Liturgikus tánc? Tánc a szentmisében?
A tridenti püspöki misében, vagy csak az ún. "hárompapos" ünnepi misében is létezik valami, ami valóban liturgikus tánc jegyeit viseli. Ezt azonban egyszerűen nem tudják, vagy tudatlanságukban szinte ellenszenvesen tekintenek rá éppen azok, akik más kultúrákból importálják a latin rítusú misébe az ún. "liturgikus táncot".
Az asszisztencia minden tagjának
mozgását egy pontos koreográfia irányítja: hol kell állni, hová kell
mennie, melyik lábával kell lépnie az oltárlépcsőre; mikor kell kis
meghajlást, közepes meghajlást, mély meghajlást végeznie; térdet
hajtania vagy letérdelni (és hogyan kell letérdelni és a térdelésből
felállni); merre felé kell olvasni a leckét, az evangéliumot; kivel kell
egy szinten állnia, kivel nem, stb., nem is beszélve a tömjénezés
rítusáról... Mindez egy méltóságteljes, lelassított tánc (ha tetszik):
vagyis a test gesztusaival történő ünneplés.
Miért lett ez lejáratva, kigúnyolva,
módszeresen a nevetség tárgyává téve? Nem tartozik ez abba az
identitásfeladásba, amibe a nyugati civilizáció embere minden szinten a
teljes leépítés állapotába jutott?
Nem arról van itt szó, hogy
dekonstrukciót (teljes leépítést) viszünk végbe, hogy aztán átmeneti
divatok, ízlések alapján felépítsünk valami újat?
Mert ennek a csodálatos latin liturgikus
ünneplő testmozgásnak a teljes leépítése a sivárságot hozta magával. A
pap egyetlen helyen megállva (kényelemből se a székeket, se az ambót
nem használva) képes az egész misét egyfolytában bemutatni. Persze nem
szabályos az, hogy nem használja sem a székek helyét, sem az ambót, de a
megokolatlan, totális, önkényes leépítése a régi ünnepi
mozgássorozatnak megállíthatatlanná vált.
Erre a nulla pontra jutott mozgásra,
amely kibírhatatlanul primitív ünneplés (nem az új ritus, hanem a még
annak is további leépítése) létrehozta az igényt arra, hogy teljesen
eklektikus módon máshonnét importáljanak koreográfiákat, hogy
mozgalmassá tegyék a szentmisét. Ez olyan, mint amikor az igaz vallás
elvetése helyébe a babonák és a tévhitek özöne áramlik be a nyugati
emberek életébe.
Az afrikai táncos misék átültethetlenek a
nyugati ember miséjébe! Miért? Mert az lehetséges, hogy Afrikában vagy
másutt a táncnak van transzcendentális vonatkozása, vagyis az
Istenséggel való kapcsolat kifejezési lehetősége, de a magyar tánc ilyet
nem ismer. A néprajzosokat kellene megkérdezni. A magyar tánc a
szerelmet, a férfi virtust, az emberi közösséget, stb., fejezi ki remek
módon.
Amikor megkérdeztem egy afrikai papot
Franciaországban, hogy mit érez az az afrikai pogány ember, amikor az
istenség előtt táncol, a válasza megdöbbentett. Lassan imádságra
összetette a kezét, finoman és áhítattal lehajtotta a fejét, csendben
maradt egy darabig, majd megszólalt: "Azt jelenti, amit nektek ez a gesztus!"
Az megint más kérdés, hogy vajon a
kereszténnyé vált (egykori animista vallású) afrikai eleve igényelte-e
azt, hogy a pogány vallásának szertartásaiban szereplő táncot bevigyék a
misébe. Igen kérdéses. Valószínű, hogy ez a nyugati ember találmánya.
Számára az új hit egy teljesen más, az igaz Istennel való kapcsolatot
jelenti. Nagyon kényes dolog a két rítus keverése. (Ajánlom ehhez Robert
Sarah bíboros "Isten vagy a semmi" és "A csönd ereje" könyveiből mindazt, amit ő ír az inkulturációról!)
A budapesti jezsuita templomban mise alatt táncoló félmeztelen pap
láttán felmerül a kérdés a ruházatokat illetően. A magyar világi tánc
sem félmeztelen vagy majdnem meztelen emberek tánca. Itt nem prüdériáról
van szó, hanem a keresztény szakralitást (a nem pogányt) érintő mély
valóságról. A misztériumot nem azért takarjuk be, mert még jobban el
akarjuk rejteni, hanem a felöltöztetéssel a lényeget akarjuk kiemelni: a
pap beöltözése, a cibórium letakarása, a tabernákulum elfedése
függönnyel, stb...
A civil öltözködés sem a nemiséget
akarja tagadni, hanem nyers, ösztönös valóságán túl annak az egész
személyiséget átható titokzatosságát akarja kiemelni. Ezért az uniszex
öltözködés nem a mindenkori öltözködés folytatása, hanem azzal való
szakítás. A férfi vagy női ruha nem elfed csupán, hanem annak, amit
elfed, egyetemes, mély jelentését ragadja meg.
A meztelen vagy félmeztelen táncos nem magyar (nem európai) táncos!
Az megint másik szempont, hogy a
feladat, a megbizatás (és az ezzel járó pozitív "hatalom" = képesség)
kifejezésére is szolgál a ruha: lásd rendőrruha, katonaruha, a bíró
beöltözik ítélethirdetéskor, stb.
Az is szempont, mégpedig nem utolsó,
hogy a misébe bevezetett tánc összeköti-e a nemzedékeket vagy
elválasztja? És ott, ahol összeköti, nem arról van-e szó, hogy az
idősebbekből is hiányzik már a Szentlélek működésének legnagyobb
ajándéka: az istenfélelem ajándéka (amely nem rettegés, hanem
megrendülés!)?
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/10/22/barsi_balazs_ofm_tanc_a_szentmiseben
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/10/22/barsi_balazs_ofm_tanc_a_szentmiseben