Előszó
Matthias Joseph Scheeben: „Die Herrlichkeiten der göttlichen Gnade” (Az
isteni kegyelem pompázatosságai) című 1925-ben a Herder Kiadónál
megjelent művéhez
1.-2.-3. Már e mű korábbi kiadásaiban
utalni kellett rá, hogy a most hatalomra került szellemi irányzat súlyos
ellentétben áll a katolikus hitletéteménnyel. … Amilyen nagy a jelen
tévedéseitől való megfertőződés veszélye, ugyanannyira ügyel arra Isten,
hogy az övéit figyelmeztesse és a kárhozattól megvédje. Mindazonáltal
efelett érzett vigaszunknak nem szabad azon nyomasztó tény felett
elsiklania, hogy a korszellem tovább terjeszkedik, és egyre jobban
benyomul az Egyház belsejébe és a hívek soraiba.
Ha a korunk vallási és erkölcsi veszélyeit egyetlen mondattal kell összefoglalni, akkor ez így hangzik: A
természetfeletti elleni harc; ha nem ennek teljes tagadásáig, akkor
legalább a nyilvános életből való tökéletes száműzetéséig. A
természetfeletti gondolkodás és élet meggyengítése, és vele szemben a
földi erőkben való helytelen és aránytalan bizakodás, sőt gyakran a
természet vagy jobban mondva az evilági kizárólagos hangsúlyozásáig.
4. Ez a törekvés hosszú ideig olyan
óvatosan jelentkezett, hogy az emberek többsége előtt rejtve maradt, és
sokan túlzásnak tartották, ha valaki a figyelmüket erre a veszélyre
felhívta. Ez is jelentősen hozzájárult az elterjedéséhez. Most pedig annyira nyíltan lép elő, hogy az
igazi tartalmában való kételkedés vagy tévedés már szinte nem történhet
meg bűntelenül [magyarul: aki még ma sem veszi észre e tévedéseket és
nem fogja fel igazi jelentőségüket, az bűnt követ el].
Olyan szavak, melyek még egy évtized előtt egy katolikus szájából
elképzelhetetlenek voltak, vagy legalábbis nagy általános felháborodást
váltottak volna ki, ma a nyilvánosság elé merészkednek, és ha sokszor
még ki is váltanak valamelyest csodálkozást, a többség hallgat hozzájuk,
miközben azzal nyugtatgatja magát, hogy csak az újdonság szokatlan
rajtuk, de ha már megszokták, akkor meg fogják tanulni jobban érteni
őket.
Így fordulhat elő, hogy befolyásos egyházi vezetők
gondolkodás nélkül azt mondhatják, hogy „Szent Ignác lelkigyakorlataiból
az első mondatot ki kell törölni, hiszen nem csak természetfeletti
javak léteznek, hanem evilágiak is, és ezeket Ignác túl röviden
tárgyalja”. (Szent Ignác: „Az ember arra van teremtve, hogy Istent
dicsérje, tisztelje és szolgáljon neki, és ezáltal lelkét üdvözítse.
Minden egyéb a föld színén az emberért van teremtve, és azért, hogy
segítse őt e cél elérésében. Ebből következik, hogy az embernek ezeket
annyira kell felhasználnia, amennyire célja elérésében segítik, és
annyira kell megválnia tőlük, amennyire akadályozzák abban.”)
5. Az egyháziak ezen véleményéért
annyiban hálásnak kell lennünk, hogy aligha lehetne a modernista
szellemiség fogalmát rövidebb és világosabb formában összefoglalni. Mert
ha igaz, hogy a kor nagy zavargásai a természet és kegyelem
viszonyának kérdésére vezethetők vissza, és ez biztosan igaz, akkor az
idézett szavak ijesztő egyértelműséggel mutatják, hogy az igazságtól
[vagyis a természetfeletti elsőbbségének elismerésétől] való eltérés
milyen nagymértékben megtörtént már.
De nem csak hálával, hanem a legmélyebb iszonyattal is tartozunk nekik. Mert szavaik azt bizonyítják, hogy a
modern szellem alapgondolata, a természetnek a természetfelettitől való
teljes elszakítása még a hívő keresztényeket is, köszönhetően a
világgal való érintkezésüknek, milyen roppant mértékben fenyegeti. Mentsen meg Isten bennünket attól, hogy ez a szellem még jobban elterjedjen és ezáltal mi is lassan hozzászokjuk.
[Mindezt 1925-ben írta P. Weiß! A legborzasztóbb, amire korunk
tökéletes bizonyíték, hogy teljesen hiába! Még arra sem elegendők e
figyelmeztetések, hogy átlássák/átlássuk a veszélyt, hogy tanuljunk a
múltból. Mivel a tévedésnek, a helytelennek a puszta nem-szeretete, már
nem is beszélve a bírálatáról vagy elítéléséről, a túlnyomó többség
határozott tiltakozását vívja ki mindig, a teljes hitetlenség előtt
nyitva állt a kapu: az eredmény, talán még nem is ennek a vége, korunk
szinte teljes körű hitehagyása, amit semmi nem bizonyít jobban, mint a
mostani „szinódus” szavazati eredményei – csak azért, mert Bergoglio és
Kasper ötletei nem kaptak kétharmados többséget, az abszolút többséget
nagyonis elérték.]
6. Ezért részünkről is meg kell tenni
minden lehetségest, amihez elsőként a két világ, a természetes és a
természetfeletti kapcsolatáról szóló katolikus tanítás felfrissítése
tartozik. Ezen előszóban nem e tárgy részletes kifejtése következik,
hanem csupán azon mondatok kiemelése, melyeket minden kereszténynek tudnia kell, ha korunk súlyos és legfontosabb kérdéseiben el akar igazodni.
7. Isten az embert, ahogy a katolikus
teológia nagyjából egyhangúlag tanítja, a „tiszta természet” állapotában
is megteremthette és meghagyhatta volna, amivel a legcsekélyebb javat,
amire az ember-teremtmény igényt tarthat, sem tagadta volna meg tőle, és
igazságtalanságot sem követett volna el vele szemben, ha nem helyezte
volna kezdettől fogva a természetfeletti rendbe. Még ha az Egyház ezt a
mondatot nem is fogalmazta meg kifejezett hittételként, a janzenisták e
tétellel szembenálló állításainak határozott elítéléséből kitetszik e
tanításhoz való feltétlen ragaszkodása. Ebből következően nekünk hinnünk
kell, hogy Isten az embert ugyanazzal a természettel hívhatta volna
világra, amivel most születünk, természetesen mindazt levonva, ami
közben a bűnnel a természetbe került vagy benne elromlott. Ezért hívják
ezt az állapotot a „tiszta természetnek”. [lásd erről a honlap
A kereszténység című írását]
8. Valójában azonban Isten az embert a
teremtéskor azonnal a természetfeletti rendbe helyezte. Ezt nem szabad
úgy érteni, mintha Isten az ember természetét természetfelettivé tette
volna, mert ez ellentmondana a természet fogalmának. Isten a
természethez hozzátette a természetfelettit, vagy, jobban mondva, a
természetfelettit, ahogy már maga a neve is jelzi, ráöntötte, vagy
ráterítette a természetre, és ezáltal a természetet a természetfeletti
hivatásban való közreműködésre emelte, anélkül azonban, hogy ezzel a
természet saját lényét megváltoztatta volna.
9. Ennek következtében az első ember a paradicsomban, mint két világhoz tartozó lény élt, melyek benne egyesülve, de egymással mégsem összekeverve
voltak meg. Természete révén a természetes rendhez tartozott,
természetfeletti hivatása és ajándékai révén a természetfeletti rendhez.
Mivel e kettő egyike sem korlátozza a másikat, ebből az
következik, hogy az ember képességeivel és feladataival kettős
életvitelre van teremtve, egy természetes és egy természetfeletti
tudásra, egy Isten iránti természetes és természetfeletti szeretetre,
következésképpen egy természetes és természetfeletti erkölcsösségre, és
ugyanígy a vallás kettős gyakorlására, és végül egy természetes és
természetfeletti üdvösségre.
10. Az embernek természetes állapotában
ahhoz, hogy természetes feladatait elvégezze és aztán az ezek hűséges
elvégzéséért kapott jutalmat, a „természetes túlvilági boldogságot”
élvezze, elegendő erők álltak volna rendelkezésére (amíg a bűn nem
gyengítette meg és nem torzította volna el ezeket). Ehhez Isten
oldaláról semmilyen további támogatás, mint a természetes segítség, az
úgynevezett concursus naturalis (= a világot fenntartó isteni
tevékenység) nem szükségeltetett volna. [Mert Isten minden dolgot annak
természete szerint mozgat.]
11. De hogy az ember természetfeletti
rendeltetésének megfelelhessen, Isten mind azokat a kegyelmeket megadta
neki, melyek ehhez szükségesek. Először megadta neki a természeten
kívüli adományokat, a testi halhatatlanságot és azt a csodálatos
harmóniát („épség”, azaz integritas, vagyis a rendetlen kívánságoktól
való mentesség), melynek segítségével az ember minden adottsága és
képessége tökéletes egységben a kegyelem használható eszközévé válik. A
testi erők, felszabadulva minden gátló indulattól, tökéletesen a
szellem, az indulatok pedig az akarat szolgálatában álltak, és az akarat
minden nehézség nélkül engedelmeskedett az Isten alá vetett értelem
parancsának.
Ez a két adomány azonban csak a természeten kívüli
alapokat teremtették meg a tényleges természetfeletti adományok számára,
az Isten gyermekévé válásnak és ennek gyümölcsének, a természetfeletti
üdvösség gyönyörűségében és Isten színről színre való látásában. Minden
természeten kívüli és természetfeletti adomány eme utolsó célra
irányult, főleg az értelemnek a Szentlélek fénye általi természetfeletti
megvilágítása és az akaratnak a Szentlélek azon ereje általi
természetfeletti megerősítése, amit szűkebb értelemben kegyelemnek vagy
hatékony kegyelemnek nevezünk.
12. Mivel ezen adományoknál mind a
kegyelem szót használjuk, azért ezt nem szabad úgy érteni, mintha a
természetfeletti rend egész megnyitása csupán egy privilégium, vagyis
egy üres kedvezmény lett volna, egy kitüntetés, amit mindenki tetszése
szerint használhatott, amiről azonban le is mondhatott, ha nem akart
igényt tartani rá.
Ellenkezőleg. A természetfeletti célra
való hivatás nem csak meghívás, nem csak bátorítás, hanem isteni
rendelkezés, mely által az egész emberi nem saját természetes
állapotánál magasabb szintre emeltetik. Az embernek a természetfeletti
célra való elhivatottsága ily módon Isten egyik parancsa, és az ember
részéről kötelezettség.
Mégpedig ez kivétel nélkül minden emberre
érvényes, minden emberi intézményre és társadalomra, minden időre,
minden kultúra-fokra, mind az egyes ember, mind az emberek összességének
minden tevékenységére és vívmányára.
13. Ehhez még egészen különlegesen meg
kell szívlelni a teológia általános tanítását, miszerint Isten az embert
nem először csak a tiszta természet állapotában teremtette és aztán
később tette Isten gyermekévé, amivel a természetfeletti rendbe
helyezte. Nem, Isten az embert a paradicsomban már eredetileg egy és
ugyanazon teremtői aktussal egyszerre emberként és Isten gyermekeként
teremtette, és természetes és természetfeletti hivatását együtt szabta
ki rá. Az ember tehát se természetes feladatáról, se
természetfeletti kötelezettségéről nem mondhat le tetszése szerint.
Mindkettő ki lett rá szabva egyetlen teremtői akarattal, és meg lett
adva egyetlen teremtői tettel, mint a test és a lélek, akármennyire is különbözőek legyenek ezek saját lényegük szerint.
14. Ebből következik minden
igazság legalapvetőbbje, amitől az ember egész élete és az emberiség
egész működése függ, az igazság, hogy az ember számára, csakúgy, mint az
emberiség számára nem két különálló, egy természetes és egy
természetfeletti cél létezik, ahogy ezt a pelagiánusok gondolták, hanem
egy, azaz a természetfeletti utolsó végcél. Nem mintha a
természetes végcél eltöröltetett volna, nem ez továbbra is fennáll,
ugyanúgy, mint ahogy akkor állna fenn, ha Isten az embert a tiszta
természet állapotában teremtette volna. Csak most már nem a
természetfeletti céltól függetlenül áll fenn, hanem ez alá van rendelve,
sőt, ebbe van beillesztve. Csak a természetfeletti célban éri el az
ember természetes célját, ahogy a test csak akkor éri el hivatását,
amikor a lélek eléri a célját. Ha az ember elhibázza vagy
megtagadja természetfeletti célját, akkor természetes célját sem éri el.
Ha le akar mondani a természetfeletti céljáról és természetfeletti
feladatairól, akkor egyszerre vét a természetfeletti és a természetes
rend ellen. Mert az ember a természetfelettire való felemelését a
teremtéskor a természettel együtt kapta, ezáltal a természetfeletti egy
természettörvény jelentőségét és erejét nyerte el. Ezért a
természetfelettinek minden megsértése a természeten áll bosszút, és az
ember a természetfeletti cél minden megtagadásakor természetes céljától
is elfordul.
15. Így magyarázható meg az a
szerencsétlenség, ami a bűnnel az emberre szakadt. Bár a pelagiánusok
elképzelése szerint az ember a bűnbeeséssel csak a természetfelettit
veszti el, és egyszerűen csak megint a tiszta természet állapotába tér
vissza. De ez nem így van. A természetfeletti nem olyan, mint
egy ruha, amit az ember csak külsőleg terít magára. Ha ez így lenne,
akkor anélkül tudná újra levetni, hogy a természete kárt szenvedne.
Csakhogy a természetfeletti össze van nőve a természettel, mint a bőr a
kézzel, ezért nem lehet egyszerűen levetni, anélkül, hogy a természet
súlyos kárt ne szenvedne. És ez valóban így van. A hit tanítása szerint
az ember a bűn által nem csak a természetfelettit veszíti el, hanem még
természetes adottságai is megsérülnek.
A természet ugyan
nem lett se teljesen megromolva, se teljesen képtelen minden természetes
feladatának elvégzésére, ahogy ezt a tévtanítók [a protestánsok]
állítják. De akármennyire is kicsinyítik a bűn természetes
következményeit, azt nem lehet tagadni, hogy nagy romlás tört be a
természetbe. Ezt a Szentírás és az Egyház tanítása tanúsítja, a saját
tapasztalatainkról nem is beszélve. (Róm 7,14ff: „Tudjuk, hogy a törvény
lelki, magam azonban testi vagyok, és a bűn rabja. Azt sem tudom, mit
teszek, hiszen nem azt teszem, amit szeretnék, hanem amit gyűlölök. …
Tudom ugyanis, hogy semmi jó nem lakik bennem, azaz a testemben, mert
készen vagyok ugyan akarni a jót, de arra, hogy tegyem is, nem vagyok
képes. Hiszen nem a jót teszem, amit akarok, hanem a rosszat, amit nem
akarok.” – Trienti Zsinat 5. sess.)
Ami pedig a természetfeletti adományait illeti, az hittétel, hogy ezek teljesen elvesztek.
16. Ezzel már azt is kimondtuk, hogy a
természetfeletti célra való elhivatás azonban semmiképpen nem lett
feloldva. Hiszen ez nem csak kegyelem, hanem parancs is, így továbbra is
érvényben marad. Az ember ezt nem adhatta vissza a Teremtőnek hálával
vagy hálátlansággal, és nem magyarázhatta meg Neki, hogy ő megelégszik a
természetes hivatásával. Nagyon egyszerű dolog lenne, ha eme legfontosabb kötelezettségét egy rövid lemondással el lehetne intézni. Ha
ez lehetséges lenne, akkor a bűn megszűnne bűn lenni, és a trónról való
egyfajta önkéntes lemondássá és egy fejedelemnek a privátéletbe való
visszavonulásává válna. De ettől nagyon távol van: a bűn Isten elleni
lázadás, támadás Isten felsőbbsége ellen. Ezért olyan nagy a bűn
büntetése. Az ember a bűnnel Isten ítélete szerint a trónon
való utódlástól, azaz a jobbján való részesedéstől, mely Isten Fiát
illeti, lett megfosztva, sőt nem csak a részesedéstől, hanem annak
képességétől is, hogy ezt elérje. Csak a kötelességet, hogy erre
méltóvá váljon, csak ezt nem tudta magáról lerázni. Ez az, amit
ősbűnnek, áteredő bűnnek nevezünk. A bűn miatt az egész emberi
nem elvesztette minden természetfeletti adományát, amit neki Isten
adott, hogy eljusson természetfeletti céljához. A cél azonban maradt. A vétkes képtelenség ezen állapota, hogy teljesítse legmagasabb kötelezettségét, az áteredő bűn valódi értelme.
17. Persze Isten a szerencsétlenné vált
emberi nemet megint megszánta, és a megváltás kegyelme által másodszor
is felemelte a természetfeletti állapotba (azokat, akik a keresztség és a
hit által elfogadják ezt a megváltást). Ez az új kegyelem azonban nem
minden részében teljesen azonos az elsővel. Ami szigorú értelemben a
természetfeletti adományokat illeti, azokat visszakaptuk, bizonyos
értelemben – és bizonyára ki szabad ezt mondani – erőteljesebben, mert
üdvösebben, mint korábban. Csak a természeten kívüli adományokat, a
testi halhatatlanságot és az „épséget”, a harmóniát nem kaptuk vissza
többé. [A halhatatlanságot csak az Utolsó Ítéletkor kapjuk vissza, az
„épség” helyett alkalmankénti isteni segítséget – ú. n. gyógyító
kegyelmet – már életünkben kaphatunk.]
A természet azonban marad
meggyengültnek és sérültnek, részben büntetésként, részben
gyakorlásként, ahogy ezt az Egyház kifejezetten tanítja. Ez az az
állapot, amibe mi most Isten túlcsorgó irgalmassága révén megint
beléphetünk, ha az Általa felkínált kegyelemmel élünk.
18. Az elmondottak alapján már nem nehéz
azt a helyzetet és feladatot megmagyarázni, amiben most vagyunk.
Krisztus kegyelme által újra, mint a paradicsomban, nem csak a
kötelességet, hanem a lehetőséget is birtokoljuk, hogy igazi, vagyis
természetfeletti célunkat elérjük. Ez a cél most is egyetlen célunk,
melynek elérése által érhető el egyedül a természetfeletti cél. Ahogy a
bűn előtt a természetfeletti cél utáni törekvés minden egyes ember, az
egész emberiség és minden emberi tevékenység számára, mint
elutasíthatatlan parancs lett kihirdetve, úgy ez most kétszeres okból
van így. Ha a bűnbeesés előtt a természetes cél elérhetetlen volt a
természetfeletti cél elérése nélkül, úgy ez most kétszeres mértékben
igaz, mivel a természet maga nem az többé, ami egykor volt, és aminek
lennie kellene. Ha az első bűn gaztett volt nem csak a természetfeletti
Ura ellen, hanem a természet Teremtője ellen is, és ezért bosszulta meg
magát annyira a természeten, úgy most minden Isten utasítása – miszerint
mindennek a természetfeletti célra kell irányulnia – elleni vétek a
természetnek egy újabb és még súlyosabb tönkretevésével bosszulja meg
magát.
19. Ez elég arra, hogy megvilágosítsuk,
milyen romboló volt a pelagiánusok tanítása. Ők azt állították, hogy a
természet a bűnbeesés által semmit nem vesztett el. És az ember
természetes erői elégségesek ahhoz, hogy teljesítse természetes
feladatait, nem csak éppen hogy, hanem tökéletesen. Bár emiatt nem kell
leértékelni a természetfeletti erőket: ezek segítségével nyilván
könnyebben elvégezheti itt is feladatait és a túlvilágon a dicsőségnek
egy magasabb fokára juthat – tanították. De azt nem tudták elismerni,
hogy a természetfeletti segédeszközök nélkül egyedül a természet erőivel
nem lehet tökéletesen élni, és a természetes erőkkel a természetes célt
elérni.
Szent Ágoston és vele az Egyház jogos felháborodással küzdött e tévtan ellen, hiszen ez egyfelől szétrombolja a természetfeletti rendet, másfelől elpusztítja a természetes rendet.
20. A természetes rendet két okból
rombolja le. Bár az emberi természet még most is, a bűnbeesés
állapotában is elegendő erővel rendelkezik az igaz felismeréséhez és a
jó végrehajtásához, talán még többel is, mint amennyit nyápicságunk
gyakran be akar ismerni. Ugyanakkor annyira meggyengült, hogy még az
ember és az emberiség természetes feladatait sem tudja teljes egészében
elvégezni, ha lemond a természetfeletti segítségről. Mert a természet az
ősbűn következtében elbukott és meggyengült. Ha mi ma természetről
beszélünk, akkor ez alatt soha nem a natura pura, azaz – a pusztán
elviekben létező – tiszta természetet értjük, hanem a bukott
természetet.
És ha a bűnbeesés, vagyis a
természetfeletti cél, az ember egyetlen céljának tudatos és akart
elutasítása, egyúttal a természet számára is romlást jelent, akkor ma
annak kísérlete, hogy a tudományt, az erkölcsösséget, a kultúrát a
természetfeletti célt félretolva kizárólag az emberiség természetes
feladataira tekintettel műveljék, röviden: egy pusztán evilági
tevékenység, mely figyelmen kívül hagyja az ember végső célját, nem csak
fogyatékos, hanem perverz, bűnös, Istennek nem tetsző, és maga az
evilági feladat számára is romlással végződik e perverzség miatt
büntetésként.
21. Tehát
nem csupán személyes vélemény és nem mintegy aszkétikus túlzás, hanem katolikus alapdogma (a középkor minden skolasztikusa ezzel kezdte teológiáját, de maga az Úr tanítja ezen határozott szavakkal:
„Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá” Mt 6,33), amit Szent Ignác lelkigyakorlatának első mondatában kimond e szavakkal:
„Az
ember arra van teremtve, hogy Istent dicsérje, tisztelje és szolgáljon
neki, és ezáltal lelkét üdvözítse. Minden egyéb a föld színén az
emberért van teremtve, és azért, hogy segítse őt e cél elérésében. Ebből
következik, hogy az embernek ezeket annyira kell felhasználnia,
amennyire célja elérésében segítik, és annyira kell megválnia tőlük,
amennyire akadályozzák abban.”
http://katolikus-honlap.hu/1402/kegyelem.htm