Mi
az engesztelés? Hogy az engesztelés lényegét megértsük, a
kiengesztelődés gondolatából kell kiindulni. Kiknek kell
kiengesztelődni, más szóval kibékülni, helyes kapcsolatba kerülni
egymással? Kik a kiengesztelődés szereplői?
A
főszereplők Isten és az ember: a mindenkit szerető Isten és a tőle
eltávolodott, vele szembe került emberiség. Isten szeretetből teremtette
az embert a saját képére és hasonlatosságára. Szabadnak és szeretetre
teremtette. Felkínálta neki szeretetét, amely egyedül képes boldoggá
tenni az embert, de nem akarta rákényszeríteni, hanem meghagyta
szabadságát. Az embert ez választás elé állítja: szabadon elfogadhatja
vagy visszautasíthatja Isten szeretetét. Az első emberpár még harmonikus
szeretetben élt egy ideig Istennel és egymással is, valamint a
környezetével, a növény- és állatvilággal, az egész kozmosszal. De
amikor az ősszülők, akiktől az egész emberiség származik, hagyták, hogy a
sátán kísértése következtében bizalmatlanság férkőzzön közéjük és Isten
közé, amikor már nem hitték, hogy Isten őszintén az ő javukat akarja,
hanem hagyták, hogy a sátán egy torzképet fessen eléjük Istenről,
megromlott ez az Isten és ember közötti, addig zavartalan,
szeretetkapcsolat. Rengeteg baj szakadt az emberiségre. Ádám és Éva
különösen azután döbbentek rá arra, hogy mit is veszítettek, amikor a
sátánra hallgattak, amikor egyik fiuk meggyilkolta a másikat.
Az
emberek ezután megpróbálták ezt a szeretetkapcsolatot helyreállítani
Istennel, de ez önerőből nem sikerült. Istenről egy torzképük alakult
ki. Ennek bizonysága a rengeteg vallás, amely oly sok féle elképzelést
tartalmaz Istenről és az emberről. Sok vallásban megjelenik az az
elképzelés, hogy ő egy kegyetlen, a bűnt megtorló, bosszúálló Isten,
akit áldozatokkal kell kiengesztelni. És bizony, a sátán megtévesztése
következtében sok vallásban még emberáldozattal, mások gyermekeinek,
vagy egyenesen a saját gyermekeknek a feláldozásával akarták
kiengesztelni a szerintük haragvó, vérszomjas Istent. Az emberiség
belesüllyedt ennek a torz istenképnek és torz áldozatoknak és
hiedelmeknek, rituáléknak a mocsarába, amelybe magától beleveszett
volna. De Isten nem hagyta magára az emberiséget. Segített kitisztítani
gondolkodását. Ezt főleg a görög gondolkodásban, filozófiában
figyelhetjük meg. Másrészt utána nyúlt olyan formában, hogy maga szólt
hozzá személyesen. Kiválasztott egy népet, amelyet nevelni kezdett,
amelynek fokozatosan elkezdte megtisztítani a hitét, Istenről való
képét. Lassan, fokozatosan, az emberek megromlott felfogóképességéhez
alkalmazkodva rávezette őket, hogy elégedjenek meg az emberáldozat
helyett előbb állatok feláldozásával, vagy egyéb áldozatokkal. Majd
rávezette, hogy sokkal fontosabb az ember saját eltorzult akaratának a
feláldozása, az Istennek való engedelmesség, mint a külső áldozat.
Egyrészt tanította, tisztogatta az emberek beszennyezett, elsötétült
hitét, másrészt előkészítette a saját emberré válását, a Messiásra
vonatkozó, az ő eljövetelét megígérő hittel, amely nemcsak a választott
nép körében jelent meg, hanem más vallásokban is. A római irodalomban
ennek egyik bizonysága Vergilius IV. Eklogája. Ez az előkészítés érhető
tetten a Szentírásban a 40. zsoltárban, amelyet idéz a Zsidókhoz írt
levél is (10,5-6)
A
továbbiakban vezérfonalunk lesz XVI. Benedek pápa „A Názáreti Jézus c.
könyvének 2. kötete, amelyben Jézus kereszthalálát elemezve rámutat a
szentatya arra, hogy „az engedelmesség már itt (ebben a Zsoltárban)
átvette a templomi áldozat helyét.” Felismerték az emberek fokozatosan,
hogy az Isten szavának, akaratának való engedelmesség az igazi áldozat, a
valódi istentisztelet. És a pápa rámutat arra is, hogy ez a folyamat,
az emberiség gondolkodásának az átalakulása, nemcsak a választott nép
életében, a Bibliában követhető nyomon, hanem „a görög világban is egyre
sürgetőbben átérezték az állatáldozatok elégtelenségét, amelyre
Istennek nincs szüksége... Így megfogalmazták a „szóbeli áldozat”
gondolatát”, amely szerint „a valódi kultusz (az igazi istentisztelet)
az imádság, az emberi szellem megnyílása Isten előtt.” De ugyanakkor – a
pápa gondolatmenetét folytatva – az az érzés is kialakult az
emberiségben, hogy a mi engedelmességünk kevés, „az mindig hézagos.
Saját akaratunk mindig előtolakszik.” Mi magunktól nem tudjuk
helyreállítani a megromlott Isten- és emberkapcsolatot.
A
Názáreti Jézus személyében eljött, az évezredekkel korábban megígért
Megváltó, aki maga Isten. Ő megmutatta, elénk élte, meg is valósította
az igazi engedelmességet, és ezáltal a kiengesztelődést, Isten és az
emberiség összebékítését, kapcsolatának az elrendezését. Ő, „az „Isten
Báránya” magára vette, ezáltal elvette a világ bűneit. Isten kapcsolata a
világgal, amelyet a bűn megzavart, keresztáldozata által megújult.
Megtörtént Isten oldaláról a kiengesztelődés.” Az embernek is meg kell
itt tennie azt, ami rajta múlik.
A
kiengesztelődés harmadik szereplője Isten és az ember mellett a bukott
angyalok vagy ördögök, démonok, akiknek egyik vezetője a sátán, aki
hatalmában tartja az emberiséget. János apostol fogalmazása szerint „Azért jelent meg az Isten Fia, hogy a sátán művét romba döntse”
(1Jn 3.8). Tehát azért jött el Jézus, hogy kiszabadítson, kiváltson a
sátán fogságából. Erre utal a redemptio kifejezés, amely megváltást
jelent, de eredeti jelentése kiváltás, visszavásárlás (a sátán
szövevényes megtévesztéseinek uralma alól és rabságából).
János apostol így fogalmaz: „Jézus Krisztus az engesztelő áldozat bűneinkért, de nemcsak a mieinkért, hanem az egész világ bűneiért is.”
(1 Jn 2,2) A torz istenkép, amely oly régóta jellemző a bűnbe esett,
Istentől eltávolodott emberiségre, beszivárgott még a keresztény
gondolkodásba is, és megnehezíti az engesztelés gondolatának, és
gyakorlatának az elfogadását. Sok mai gondolkodó, teológus felveti a
kérdést, hogy „nem kegyetlen Isten az, aki végtelen engesztelést
követel?” XVI. Benedek pápa megadja választ erre az ellenvetésre. Azt
írja, hogy egyáltalán nem erről van szó. Éppen hogy „nem valami
szörnyűséges Isten áll elő végtelen követeléssel. Pontosan fordítva:
Isten önmagát teszi a kiengesztelés helyévé, és Fiában magára veszi a
szenvedést... Isten maga „issza ki a kelyhet” minden borzalmával, és így
helyreállítja a jogot nagy szeretete által, amely a szenvedés révén
átalakítja a sötétséget."
Jézus
– folytatja a pápa – „a megtestesült Ige, a kereszten teljessé lett
szeretetével, ő végre a tökéletes engedelmesség. Általa nemcsak a
templomi áldozatok kritikája vált véglegessé, hanem betelt a múlhatatlan
vágy is: testben végbevitt engedelmessége az az új áldozat, amelybe
mindannyiunkat bevon, és amelyben szeretete által egyben minden
engedetlenségünket eltörli.”
Pál
apostol így fogalmaz: „Őt adta oda Isten véres engesztelő áldozatul a
hitben, hogy kimutassa igazságosságát. Isten végtelen türelmében elnézte
a korábban elkövetett vétkeket, hogy igazságosságát most kimutassa”
(Róm 3,25). Jézus az ő engesztelő áldozatával, saját életének a
feláldozásával, eltörölte az ószövetségi templomi áldozatokat, és minden
más áldozatot. Helyreállította a bűn által megrontott
szeretetkapcsolatot Isten és az ember között. Kiváltotta az embert a
sátán rabságából. Kiengesztelte, helyes kapcsolatba hozta az embert
Istennel, és ezáltal önmagával, embertársaival, és az egész teremtett
világgal.
Ebbe
az Ő engesztelő áldozatába, amely jelenvalóvá válik minden
szentmisében, mert annak a lényege éppen az engesztelés, bele akar vonni
minden keresztényt. Pál apostol legfőbb üzenete ez a kiengesztelődésre
való meghívás: „Isten ugyanis Krisztusban kiengesztelődött a
világgal, nem tartja számon vétkeinket, sőt ránk bízta a kiengesztelődés
igéjét. Tehát Krisztus követségében járunk, maga Isten int benneteket
általunk. Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki Istennel!” (2Kor 5,19-20)
De
Jézus nemcsak úgy akar bevonni minket az ő engesztelésébe, hogy mi
magunk engesztelődünk ki Istennel, kérünk bocsánatot tőle a vele való
szembefordulásunkért, és embertársaink bántásáért, akikkel Ő azonosítja
magát, hanem azt kéri tőlünk, hogy váljunk Jézussal mi is engesztelőkké.
„Testvérek, Isten irgalmára kérlek titeket: Adjátok testeteket élő,
szent, Istennek tetsző áldozatul. Ez legyen szellemi hódolatotok. (Róm
12,1) „Ez az egész lét Istennek való odaadását jelenti – értelmezi
XVI. Benedek pápa – amelyben az egész ember, mintegy Istent dicsérő
szóvá teszi önmagát, Istenhez illővé lesz. A hangsúly közben a testi
mivolton van: éppen testi létünket kell átjárnia a szónak, ennek kell
Istennek szánt adománnyá lennie.”
Pál
apostol a saját apostoli szolgálatát is engesztelésnek tekinti, és
engesztelővé akar formálni mindenkit, akit igehirdetése és a keresztség
kiszolgáltatása által kereszténnyé tesz. „Krisztus Jézus szolgájának
kell lennem a pogányok között, és Isten evangéliumának papi szolgálatát
kell ellátnom, hogy a pogány népek a Szentlélektől megszentelt kedves
áldozati ajándékká legyenek.” (Róm 15,15-16) Csak Krisztusban, csak vele egyesülten lehetnek kedves áldozati ajándékká, amely kedves Isten előtt, miként Krisztus áldozata.
Szent
Pál és az ősegyház a vértanúságot is Krisztus engesztelő áldozatához
való kapcsolódásként értelmezték. A pápa rámutat, hogy Pál apostol a
saját várható vértanúságát engesztelésnek, áldozati eseménynek tekinti. „Ha hitetek szent szolgálatáért áldozatként véremet ontják is, örülök, együtt örülök mindnyájatokkal (Fil 2, 17) Ugyanezt írja az apostol egy másik helyen. „Az én véremet nemsokára kiontják áldozatul, eltávozásom ideje közel van. (2Tim 4,6)
Antiochiai
Szent Ignác, Szent Polikárp és Szent Lőrinc vértanúságát is idézi a
szentatya, amelyekből látszik, hogy a keresztény létet az ősegyházban
engesztelő létnek tekintették. Antiochiai Szent Ignác „Krisztus gabonájának mondta magát, amelyet a vértanúság őröl majd meg, hogy Krisztus kenyere lehessen.” (Vö. Ad Rom., 4,1) Szent Polikárp ezt írta: „Ha hitetek szent szolgálatáért áldozatként véremet ontják is, örülök, együtt örülök mindnyájatokkal (Vö. 2Tim 4,6).
Szent Lőrincnek a roston való megsütésben „nemcsak tökéletes
egyesülését látták Krisztus titkával, aki a vértanúságban kenyerünkké
lett, hanem az egész keresztény élet jelképét is. Az élet
szorongattatásaiban kiégetve lassan megtisztulunk, mintegy kenyérré
válunk, amennyiben életünkben és szenvedésünkben Krisztus titka
mutatkozik meg, és az ő szeretete minket magunkat tesz Isten és az
emberek számára szánt ajándékká.”
Pál apostolnak van egy sokak által nem érthető, vagy félreértett mondata, amely kulcsmondata az engesztelésnek is. „Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből
hiányzik, testének, az Egyháznak javára” (Kol 1,24) Nem arról van
szó, mintha Krisztus szenvedése nem lenne elég a mi megváltásunkra,
hanem arról, hogy nekünk, keresztényeknek is azonosulnunk kell, eggyé
kell válnunk Krisztussal, hogy eljusson az ő megváltása minden emberhez.
Az engesztelésnek ez a lényege: egyesülni Krisztussal, az Ő örömeivel
és bánatával, szomorúságával és szenvedésével, hogy vele együtt mi is
közreműködjünk minél több ember – elsősorban kortársaink –
üdvözítésében, a sátán karmaiból, a kárhozattól való megmentésében,
Istennel, embertársaikkal, önmagukkal és az egész világgal való
kiengesztelésében.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/756-az-engeszteles-a-magyar-tortenelemben