„Kezdetben
teremtette Isten a mennyet és a földet. A föld még kietlen és puszta
volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek
fölött.” (1.Mózes 1:1-2)
Sokan
feltételezik, hogy nagy időbeli eltérés van Mózes első könyvének első
és második verse között. A legtöbben azért gondolják ezt, hogy
összeegyeztessék a Föld feltételezett több milliárd éves korát a bibliai
teremtéstörténettel. Az elméletük valahogy így hangzik: több milliárd
éve Isten megteremtette a tér-idő-anyag univerzumot, majd a földtörténet
évmilliárdjai során bekövetkeztek a földtani korok. Kialakultak az élet
különböző formái, melyeket ma a fosszíliák őriznek. Ezek a létformák
képviselik a földtani korokat, a kambriumi gerinctelenek, a krétakori
dinoszauruszok, stb. végül a jelenlegi korszakot közvetlenül megelőző
harmadidőszakból való emlősök, madarak és „majomemberek”.
Az
elmélet szerint azután, e földtani korok végén egy világkatasztrófa
következett be, amikor a Sátán fellázadt a mennyben, és sok angyal
követte ebben. Ezért Isten levetette őt a mennyből a földre, ahol egy
hatalmas kataklizma során a föld „kietlen és puszta” (a Jakab királyi
fordítás szerint „alaktalan és üres”) lett, ahogy az 1.Mózes 1:2 leírja.
Ezt egyes teóriák Lucifer özönvizének nevezik. (Ezzel az elmélettel
további problémák is felmerülnek, amit egy másik írásban elemzünk majd.
Az alábbi angol nyelvű cikk részletesen foglalkozik ezzel: LINK)
Az
elmélet szerint – melyet általában “rés- vagy hézagelmélet” néven
ismernek – ezt követően Isten újjáteremtette vagy megújította a földet
az 1. Mózes első fejezetében leírt teremtéstörténetnek megfelelően, szó
szerint hat nap alatt. Tehát szerintük a második verset úgy kéne
olvasni, hogy „a föld kietlen és puszta LETT” (ezért néhányan ezt úgy
fordítják, hogy „a föld puszta és néptelen lett”), mintha előtte egy
gyönyörű világ lett volna itt, de a világkatasztrófa miatt lepusztult
romhalmazzá vált. Tehát megváltozott az állapota – kietlen és puszta
lett.
A „volt” azt jelenti, hogy „volt”
Ezzel
az elmélettel kapcsolatban az egyik jelentős probléma, hogy a „volt”
szó héber megfelelőjét csakugyan „volt”-nak, nem pedig „lett”-nek kell
fordítani. A szó a héber létige (hajah), és rendszerint egyszerűen a
„volt” a helyes fordítása. Az Ószövetség összes mértékadó fordításában
így hangzik ez az igevers. Egyes szokatlan esetekben a szó fordítása
lehet „lett” vagy „vált”, ha a szövegkörnyezet így követeli. Erre van
néhány példa az Ószövetségben.
Azonban
ezt az igét az esetek túlnyomó többségében egyszerűen a „volt” szóval
adják vissza. Ha a közvetlen szövegösszefüggés nem utal arra, hogy
állapotváltozásról van szó – vagyis valami olyanná vált, amilyen nem
volt –, akkor rendszerint azt kell feltételeznünk, hogy egyszerű
kijelentéssel, az akkori aktuális helyzet leírásával van dolgunk. Az
Isten teremtő „legyen” szavának hatására létrejött föld eredetileg
kietlen és puszta volt.
Néhányan
az Ézsaiás 45:18-at hozzák fel érvként az 1. Mózes 1:2-ben található
„volt” „lett”-ként történő fordítása érdekében. Ebben a versben Ézsaiás
azt mondja, hogy Isten a földet „nem kietlennek teremtette,
hanem lakóhelynek szánta” az Új Bibliafordítás szerint, a Károli féle
fordításban pedig a „hiába” szó szerepel a „kietlen” helyett. A
„kietlen” szó megfelelője ugyanaz a “tohu”, amelyet az 1.Mózes 1:2-ben
(Károli Bibliában) is „kietlennek” fordítottak. Tehát a réselmélet
támogatói azt mondják, hogy mivel Isten nem kietlennek alkotta a földet,
nyilván azzá kellett válnia. Azonban ezúttal is fontos a
szövegkörnyezet. Az Ézsaiás 45:18-ban a szövegösszefüggés a „nem hiába”
fordítást igényli. Vagyis a földet Isten nem ok nélkül teremtette, hanem
lakóhelynek. Mózes első könyve ezután elmondja, hogyan formálta meg
Isten a kezdetben alaktalan földet, és hogyan népesítette be az üres
világot. Valójában csak a teremtés hat napjának leteltével készült el,
amikor Ő kijelentette ezt.
Maga
a „tohu” szó mintegy 20 helyen szerepel az Ószövetségben, és
tízféleképpen fordították. Az Ézsaiás 45:19 is tartalmazza, és ott a
„hiába” és a „kietlen” szavak is megfelelnek. Ez a fordítás az Ézsaiás
45:18-ban is helyénvaló. A szövegkörnyezettől függ, hogyan kell
értelmezni. Az 1.Mózes 1:2-ben a szövegkörnyezet egyszerűen azt jelzi,
hogy a föld még nem volt felépítve. Nem volt megformálva, még csak nem
is volt gömb alakú, csupán a föld anyagának alapvető elemeit
tartalmazta.
Eseménysorozat
Továbbá
fontos megjegyezni, hogy az 1.Mózes 1:2 (az angol fordításban) egy
kötőszóval (és) kezdődik, és ez a kötőszó vezet be minden egyes verset
az első fejezetben, tehát történések sorozatát lehet megfigyelni. Itt
volt ez a történés, aztán az történt, majd ez, és aztán amaz…, mindegyik
közvetlenül a másik után jön. Amikor azt olvassuk, hogy Isten
megteremtette a mennyet és a földet, s a föld kietlen és puszta volt, az
arra utal, hogy ez közvetlenül a teremtés utáni állapot volt.
Egy
másik érvet is felhoznak a réselmélet támogatói, mégpedig azt, hogy a
„sötétség” szó azt érzékelteti, hogy valami rossz a teremtésben. De az
Ézsaiás 45:7 szerint Isten alkotta a sötétséget. Ahhoz, hogy lehessen
nappal és éjszaka, ami Isten és az emberek későbbi földi munkálkodásához
elkerülhetetlen, szükség volt sötétségre és világosságra. Tehát
Istennek ténylegesen létre kellett hoznia a sötétséget. Önmagában nincs
semmi gond a sötétséggel. Isten alkotta olyannak, amilyen. A sötétség
később vált bizonyos összefüggésben a gonosz jelképévé – a világosság
ellentéteként –, mivel „az Isten világosság, és nincs benne semmi
sötétség” (1János 1:5). De az 1.Mózes 1-ben a szövegkörnyezet nem sugall
semmit, amiből a sötétséget gonoszként értelmezhetnénk.
Ugyanakkor
a réselméletből sok komoly problémát vet fel, így nem elfogadható az
1.Mózes 1:2 lehetséges magyarázataként. Azt az elméletet, hogy a
földtani korok az 1.Mózes 1 első és második versei között játszódtak le,
eleve kizárja a tízparancsolat világos bibliai kijelentése, ahol Isten
azt mondja: „Mert hat nap alatt alkotta az Úr az eget, a földet, a
tengert és mindent, ami azokban van…” (2Mózes 20:11). Vagyis meghagyta
az embernek, hogy hat napon át dolgozzon, és a hetediken pihenjen, mivel
Isten is hat napig dolgozott, és egy napig pihent. Azután azt olvassuk a
szövegkörnyezetben, hogy hat nap alatt készült el minden az égen és a
földön. Nem maradhatott tehát semmi, ami ne a hat nap alatt készült
volna el.
Viszont
a réselmélet azt állítja, hogy csak a föld felszíne lett újjáteremtve. A
föld magja és szerkezete, a dinoszauruszok maradványait tartalmazó
fosszilis leletek stb. – mindezek megelőzték a teremtés hat napját. De
Isten kimondottan állítja, hogy a földön, az égen és a tengerben minden
hat nap alatt teremtetett.
Halál a bűn előtt?
Teológiai
szempontból is igen komoly gond van a réselmélettel. A Biblia szerint
addig nem volt bűn és halál, amíg az ember be nem hozta a világba. A
réselmélet szerint azonban már több milliárd évi szenvedés és halál volt
a világban, amint az a fosszíliákból és a földkéreg üledékes kőzeteiből
látható, melyek segítségével manapság a földtani korokat próbálják
meghatározni. A réselmélet szerint a földtani korszakok végén a Sátán
vétkezett, ezért száműzték a földre, melyet emiatt világkatasztrófa
sújtott, tehát eszerint a földtani korok a több milliárd éves
szenvedéssel és halállal a Sátán bűne előtt és kétségkívül az ember
bűnbeesése előtt következtek be.
A
Biblia viszont egyértelműen kimondja, hogy „egy ember által jött a bűn a
világba, és a bűn által a halál” (Róma 5:12) – tehát nem volt halál a
világban, mielőtt az ember be nem hozta. De a réselmélet több milliárd
év szenvedést és halált feltételez, mielőtt az ember vagy a Sátán
vétkezett volna, és ez azt jelenti, hogy közvetlenül maga Isten lenne
felelős a bűn megjelenéséért a világban. Isten nem lehet a bűn szerzője.
Tehát a réselmélet teológiailag is kizárható.
Tudománytalan
A
réselmélet tudományos szempontból sem működőképes, mivel az egész
földtani korrendszer, melyet egyesek a réselmélet segítségével próbálnak
elfogadtatni, a geológusok által uniformizmusnak nevezett feltevésen
alapul, mely szerint a ma megfigyelhető folyamatok zökkenőmentesen
visszavetíthetők az ősi időkbe. A földtani korok rendszerének már a váza
is azon a feltételezésen alapul, hogy a múltban is a mai folyamatok
zajlottak, méghozzá ugyanilyen sebességgel. A földtani korok
rendszerében nincs helye annak, hogy egy világméretű katasztrófa
megszakítsa ezeket a folyamatokat.
Ez
az oka annak, hogy soha egyetlen geológus se fogadná el a réselméletet.
Ahhoz, hogy egy olyan világkatasztrófa jöhessen létre, ami elpusztítja a
katasztrófa előtti hegyeket, és a tengerbe veti őket, hogy mindenütt
„mélység” legyen, majd több milliárd tonna hordalékot röpíthessen az
égbe, hogy sötétség legyen mindenütt a mélység fölött, amint az 1.Mózes
1:2 leírja – ehhez egy óriási atomrobbanásra vagy vulkánkitörésre lenne
szükség, ami hatalmas mértékben megrongálná a föld kérgét, a földtani
korokat azonosító fosszíliákkal és üledékekkel együtt. Tehát a
réselmélet lerombolná a földtani korok „bizonyítékát” annak érdekében,
hogy megfeleljen nekik! Tudományos szempontból ez egy önmagát cáfoló
elmélet, amely súlyos tudományos problémákat vet föl. Egyetlen geológus
sem fogadná el.
Következésképpen
el kell utasítanunk a réselméletet, mint az 1.Mózes 1:2 értelmezését.
Biztosak lehetünk benne, hogy a bibliai följegyzések egyszerű és
lényegre törő, szó szerinti értelmezése minden valódi földtani ténnyel
összhangban lesz.
Forrás:
answersingenesis.com - Fordította: Hargitai Bálint
http://idokjelei.hu/2014/03/a-reselmelet-egy-hezagos-elkepzeles/