön össze vasárnaponként szentmisére,
akkor hazánk missziós terület lett. Egy évtizeddel ezelőtt a verbiták
(missziós atyák) térképén Magyarország a választható missziós országok
között szerepelt. Argentína őserdeiben nem a papok számát növelték,
hanem remekül felkészített, Istennek szentelt (coelibatust vállaló)
papok számára nagyszerű missziós programot dolgoztak ki, és katekétákat
neveltek melléjük.
Valóban el kellene hagyni azt a fajta, a
fölszentelt nős diakónusok által néha gyakorolt „csonkamise”-szerű
liturgiákat, és az Isteni Ige hatékony hirdetését kellene bevezetni
helyette. A szemináriumokban arra kellene nevelni a papságra készülő
fiatalokat, hogy felkészített katekétákkal és diakónusokkal dolgozzanak
együtt.
Helyes, amit a püspök atya mond, hogy
nem a papok megházasodásáról van szó, hiszen arról szó sem lehet, mert a
coelibatus fogadalmában visszavonhatatlanul átadták magukat a szűz
Krisztus Főpap szolgálatára.
Inkább a papok nevelésében az egyéni
életszentségre való törekvést kellene a középpontba állítani, bemutatva,
hogy éppen ennek a kisugárzása az igazi pasztoráció: „Ti vagytok a föld sója.", "Ti vagytok a világ világossága." (Mt 5,13-14), ld. Vianney Szent Jánost.
Amikor szent buzgalomtól elragadtatva megoldásokon törjük a fejünket, néha elhanyagoljuk megkérdezni magát az Úr Jézust.
Ő, amikor a házasság felbonthatatlanságáról szólt,
és az őt hallgató apostolok azon megütköztek (hogy a mózesi
felmentéseket nem Isten akaratának tartja), akkor ezen megütközés után
nem egy új témát hozott elő, a coelibatust, hanem a házasság
kontextusában maradva kijelenti, hogy van, aki lemond a házasságról a
Mennyek Országáért. Tehát nem arról volt szó, hogy valaki eleve nem
nősül meg, hanem arról, hogy a Mennyek Országa úgy érkezhet el az
életébe, hogy abbahagyja a nemi életet a feleségével. Nyilván nem a
feleség beleegyezése nélkül.
Ez volt az ősi gyakorlat. Pappá vagy
püspökké szentelés előtt éppen a papság vállalásáért mondtak le a
házasság gyakorlásáról, a feleségük beleegyezésével.
Az Egyház később, hogy ezt a nehézséget
elkerülje (ti. a házasságban élő férj és feleség közös döntését), eleve
azon férfiak közül választotta ki papjait és püspökeit, akik a Mennyek
Országáért már lemondtak a házasságról.
A trullói zsinat
(nem egyetemes zsinat) tévedett abban, hogy ősi szokásra hivatkozva a
nős férfiak felszentelését úgy értette, hogy azok továbbra is
gyakorlatilag gyermeket nemzhettek. A keleti rítusú püspök miért nem
lehet férj? Mert ez az ősi szokás (amely Krisztus szavára hivatkozik)
maradványa.
Hogy ezt vállalni nehéz? Az egynejű házasság vállalása sem könnyű a romlott természetnek, de vállalható a kegyelemmel.
Minderről bővebben olvashatunk Stickler bíboros tanulmányában (a Központi Szeminárium adta ki), és Jáki Szaniszló "A coelibatus teológiája" című művében, valamint Jean-Pierre Batut bibliai elemzésében ("Feltámadás, cölibátus, nemiség", Communio 1995/III. évf./III.). Ezek elolvasása nélkül sajnos kiüresedhet az a hitben folytatandó párbeszéd, amely a coelibatust érinti.
A nős papság elterjedésével a
coelibatusban élő papság gyakorlatilag megszűnne (ld. a keleti
egyházakban). Így aki mégis a coelibatust választaná isteni sugallatra,
az nem kerülne-e abba a gyanúba, hogy püspök akar lenni? Illetve: jó
volna-e, ha csak szerzetesek köréből kerülnének ki a püspökök?
Természetesen nemcsak a coelibatus
úgymond külsődleges betartásáról van szó, hanem az egyetlen Főpap, Jézus
Krisztus követéséről mindenben, egészen addig, hogy a papnak a
teljesen osztatlan, Jézus Szívével egyesült szíve képes legyen az Ő
szeretetével szeretni a rábízottakat.
Ha ez Krisztus akarata, akkor van-e
egyházi hatalom, amely efölött áll? Tehát az eljövendő időkben ebben a
kérdésben sem csupán egy pasztorális probléma megoldása vezessen
bennünket, hanem Krisztus akaratának kutatása.
A kutatás tudományos része mellett a coelibatusban élő szentéletű papok életének és tanításának kutatása, valamint a lincolni egyházmegye példájának és hasonló példáknak a figyelembe vétele is fontos. És természetesen mindezeket meg kell, hogy előzze a mélységes imádság.
Kapcsolódó cikkeink:
Teológus pap válaszol a cölibátussal kapcsolatos kritikákra
Voderholzer püspök az Egyházat elhagyók „aggasztóan magas” számáról
Megnövelni a papi hivatások számát nem rakétatudomány
Sikerrecept paphiányra: Lincoln, Nebraska
Fiú ministránsokkal a paphiány ellen
André-Joseph Léonard érsek, a jó pásztor
Amerikai püspök "nyelvre és térdelve" áldozásra kéri az egyházmegye híveit
Teológus pap válaszol a cölibátussal kapcsolatos kritikákra
Voderholzer püspök az Egyházat elhagyók „aggasztóan magas” számáról
Megnövelni a papi hivatások számát nem rakétatudomány
Sikerrecept paphiányra: Lincoln, Nebraska
Fiú ministránsokkal a paphiány ellen
André-Joseph Léonard érsek, a jó pásztor
Amerikai püspök "nyelvre és térdelve" áldozásra kéri az egyházmegye híveit