2022. június 28., kedd

A propaganda eretneksége

 

„Jobb lett volna nekik az igazságosság útját meg sem ismerni, mint annak megismerése után eltérni a nekik adott szent parancstól.” (2Pét 2,21)

Müller bíboros egy rövid interjúban eretnekségnek nevezte James Martin eSJé szodomita propagandáját. Ez elég konkrét, egyházjogilag értelmezhető vád egy olyan viselkedésre, amelytől sokan természetes undorral visszahőkölnek, de amelyről mégsem mernének ilyen sarkosan fogalmazni, és amelyet mások emberjogi kérdésnek vélnek, végképp nem értve, hogy mi köze van ennek a hithez? Mert hát a szerelem, az szerelem… Miért eretnekség tehát a „katolikus” egyháziak szodomita propagandája, ha eretnekség?

Az eretnekség egyike a hitetlenség három formájának, amelyet hagyományosan megkülönböztet az Egyház. Ez a három forma az eretnekség, a hitehagyás és a skizma. Ezek közül objektíve az eretnekség és a hitehagyás a hitetlenség legsúlyosabb megnyilvánulásai, mert valami olyannak az elutasítását jelentik, amit a hittel már megkaptunk. A Kánonjogi Kódex meghatározása szerint “az eretnekség valamely isteni és katolikus hittel elfogadandó igazságnak a keresztség felvétele után való makacs tagadása vagy a róla való makacs kételkedés” (751. kánon).

Fontos különbséget tenni a formális eretnekség és a materiális eretnekség között. A formális eretnekség egy hittétellel szembeni vétkes ellenállást jelent; mint ilyen, makacs elutasítása valaminek, ami isteni és katolikus hittel elfogadandó igazság. Az eretnekség szoros értelemben véve az ilyen formális eretnekséget jelenti. A tágabb értelemben vett eretnekség, a materiális eretnekség abban áll, hogy egy hitbeli kérdésben tévedünk, vagy tudatlanságból tagadunk egy hitbeli tételt. Ez csak akkor válik formális eretnekséggé, így a hit erénye elleni bűnné, ha valakit tájékoztatnak a tévedéséről, és mégis kitart a makacsságában. Az eretnekség formálissá válik akkor is, ha az illető tudhatott volna az igazságról, vagy tudnia kellett volna róla. (Ez utóbbi miatt a leküzdhetetlen tudatlanság esete valószínűleg sosem állhat fenn egy teológiai képzésben részesült pap esetében.)

A formális eretnekség minden cselekedete azzal jár, hogy az ebben vétkező teljesen elveszíti a hit erényét. Azzal ugyanis, hogy az eretnek megtagadja a hit egy cikkelyét vagy tantételét, a saját értelmét, a saját ítélőképességét teszi meg a döntés kritériumává; önmagát teszi meg döntőbírónak. Ezért még a meg nem tagadott hittételek esetében sem lehet már a hit természetfeletti erényéről beszélni nála, hiszen ezeket pusztán azért tartotta meg, mert a saját emberi értelme által még elfogadhatónak ítélte. Más szóval, a hitetlenségben az ember szándékosan úgy dönt, hogy nem veti alá az értelmét Istennek, az Egyháznak és az egyetlen igaz hitnek, ahogyan azt a Szentírás, a szenthagyomány és a tanítóhivatal révén megismerhette.

Aquinói Szent Tamás emiatt mondta, hogy „a hitetlenség, amennyiben bűn (azaz nem materiális eretnekségről van szó), a gőgből ered, amely miatt az ember nem hajlandó értelmét a hit szabályainak és az Atyák józan értelmezésének alávetni

A hitetlenség bűnének súlyossága nagy, mert véglegesen elválasztja az embert attól, hogy Isten vezesse. Eltekintve a többi teológiai erénnyel (azaz a reménnyel és a szeretettel) közvetlenül ellentétes bűntől, a hitetlenség a legnagyobb bűn, mert teljesen elválasztja az embert Istentől, és meghamisítja magát az Istenről alkotott elképzelését.

Isten teremtésben és kinyilatkoztatásban adott akarata a szexualitás megélését egyedül a házasságon belülre szánta, ezért minden házasságon kívüli szexuális cselekedet súlyos bűn. A természet elleni szexuális cselekedetek pedig olyan perverziók, amelyek egyúttal a természet rendjében megnyilvánuló isteni akarat elutasítását is jelentik, ezért égbekiáltó bűnök. Ennek tagadása a kinyilatkozatott isteni akarat elleni lázadás, tehát Müller bíboros joggal nevezi az ilyen bűnök normalitását hirdető cselekedeteket eretnekségnek.

Az eretnekségek végső oka tehát a gőg. Nehezen lehetne véletlennek nevezni, hogy a szodomita propaganda a “pride”, azaz a gőg fogalmában látta megfelelőnek összefoglalni mibenlétét és kifejezni törekvéseit.

https://invocabo.wordpress.com/2022/06/28/a-propaganda-eretneksege/

Engesztelő imaszándékok

 

Mielőtt elkezdjük engesztelő imánkat, engesztelésünket, érdemes magunkban felidítani a szándékot, hogy miért is imádkozunk. Én az alábbi imaszándékokat javaslom. Imádkozzunk:

  1. Mindannyiunk lelki növekedéséért.
  2. Különösen az alázatosságban és az engedelmességben való növekedésünkért.
  3. Akarjuk engesztelni az Eucharisztián keresztül Jézus vérző misztikus testét és megsebzett szívét.
  4. Országunk megtéréséért és megtisztulásáért.
  5. Minden lélek tisztulásáért.
  6. Földünk megtisztulásáért.
  7. Hogy az Egyház ujjá alakuljon a Szentháromságban.
  8. A papok tisztánlátásáért, hogy megmaradjanak a helyes úton, és az igaz tanítást még inkább elhintsék a lelkek között, és hogy a mag jó földbe hulljon.
  9. Az engesztelő kápolna felépítéséért (pillanatnyilag azért nem épülhet, mert beruházási stop van érvényben).
  10. Az engesztelő család növekedéséért, az engesztelők egységéért.

Most a leginkább a csendes imára, engesztelésre van szükségünk. A csend nemcsak zajmentességet jelent, nemcsak külső csendet, hanem a lélek belső csendjét is. Belső csendünket több minden megzavarhatja: a munkánk, a gondjaink, a családunk, kíváncsiságunk, félelmeink… Mindent át kell adnunk Istennek és kérni a Szentlelket és az Ő jegyesét, a Szűzanyát, aki egész életét csendes összeszedettségben töltötte, hogy sikerüljön nekünk is újra meg újra megteremteni magunkban ezt a belső csendet.

Imánk akkor hatékony, ha azt megtámogatjuk böjttel és az irgalmasság testi-lelki cselekedeteivel. A böjtnek is több formája létezik. Nemcsak ételben, italban való önmegtartóztatás lehetséges, hanem szóböjt is, tévéböjt is, internetböjt is, üzenetböjt is…

Ez utóbbihoz, az üzenetböjthöz egy kis magyarázat. Vannak, akik egyáltalán nem figyelnek oda pl. a Szűzanya üzeneteire, amelyek az utóbbi századokban a föld több pontján is felhangzottak, amelyeket az Egyház is elismert. Nem figyelnek oda a különféle próféciákra, az utóbbi évek „kis” és „nagy” prófétáira. Az egyik ószövetségi kisprófétánál szerepel, hogy Isten, az Úr nem tesz semmit anélkül, hogy szándékát el ne árulná szolgáinak, a prófétáknak (Ámosz 3,7). Isten ma is küld prófétákat. A hiteles próféták hiteles üzenetei nélkül (de ezeket meg kell különböztetnünk: Vizsgáljatok meg mindent! A jót tartsátok meg! – 1 Tessz 5,21) nem érthetők a világunkban zajló folyamatok. Jézus Krisztus földre jövetele óta az emberiség belépett az „utolsó időkbe”. Most még jobban érezhető, mint valaha, hogy az utolsó időkben élünk, amelyekről szó van sok helyen az újszövetségi Szentírásban is. Erről olvashatunk például Máté evangéliumának 24. fejezetében, Márk evangéliumának 13. fejezetében, és a Jelenések könyve is erről szól. Aquinói Szent Tamás szerint a Szentírás utolsó könyvében leírt események külön kinyilatkoztatások nélkül nem érthetők.

Vannak viszont az engesztelők között is jócskán olyanok, akik rendetlen módon érdeklődnek az üzenetek iránt, olyannyira, hogy ki lehet mondani: sokan „üzenetfüggővé” váltak. Ezt a függőséget felerősítik a különféle „üzenetküldő szolgálatok”, amelyek napi szinten küldik a különféle üzeneteket. Különösen károsak lehetnek a „világvég” próféciák, amelyek nap mint nap elénk tárják a ránk váró borzalmakat. Sokan figyelmen kívül hagyják, hogy az Istentől származó hiteles próféciák legnagyobb része feltételekhez között. Ilyen volt például Jónás Ninivével kapcsolatos próféciája: „még negyven nap és elpusztul Ninive”. Ez mégsem következett be azért, mert a niniveiek bűnbánatot tartottak, elkezdtek böjtölni, és megtértek.

Különbséget kell tennünk az olyan próféciák között, amelyek személyre szólóak, és olyanok között, amelyek körvonalazzák ugyan a jövőt, de inkább „átírható forgatókönyvek”. Vagyis ez meg az következhet, ha nem tértek meg, ha nem imádkoztok kitartóan. Rengeteg prófécia van, korunkban is, amelyek tartalma – a niniveieknek szóló próféciához hasonlón – nem következett be, mert sokan imádkozni és böjtölni kezdtek, és megtértek, mint a Niniveiek.

Az Apostolok Cselekedetei is idézi Joel próféta könyvét: Az utolsó napokban, így szól Isten, kiárasztom Lelkemet minden halandóra. Fiaitok és lányaitok prófétálnak, ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak (Apcsel 2,17). Isten vezetni akar személyesen mindenkit, de ezt csak úgy teheti, ha magunkban csendet teremtünk, és ebben a csendben igyekszünk meghallani Isten mindnyájunk számára személyre szóló üzenetét. Korunk „nagyprófétáinál” is szerepel, hogy eljön az idő, amikor Isten már nem fog nyilvánosan szólni az emberekhez, mert megkaptunk már mindent, amit nyilvános (sokakhoz szóló) üzeneteken keresztül adhatott. – Én úgy látom, ez az idő elérkezett. Ezért veszélyesnek – a nem megfelelő üzenetkultúránk miatt időnként egyenesen károsnak – tartom a rengeteg üzenetet, amivel nap mint nap bombáznak minket. Jézus mondja, miközben maga is az Ő második eljöveteléről prófétál, annak előjeleiről beszél, hogy vigyázzatok, ne kerítsen hatalmába benneteket a félelem (Mt 24,6)!

Ma olyan korban élünk, amelyben a személyes döntéseknek különleges súlya van. Hogy Isten mit mond nekünk személyesen, azt viszont csak a csendben, a személyes imában, elmélkedésben juthat el hozzánk.

Nehéz idők elé nézünk, az idők jelei nyilvánvalók… de minden Istentől jövő üzenet arra épül, hogy ne féljetek, gyermeki bizalommal bízzatok bennem, és akkor minden a javatokra válik. Állandóan kegyelmi állapotban kell lennünk, vagy ha kiestünk abból a bűnbánattal, gyónással vissza kell oda minél előbb kerülnünk. Rá kell szánnunk minden nap az időt a személyes imára. És olvasnunk kell naponta (nem az ilyen meg olyan üzeneteket, hanem) a Szentírást!

Bocsa József atya

Sátán kedvenc projektje...

...az abortusz
Forrás: Babylonbee @ YouTube
https://youtu.be/0LI4UEHUvtM