A
semmiből robbant be az Enneagram a keresztény színtérre és lett
népszerű a kiadók és lelkigyakorlatos házak között. Az Enneagram egy kör
alakú diagram, amelyen kilenc személyiségtípust jelölnek egytől
kilencig, ezek szimbolikusan egyenlő távolságban levő pontok a kör
kerületén rögzítve. A számok nyilakkal csatlakoznak szimbolikus
mintákban, amelyek mutatják az utat az egészséghez (integráció), vagy a
neurózishoz (szétesés). Minden emberi személyiség állítólag beletartozik
egybe a kilenc különböző típus közül.
A személyiség típusok és az ezeket szimbolizáló állatok:
1.
Maximalista / reformer, terrier
2.
Segítő, macska
3.
Státus-kereső, páva
4.
Művész, basset hound
5.
Gondolkodó, róka
6.
Lojalista, nyúl
7.
mókakedvelő/generalista, majom
8.
Erős, orrszarvú
9.
Béketeremtő, elefánt.
Egy
cikkben (New Heaven/New Earth), Dorothy Ranaghan felvetett számos
kritikát az enneagrammával kapcsolatban.. Kezdjük azzal, hogy
problémásnak találta annak eredetét a mai szufizmust illetően. (A
szufizmus egy misztikus ága az iszlámnak.) "A szufik lelkesedésében,
odaadásában és aszkézisében sok minden van, ami csodálatra méltó"-
írta." De, ellentétben a korábbi korok muszlim misztikusainak
szemlélődésével és vágyakozásával az életszentségre, a kortárs
szufizmus, amelynek állítólag több mint 40 millió híve van, keverékévé
vált a panteizmusnak, mágiának és racionalizmusnak és hisz a
telepátiában, teleportációban, sejtésben, lélekvándorlásban és tagadja a
személyes Istent."
Ranaghan
problémásnak ítélt néhány terminológiát, amelyek kereszténynek tűntek,
de valójában nem azok.. A megváltás például nem azt jelenti a szufik
között, hogy Isten megmentőként életünkben tevékenykedik, hanem
"visszatérést a tudatlanságból." A szufi doktrína szerint a legrosszabb
dolog "nem a bűn, hanem a tudatlanság”. „Minden gnoszticizmus ebből a
feltevésből ered” – figyelte meg Ranaghan.
A
szufizmus célja az, hogy a személy egész legyen, az enneagram ábra
célja az, hogy lehetővé tegye a személyiség egészséges integrációját,
ami az út a megváltáshoz. "Jézus vissza tudja adni és vissza is adja a
vakok látását és reményt az elvetetteknek" – írja Ranaghan, "de a
szellemi vagy testi megtörtség nem feltétlenül akadálya a szentségnek.
Továbbá, még a leghitelesebb, pszichológiailag egészséges, integrált és
teljes földi ember is pokolra kerülhet".
Könyvében
(Egy közelebbi pillantás az enneagramra) Ranaghan azt mondja, hogy az a
férfi, aki elsősorban felelős az Enneagram továbbításáért a Nyugat
felé, az nem más, mint George Ivanovics Gurdjieff, egy örmény
okkultista, aki Oroszországban élt 1877-1947 között. Ő nagy hatással
volt a kortárs New Age mozgalomra is. Gurdjieff írásai, Ranaghan
megjegyzése szerint "tele vannak leírásokkal a bolygók hatásairól,
asztrális testekről, tisztánlátó és telepatikus kísérletekkel,
magyarázatokkal egyes okkult érdekek valódi jelentőségét illetően, mint
amilyen például a ’kundalini’ és a Tarot. "Gurdjieff számára az
enneagram olyan titkos hatással bírt, mely nem különösebben kapcsolódik a
személyiségtipológiához. "Az enneagram univerzális szimbólum" – hitte
Gurdjieff. "Minden tudást bele lehet foglalni az enneagramba, és ennek
segítségével azt lehet értelmezni is."
Az
enneagram elég hóbortosnak látszik, legalábbis ez a dolgok állása.
Szószólói azért tűnnek annyira izgatottak, mert állításuk szerint ez a
bölcsesség az ősi szufiktól származik, bár nem említenek egyetlen olyan
könyvet sem, amit a szufik általánosan elfogadtak, mint a nagy
bölcsesség művét. (a szufik arról ismertek, hogy ők találták ki az
örvénylő derviseket, akik egy megváltozott tudatállapotban forognak.)
Az
enneagram szimbólumot gyakran ábrázolják ezt reklámozó kiadványokban
valami varázslatos és önmagában misztikus dolognak. A szerzők
biztosítanak bennünket arról, hogy csak kilenc személyiség típus
létezik. Az „enneagram” kifejezés az "enneas” görög szóból származik,
melynek jelentése „kilenc”, egy 1985-ös könyv szerint. "Az Enneagram
rendszer szerint, csakis kilenc fajta emberi személyiség" típus létezik.
Én
személy szerint kérdőre vontam számos Enneagram támogatót amiatt, hogy
csak kilenc személyiség típus lehetséges. Mindenki, akivel beszéltem,
meghátrált. Néhány említette, hogy az enneagram teljes rendszere
lehetővé teszi személyiségvonások képlékeny hozzárendelését az
emberekhez. Egy 1987-es könyv egyetértett ezzel: "Míg az enneagram
kilenc személyiségtípusa különálló kategóriát alkot, akkor sem szabad
ezt mereven értelmezni. Meg fogják látni, hogy az enneagram ugyanolyan
nyitott és rendkívül rugalmas, mint az emberek maguk. " Az enneagram
keresztény pártolóit néha arra kényszerítik, hogy ösztönözzék a
keresztényeket arra, hogy a keresztény normákat igazítsák úgy, hogy a
saját problémáikkal foglalkozzanak. "Az enneagram fejlődése láthatóan
abból áll, hogy az egyik típusú bűnből a másik felé mozdulnak el"
Ranaghan írta.
"Azok
a személyek, akik 2-es típusúak ("idegösszeroppanás "a világon) azoknak
Mary Helen Kelley nővér szerint szükségük van arra, hogy "eljussanak a
tudatos önzésre"a megváltáshoz. Barbara Metz nővér kimondja, hogy "a
teljességre jutáshoz”.a 6-os típusnak (lojalista) be kell sétálnia a
deviancia és engedetlenség sötétségébe".
"The Wanderer" (1995. febr 2-i szám): "Katolikus válaszok" (James J. Drummey)
Kérdés
:
Plébániánk egy enneagram alaptanfolyamot tart. Mi ez és hogyan látja
ezt a mi katolikus egyházunk? – kérdezi GTC (Indiana) és K. D. (Indiana)
Válasz:
Néhány jó információ az Enneagramról, és annak a katolikus tanítással
való összeegyeztethetetlen voltáról elolvasható Mitch Pacwa atya
könyvének 5. fejezetében ("Occult Roots of the Enneagram", Catholics and
the New Age, Servant Publications). William B.Smith morálteológus is
figyelmeztetette a katolikusokat, hogy milyen veszélyekkel jár az
enneagram (March 1993 issue of Homiletic & Pastoral Review),. Smith
azt mondta:"Az Enneagram egy kör alakú diagram, amelyen 9
személyiségtípus található kilenc egymástól egyenlő távolságban levő
pontban a kör kerületén. A különböző pontokat vonalak kötik össze
egymással. Ez az ábra maga az enneagram, ezt használják önmaguk
felfedezésének lélektani eszközeként. Mind a 9 személyiségtípust (1-9
közötti számozással) valamilyen kényszer, rögzülés, vagy alapvető belső
késztetés által negatív módon ismerteti, hogy valami kellemetlen dolgot
elkerüljön. Ez a kényszer látszik az ember alapvető pszichológiai
orientációjaként. Ahhoz, hogy valaki felfedezze a saját számát, meg kell
tudni, hogy mit akarunk elkerülni, hogy mi lehet a kényszer.
Az
enneagram alapvetése, hogy kilenc és csak kilenc személyiségtípus
létezik, egyszerű igazságként adják meg,, de sehol sem szerepel
bizonyított tényként. Tudomásom szerint nincs tudományos vizsgálat annak
megállapítására, hogy az enneagram elmélet integrálható más
tipológiával, bár ez nem igazán zavarja egyik vagy másik támogatóját
sem. Minél többet olvasunk róla, annál inkább kezd hasonlítani egy
felsőfokú végzettségre hagyatkozó horoszkópra, ami nem egyeztethető
össze a katolikus tanítással vagy gyakorlattal.
A
spirituális haladás eszközeként úgy tűnik, hogy ez igen hiányos, sőt
veszélyes. Az Enneagram valójában inkább ideológiára, mint teológiára
épül (talán önmegújítás és ön-regenerálás), de ez igen messze áll (sőt
ellene mond) az evangélium tanításának:
"Bizony,
bizony, mondom nektek: ha a búzaszem nem hull a földbe, és nem hal el,
egymaga marad, de ha elhal, sok termést hoz "(Jn 12,24).