„Mindig
örömnek tartsátok, testvéreim, ha különféle kísértésbe estek, hiszen
tudjátok, hogy a hitetek megpróbálása állhatatosságot szerez. Az
állhatatosság pedig tökéletességre viszi a tetteket, hogy minden
fogyatkozás nélkül tökéletesek és hibátlanok legyetek.” (Jak 2,4)
Egy
évvel ezelőtt született az alábbi írás, amely most, a járvány harmadik
hullámának lecsengésével sajnos még mindig bír aktualitással:
„Minden
próbatétel lényegi eleme a helyzet, ami választ igényel a próbára tett
részéről, a próba elkerülhetetlensége, ami nem teszi lehetővé a válasz
alóli kibúvást és a próbára tett személy válasza. A próba akkor ér
véget, amikor megszületik a válasz az elkerülhetetlen helyzetre.
Amennyiben
a járvány első köre próbatétel volt, immár a végéhez közeledik, mert
megszülettek a személyes válaszok, és nyilvánvalóvá lettek sok szívnek
rejtett gondolatai. Amikor a járvány elején közös püspökkari döntés
született a nyelvre áldozás majd a nyilvános szentmise betiltásáról,
egyszerű hívőként nem állt módunkban megismerni püspökeink szempontjait
és személyes véleményét, esetleg a püspökkari szavazatuk irányát. Az
enyhítésre vonatkozó, területileg differenciált kormányzati
intézkedések nyomán püspökeink rákényszerültek meghozni és nyilvánosan
vállalni személyes döntésüket a korlátozások részleges feloldásáról
vagy fenntartásáról, jelét adva ezzel a döntésüket megalapozó személyes
meggyőződéseiknek.
Ami
ezek kapcsán nyilvánvaló lett, azt elszomorítónak látom. Miután az
egyház történelmében először fordult elő, hogy maguk a püspökök
világszerte betiltották a nyilvános szentmiséket, vagy nem álltak ellen
az erre irányuló állami nyomásnak, bizonyságát adva annak, hogy nem
tartják nélkülözhetetlennek a szentmisét, most hangot is adtak ennek.
Lelkipásztorként a rájuk bízottak iránti felelősséget csak a testi
egészség és a betegség minden áron való elkerülésének vonatkozásában
tudták értelmezni, nem az örök üdvösség szempontjából. Így pásztorként
nem a nyáj legeltetését, hanem a legelőtől való távoltartását végezték,
ellentmondva a jézusi parancsnak. Bürokrataként működve hoztak
általános tiltó intézkedéseket a közhatalmi szervekhez hasonlóan,
implicit módon állítva ezzel a test, az evilág elsőbbségét,
felfüggeszthetőnek, mellőzhetőnek a lélek javát és legfőképpen Isten
dicsőségét. Meg sem próbálták biztosítani a legszentebb áldozat
nyilvános bemutatását, mert „…nehéz megoldani, hogy a szentmisén másfél
méternél ne legyenek közelebb egymáshoz a hívek” magától értetődőnek
gondolva, hogy ennyi vesződséget nem ér az egész, ezért inkább
betiltották, így „most ki kell bírnia ezt mindenkinek”.
A
tiltó intézkedéseik részleges feloldása során sok püspökünk a
szentmisén résztvevő hívek számának korlátozását, a nyelvre áldozás
megtagadását, a 65 év felettiek eltiltását fenntartotta, vagy a teljes
tiltás indoklásaként a „miseturizmus” negatív, „veszélyes és méltatlan”
voltára hivatkozott. Ezek az intézkedések újólag arról tanúskodnak,
hogy meggyőződésük szerint a hívek távol állnak a krisztusi
nagykorúságtól. Mert mi, egyszerű hívek nem tudjuk eldönteni, hogy
minek mi a súlya, mi a vállalható kockázat, mi szükséges az
üdvösséghez, nem ismerjük fel a Szentlélek szavát, felvilágosult
vezetőként nekik kell megóvni minket saját felelőtlenségünktől.
A
próbatétel alkalom is egyben arra, hogy felismerjük mi lakozik bennünk,
bűnbánatot tartsunk és kérjük az Úr irgalmát. Írásommal nem meddő
vitát akarok indítani, vagy aláírást gyűjteni tiltakozásul, hanem
tiszteletben tartva az enyémtől eltérő véleményeket azokhoz fordulok,
akik az elmúlt időszakot hozzám hasonlóan látják: ha úgy látják, hogy
ebben a helyzetben csak az Úr irgalma segíthet rajtunk, csatlakozzanak,
és pünkösdig mindennap imádkozzunk azért, hogy egyházunk pásztorai
teljesítsék hivatásukat, és megtérve erősítsenek meg bennünket a hitben.
Mindenki a neki juttatott kegyelem szerint imádkozzon, könyörögjön,
engeszteljen úgy, ahogy a Lélek indítja, hogy az Egyház megerősödve
jöhessen ki még az elbukottnak látszó próbából is. Mert az Úr arra az
apostolra bízta testvérei megerősítését, aki már a legelső próbán
elbukott, de a bűnbánat által megtisztulva szilárd sziklává lett. És ha
ez egyszer már megtörtént, az Úr irgalma ismét megteheti mindannyiunk
üdvösségére.”
Az írás
ismételt aktualitását most egy pünkösdi hírhez kapcsolódó személyes
vonatkozás is adja: James Altman atyát, az amerikai LaCrosse
Egyházmegye papját felszólította (!) püspöke, hogy mondjon le a plébánosi hivataláról.
Tavaly,
amikor a fenti írás megszületett, nagy vihart arattam vele, vádakkal,
értetlenséggel, haraggal szembesülhettem, már-már üldözéssel. Ebben a
helyzetben kitartásra lelkesített és megerősített az a felvétel
, amelyben egy amerikai pap, az említett Altman atya prédikációját
nézhettem, hallgathattam meg. Először tőle hallhattam viszont a világ
másik oldaláról is az általam megélt és megfogalmazott igazságot.
Megtapasztalhattam általa, hogy a Lélek ugyanarra indít másokat, néha
majdnem szó szerinti megfogalmazásokban is, és ez nagy erőt adott. A
kéréseimet válaszra sem méltató „góliát” hallgatása, és a helyi vádlók
támadása közben felszabadító, lelkesítő volt az a tiszta,
kérlelhetetlenül egyenes és bátor hitvallás, amelyet ebben a beszédben
hallhattam. Altman atya kiállásáért ezért személyesen is nagyon hálás
vagyok.
Most
pedig ez az ember az, akit a püspöke az igazság hirdetése miatt
„megosztónak” tart, ezért lemondásra szólít fel. A püspök által
választott módszerre most nem is fecsérelnék szót azon az egy kérdésen
kívül, hogy vajon miért szólítja fel beosztottját lemondásra egy püspök,
amikor a saját hatáskörébe tartozik akár az indoklás nélküli
felmentése is? Mintha már nem tudná, hogy merre van az előre és merre a
hátra…
A hírt olvasva két dolog jutott eszembe: egyrészt a püspök eljárásáról az őt arcul ütőnek mondott jézusi szavak: „Ha rosszul szóltam, bizonyítsd be a rosszat, ha pedig jól, miért ütsz engem?”, másrészt a mi Urunk szavai az igazság által keltett megoszlás szükségszerűségéről, arról, hogy „ne gondoljátok, hogy békét hozni jöttem a földre. Nem azért jöttem, hogy békét hozzak, hanem kardot” (Mt 10,34), mert bizony „Isten
szava eleven és hatékony, áthatóbb minden kétélű kardnál, behatol és
szétválasztja a lelket és a szellemet, az ízeket és a velőket, s
megítéli a szív gondolatait és szándékait.” (Zsid 4,12-13). Az
igazság hirdetése szükségszerűen vezet megoszláshoz, mert mindig
lesznek olyanok, akik nem Isten mellett döntenek, és nekik sosem fog
tetszeni az igazság hirdetése. És mivel a bűn gyűlöli az Igét, amely elítéli őt az utolsó napon (vö. Jn 12,48), ezért szükségszerű az üldözés is Isten igéje miatt.
Ezek a
gondolatok forogtak bennem a hajnali szentségimádásra tartva, ahol
aztán a szentírást felütve az írás elején idézett szentírási részt
kaptam Szent Jakab leveléből a próbatételek értelméről és lényegéről.
Szent Jakab szavai a fenti írástól eltérően nem az elbukott, hanem a
kiállt próbatételről szólnak. És míg az elbukott próbatétel is alkalom
lehet a bűnbánatra és az ezáltal való istendicsőítésre, a kiállt próba
közvetlen istendicsőítés, ami állhatatosságra vezet, az állhatatosság
pedig tökéletességre, ami szintén Istent dicsőíti, aki elkezdi és
befejezi bennünk a jót. Ezért öröm az, ha kísértést szenvedünk, ami
anélkül nincs tökéletesség.
Kedves
meggyőződésem, hogy az ezt mítosznak valló megközelítéssel szemben a
teremtéstörténetből ismert jó és rossz tudásának fája igenis egy valós,
anyagi világban létező fa volt, mert az ember, mint anyaghoz kötött
létező éppen anyaghoz kötöttsége révén nem lehetett ugyanúgy téve
próbára, mint a tiszta szellemi létező angyalok. Az ember esetében
szükségszerűen egy megfogható, szem előtt lebegő, kívánatos gyümölcs
valóságának kellett az Isten által közölt (és a hit módjára hallás
révén) szívbe írt tilalommal szemben állnia. És ez azóta is sok kísértés
és próbatétel lényege: a hittel, Isten hallható szavával szemben a
kézzelfogható és megtapasztalható választása vagy annak elkerülése áll.
De ez igaz a szellemibb jellegű próbatételekre is, mint például a
fizikai élet elvesztésével nem fenyegető üldözésre is, amikor az
üldözéstől való félelem, a kilátásba helyezett hátrányok és
kellemetlenségek miatt futamodik meg valaki, elkerülni kívánván az
igazság melletti kiállásért bekövetkező nem feltétlenül anyagi
hátrányokat.
Ilyen hátránnyal kísértette meg püspöke pünkösdkor Altman atyát.
Ahogy a
jó és rossz tudás fájának puszta léte, a hozzá kapcsolódó isteni
tilalom is az ember szabadságának állítása Isten részéről, aki arra
teremtett minket, hogy szabadon szeressük viszont. És ez csak úgy
lehetséges, ha próbának van kitéve hitünk, mert minden próbatétel a
szabadságunk bizonyítéka, még akkor is, ha Isten a győzelmünket kívánja,
és ilyen értelemben a próba a jóra való kísértés. A választás
lehetőségének megteremtésével nem a bukásunkat, hanem a szabad
szeretetünket kívánja, ami minden kiállott próbával növekszik, ahogy
minden kiállott próbával erősödik hitünk is.
Erre a nagyobb szeretetre kapott meghívást pünkösdkor Altman atya a püspöke révén.
És
ezzel nem azt állítom, hogy Altman atyának éppen ezért nem kell
küzdenie tovább. Ellenkezőleg, még elszántabban kell harcolnia, mert a
kinyilatkoztatott isteni igazság minden egyes hangoztatása, állítása,
megismételt kijelentése Isten megdicsőítése. Ezért kell előállni vele
akár alkalmas, akár alkalmatlan, mert Istent dicsőítjük meg vele, és
erre szól örök meghívásunk. Akkor is, ha üldöznek érte, akkor is, ha
látszólag pusztába kiáltott szónak tűnik. Mert még a pusztába kiáltott
szó is megdicsőíti Istent.
És a
püspöknek nincs hatalma fölötte, semmit sem tehet ellene, még akkor
sem, ha ezt az atyát felfüggeszti, ellehetetleníti, kiközösíti. Mert
nem emberrel áll szemben. „Isten a kövekből is tud fiakat támasztani magának” (Lk 3,8), ezért „ha ezek elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani!”(Lk 19,40)
https://invocabo.wordpress.com/2021/05/25/hitunk-probaja/