„A néped nem tért hozzám egész szívvel”
Ezeket a gondolatok egy atya küldte
szerkesztőségünknek, aki azonban névtelenségben akar maradni, mert
tudatában van annak, hogy ezek a gondolatok nem tőle származnak.
„Az 1938-as Eucharisztikus
Kongresszus csodálatos szép élménye volt Magyarországnak, és külföldi
vendégeinknek is. A befejező szentséges körmenet végén a
Legméltóságosabb Oltáriszentséget a városligeti Jáki Kápolnába vitték.
Ott a diakónus visszahelyezte a szentségházba. Egy jámbor idősebb hölgy
1962-ben mesélte el nekem, aki ott térdelt akkor a kis padban.
’Hirtelen arra eszméltem – mondta, hogy Jézus ott áll előttem teljes
életnagyságban. Nagyon szomorú volt. Csodálkozva kérdeztem: Uram, ilyen
gyönyörű ünneplést nyújtottunk Neked, és Te nem örülsz neki?’
’Az
ünneplés nagyszerű volt – felelte Ő – de a néped nem tért Hozzám egész
szívvel. Pedig, ha ezt megtette volna, megmentettem volna azoktól a
szörnyű szenvedésektől, amelyek érni fogják.’ Ezzel a látomás eltűnt.” (Dr. Kovács L. P. Bánk OFM Magyarok Nagyasszonya Magyar Ferences Rendtartomány, 2000. 121, 122. old.)
Ugyancsak a megtérést kérte Szent
István népétől a Szűzanya Gobbi atyának 1981 augusztus 16-án adott
üzenetében. Ennek utolsó bekezdésében olvashatjuk: „Meg
kell újulni, én népem a hitben, reményben, bűnbánatban és engesztelő
szeretetben Isten iránt, szentségi Jézusom és Szeplőtelen Szívem
tiszteletében, hogy a megújító Szentlélek alkalmas eszközeként
betölthesd nagy szent boldogító hivatásodat a Teremtő Örök Atya
dicsőségére a megváltás örök művének kiteljesedésére a szerencsétlen
önmagát pusztító emberiség megmentésére és üdvözítésére.”
Az 1938-as Eucharisztikus
Világkongresszusnak csodálatosan szép mottója volt: Az Oltáriszentség a
szeretet köteléke. Az emblémája szintén egyértelmű volt: a Lánchíd.
Azt fejezte ki, hogy az Oltáriszentség áthidal minden szakadékot, amit
az emberi szívek és népek között a bűn és a gonosz lélek okozott.
Magyar népünk, sajnos, nem követte az utána következő drámai
évtizedekben ezt a tanítást.
Karol Woytila főszereplője volt a
lengyel és német püspöki kar közti kiegesztelődésnek. II. Szent János
Pál pápa az ellene elkövetett merénylet után mondta: szívből
megbocsátok annak a testvérnek, aki megsebesített.
Az Oltáriszentségben lévő Jézus, aki a
Golgotán megbocsátott gyilkosainak és imádkozott értük, adott neki is
erőt és akar adni mindannyiunknak, hogy kövessük őt. (Bizony oroszul
sokan azért nem tanultunk meg, mert nem tudtunk felül emelkedni a
sérelmeken.)
2003-ban, amikor Erdő Péter bíboros,
miután egyházmegyéjét felajánlotta a Szűzanya Szeplőtelen, Szívének,
meglátogatta a kíséretében lévő papokkal a Coimbrában való Lucia
nővért. Amikor megkérdezték, mit üzen a papoknak, azt válaszolta, hogy
legyenek szentek.
Az életszentségben döntő szerepe van a kiengesztelődés szentségének. Szent Pio atya ezzel kapcsolatban a következőket mondta. „Ha
a gyóntató atyák úgy gyóntatnának, ahogyan kellene, akkor híveik is
olyanok lennének, amilyennek a hívő embernek lennie kell.”
Egy alkalommal egy paptársa megkérdezte Pio atyát, hogy mi a teendő a visszaeső bűnösökkel. Ő azt válaszolta: „Te
nem teheted meg azt, amit én. Ám a bűnösnek, aki egy szokásos többször
előforduló bűnnel tér vissza gyóntatószékedbe, megadhatod a
feloldozást először… megadhatod még a második alkalommal is… ám amikor
harmadszor kér ugyanarra a bűnre feloldozást, ha megadod azt, azzal
meggyalázod a szentséget, amiért a Krisztus a vérével fizetett, és
elárulod testvéredet.”
Pio atya számára nem létezett a bűnnel
szembeni megalkuvás lehetősége. Napjaink emberének erkölcsi életében
mély seb tátong, és ez nem más, mint a bűnnel szembeni kompromisszumra
való hajlam. A mai egyház az üres templomoktól való félelmében nem
követeli meg híveitől Krisztus törvényeinek hagyományos szigorú
betartását. Pio atya nem engedett meg semmiféle kompromisszumot a
bűnnel, vagy a bűnhöz való ragszkodással, bűnös szokásokkal szemben.
Az atya hajthatatlan volt,
gyóntatószékében nem volt helye a vitának. A bűnös viselkedésre,
cselekedetre nem fogadott el semmiféle enyhítő körülményt: a hazugság, a
neheztelés, a harag, a keresztény kötelességek elmulasztása olyan
ellenfelet kapott Pio atyában, aki arra indította az emberi lelket, hogy
szálljon magába, és javítsa ki hibáit.
Egy emigráns paptól hallottam a 80-as
években Ausztriában, aki fiatal korába Pio atyánál akart gyónni, de nem
kapott feloldozást. Az atya őszintén elmondta, hogy egy bűnét
rendszeresen gyónta. „De, úgymond nem voltam rá felkészülve, hogy el is
hagyjam.”
Egy alkalommal egy fiatalasszony
rákérdezésemre elmondta, hogy fogamzásgátló tablettát használ. Boldog
VI. Pál pápa a Humanum Vitae-ben leírt tanítását képviselve mondtam
neki, hogy ezt ne tegye. A következő gyónásnál elmondta, hogy nem tudta
abbahagyni a tabletta szedését. Ismét kértem, hogy hagyja abba. Meg is
magyaráztam, hogy ez a Teremtő Isten nővel kapcsolatos tervével való
szembenállás, ami árt a nő testének és lelkének is. Amikor harmadszor is
kidrült, hogy nem hagyta abba, akkor azt mondtam, csak akkor adhatok
feloldozást, ha elhatározza, hogy ezt abbahagyja. Ezután megszületett a
harmadik gyermek a család és a rokonság nagy örömére.
„Pio
atya soha nem elégedett meg azzal, hogy levagdossa egy viselkedés
vadhajtásait. A bűn gyökeréhez, az emberi lélek mélyére akart eljutni,
és valódi megtérést követelt. A bensőnkből fakadó rossz számára nem
létezett hely a Pio atya lelkivezetése alatt álló emberek életében, ki
kellett azt irtani mindenkinek minden élethelyzetben, életkorban, és
minden körülmények között. Ha bűnös vitatkozni próbált, vagy válaszolni
akart az atya dorgálására, gyakran hallhatta a felszólítást: ’vagy te
mész el, vagy én!” (az idézetek a Pio atya világa c. könyvből valók. Etalon kiadó, 2011 173-175. old.)
Szent Pio atyának földi életében
egymillió lelki gyermeke volt. Most a mennyországból korlátlanul tudja
ezt a hivatását gyakorolni. Ami hatalmas kegyelem, és különösen
papoknak ajánlatos élni ezzel a kegyelemmel. Megkérhetjük, ’Szent Pio
atya, légy az én lelkiatyám, fogadj el lelki gyermekednek!’
Ausztriában Oberpullendorfban
redemptorista lengyel atyáktól hallottam kb. tíz éve, hogy az osztrák
papok kigúnyolják őket, hogy szembe szállnak azzal a szomorú
gyakorlattal, hogy az emberek úgy áldoznak hogy nem gyónnak.
A Szűzanya Gobbi atya által adott
üzeneteiben – amiket Ratzinger Bíboros, mint a Hittani Kongregáció
prefektusa átvizsgált, és nem tiltakozott ellene – kitér erre a
szomorú tényre is. „A bűn annak az
öröklött rendetlenségnek a következménye, amely sajnos megakadályozta,
hogy ti is, úgy ahogy én, szeplőtelenül fogatassatok, és szülessetek.
Mindnyájan ennek a nehéz és fájdalmas örökségnek a súlya alatt
születtetek. A keresztelés pillanatában megszabadultatok tőle, de
következményei megmaradtak. Oly törékennyé tesz benneteket, még könnyen
elcsábít, és nem ritka, hogy a bűn áldozatául estek az életben. Az
első tennivaló, a bűnt mint rosszat felismerni, és azonnal megbánni a
szeretetnek tiszta és természetfeletti erejével. Sok gyermekem a bűnt,
mint rosszat már nem ismeri fel, hanem gyakran úgy tekinti, mint valami
jót, és hagyja, hogy átjárja szívét, lelkét és egész életét. Már nem
képesek többé a bánatra, és megszokásból ennek a súlyos betegségnek a
fertőzöttségében élnek.
Használjátok
újra azt az orvosságot, amelyet Jézus irgalmassága készített
számotokra: a kiengesztelődés szentségét! Ebben az időben szükségesebb,
mint valaha, hogy gyakran gyónjatok. Ma a gyónás kezd eltűnni sok
gyermekem életéből és szokásából. Ez annak a válságnak a jele, amelyet
most az Egyház átél.
Általatok
is szeretném visszaállítani, szeretteim, régi fényébe a
kiengesztelődés szentségét az Egyházban. Azt kívánom, hogy minden
gyermekem siessen a kegyelemnek és az isteni irgalomnak ehhez a
forrásához. És titeket is felszólítalak, szeretteim, a gyakori gyónásra
– lehetőleg minden héten. Kérlek, menjetek a gyóntatószékekbe és
álljatok mindenkinek a rendelkezésére, akiknek, szükségük van erre a
szentségre. Neveljetek minden hívőt ennek a szentségnek a fontosságára,
mindenekelőtt abban az esetben, ha halálos bűn állapotában lennének.” (A nélkülözhetetlen gyógyszer, 1983. december 8.)
Bosco Szent János és Szent Pio atya is
állította, hogy a nyolcadik napon a gyónás után már nem tudnak
megmaradni a megszentelő kegyelem állapotában. A bocsánatos bűnöket is
azért érdemes meggyónni, mert az esti lelkiismeretvizsgálatban való
bűnbánat, és a szentmise eljén lévő közgyónás ezt a kegyelmet nem adja
meg. Ezen az úton járt Szent II. János Pál pápa is, aki hetente gyónt
nagy ünnepek előtt és azon túl is.
Egy alkalommal krakkói bíboros korában
haragosan bánt egyik papjával. A pap távozása után leszólt a portára,
hogy küldjék vissza az atyát, akinél szentgyónást végzett.
Szent II. János Pál pápának egyik csodálatos lelki hagyatéka a Világosság Rózsafüzér, amely Jézus Istenségét hangsúlyozza. Nem
véletlenül panaszkodott XVI. Benedek pápa megválasztása után, hogy egy
új arianizmussal állunk szemben, amely tagadja Jézus istenségét. És
ez annál veszélyesebb, mert nem nyíltan hirdetik, hanem a gyakorlatban
nem adják meg az Oltáriszentségben jelen lévő Jézusnak az imádás külső
jelét.
A Világosság rózsafüzérének a harmadik titkát a szentatya a következőképpen határozta meg. Jézus meghirdeti az Isten országát és bűnbánatra szólít fel. Sajnos
magyar nyelvterületen és másütt is elhagyták a megtérésre való
felhívást, és ezáltal az evangéliumot hamisították meg. Jézus ugyanis
azt mondta, hogy: Térjetek meg, mert elközelgett Isten országa. Bizony mondom nektek, ha meg nem tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a mennyek országába. (Mt 18,3)
A földi életünk egy állandó közeledést
kell, hogy jelentsen a Jézushoz, a világ világosságához, aki szomjazza a
viszont szeretetünket, és halálunkkor magához akar ölelni a mennyei
dicsőségbe . Minél közelebb van valaki a fényhez, annál inkább látja a
legkisebb hiányosságot is a ruháján vagy a testén. Halhatatlan
lelkünkkel is hasonló a helyzet. Szent II. János Pál pápa egész élete a
Szűzanya Szeplőtelen Szívében egy állandó közeledés volt Jézushoz.
Nagyon fontos, hogy a Szentlélek
irányításával megtaláljuk a megfelelő szentírási mottót és emblémát
amely kifejezi a magyar egyház és a világegyház szükségletetit és
várakozását, de amit az 1938-as Eucharisztikus Világkongresszus is
bizonyította, a jó mottó és embléma nem elég, mert Jézus Mária
Országának az egész szívvel való megtérését várja.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/1144-az-eucharisztikus-kongresszusra-keszulve
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/1144-az-eucharisztikus-kongresszusra-keszulve