Uram, a te szentséges szívednek ajánlom fel az egész életemet, múltamat, jelenemet, jövőmet, a legkisebb cselekedetem is. Irányíts és vezérelj engem. Add meg a tisztánlátás kegyelmét, hogy meg tudjam különböztetni a jót a rossztól. Add, hogy egész nap neked éljek.
Az
Egyház tanítóhivatala az évszázadok folyamán a katolikus erkölcstan
oktatására két formát alakított ki: az egyik, melyet katekizmusként
ismerünk, s melyet a legtöbb gyónási tükör használ, az emberi viselkedés
moralitását a Tízparancsolat alapján ítéli meg. A katekizmusokban az
egyes parancsok rövid mondatokban, melyek mögött Isten tekintélye áll,
tömören juttatnak kifejezésre egy-egy erkölcsi követelményt – előírást
vagy tiltást. Az egyes parancsokat követő magyarázatok további precíz
adatokkal szolgálnak, melyek a bűnelkövetés körülményeit is tárgyalják,
így lehetővé válik, hogy a hívek megállapíthassák, mikor követtek el
bocsánatos és mikortól már halálos bűnt.
A másik forma az erkölcstan ábrázolására az erénytan, ami ugyan már az
egyházatyáknál is felbukkan, de szisztematikus kidolgozást először a
középkor fénykorában kap. A katolikus erénytan túlszárnyalja a tisztán
emberi perspektívákat, köztük például ezeket a kérdésfeltevéseket: Mit
szabad tennem? Mit nem szabad tennem? Ezen emberi kérdésfeltevések
helyett az erénytan Krisztus ezen követeléséből indul ki: „Legyetek hát
tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!” (Mt 5,48) Az erénytanban az ember Isten képmásaként áll a középpontban, azaz azt hirdeti, hogy Krisztus tanítása és személyes példája szerint minden embernek Isten képmását kell saját magában létrehoznia. Ezért a korábbi – földhöz ragadt – kérdések itt már csak ily módon tehetők fel: Milyennek
kell az embernek lennie, hogy Isten képmásaként a Teremtőt tükrözze
vissza? Hogyan kell viselkednie, hogy olyanná váljon, amilyennek Isten
őt öröktől fogva elképzelte? A katolikus erkölcstan tehát semmiképpen
nem merülhet ki parancsok és tiltások felsorolásának mechanikus
betartásából, hanem az embert, aki számára Isten az ideál és egyúttal a
végső cél, teljes egészében át kell itassa és át kell formálja.
A
középkor skolasztikusai az erkölcsi élet egész területét összefoglalva
azt három isteni és a négy kardinális erényben dolgozták fel. Ők,
közülük különösen Aquinói Szent Tamás, ezt a felosztást nem
Arisztotelésztől vették át, miként ezt sokan állítják, hanem az ezeréves
keresztény hagyományból, még akkor is, ha Szent Tamás sokszor
hivatkozik a „filozófusra” (Arisztotelészre). Szent Tamásnak egyedülálló
módon sikerült nem csak a „helyes emberlétről”, hanem a keresztény
tökéletességről világos képet festenie, mely teljes egészében az isteni
kinyilatkoztatástól átitatva, a Krisztusban megváltott Isten-gyermek
természetfeletti nemességét fejti ki szisztematikusan, amivel minden
egyes embert arra sarkal, hogy lelkében az Isten-képnek egész élete
során minden területen megfeleljen.
A
Tízparancsolatból kiinduló parancs- és kötelesség-tan kétségen kívül
nagyon tiszteletreméltó, sőt a világos határok megjelölésével abszolút
nélkülözhetetlen. A benne található „Tilos!”, „Tedd!” isteni felkiáltó
mondatok bizonyára a legnagyobb segítséget jelentik a lelki fejlődés
kezdetén állók számára, akiknek még azért kell küzdeniük, hogy
konzekvensen kerüljék a halálos bűnöket és azokat a helyzeteket, melyek
ezek elkövetését elősegítik. A katekizmus elengedhetetlen segítség
annak megismerésére, hogy hol kezdődik a bűn.
Ugyanakkor pont ebben az előnyben, nevezetesen a bűn és a nem-bűn
közötti megkülönböztetésben, egyúttal bizonyos gyengeség is rejlik. Túl
könnyen azt a benyomást kelti, mintha a tökéletes keresztény élet
egyedül a bűnös dolgok elkerülésére korlátozódna. Az a veszély jön
létre, hogy a hívek megelégszenek a minimum teljesítésével, és a
szenttéválás és a katolikus tökéletesség felfelé igyekvő ideálját
teljesen elvesztik szemük elől. Fennáll a veszélye annak, hogy sokan
csak azzal tőrödnek, hogy ne kövessenek el halálos bűnt, és ne
kárhozzanak el.
Az
erénytan azonban ennél sokkal többet követel; azt vázolja fel, hogy a
megváltott embernek, az „új embernek, aki Krisztusban újjászületett”
milyenné kell válnia. Hogy mit és hogyan kell gondolkoznunk, beszélnünk
és viselkednünk, hogy valóban Isten példaképévé váljunk. Azok a lelkek,
akik a kegyelmi állapotban szilárdan kitartanak, a katolikus
szentség-ideál pont ezen pozitív ábrázolásától nyernek további
ösztönzést, hogy szakadatlanul saját tökéletesebbé válásukon
dolgozzanak, és ne elégedjenek meg azzal, hogy halálos bűnt nem követnek
el. A katolikus erénytan azt az ideált mutatja meg, melynek megvalósítása valójában minden megkeresztelt ember feladata. Ettől a követelménytől minden minimalizmus távol áll.
A katolikus erénytan a hívő tekintetét azon új útra tereli, mely minden
kereszténynek világosan megmutatja, hogy a szenttéválás és a
tökéletesség ugyan kihívóan meredek és szűk ösvényen érhető csak el, de
mégis mindenki előtt nyitva áll. Az Úr ugyan azt mondja, hogy csak
kevesen járnak rajta [„szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre
vezet – kevesen vannak, akik megtalálják” (Mt 7,14)], mindazonáltal nem
azért vannak kevesen, mert csak néhány kiválasztottnak szabad azon
járnia, hanem mert azok vannak kevesen, akik rászánják magukat, hogy
ezen a szűk és kényelmetlen úton járjanak.
Ahhoz,
hogy erényesek legyünk, először azzal kell tisztában lennünk, hogy mi
is az erény? Definíciója szerint az erény „az ember tökéletessége, ami
belsőleg tökéletessé teszi, és ami külső tetteit és viselkedését is
tökéletessé teszi”. [Katolikus Lexikon 1933: „Az erény akaratunk állandó hajlama és készsége az erkölcsi jó cselekvésére.
(Szent Tamás szerint: habitus operativus bonus)”] Arisztotelész szerint
az erény „az ember készsége, ami őt saját magát és tetteit jóvá
teszi”. Mindazonáltal az erény nem egyes jó aktusokból vagy tettekből
áll, hanem egy megszokásban, mely képessé tesz bennünket, hogy
könnyebben, gyorsabban és nagyobb biztossággal tegyük a helyeset. Erényről
tehát csak akkor beszélünk, ha szokássá válik bennünk a helyes
viselkedés. Összefoglalva: Az erények begyakorolt jó szokások, melyek
emberi képességeinket tökéletesítik.
Mindezekből
logikusan következik, hogy az erények mekkora jelentőséggel bírnak az
ember számára, mekkora értékkel bírnak saját maga és élete számára. Ez
teoretikusan hangzik, holott nagyon gyakorlati dolog, a gyakorlatban
valósul meg. Az embernek
különböző képességei vannak: testiek és szellemiek. A szellemi
képességeket „lelkierőnek” is nevezik. Az emberi lélek erőit két
magasabb és két alacsonyabb csoportba osztjuk. A két magasabb lelkierő –
az értelem és az akarat –, a lélek tisztán lelki, míg a két
alacsonyabb – a nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés, és a
vágyakozásra való képesség – a lélek érzéki területén székel. Az értelem, különösen a gyakorlati értelem ilyen kérdéseket tesz fel: Mi az igaz? Mi a jó? Mit akar Isten tőlem? Az
értelem fő tevékenysége tehát a fel- és megismerésből áll. A szabad
akarat arra törekszik, amit az értelem jónak és helyesnek ismert fel, és
azt utasítja vissza, amit az értelem hamisnak és rossznak ítélt meg.
A nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés kitartással és
lendülettel igyekszik a nehezen elérhető dolgokat megoldani, a cél előtt
álló akadályokat legyőzni. Ide tartozik például a csapások és kudarcok
méltó elviselésére való törekvés. A vágyakozásra való képesség olyan
dolgokra irányul, melyek érzéki élvezetet okoznak nekünk, például
édesség, vagy zenei és színházi előadások élvezete stb.
Magában véve mindezen lelkierők jók, azok az érzelmek is, melyek
ezekkel együtt járnak: mint például a szeretet, vágyakozás, félelem,
öröm, ellenszenv, bátorság, szomorúság, fájdalom stb. De az
egész ember csak akkor jó, ha minden lelkiereje az érzésekkel együtt
jól és helyesen rendezettek, és az értelem vezetése alatt állnak.
Mindazonáltal
lelkierőink rendezettsége az ősbűn következtében állandó veszélyben
van, mert az ősbűn következtében értelmünk elhomályosodott. Ennek
következtében gyakran nehéz számára, hogy a jót a rossztól, a helyeset a
hamistól megkülönböztesse. Az akarat szintén meggyengült, sokszor
kitér az elől, amit az értelem helyesnek ismert fel. Az ember gyakran
tudja, hogy mi a helyes és a jó, és mégis sokszor az ellenkezőjét
teszi. A magasabb lelkierők
meggyengülése negatívan hat az alacsonyabb erőkre is, melyek ennek
következtében már sokszor nem hajlandók magukat az értelemnek és az
akaratnak alárendelni, és ehelyett a „kellemes” vagy „kellemetlen”, a
„kedv, hajlam, vágy” vagy „kedvetlenség, idegenkedés” mércéje szerint
működnek. A meggyengült akarat gyakran nem képes uralkodni a
rendezetlen vágyakon, és ezért az ember túl gyakran teszi a kellemest,
és túl gyakran mulasztja el a szükséges kellemetlenséget megtenni.
A lélek
négy ereje kaotikus összevisszaságának rendezése a négy fő
(sarkalatos) erény feladata: az okosság tökéletesíti az értelmet, az
igazságosság az akaratot, a lelkierő a nehéz dolgok megoldására való
törekvést erősíti, és a mértékletesség az érzéki javak iránti törekvést
mérsékli. [Katolikus Lexikon 1933: „Az okosság a lelkiismeretet
élesíti az egyes cselekedetek erkölcsi értékének gyors és biztos
megismerésére; az igazságosság az egyént hajlandóvá teszi arra, hogy
megadja mindenkinek, ami őt megilleti; a mértékletesség az egyéni
akaratot saját ösztönös vágyaival szemben önuralomra képesíti; az
erősség a bajokkal és akadályokkal szemben kellőmagatartásra segíti.”] A
sarkalatos erények segítik az embert, hogy természetes célját és
természetfeletti tökéletességét elérje – vagyis, hogy tökéletes módon
pont úgy viselkedjen, ahogy az az emberi természetnek Isten rendelése
szerint megfelel.
Ezen
erények gyakorlása ugyan felettébb fontos, de nem elegendő! A
keresztség által Isten gyermekei lettünk, és a megszentelő kegyelem
által részt kaptunk Isten természetfeletti életéből, és ennél fogva
természetfeletti életcélunk elérésére kell törekednünk. Ehhez azonban
nem elegendő egy pusztán természetes jó élet, se a pusztán természetesen
jó tettek sem! Hogy az
ember saját erőit és képességeit messze felülmúló célját képes legyen
biztosan és jól elérni, Isten további erényeket ajándékozott neki. Ezek
az isteni erények – hit, remény, szeretet –, melyek a lélek erőinek
készséget kölcsönöznek, természetes erényeit tökéletesítik, és azokat
Istenre irányítják. Azért nevezzük őket „isteni” erényeknek, mert
direkt és közvetlenül Istenre utalnak, mert ezeknek az erényeknek fő
tárgya és indítéka Isten. A hit képessé teszi az értelmet, hogy
mindazt, amit Isten kinyilatkoztatott, igaznak fogadja el. A remény
tökéletesíti az akaratot, hogy mindazt, ami az örök üdvösség
elnyeréséhez szükséges, Istentől bizakodva várja. És a szeretet arra
képesíti az akaratot, hogy Istent saját magáért szeresse.
Másfelől
Isten a megszentelő kegyelemmel egyidőben ajándékozza meg az embert az
ú. n. „belénk öntött” erényekkel is, melyek természetfeletti módon
nemesítik meg és tökéletesítik a négy sarkalatos erényt, és az ember
minden cselekedetét természetfeletti céljára irányítják, és képessé
teszik az embert, hogy természetfeletti erényaktusokat hajtson végre.
Például az okosság természetes erényét természetfeletti síkra emelik,
amitől az értelem arra válik képessé, hogy ne csak a természetes
értelem szemszögéből ítélkezzen, hanem minden dolgot Istenre vonatkoztatva ítéljen meg.
Az igazságosság természetfeletti erénye az akaratot nem csak arra teszi
képessé, hogy mindenkinek és mindennek „annyit adjon, amennyi neki
jár”, hanem arra is, hogy mindezt Isten akarata szerint és az Ő
dicséretére tegye. A természetfeletti lelkierő Isten iránti hűségből és
az Ő dicsőségére vállal magára nehézségeket. Végezetül a vágyakozásra
való képesség a mértékletesség természetfeletti erénye által Istenre
irányítottá válik, vagyis a lélek könnyen és szívesen mond le érzéki
hajlandóságairól, hogy Istennek jobban tessen és hűségesebben tudjon
Neki szolgálni.
A
természetfeletti erényeket, melyek magasan felülmúlják a
természeteseket, miként az isteni minden emberit magasan felülmúl, az
ember nem képes megszolgálni, azokat csak ajándékként kaphatja meg Istentől.
Isten működik általuk bennünk és nélkülünk. Bár szorgalmas gyakorlással
az ember képes őket megszilárdítani, de növelni saját erejéből nem
tudja őket. A lélekben a természetfeletti erények növekedése a megszentelő kegyelem szaporodásával függ össze.
A
természetes erények csírájukban az emberi természetben rejlenek. Az
ember saját erejéből is képes őket megszerezni, de az ősbűn
következtében csak fáradságos megerőltetéssel képes őket kidolgozni és
tovább fejleszteni. És csak addig maradnak meg, amíg rendszeresen
ápolják őket. Ugyanúgy, ahogy egy zongorista csak heteken, hónapokon,
éveken keresztül tartó napi több órás gyakorlással válik képessé komoly
zeneműveket művészi fokon eljátszani, ugyanígy kell nekünk az erényeket
elsajátítanunk. És miként a zongorista, ha abbahagyja a rendszeres
gyakorlást, elveszti ujjai könnyedségét, ugyanúgy veszítjük el mi is az
erényeinket, amint felhagyunk az erényes aktusok rendszeres
gyakorlásával. A megállás ezen a területen egyet
jelent a visszalépéssel. Aki felhagy azzal, hogy egyre jobbá váljon, az
máris megszűnt jónak lenni. A megszerzett erény a
szakadatlan gyakorlat gyümölcse, és a természet törvényei szerint
helyes viselkedésünkhöz csak ez kölcsönöz tartósságot, bizonyosságot és
könnyedséget.
Természetes
erényei egy pogánynak, vagy egy halálos bűnben élőnek is lehetnek, nem
csak a megkeresztelteknek vagy a megszentelő kegyelem állapotában
levőknek. Az is megtörténhet, hogy egy pogány a természetes erényeket
nagyobb mértékben bírja, mint egy katolikus a kegyelmi állapotban – és
mégis: bár egy ilyen pogány tiszteletreméltó, sőt, csodálatraméltóan jó
ember lehet, pusztán természetes erényei az örök üdvösségét illetően
semmit nem használnak neki, legalábbis nem közvetlenül [Isten ezekért
cserébe megadhatja neki azt a különleges kegyelmet, hogy halála előtt,
még időben megtér, és megkeresztelkedik, de az ilyen különleges
kegyelmi ajándékokra nem szabad és nem lehet senkinek sem számítani].
Röviden összefoglalva: a természetes erények legmagasabb fokukban sem
érhetik el soha a természetfeletti erények tökéletességét. A természetes
erényes cselekedetek [önmagukban] soha nem tehetnek méltóvá senkit a
természetfeletti jutalomra.
És mégis, a természetes erények megszerzése és fejlesztése rendkívül fontos a számunkra, mégpedig azért, mert a
kegyelem a természetre épít! A természetfeletti erények csak arra az
alapra épülhetnek fel, melyeket a természetes erények fektettek le.
Mivel a természetfeletti erény csak a lélekben már meglévő természetes
erényeket nemesíti meg, és irányítja az ember természetfeletti
céljához, különösen fontos számunkra, hogy a természetes erényeket
egyre tökéletesebbé tegyük magunkban, és egyre jobban ápoljuk.
Szemben a természetfeletti erényekkel, melyek halálos bűn elkövetése
esetén a megszentelő kegyelem állapotával együtt elvesznek, a
természetes erények ekkor is megmaradnak, csak tovább nem szolgálják az
örök üdvösséget; Csak akkor vesznek el, ha nem gyakorolják többet őket,
vagy ha az érintett ember tudatosan az erénnyel szemben álló tetteket
hajt végre. Ezek a tettek nem mások, mint bűnök, melyek, ha valaki
gyakran követi el őket, szinte már megszokásból, gyorsan és könnyedén,
valóságos anti-erényekké válnak, amiket innentől megrögzött bűnöknek
nevezünk.
Az
elmondottakból következik, hogy ahhoz, hogy azzá váljunk, amivé Isten
bennünket kigondolt, két dolgot kell mindenképpen elvégeznünk: A
megszentelő kegyelem állapotában kell lennünk, és abban folyamatosan
fejlődnünk; valamint úgy az isteni, mint a sarkalatos erényeket buzgón
kell gyakorolnunk, hogy megszilárdítsuk és növeljük őket.
[C. S.
Lewis nem teológiailag, hanem pusztán emberi logikával magyarázta el az
erény mibenlétét „Keresztény vagyok” című könyvében: Ha valaki azért
viselkedik türelmesen felebarátjával, mert születésétől fogva türelmes
természetű, akkor az még nem erényes. De aki születésénél fogva
türelmetlen, de tudatosan igyekszik türelmesnek mutatkozni másokkal
szemben, az már erényes cselekedetet hajt végre. Ha elég kitartó ebbeli
igyekezetében, azaz mindig megpróbálja türelmetlenségét legyűrni, akkor
– mégha eleinte többször sikertelen is lesz igyekezete – idővel ez a
másokkal szembeni türelmes viselkedés sajátjává válik, azaz a türelem
erénnyé válik és megszilárdul benne. Ha az illető katolikus, és a
megszentelő kegyelem állapotában él, akkor az isteni erények ajándékával
a már megszerzett „türelmes viselkedését” már nem a másoknak való
megfelelés, vagy valami ehhez hasonló emberi cél érdekében gyakorolja,
hanem Isten dicsőségére, azért a vágyért, hogy jobban tessék Istennek. –
Ezen az úton kell nekünk is haladnunk: 1. fel kell ismernünk
hibáinkat; 2. meg kell próbálnunk legyűrni őket; 3. hogy aztán az ily
módon megszerzett természetes erényeinket Isten segítségével
természetfeletti módon, azaz Isten szeretetéért gyakorolhassuk; és ha
ez sikerül, akkor ily módon munkálkodni tudunk saját üdvünkön.]
A
témánk az őrangyalok, de mielőtt az őrangyalokról beszélnénk, fontos,
hogy legyen egy biztos megértésünk az angyalokról általánosságban, és
arról, hogy őrangyalaink hogyan illeszkednek mindebbe.
Az
Egyház azt tanítja nekünk, hogy az angyalok teljesen szellemi lények.
Nincs testük, és ebben a tekintetben hasonlítanak Istenhez, mert nincs
bennük semmi testi. Az emberek egyik gyakori tévhite az, hogy ha a
kegyelem állapotában halsz meg, akkor a mennybe mész és angyallá válsz.
Ez persze nem így van. A halálban testtől megfosztott lélekké válsz,
olyasvalaki leszel, akinek a lelke a mennyben van. De nem válsz
angyallá, mert az angyal olyan valaki, akinek természeténél fogva nincs
teste. Aztán természetesen visszakapjuk a testünket az utolsó
ítéletkor.
Az
angyalok nem teljesen egyszerűek, mint Isten. Isten tisztán egyszerű,
az ő lényegében nincs megosztottság, és így ennek eredményeként minden,
amit Isten tesz, az a saját lényegének cselekedete. Tehát például,
amikor Isten akar vagy szeret, akkor azt a teljes lényege teszi. Az
angyaloknál ez másként van, nekik angyali szubsztanciájuk van, de van
értelmük és akaratuk is, ami elkülönül ettől. Ebben nagyon hasonlóan
hozzánk: a mi értelmünk és az akaratunk elkülönül a test-lélek
összetettségünktől, még akkor is, ha az agy része az értelemnek. Erről
később még beszélünk, mert ez fontos.
Az
angyalok kommunikációja úgy történik, hogy amikor az egyik angyal
beszélni akar egy másik angyallal, az akaratán keresztül – egyfajta
telepátia révén – jelzi a másik angyalnak, hogy kommunikálni akar vele,
és ha a másik angyal beleegyezését adja, akkor az a fogalom, amire az
egyik angyal gondol, megjelenik a másik angyal értelmében. Közvetlenül
az értelem szól az értelemhez. A magasabb rendű angyalok – mivel minden
angyal része egy hierarchiának – nem csak közölni tudják a másik
angyallal azt, amiről kommunikálni akarnak, hanem képessé tudják tenni
az alacsonyabb rangú angyal elméjét arra, hogy nagyobb mértékben
felfogja azt, mint amire természeténél fogva képes lenne.
Az,
hogy az egyes angyalok hol helyezkednek el a hierarchiában, egyenesen
arányos azzal, hogy mennyire intelligensek. Tehát minél intelligensebb
az angyal, annál magasabban áll a hierarchiában. Az, hogy mennyi
megszentelő kegyelemmel rendelkeztek abban a pillanatban, amikor
megteremtették őket, egyenesen arányos azzal, hogy mennyire
intelligensek, és ez pedig egyenesen arányos a lényegi természetükkel. A
mennyben tehát az angyalok hierarchiája tisztán a természetükön
alapszik, de a természetfeletti kegyelmi hierarchia is ennek megfelelően
épül fel. Amikor az angyalok egy része elbukott, üresedés keletkezett a
természet hierarchiájában, ami sosem fog helyreállni (Isten nem fog új
angyalokat teremteni az elbukottak helyére – szerk. megjegyz.). Ami
viszont helyreáll, az a kegyelem hierarchiája: az emberek kapják meg az
elbukott angyalok helyét. A démonok ezt különösen nehezményezik, és
nagyon dühösek lesznek, amikor megtudják, hogy ki kapja meg a helyüket.
Az
angyalokat Isten a teremtésük pillanatában felruházta az összes
teremtett dolgok lényegi sajátosságának ismeretével. Tehát amint
megteremtette őket, Isten beléjük öntötte annak ismeretét, hogy mi a
lényege például egy fának, az embernek, a kutyának, az összes tőle
különböző angyalnak. Minden angyalnak ugyanis más a lényegi sajátossága,
mintha mindegyik egy-egy különböző faj lenne. És amikor az angyalokkal
foglalkozol, az egyik dolog, amit felfedezhetsz, az a személyiségük
különbözősége. Mert minden egyes angyal lényegesen különbözik a
másiktól, és a személyiségük sokkal jobban különbözik egymástól, mint az
embereké, és sokkal világosabban jelenik meg, mint az emberek
személyisége. Ennek részben köze van ahhoz a tényhez, hogy a mi
személyiségünket befolyásolják az anyagi adottságaink, a testünk,
amelyek kevésbé különböznek, mint a spirituális dolgok. Ezért az ő
személyiségük sokkal jobban különbözik, sokkal határozottabb, mint a
miénk.
Teremtésükkor
tehát a mindezekről való tudás azonnal átjárja őket. Amivel nem
rendelkeznek, az az összes konkrét esemény ismerete, ami történelmileg
fog megtörténni, azok ugyanis akkor válnak ismertté számukra, amint
megtörténnek. Ez az alapvető mód, ahogyan ők megértik és megismerik a
dolgokat, így gondolnak egy fogalomra, mint például az ember, és ezen
belül az intellektusukat egy adott emberi lényekre tudják
összpontosítani, és arra, hogy mit tesz ez az ember ebben az adott
időben. Mi ennek az ellenkezője szerint működünk: megismerünk sok
különböző embert, és ebből alkotjuk meg az elvont fogalmat, hogy mit
jelent embernek lenni. Ezért amint arra a fogalomra gondolnak, amire
akarnak, az angyalok azonnal, tudásuk mértékéig teljesen kimerítenek
mindent, amit arról a fogalomról tudni lehet. Nem kell leülniük és
végiggondolniuk a dolgokat. Az egyetlen dolog, amit nem ismernek, az a
kegyelmi rend. A kegyelmi rend az, hogy mi Isten gondviselésének terve a
megszentelő kegyelemmel és a segítő kegyelemmel kapcsolatban az
emberek életében.
Az
angyalok nem férnek hozzá a történelem folyamához, amíg az ténylegesen
meg nem történik. De sokkal jobban látják az ok-okozati
összefüggéseket, mint mi, mert az ő értelmükben ott van mindannak a sok
részletnek ismerete, ami történik, és ez alapján jó becsléssel ki
tudják „számítani”, hogy mi következik, milyen irányba haladnak majd a
dolgok. Egyszer, 2007-ben egy démon azt mondta nekem: a dolgok 2009-ben
fognak felforrósodni. Mert látta, hogy a dolgok milyen irányba
haladnak.
A
mennyei angyalok megvárják, amíg Isten kinyilatkoztatja nekik, és
örülnek, hogy kinyilatkoztatja nekik, amit az adott pillanatban
kinyilatkoztat, és megelégszenek azzal. De a démonok különösen
frusztrálónak találják, hogy nem tudják milyen kegyelmet fog adni Isten
az egyes embereknek. Ez mindig ismeretlen számukra, és ezért nagyon
figyelnek. Néha a kegyelem hatásaiból, tehát a személyek viselkedéséből
tudják, hogy egy adott személynek van egy bizonyos kegyelme, ami egy
bizonyos tehetséget vagy képességet ad neki valamire. Néha ez azt
jelenti, hogy ténylegesen odamennek és megfigyelik őket, de mivel
megértik ezeket a sajátosságokat, és így mindannak minden sajátosságát,
ami az egész világegyetemben történik az adott időben, úgy kerül az
intellektusukba minden, ahogyan az történik. Tehát ha tudni akarják,
hogy mi történik a Plútón, csak annyit kell tenniük, hogy az akaratukkal
ráirányítják az értelmüket, hogy a Plútó fogalmára fókuszáljon, és
máris látják, hogy mi történik a Plútón.
A
velünk való kommunikációjuk egy kicsit másként zajlik. Mivel Isten
megengedi nekik, az angyalok időnként a beleegyezésünk nélkül is
kommunikálhatnak velünk. Ezt Isten határozza meg, mert nekünk nincs
olyan kapcsolatunk velük, mint nekik egymással, hogy oda-vissza
kommunikálhassunk velük, Isten az, aki meghatározza, hogy mikor
kommunikálhatnak velünk ténylegesen, és hogy hogyan tehetik ezt. Nem
fogalmilag kommunikálnak velünk, például nem azt a fogalmat ültetik
belénk, hogy mit jelent emberi lénynek lenni, ehelyett információt
vesznek az emlékezetünkből, amit arra használnak fel, hogy képet
alkossanak az elménkben, hogy aztán mi ezt a képet látva döntsünk. Az,
hogy hogyan van „becsomagolva”, mutatja meg, hogy mit akarnak, hogy
tudj, vagy megérts.
Egy
másik dolog, amit megtehetnek, az az, hogy megerősíthetik az
értelmedet, hogy így sokkal jobban felfogd azt a dolgot, amit a
képzeletedben nézel. Segíthetnek ebben, de nem közvetítik neked
közvetlenül a fogalmi tudást, csak a képet. Ez nagyon fontos, mert így
kommunikálnak velünk az őrangyalaink is: képekkel látnak el minket,
amelyek segítenek nekünk abban, hogy helyesen cselekedjünk. A démonok
persze ennek az ellenkezőjét teszik: az emlékezetünkből „kikeresik” a
dolgokat, és ezeket arra használják, hogy megkísértsenek, vagy képeket
alkossanak meg, hogy megkísértsenek bennünket ezekkel. Ez az egyik ok,
amiért azt szoktam mondani az embereknek: az elméd és az érzékszerveid,
mint például a szemed, felügyelete rendkívül fontos, mert amint látsz
valamit, és az a memóriádba kerül. Még ha te el is felejted, a démonok
akkor is felhasználhatják, és ténylegesen fel is használják azt, amit
tudsz, de még azt az információt is, amit esetleg elfelejtettél. Ezért
is mondom a srácoknak, hogy soha ne nézzenek pornót. Pont. Mert ez azt
jelenti, hogy ezeket a dolgokat felhasználhatják a képzeletedben.
Ugyanez a helyzet bizonyos típusú filmek nézésével, amelyek a
képzeletünket indítják be, mert a démonok felhasználhatják ezeket az
információkat, hogy felzaklassanak minket, és befolyásoljanak minket.
A
velünk való kommunikációjukat tehát Isten határozza meg, Ő határozza
meg, hogy mit közölhetnek velünk, ez igaz a démonok velünk való
kommunikációjára, de az őrangyalokéra is. Ő határoz meg mindent, azt
is, hogy mit közölhetnek velünk és mit nem, hogy mennyire lehet
befolyásuk az életünkre, egy kivétellel, az őrangyalok határozottabb
bevonásáról életünkbe, amiről később beszélek.
Egyedül
Isten határozza meg életed folyását, ezért még ha a démonok
ténylegesen meg is kísértenek téged, azt, hogy mivel kísértenek meg,
csakis Isten határozza meg. Ugyanígy a kísértés mértékét, hogy milyen
erős, milyen az időtartalma, abszolút minden aspektusát Isten határozza
meg, tehát ők nem tehetik ezt meg maguktól. Amikor megtörténik a
kommunikáció kezdeményezése az angyal részéről, akkor képeket közölnek
velünk, ezek a képek a késztetések (prompting). Ez hasonló ahhoz a
jelzéshez, amit az egyik angyal ad a másiknak, hogy kommunikálni akar
vele. Ez a késztetés. Rajtad múlik, hogy ezt folytatod-e vagy sem.
Például néha az emberek olyan ösztönzéseket kapnak, hogy a helyes dolgot
tegyék, mint például: „most imádkozz”, „jó lenne most imádkozni
menni”. És az ember mégis azt mondja, hogy inkább tévét nézek. Tehát
rajtad áll, hogy követed-e ezt a késztetést, vagy az ellenkezőjét
teszed.
Néha
megkérdezik tőlem: a démonok valóban tudják, mi van a fejünkben? Nem,
ők csak sejtik. Ugyanez a helyzet az angyalokkal: nincs közvetlen
hozzáférésük ahhoz, hogy mi van az elménkben, de a testi reakcióink
alapján nagy valószínűséggel tudják kitalálni. Ennek módját fedezi fel a
modern tudomány például abban, hogy amikor az emberek hazudnak, a
szemük környéke elkezd felmelegedni. Vannak bizonyos fiziológiai
reakciók bizonyos típusú gondolatokra. A démonok nagyon figyelnek
ezekre, és amint látják, hogy ilyen elváltozás történik, abból tudhatják
nagy valószínűséggel, hogy az ember mire gondol.
A másik
módja annak, hogy tudják, az az, ha ők ültetnek el egy gondolatot az
elménkben, és mi elfogadjuk azt, akkor ők tudják, hogy ez az, amire
gondolunk. Tehát ez a két módja annak, hogy tudják mire gondolunk, és
ez vonatkozik az őrangyalokra is. Ők tudnak ösztönözni bennünket, adnak
nekünk egy képet és ha elfogadjuk, azáltal tudnak vezetni, segíteni
bennünket. Sokszor az emberek azt kérdezik tőlem: hogyan lehet, hogy
mindig csak a gonosz szellemekről hallok? Az emberek beszélnek a
megszállottakról, hallani arról, hogy démonok jelennek meg a
kísértetjárta házban, de ritkán hallani az angyalokról. Ennek köze van
az angyalokkal való kapcsolatunkhoz.
Van egy
meghatározás a skolasztikus teológiában, miszerint a kegyelem a
természetre épül. Ez azt jelenti, hogy Isten az emberi természetet
meghatározott módon tervezte, és amikor kegyelmet ad nekünk, a kegyelem
ezzel a természettel együttműködik, arra épít. Hogy mi a természetünk
meghatározása? Egy értelmes, szabad akaratú teremtmény. Innen érthető
meg, hogy amikor Isten kegyelmet ad nekünk, az elmét világosítja meg és
az akaratot erősíti meg. Az ilyen kapott kegyelmek, szinte
természetesnek tűnnek számunkra, mintha csak a részünk lennének. Amikor a
jó angyalok hatnak ránk, és képeket öntenek az elménkbe, a késztetések
olyan módon történnek, hogy sokszor lehetetlen számunkra
megkülönböztetni, hogy mi származik tőlünk és mi tőlük. És mivel az a
céljuk, hogy rávegyenek minket, hogy a természetünknek, a racionális
emberi lény voltunknak megfelelően cselekedjünk, mert ez az egyik
elsődleges céljuk, nagyon gyakran ez természetesnek tűnik számunkra. És
ez azt jelenti, hogy ha normálisan működsz, az valószínűleg annak a
jele, hogy az őrangyalod elég aktív a háttérben, segít neked, és megóv
téged. Ha nem működsz normálisan, az valószínűleg annak a jele, hogy az
őrangyal helyett a démon hat rád. Mert a démonok éppen mindezek
ellenkezőjét teszik: az a céljuk, hogy megkeserítsék az életedet, és
eljuttassanak arra a pontra, hogy elveszítsd az önkontrollt, elveszítsd a
racionalitásodat. Ez az ő céljuk. És mivel a természetünkkel
összhangban lévő késztetések a természetünknek való megfelelésük miatt
természetesnek tűnnek számunkra, kevésbé vesszük észre őket. Ennek az
ellenkezője történik, amikor a démonok hatnak ránk, sokkal érzékenyebbek
vagyunk azokra, amikor nyomorultul érezzük magunkat.
Mit jelent ez? Azt, hogy az őrangyalok valószínűleg sokkal aktívabbak az életetekben, mint ahogy azt egyáltalán észreveszitek.
Hallottátok
már a történetet Pio atyáról és az őrangyaláról? A következő történt:
abban a faluban, ahol Pió atya élt, eltévedt egy fiú. Pió atya éppen
játszott, ezért többiek azt kérdezték tőle: miért nem jössz és segítesz
nekünk, hogy megtaláljuk? Pió atya pedig azt válaszolta, hogy miért
nem kérdezitek meg az őrangyalotokat? Mivel azok furcsán néztek rá, ő
egyszerűen odafordult az őrangyalához, és megkérdezte tőle, hogy hol
van a fiú? Az őrangyala megmondta neki, mire ő elmondta a többieknek,
hogy hol van az elveszett gyerek. Azok odamentek, és valóban
megtalálták a gyereket. Ez volt az első alkalom, tíz éves volt akkor,
amikor Pio atya megtudta, hogy mások nem látják az őrangyalukat,
ahogyan ő látja. Ő végig látta az őrangyalát, kivéve akkor, amikor a
sátán megverte, mert azután azt kérdezte őrangyalától: hol voltál? De
ez megint csak arra vezethető vissza, hogy Isten határoz meg mindent,
még az őrangyalaink sem tehetnek meg dolgokat, hacsak Isten és mi nem
engedjük meg nekik.
Hogy az
őrangyal mennyire vesz részt az életedben, azon kívül, hogy mennyire
engedi meg neki ezt Isten, egyenesen arányos azzal, hogy te mennyire
vonod be az életedbe. Ha arról panaszkodsz, hogy az őrangyalod nem
nagyon segít neked, csak nézz tükörbe, hogy meglásd ennek okát. Mert az
a helyzet, hogy ha többet imádkoznál hozzá, akkor többet tudna veled
kommunikálni. Jobban felhatalmaznád őt a cselekvésre azzal, ha kérnéd,
hogy segítsen neked, és ha arra kérnéd, hogy adja neked meg ezt a
megvilágosodást, ezt a megértést, felhatalmaznád őt, hogy valóban többet
segítsen neked. Ha soha nem fordítasz rá figyelmet, akkor egyszerűen
nem fog tudni neked sokat segíteni, mert a vele való kapcsolatod
intenzitása nagyrészt rajtad áll. Ő hajlandó teljesen részt venni az
életedben, de hogy mennyire vesz részt az életedben, az igazából rajtad
múlik. Sajnos a legtöbb ember alig fordít figyelmet az őrangyalára.
Az
emberek meg szokták kérdezni, hogy hol helyezkedik el az én őrangyalom
ebben a hierarchiában? Mert kilenc angyali kar van, és ennek a
hierarchiának az alján helyezkednek el az arkangyalok és angyalok. Az
egyes emberek őrangyalai az angyalok karához tartoznak. Néha az emberek
azt is megkérdezik, hogy hány angyal van, amire a válasz az, hogy sok.
Mert ha belegondolunk, hogy minden egyes emberi személynek, aki
megfogant, más-más őrangyala van, akkor belátható, hogy szó szerint
milliárdokról beszélünk. A témában írók azt szokták mondani, hogy a
teremtésnek, tehát mindannak, amit Isten teremtett, 99%-a nem látható, a
dolgok spirituális oldalához tartozik. Tehát az őrangyaloké a
legalacsonyabb hierarchikus szint, fölöttük vannak az arkangyalok és így
megyünk felfelé egészen a csúcsig: milliárd és milliárdnyi angyal van,
akiket Isten egyszerre, hierarchikus rendbe teremtett.
Az
emberek erre azt szokták kérdezni, hogy ha van hierarchia, akkor ez azt
jelenti, hogy az egyik ember magasabb rangú őrangyalt kap, mint a
másik? Igen, ez így van. Ne feledjétek, hogy minden angyal lényegesen
különbözik a másiktól. Olyannyira különböznek egymástól, mint mondjuk a
szöcskék a tehenektől, az emberek a kutyáktól.
És amit
Isten a teremtésükkor az angyalokba árasztott, az nem csak a tudás.
Ezt nevezik a három instanciának (három azonnal bekövetkező
eseménynek). Isten egy azonnali tudással teremtette őket, tehát azonnal
felfogták, hogy kik ők, hogy Isten teremtette őket, és hogy egy
meghatározott feladatra teremtette őket. Ennek a feladatnak mibenléte
bele van írva a természetükbe. Így az őrangyalnak van egy célra irányuló
természete, van egy sajátos hajlam benne, mert Isten az angyalokat
kifejezetten arra a feladatra teremtette, amit rájuk bízott. Ez azt
jelenti, hogy az őrangyalodat valójában kifejezetten neked teremtette.
Mert ezt tette Isten: érted teremtett egy feletted lévőt. Ez volt tehát
az első instancia, az azonnali tudás, amit az angyalnak megmutatott: az
a feladata, hogy vigyázzon erre a bizonyos emberre.
A
második instancia, hogy az angyalok meghozzák a döntésüket: elfogadják
ezt vagy sem? Isten tehát megteremti az őrangyalt, ő meghozza a
döntését, és ha úgy dönt, hogy Isten akaratát teljesíti, akkor belép a
harmadik instanciába, ami az azonnali boldogító színelátás állapota. A
döntésétől függően azonnal megjutalmazzák, vagy azonnal elkárhozik. Van
egy népszerű elképzelés, mely szerint volt egy csata, és mindannyian
felsorakoztak, úgy álltak körbe, és gondolkodtak, hogy melyik döntést
hozzák meg. Az angyalok egyáltalán nem így működnek! Ők teremtésükkor
azonnal meghozták döntésüket, mert teljes és azonnali megértésük volt
mindenről, amit egy adott fogalomról tudni lehet. Amikor meghozzák ezt a
döntést, az egy végleges, egyszeri, teljes döntés, ezért nem változik,
nem tudnak visszakozni belőle. Ha démonokat megkérdezel, hogy “Tehát úgy döntöttél, hogy nem követed Isten akaratát?” -“Igen!”. „De ez nem volt bölcs dolog?” – “Nem“. “Elég nagy hülyeség volt, ugye?”– “Igen“. “Ez okozza ezt a sok szenvedést?”– “Igen” “Tudtál erről a fájdalomról?”- “Igen” “És újra így döntenél?”– “Igen!”.
Az emberek azt mondanák e helyett: igen, ez nem olyan jó döntés,
kipróbálok valami mást, de a démonok nem tudják ezt megtenni, mert az
akaratuk be van zárva abba a választásba, amit megtettek.
Visszatérve
az őrangyalotok választására: tehát van egy őrangyalod, és ő meghozta
azt a döntést, hogy elfogadja Isten akaratát, azaz, hogy vigyázzon rád.
A szeretet definíciója az, hogy a másik javát akarjuk. Másnak a javát
akarni, védeni és vigyázni valakire, gondoskodni valakiről és
megvilágosítani őt, ez egy jó dolog, ami azt jelenti, hogy az első
választás, amit az őrangyalod hozott, az volt, hogy szeret téged. Ez
volt az első döntése! Persze nyilván ez Isten iránti szeretet rajtad
keresztül, de ez volt az ő első választása! Tehát az ő oldalán csak a
szeretet van, és csak az üdvösséged iránti vágy, az értelmi és lelki
jóléted iránti vágy. Persze valójában nem vágy ez, mert a szó szoros
értelmében nincsenek vágyai, hanem akarat a veled való sokkal
bensőségesebb kapcsolatra, aminek feltétele az, hogy te magadat jobban
átadd neki arra, hogy ő vezessen. Erre neked kell őt jobban
felhatalmaznod.
Hogy ő
hol van az angyali hierarchiában, az attól függ, hogy mi Isten szándéka
veled az életedben. Hogy melyik angyalt osztotta be melléd, azt az
határozza meg, hogy mi az ő konkrét akarata a te életedben. Az
őrangyalod kiválasztása pillanatában kap némi tudást az életedről. Így
például az angyalok, akik a Szűzanya számára lettek teremtve, már a
teremtésük előtt valamiféle tudást kaptak az ő életéről. Ugyanígy áll a
dolog a te őrangyaloddal kapcsolatban is: ő megkapta a tudást arról,
hogy mi lesz a szereped végül az életben: például valamely magas
kormányzati vagy egyházi szereplő leszel, vagy valami más. Ami
valószínűleg azt is jelenti, hogy azért van egy magasabb rangú angyalod,
mert szükséged van rá. Tehát nem azért, mert olyan különleges lennél,
hanem mert feladatodnál fogva szükséged van rá. De mondhatnánk, hogy ha
mi csak a legalsó angyali karból kapunk őrangyalt, akkor azok nem
tudnak túl sokat tenni értünk? Ez nem így van, ő többet tesz érted,
mint amennyit ténylegesen észreveszel belőle.
Az
ördögűzők között elterjedt vélemény, tapasztalataink alapján, hogy a
sátán mindenki számára kijelölt egy őrző démont. Ha az őrangyalod
elbukott a próbán, akkor több mint valószínű, hogy ő az, aki hozzád van
rendelve, ha nem, akkor valaki mást jelöl ki erre. És ők tudják – mind
az angyalok, mind a démonok tudják – már a fogantatásod idején pusztán a
DNS-szerkezetedet ismerve, hogy milyen hajlamaid lesznek. Ami azt
jelenti, hogy tudja mire leszel hajlamos, hogy valószínűleg milyen
nehézségekkel fogsz küzdeni az életben, legyen az a tisztaság, az étel, a
harag vagy más hasonló dolgok. Van egy általános ismeretük erről. És
mivel az ember hajlamai alapján láthatjuk, hogy azok hová vezethetnek,
az angyalok ezek alapján sokkal jobban ismernek minket, mint mi magunk.
Az
egyik leghatékonyabb dolog ezért, amit tehetsz, hogy megkérdezed
őrangyalodat. Ha előre akarsz haladni a szentségben, tudnod kell, mik a
hibáid, mik a problémáid, merre kell haladnod a lelki életedben.
Őrangyalod pontosan tudja, hogy hol tartasz, pontosan tudja, mik a
problémáid. Ezért megkérheted őt: fedd fel nekem, mit kell tudnom, mi az
uralkodó hibám. Mivel a szentségünk foka egyenesen arányos azzal, hogy
mennyire vagyunk alázatosak, az egyik leghatékonyabb dolog, amit böjti
gyakorlatként – vagy akár mindig – végezhetsz, hogy megkéred az
őrangyalodat: alázz meg engem belsőleg minden nap a nagyböjt idején.
Csak ennyit kell tenned! Garantálom neked, hogy az lesz az egyik
legtermékenyebb böjt, amiben valaha is részed volt az életben, mert ők
szeretnek megalázni minket, nem abban az értelemben, hogy kigúnyolni
akarnának bennünket, hanem mert tudják, hogy a magunkról való
felfogásunk inkább nem egyezik a valósággal, mint igen. Ezzel szemben az
őrangyalod állandóan látja az arroganciádat, a gőgödet, mindig azokkal
kell foglalkoznia. Ezért érdemes ezt megfontolni, és megkérni őt arra,
hogy alázzon meg bensőleg. Ez általában hirtelen történik: csak állsz
valaki mellett éppen, és hirtelen megkapod azt a kegyelmet, hogy lásd
magad, hogy miként viselkedsz az emberekkel, merre halad az életed. És
látod, hogy ebben van büszkeség, abban van gőg benned. Ez fájdalmas, de
tisztuláshoz vezet, ha hajlandó vagy elfogadni.
A
hierarchiáról néhányan azért kérdeznek, mert azt hallották, hogy ha pap
leszel, kapsz egy másik őrangyalt. Ez a közvélekedés, és valójában ez
az én személyes tapasztalatom is. Volt egy esetem, amikor nem tudtam
segíteni egy bizonyos személynek, ezért megkértem az őrangyalomat, hogy
menjen és segítsen az illetőnek. Később kapcsolatba tudtam lépni vele,
és mivel ördögi támadás érte, rávettem a démonokat, hogy hagyják őt
békén. Akkor megkérdezte, hogy a papi őrangyalt küldted? Soha nem
mondtam ezt neki és ő mégis ezt mondta. Azt mondtam igen, honnan tudtad?
Mert megjelent nekem és fogta a kezemet a megpróbáltatás alatt. A
lényeg az, hogy amikor diakónussá, majd pappá szentelnek, akkor
tulajdonképpen kapsz egy másik angyalt, hogy vezesse és védje a
papságodat. Tehát két őrangyalod lesz.
A
teológusok között közkeletű vélemény, hogy amikor a házasság
szentségében részesülnek, Isten egy másik őrangyalt rendel számukra a
házasságukhoz, így tulajdonképpen van egy őrangyala a családnak is.
Kérheted tehát a családod őrangyalát, hogy védjen meg titeket stb. és
hívhatod őt, hogy védje meg a gyermekeidet, különösen, ha egyetemre vagy
iskolába mennek.
Sokaknak
úgy tűnik néha, hogy a családjukat egy közös démon sújtja, és ez
nagyon gyakran igaz is. Ezeket generációs démonoknak hívják, és ennek
oka általában az, hogy valaki, valahol a felmenők között elkövetett egy
nagy bűnt, általában az apa. Ez a szellem bekerül a családba, elkezdi
sújtani a családot, majd kísértésen és más módon tovább adódik
generációról generációra. Így lesznek olyan családok, amelyekben úgy
tűnik, mintha az ilyesmi genetikai eredetű lenne, de valójában csak egy
közös démon sújtja őket. Ilyenkor kérhetik a Fájdalmas Szűzanyától,
hogy tárja fel előttük, hogy mi a családuk gonosz generációs szelleme.
Néhány
évvel ezelőtt elterjedt, hogy az emberek elnevezték az őrangyalukat. A
Vatikán kiadott egy figyelmeztetést, és azt mondta, hogy nem, nem
szabad elnevezni az őrangyalodat. Ennek pedig konkrét oka van. Először
is nem ismerheted azt. Hallottam néhány olyan nevet, amit az emberek
adtak az őrangyaluknak: „az ő neve Fred”. Hogy miért nem nevezheted el
az őrangyalodat, az nagyon egyszerű. A Teremtés könyvében le van írva,
hogy Isten Ádám elé vezette az állatokat, és ő elnevezte őket. Azért
tehette meg, mert hatalommal bírt az állatok fölött. Ugyanez az oka
annak is, hogy a szülőknek joguk van nevet adni a gyermekeiknek. Mert
hatalmuk van a gyermekeik felett. Valójában az, hogy egy gyermek később
kellő indok nélkül megváltoztatja a nevét, a kegyesség elleni bűnnek
számít, vagyis ellenkezik azzal a megfelelő tisztelettel, amit neki a
szülei iránt kellene mutatnia.
Tehát
azért nem adunk nevet az őrangyalunknak, mert nincs hatalmunk az
őrangyalunk felett, és ezért nem a mi dolgunk elnevezni őt. Az ő nevét
már előre meghatározta Isten a teremtéskor: a saját természete az ő
neve. Ha megmondják nevüket, az szóbeli megfogalmazása annak, hogy mi a
lényegük. Tehát például Mihály az, akinek a lényege a „Ki olyan, mint
Isten!” felkiáltás, mert ez az, amit valójában jelent. Van egy konkrét
aspektusa a természetének, ami ezt jelzi. És ezért van az, hogy az
Egyház azt mondta, hogy csak három angyal nevét ismerjük biztosan:
Mihály, Gábriel és Ráfáel neveit – már, ami a jó angyalokat illeti, mert
a démonok oldaláról sokat ismerünk. Ezért az angyalok elnevezése
általunk valójában a jogbitorlás bűne: olyan hatalmat tulajdonítasz
magadnak, amivel nem rendelkezel. Ezért mondom az embereknek, hogy ne
tegyék ezt. Ne nevezd Frednek… tudod, úgy vélem, hogy az ő neve ennél
egy kicsit méltóságteljesebb.
Az
embereknek nem csak egyénenként vannak őrangyalaik, hanem minden
családnak van egy, a papoknak és a diakónusoknak van, a püspököknek van.
Általában úgy tartják, hogy amint magasabbra jutsz a hierarchiában,
minden egyes foknál egy másik őrangyal van melléd rendelve. Így egy
püspöknek magasabb rangú angyala van, mint mondjuk egy papnak. Ez csak
az általános konszenzus, de ez nyilvánvalóan szükséges dolog, mert minél
magasabbra jutsz, annál több védelemre van szükséged. Vannak olyan
angyalok is, akik konkrét épületeket védenek, ha például egy épület
különösen fontos az ország vezetése szempontjából, akkor Isten egy
angyalt rendel hozzá. Vannak őrangyalai a régióknak, a nemzeteknek. Van
egy konkrét őrangyala a mi nemzetünknek is, nem tudjuk, hogy mi a neve,
de azt tudjuk, hogy mellé rendelte Isten, mert van egy konkrét
szándéka az adott nemzet történelmével kapcsolatban, kifejezetten az
adott nemzethez teremtett egy angyalt, hogy segítsen nekünk. Bár
nyilván mostanában nem nagyon támaszkodunk az angyalunkra.
Vannak
az egyes templomoknak is őrangyalai, van egy őrangyala annak annak a
plébániának, ahol te vagy, az egyházmegyének. Vannak őrangyalai néha
világméretű szervezeteknek vagy intézmények is. Isten kijelöl egy
őrangyalt ezekhez is. Más szóval hatalmas számban léteznek olyan
angyalok, akiket azért teremtett, hogy az emberek kormányzása
megfelelően rendezett legyen. Azt hiszem, hogy a legtöbb ember nem veszi
észre, hogy mennyire szorosan benne vannak mindezekben az angyalok. Ha
látnánk, hogy mi folyik spirituálisan, akkor látnánk, hogy sokkal több
történik az angyalaink és a démonok oldalán, mint amennyit valaha is
felfoghatnánk.
Sajnálatos,
hogy az emberek egyszerűen nem élnek az őrangyaluk által jelentett
lehetőséggel. Mert ő ott van, segíteni akar és tud segíteni. Néha az
embereknek még rendkívüli élményeik is vannak az őrangyalukkal
kapcsolatban. Ismerek egy papot, aki egyszer az úton haladt, és látta,
hogy az út másik oldalán egy mentő közeledik, ezért elkezdett lassítani,
hogy lehúzódjon. De amint felnézett, azt látta, hogy az előtte haladó
autó hirtelen megállt pont előtte, ő meg a hátuljába csapódik. De
hirtelen valami megragadta a kormányt, és szó szerint tökéletes
mozdulatokkal az árokba kormányozta őt, majd vissza az útra. Nem
ütközött neki semminek. Ez a pap azt mondta: nem én voltam az, aki
kormányozott! Szóval néha megesik az ilyesmi. Néha az emberek azt
keresik, hogy az őrangyalukkal kapcsolatban valami rendkívüli dolog
történjen. Vannak ilyen dolgok, de ne keressétek, mert ha a rendkívüli
dolgokat keresitek, akkor a démonok szívesen lépnek be azokon keresztül.
Azt is
kérheted az őrangyalodtól, hogy segítsen neked a konkrét hibáid
leküzdésében, és erősítsen meg téged nem csak azáltal, hogy jobban
megértsd a dolgokat, de még azt is kérheted tőle, hogy a megfelelő
képeket sugallja neked, hogy jobban tudd irányítani az életedet. Kérd
meg, hogy segítsen neked, hogy ne emlékezz dolgokra, mert ők valójában
megakadályozhatják, hogy emlékezz dolgokra, ha megengeded nekik. De
kérheted azt is, hogy segítsen emlékezni dolgokra, segítsen a megfelelő
asszociációkat létrehozni, segítsen az érzelmi életedben. Mivel az
angyalok képesek hatni a testünkre, valóban tudnak segíteni. Ha nagyon
erős érzelmekkel küzdesz, mint például a harag, akkor valóban tudnak
segíteni abban, hogy lecsillapítsák a haragot, vagy elnyomják a testi
funkciókat, amelyek ezt okozzák. Így valóban képes leszel tisztábban
gondolkodni.
De
ezeket csak akkor teszik meg, ha folyamatosan kéred őket, és egyre
jobban bevonod őket az életedbe. Természetesen minden nap imádkoznod
kell az őrangyalodhoz, és imádkozhatsz a családodban élő más emberek
őrangyalaihoz is, vagy a plébánia angyalához, hogy megkapd az erőt, hogy
megkapd a segítséget, amire valójában szükséged van. https://invocabo.wordpress.com/2023/01/21/chad-ripperger-az-orangyalokrol/