Ezúttal egy
számomra is viszonylag új terület felderítésébe szeretnék belevágni
veletek. Az egyház történetéről, annak is egy olyan szakaszáról van
szó, ami sokak szerint meghatározó szerepet játszott a kereszténység
történelmében. Arról az elhíresült niceai zsinatról van szó, amin
egyesek szerint (Dan Brownnal az élen) Nagy Konstantin római császár
önkényesen eldöntötte, hogy milyen könyvek, illetve levelek kerüljenek a
Bibliába, de még olyan véleményeket is olvasni szép számmal, amik
szerint ekkor semmisítették meg vagy nyilvánították eretnekségnek a
kánonból kimaradó írásokat. Ez az elmélet, mert, mint hamarosan
kiderül, tényleg csak elméletről van szó, olyan gyakran bukkan fel az
Interneten, hogy sok keresztény is készpénznek veszi. De vajon mi
történt valójában ezen a bizonyos zsinaton? Megmondom őszintén, hogy a
kérdés annyira foglalkoztatott, hogy legalább féltucat könyvet és egyéb
publikációt olvastam az elmúlt év során a témában és egy olyat választottam a jelen poszt alapjául,
ami nemcsak a főbb tudnivalókat, de sok érdekes részletet is feltár.
Remélem hozzám hasonlóan mások is hasznosnak találják majd.
Mi is történt Niceában?
Niceába Alexandrián át vezetett az út.
Ebben az észak-egyiptomi városban volt az ókor legnagyobb könyvtára és
az intellektuális gondolkodás központjának számított, ahol sok ismert
teológus is élt. Egyiküket Alexandernek hívták, aki 313 és 238 között
Alexandria érseke volt és nagyon komolyan vette posztját. Rendszeresen
tartott szemináriumokat, amelyeken a történetünk szempontjából
fontosnak bizonyuló Arius, az egyik nagy egyházkerület presbitere is
részt vett. Arius és Alexander azonban eltérő véleményen voltak Jézus
isteni státuszát illetően. Míg Alexander meg volt győződve arról, hogy
Jézus az Atya valamennyi tulajdonságával rendelkezik, beleértve
örökkévalóságát is, addig Arius tagadta ezt. Arius szerint Jézus csupán
hasonlított az Atyára, és nem öröktől fogva, csak a teremtés előtt-től
létezett, bár neki is része volt a teremtésben, illetve dicsőségben a
teremtés felett állt, de Maga is teremtmény, Akit Isten a semmiből
teremtett valamikor az örök múltban. Vagyis Jézus örökölte az Atya
isteni tulajdonságait, azonban szerinte a természetük nem azonos.
Kicsit kevésbé isteni.
Alexander azt tartotta, hogy az isteni
természet annyira abszolút, mint például a terhesség, vagyis egy
asszony nem lehet kicsit vagy nagyon várandós. Vagy az, vagy nem az.
Éppen így, Jézus vagy Isten, vagy nem. Alexander ezt az üdvösség
szempontjából is fontos kérdésnek tartotta, így minden alkalmat
megragadott, hogy hangoztassa álláspontját és cáfolja Arius nézeteit.
Arius azonban kitartó volt. Alexander úgy érezte, hogy cselekednie kell
és bár szelíd embernek és konfliktuskerülő vezetőnek tartották,
Krisztus természetének kérdését túl fontosnak tartotta ahhoz, hogy
annyiban hagyja az ügyet.
318-ban 100 püspök részvételével
tanácskozást hívott össze Alexandriában, hogy hivatalosan is megfosszák
Ariust egyházi tisztségétől.
Arius dühöngött. Nem volt hajlandó
elismerni az őt kitagadó eljárást és a mai Törökország területén
található Nicodémiába vonult vissza, hogy híveket toborozzon maga köré.
Legfőbb támogatója Nicodémiai Euszebiosz volt, aki felesége révén
Konstantin császárnak is rokona és a császár udvari teológusa volt.
Arius és Euszebiosz levélíró kampányba fogtak, hogy megkeressék azokat a
püspököket, akik nem vettek részt az Arius elleni eljárásban. Arius
igen jó publicista hírében állt. Olyannyira, hogy tanításait gyakran
versbe szedte és időnként még „dallamot is költött hozzájuk, hogy
azokat a tengerészek, a molnárok és minden utazó énekelhesse”.Philostorgius,
The Ecclesiastical History of Sozomen: Comprising a History of the
Church from A.D. 324 to A.D. 440, and The Ecclesiastical History of
Philostorgius, trans. Edward Walford (London: Bohn, 1855), 2.2.
Rövid időn belül Aris nézeteit hirdető falfirkák és szórólapok lepték
el a környéket, a vita pedig az utcai erőszakig fajult. Befolyásos
barátja segítségével Arius igazi vihart kavart fel, aminek hatása még a
császári udvarban is érezhető volt.
Konstantin számára, aki végre a hatalma
útjában álló utolsó riválistól is megszabadult és 324-ben a Római
Birodalom egyeduralkodója lett, kínos volt a püspökök közötti
viszálykodás. Békét akart a birodalmában és a pontot trónra lépésének
20. évfordulóján akarta feltenni az i-re.
325-ben valamennyi püspökét magához
hívatta az egyház történelmének első ökumenikus tanácskozására.
Konstantin, aki általában Bizáncban (a későbbi Konstantinápolyban, a
mai Isztanbulban) tartózkodott, ideiglenesen Niceába tette át udvarát,
amíg a később az ő nevét viselő várost átépítették. A császár úgy
gondolta, hogy Nicea tökéletes helyszín a találkozóhoz, ahol a
püspököket hercegekhez méltó pompával fogadhatja és kényeztetheti. A
császár saját költségén és saját császári járművein szállítatta a
városba vendégeit. A kényeztetés részeként üdvözlő ajándékokkal, mesés
lakomákkal és fejedelmi szállással várta őket. A szálláshelyek
„leírhatatlanul pompásak voltak”.Eusebius,
Life of Constantine, chap. 15, in The Nicene and Post Nicene Fathers
(hereafter cited as NPNF), 2d series, ed. Philip Schaff and Henry Wace
(New York: Christian Literature, 1890), 1.792. Konstantin
mindent megtett annak érdekében, hogy egységet teremtsen birodalma
egyházában. A végső szó azonban mégsem az övé lett.
Egy jottányit sem
A Niceában összegyűlt püspökök a pompát
kevésbé, az üldöztetést annál jobban ismerték. Sokan személyesen élték
át Diocletianus és Maximianus császárok igazságtalanságait.
Diocletianus elkobozta a keresztény írásokat, felgyújttatta a
keresztények épületeit és letartóztatta a papság tagjait. Maximianus
kivégeztette, megcsonkíttatta vagy száműzte azokat, akik nem voltak
hajlandóak megtagadni Krisztust. A zsinaton résztvevő Paphnutius a jobb
szemét veszítette el, bal lábára pedig sánta lett az üldöztetés miatt,
majd száműzték is, amiért kereszténynek vallotta magát. Mások nem
tudták használni ujjaikat a tüzes kínzások miatt és sokan veszítették
el egy-egy végtagjukat. Egy ókori szerző bizonysága szerint „az
egybegyűltek egy mártírhadseregre hasonlítottak”.Theodoret The Ecclesiastical History of Theodoret 1.6, NPNF, 3.67.
Azoknak, akik ennyit szenvedtek a lelki feddhetetlenség érdekében, nem
lehetett csakúgy megmondani, hogy miben higgyenek Krisztust illetően,
és ezen semmilyen császári nyomás nem volt képes változtatni.
A Niceában összegyűlt püspököket amúgy
is sokkal jobban érdekelte a prédikálás, mint a politika. A
gyülekezeteik sorsa és az apostoli hagyományok megtartása
foglalkoztatta őket, nem holmi teológiai újítások és inkább figyeltek a
Szellem hangjára, mint a császárra. Vagyis a zsinat nem egymástól
elszigetelt véleménnyel rendelkező emberek gyülekezete volt.
Ellenkezőleg. A Krisztust személyesen ismerő első pásztorok által rájuk
hagyott kollektív bölcsességet hozták közös tető alá, hogy
gyülekezetüket rövid időre hátrahagyva megbeszéljék a keresztény
közösséget foglalkoztató fontos kérdéseket.
Konstantin tudta, hogy a megoldás csakis
a jelenlévő püspökök és az általuk képviselt hívő közösségek hitbeli
meggyőződésével összhangban érkezhet.
A császár nem volt valami nagy teológus,
így teológiai tanácsadóját, Hosiust kérte meg, hogy foglalja neki
össze a vita lényegét. Hosius tisztában volt azzal, hogy a Niceába várt
vagy háromszáz püspök nagy része nem könnyen fogadná el Arius
nézeteit. Mindössze harmincan voltak, akik készek voltak kijelenteni,
hogy a Fiú teremtmény, az egybegyűltek talán legnagyobb hányada pedig
még hezitált a kérdésben, mivel nem értették tisztán a szembenálló
nézeteket.
Mivel Konstantint nem a teológia
helyessége, mint inkább a birodalom egysége érdekelte, olyan megoldást
akart, ami a többség támogatottságát élvezte, függetlenül attól, hogy
végül mi lesz az.Justo
Gonzalez, A History of Christian Thought, vol. 1, From the Beginnings
to the Council of Chalcedon, rev. ed. (Nashville: Abingdon, 1992),
266-67. Arius követői akaratukon kívül segítségére váltak
ebben. A tanácskozás kezdetén szükségét látták, hogy valaki érthetően
ismertesse Arius pozícióját. Püspöki rang híján Arius nem vehetett
részt a tanácskozáson, így barátja Euszebiosz kapta meg a lehetőséget,
hogy prezentálja álláspontjukat, aki legjobb tudása szerint kifejtette,
hogy miért nem gondolja a Fiút az Atyával egyenlőnek és nem
örökkévalónak. Roger E. Olson egyháztörténész így ír erről:
„Némelyik püspök a fülét is befogta és
kiáltozni kezdett, hogy valaki vessen véget az istenkáromlásnak. Egy
Euszebiosz közelében álló püspök megragadta a másik kezében lévő
papírokat, a földre dobta és megtaposta őket. Mondhatni egész zendülés
támadt a püspökök között, aminek egyedül a császár parancsa volt képes
véget vetni.”Roger E. Olson, The Story of Christian Theology (Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1999), 153-54.
A korábban a kerítésen táncoló püspökök
rövid úton a kerítés túloldaláról meredtek Ariusra. Egyértelművé vált,
hogy korábban nem voltak tisztában a nézet részleteivel, illetve, hogy
mennyire fekete-fehér kérdéssel állnak szemben. Jézus vagy örök, vagy
nem. A többség gondolni se tudott az utóbbira. Konstantin azt gondolta,
hogy a tanács pontosan az akarata szerint alakult, hiszen szinte
teljes volt az egyetértés.
Miután a résztvevők lecsendesedtek,
felmerült az igény egy hivatalos nyilatkozat kiadására az arianizmus
ellen. A püspökök egyértelműen nem értettek egyet Arius-szal. Tudták,
hogy miben nem hisznek, ugyanakkor azt már kevésbé tudták
megfogalmazni, hogy mit jelent Jézus istensége. Ez volt az igazi kérdés
Niceában: megfogalmazni, hogy miként volt Jézus isteni természetű, nem
pedig az, hogy az volt-e.
A püspökök és a császár megállapodtak,
hogy írásba kell foglalni álláspontjukat, amit mindenki aláír, aki
pedig ezt megtagadja, elveszíti egyházi pozícióját.Eusebius: Life of Constantine 3.12, in NPNF, 1.791.
Konstantin Hosiust bízta meg a dokumentum elkészítésének
felügyeletével, aminek megírása nem ment könnyen, mert nem tudtak
megállapodni annak nyelvezetén. Arius maréknyi követője a tanácsban
ragaszkodott hozzá, hogy kizárólag olyan kifejezéseket használjanak,
amik megtalálhatók a Bibliában, a másik oldal viszont úgy gondolta, hogy
a Szentírás mondanivalóját úgy lehet a legjobban kifejteni, ha nem
szabnak korlátokat a kommunikációban.
Konstantin, valószínűleg Hosius
ösztönzésére, előállt egy megoldással. Azt javasolta, mondják ki, hogy a
Fiú egylényegű (görögül homoousios) Istennel. Konstantin azt gondolta,
hogy ezzel kifejezhetnék Jézus teljes isteni mivoltát (elnyerve az
arianizmus ellenzőinek tetszését), anélkül, hogy túl sokat sugallnának
(némileg megbékítve Arius követőit). Remélte, hogy ezzel a kulcsszóval
egyesítheti a két tábort, de Arius követői túl sokatmondónak találták
és tiltakoztak ellene. Konstantin ennek ellenére ragaszkodott a
Krisztust Istennel egylényegűnek kijelentő hitvallás megfogalmazásához, ami így hangzott:
„HiszekA görög szöveg többes szám első személyben fogalmaz. A latin változat egyes számot használ. (Hiszünk – Hiszek) Ennek az az oka, hogy ezt a hitvallást a nyugati egyházban gyakran keresztelési hitvallásként használták, míg a görög egyházban általában az egész gyülekezet mondta. az egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak teremtőjében.
Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, aki az Atyától született minden idő előtt, Isten az Istentől, világosság a világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől; született és nem teremtetett, az Atyával egylényegű, és általa lett minden. Érettünk, emberekért és üdvösségünkért leszállt a mennyből. Megtestesült a Szentlélektől és Szűz Máriától, és emberré lett. Keresztre feszítették értünk Poncius Pilátus alatt, kínhalált szenvedett, és eltemették, harmadnapon feltámadt az Írások szerint, fölment a mennybe, ott ül az Atya jobbján, újra eljön dicsőségében ítélni élőket és holtakat, és uralmának nem lesz vége.
Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az Atyától és a Fiútól származik, akit az Atyával és Fiúval együtt imádunk és dicsőítünk, és aki szólt a próféták által.
Hiszem az egy, szent, egyetemes és apostoli egyházat. Vallom az egy keresztséget a bűnök bocsánatára.
Várom a holtak föltámadását és az eljövendő örök életet.
Ámen.
A hitvallást Marmaricai Theonász és
Ptolemaioszi Secundus kivételével valamennyi püspök aláírta. Bár
néhányan kelletlenül tették, azért Arius nézeteit
egységesen tévtanításnak vélték. Egyesek közben még egy darabig arról
is vitáztak, hogy a görög jotta betű beszúrásával a homo (azonos) helyett a homoi
(hasonló) szót használják-e és így egylényegű helyett Istennel
hasonlólényegűnek jellemezzék Jézust, de végül maradt az egylényegűség.
A császár visszavág
A zsinat egyértelmű határozata ellenére a
szóválasztással kapcsolatos vita nem maradt abba, ami egyrészt
megmutatta, hogy Konstantin nem rendelkezett akkora befolyással az
egyház felett, hogy ráerőltethette volna az akaratát, másrészt segített
kiugrasztani a nyulat a bokorból a császár valódi szándékait illetően.
328-ban Ariust és követőit
rehabilitálták, az őket támogató püspökök pedig formálisan is kérték a
császártól, hogy az Alexandriai gyülekezet presbitere lehessen.
Konstantin beleegyezett és utasította Alexandria új püspökét, az akkor
még fiatal Atanázt (később Alexandriai Szent Atanáz), hogy fogadja
vissza Ariust a gyülekezetbe. Atanáz ezt megtagadta, úgy gondolva, hogy
csak így maradhat hű a Niceai hitvalláshoz, kötelességének érezve,
hogy ellenálljon azoknak, akiket a zsinat elítélt, amiért is a császár
Trierbe száműzte, egyértelművé téve, hogy nem annyira a teológia, mint
inkább a birodalom érdekei motiválták döntéseit.
Atanázt összesen négy alkalommal
száműzték élete során, de egyetlen egyszer sem volt hajlandó feladni
hitvallását. Konstantin ezzel szemben hol az egyik, hol a másik
oldallal szimpatizált, hiszen nem a teológiai kérdések tisztázása,
hanem a birodalom egysége érdekelte. Az pedig egészen egyértelmű, hogy
Konstantin nem állt olyan helyzetben, hogy rávegye a zsinatot egy olyan
döntés elfogadására, amit az nem tartott eleve igaznak. Lehet, hogy
Konstantin a „püspökök püspökének” nevezte magát, az egyház azonban az ő
ténykedésétől teljesen függetlenül hitt, amiben hitt. Márpedig abban
hitt, mégpedig a kezdetektől fogva, hogy Jézus Isten.A
Niceai zsinat részletes történetéről és annak történelmi kontextusáról
lásd még: Olson, Story of Christian Theology, 141-60; és Mark A. Noll,
Turning Points: Decisive Moments in the History of Christianity, 2d ed.
(Grand Rapids: Baker, 2000), 47-64.
Az újszövetségi kánon
Ezek után valószínűleg sokakban felmerül
a kérdés, hogy ha Niceában nem, akkor melyik zsinaton döntötték el,
hogy mi került be az újszövetségi kánonba és mi nem? Elvégre valakinek
csak el kellett döntenie! Vagy mégsem?
A korai egyház történetét megvizsgálva
igen hamar rájövünk, hogy egyetlen zsinat sem hozott ilyen döntést.
Természetesen voltak regionális zsinatok (Laodicea, Hippo, Karthágó),
ahol a résztvevők kinyilvánították a véleményüket a kánonról, de nem
válogattak össze semmit a kedvük szerint, csupán megerősítették, hogy a
keresztények által a kezdetektől olvasott könyvek és levelek szerintük
is ihletettek. Vagyis nem az akaratukat fejezték ki, hanem egyszerűen
kimondták, hogy mi a helyzet. Más szóval nem a zsinatok határozták meg,
hogy mi kerüljön bele a Bibliába, hanem a hívők, az egyház csupán
elismerte, hogy jól döntöttek. Ez pedig egy olyan tény, amit az ateista
Új Testamentum szakértő Bart Ehrman is elismer:
„Az újszövetségi kánont a széleskörű konszenzus döntötte el, nem pedig egy hivatalos kihirdetés.”Lost Christianities, 231. oldal
Kell ennél jobb emlékeztető arra, hogy
nem emberi találmánnyal van dolgunk? Az Interneten keringő városi
legendákkal ellentétben a tényekből kiderül, hogy nem a hatalmi elit
vagy korrupt egyházvezetők által egy lefüggönyözött szobában meghozott
döntés eredményét tartjuk a kezünkben, amikor Jézusnak az alábbi
szavait olvassuk:
„Az ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim semmiképpen el nem múlnak.”Máté 24:35http://idokjelei.hu/2017/06/a-niceai-zsinat-tortenete-es-az-ujszovetsegi-kanon/