Történeti visszapillantás
A
szentmise liturgiájának 1969-ben történt megújítása után
Nyugat-Európában rohamosan elterjedt a hívek között az a szokás, hogy
áldozáskor az Eucharisztiát a paptól saját kezükbe kérik, és utána
önmagukat áldoztatják. A római misekönyv általános rendelkezései között
erre nem találunk utalást, mert a 117. pont ezt írja elő: (A pap) „a
kissé felemelt Szentostyát mindenkinek külön felmutatja és mondja:
Krisztus Teste! Az áldozó ámennel felel, és magához veszi a Szentséget.”
Valaha
a hittanórákon azt tanították az elsőáldozásra készülő gyerekeknek,
hogy a püspök papszenteléskor a szentelendő kezeit (ujjait, a két
tenyerét) a keresztelendők olajával kereszt alakban megkente. A pap
kezei így váltak méltóvá, hogy az Úr testét érintsék. Ez szépen kifejezi
azt a keresztény lelkiséget, amellyel a „félelmetes szentséghez”
közeledett a hívő ember.
A
kézben áldoztatást annak apostolai az 1970-es években ókeresztény
példákra hivatkozva terjesztették. Pius Parsch már a 30-as években
idézte Szent Cirillt (+386), aki az áldozóknak ezt az utasítást adta:
„Amikor odalépsz, ne menj tenyeredet kinyújtva, sem az ujjaidat
szétterpesztve, hanem alakítsd bal kezedet mintegy trónussá a jobb kéz
számára, mint olyan számára, aki a királyt fogadja. Tenyeredet tartsd
öblösen, s úgy fogadd Krisztus testét, miközben áment mondasz.”
A
liturgia „apostola” azt azonban nem tette hozzá, hogy Rómában már a
VI. század folyamán a gyakori visszaélések (az Eucharisztia indok
nélküli elvitele, szentségtörés kockázata) miatt elhagyták a kézben
áldoztatást és elrendelték, hogy a Szentostyát a pap tegye az áldozó
nyelvére. A VII.–VIII. században számos helyi zsinat átvette és
megismételte a római rendelkezést, nyilvánvalóan nem ok nélkül.
Mi
okozta az ókeresztény szokás felújítását az elmúlt évtizedekben?
Mellesleg, az ókeresztény bűnbánati fegyelem visszaállítását senki nem
javasolta, sőt a rendszeres (legalább évi egy alkalommal végzett) gyónás
éppen akkortájt ijesztően megritkult. Az újítókat nem a nagyobb
higiénia iránti igény sarkallta, hanem egyfajta hangsúlyeltolódás az
Eucharisztia szemléletében és ennek jelekkel történő kifejezésében.
A
joggal sok tiltakozást kiváltott Holland Katekizmus (1966) azt írja,
hogy „az Egyház jelenleg nem tartja szükségesnek Jézus valóságos
jelenlétének igazságát a többitől elválasztva szemlélni. Lehet, hogy
erre valamikor szükség volt, amikor egyes téveszmék tagadták Jézus
valóságos jelenlétét.” (318. o.) Ebben a megfogalmazásban a valóságos
jelenlét egy szintre kerül az emlékezéssel, a közös étkezéssel, a
hálaadással, az áldozattal. Így szemlélve a szentmise „közös lakoma és
ugyanakkor közösségi hálaadás.” (322. o.) Nem véletlen, hogy a VI. Pál
pápa által fölállított bíboros bizottság az Eucharisztiát tárgyaló
holland szöveg helyett több fejezet terjedelemben új, a Tanítóhivatal
álláspontját tükröző megfogalmazás átvételét szorgalmazta, ami azonban a
hollandok ellenállásába ütközött.
Az
Eucharisztia tanát védelmébe vevő VI. Pál pápa a hivatalos engedélyt
nélkülöző áldozásról tudomást szerezve, ennek kapcsán kérdést intézett a
világ püspökeihez. Válaszában 1233 püspök elutasította az áldoztatás
új módját, 567 mellette foglalt állást, 315 pedig komoly föltételekhez
kötve tartotta csak megengedhetőnek.
A
világ püspökeinek többsége tehát elutasította! Az illetékes
kongregáció VI. Pál pápa kérésére közzétett nyilatkozatában a
hagyományos forma mellett állt ki, de azokban az országokban
engedélyezte, ahol ez már elterjedt. Oddi bíboros szerint VI. Pál pápa
személy szerint ellenezte a kézben áldoztatást. (Yves Chiron: Paul VI.,
1992, 293. o.) A történelmi tények felidézése segíthet az Eucharisztia
iránti tisztelet továbbgondolásában.
Megfontolandó szempontok
Látszólag
jelentéktelennek tűnő apróságok változtak meg a szentmisén belül az
Eucharisztia vételénél, ám ezek kifejezik azt a vallásos érzületet,
amelyet a változtatások szorgalmazói előnyben akartak részesíteni a
hagyományos érzülettel szemben. A hívek, engedelmeskedve a rövid
bevezetésnek, szinte egyik napról a másikra átvették a szentáldozás új
formáját, és csak utólag, az újat összevetve a régivel, kezdték
érzékelni a különbséget. Azután következett a szentélyek átalakítása, és
a régi rítusra emlékeztető építmény, az áldoztatórács gyors eltűnése.
Mintha a szentély rácsa azért omlott volna le, hogy a szentélyben
jelenlévő szentség (sacrum) elárassza a hajóban tartózkodó híveket,
jóllehet pontosan az ellenkezője történt: a hajóból áradt be a
mindennapi (profanum) a szentélybe a helyileg fogalmazott, társadalmilag
korrekt hangvételű könyörgésektől egészen az evangéliumi eseményeket
mímelő pantomim játékig. Az áldoztatórács csak akkor menekült meg, s
folytathatta létezését a templomon belül, esetleg új helyen, ha műemlék
volt, vagy kemény, márvány anyaga túl nagy gondot okozott a szentély
átépítésénél. „Templomban mégsem lehet robbantani”, mondta az egyik
lelkes átépítő, miközben heti igehirdetésével a hit szikláit
robbantgatta, azt magyarázva, hogy Jézus csodái mégsem csodák, csak az
apostolok hitének szóbeli képződményei.
Az
áldozásnál jelentős változás, hogy a hívek körmenetben vonulnak az
oltárhoz, és állva fogadják az Eucharisztiát. Két megoldás létezik: vagy
a hívek állják körül az oltárt, és a pap jár körbe az áldoztatás
során, vagy a pap marad egy helyben és a hívek járulnak elé, egyesével,
kettesével. Utóbbi megoldás a pap számára egyszerűbb, ám a hívek
szempontjából rosszabb. Ugyanis közvetlenül a Szent Test vétele előtt és
rögtön a vétele után mozogni kell, oda, majd arrébb lépni. A figyelem
pontosan a legszentebb pillanatokban szétszóródik, és nem az Úrral
foglalkozik. Az oltár körülállása esetén szintén ez a helyzet,
legföljebb ott egy-két másodperccel több ideig maradhat az áldozó.
Sajnos csak maradhat, mert szinte mindenki kötelességének érzi, hogy más
áldozni akaró vélt érdekében udvariasan azonnal visszalépjen, miközben
gondolatai elterelődése miatt magával a hozzá érkezett Jézussal
szemben válik udvariatlan házigazdává. Ekkor, e szent pillanatban az
emberi lélek természetes igénye miatt csakis a Mártával szembeállított
Mária szemlélődő példája lehet az irányadó. A régi formánál, ami azt
jelentette, hogy a hívő térdel a Szentség vételekor, ez a nyugalom,
szemlélődő odafigyelés természetszerűleg létezett. Lassúbb volt az
áldoztatás, már csak a kísérő imádság hosszabb volta miatt is, a hívek
hamarabb odatérdeltek a rács mellé, és kicsit még maradhattak a pap
továbbhaladása után is. Néhány pillanatról van szó csupán, de ez a
néhány pillanat minőségi többletet jelentett a lelki életben. Egyébként
régen sem volt kötelező letérdelnie annak, aki valami oknál fogva nem
tudott.
Az
állva áldozás indoka a liturgiareform utáni magyarázatok szerint az,
hogy az állás jobban kifejezi az istengyermeki szabadságot. Viszont a
térdelés az Istennel szembeni hódolat maradéktalan kifejezője. Vajon a
sokat emlegetett mai embernek melyikre van jobban szüksége? Sokszor
támad az a benyomás, hogy még a hívők is partneri viszonyban szeretnének
„tárgyalni” Istennel, mint egyenrangú felek.
Ez
a sajátos nagykorúság tűnik ki a kézben áldozáskor is. Az
őskeresztények szép példája, amit azonban a történelmi fejlődés
túlhaladott, alkalmas kifejezése annak a mai szemléletnek, hogy a hívő
és Isten között a pap szerepe visszaszorítandó, hiszen a hívő önmagát
áldoztatja. Ebben pedig benne lehet az önüdvözítés gesztusa. Ez utóbbi
megállapítás nem aggodalmaskodás, hanem szembenézés azzal az
irányzattal, amely az Eucharisztia áldozat jellegét, sőt a kereszthalál
áldozat jellegét igyekszik gyöngíteni vagy egyenesen megsemmisíteni a
hívek tudatában. A szentmise közösségi, hálaadó étkezésként
túlhangsúlyozott bemutatása annak tartalmi kiüresítése. A forma
megőrzése segíthet a tartalom megőrzésében.
A
Szentatya (II. János Pál) nem áldoztat kézbe. Ezzel szeretne példát
adni a hagyományos áldozási forma megőrzéséhez. II. János Pál pápa
1980-as franciaországi látogatásakor a francia köztársasági elnök
feleségét a televíziós kamera láttára sem áldoztatta kézbe. A pápának
nincs joga példát mutatni? Akkor Krisztus miért bízta meg a vezetéssel?
Ha pedig igen, akkor példája parancs erejű kellene, hogy legyen! A
lelkipásztori tapintat a kézben áldozni akaró hívek iránt ideig-óráig
kitérhet a példa követése elől, ám mit tesz majd, ha a valóságos
jelenlétbe és az áldozat jellegébe vetett hit rohamos gyöngülésével
találja magát szemben? A gyónások ijesztően csökkenő száma áttételesen
erre is utalhat, mert bár kevesen gyónnak, sokan áldoznak! A
szentségimádások elnéptelenedése szintén figyelmeztető jel.
(Tengernek Csillaga II./3 – 1997. május)
http://petersziklaja.ml/gondolatok-a-kezben-aldoztatasrol/#more-2087(Tengernek Csillaga II./3 – 1997. május)