A Szent Hét – ezen belül a Virágvasárnap – liturgikus változtatásai az 1955-ben promulgált új rítusban
A Szent Hét rítusaiban végzett módosítások, melyeket 1955-ben hoztak
nyilvánosságra, azon számos liturgikus változásnak képezték részét,
melyek 1951-ben kezdődtek és végül az 1969-es Novus Ordo Missae
promulgációjához vezettek.
Az 1955-ös szenthéti rítust, csakúgy, mint a NOM megalkotását Annibale Bugnini vezényelte le, az a férfi, aki a mise szétzúzásának rossz szellemeként vált ismertté.
Az 1955-ös szenthéti rítust, csakúgy, mint a NOM megalkotását Annibale Bugnini vezényelte le, az a férfi, aki a mise szétzúzásának rossz szellemeként vált ismertté.
A most kezdődő cikksorozatban azokat a változtatásokat mutatjuk be,
melyeket már 1955-ben meghoztak, s melyek bekerültek a NOM-ba is.
2.
A GYÁSZZSOLOZSMA – TENEBRAE ELTÖRLÉSE
A GYÁSZZSOLOZSMA – TENEBRAE ELTÖRLÉSE
A Szenthét egyik legdrámaiabb és legmisztikusabb ceremóniája a nagy
templomokban nagyszerda, nagycsütörtök és nagypéntek késő délutánján
énekelt ú. n. sötétzsolozsma volt. Ez a breviáriumból a Matutinum
(kilenc zsoltár, kilenc olvasmány) és a Laudes (öt zsoltár, a
Benedictus, egy antifóna, az 50. zsoltár és a könyörgés) elénekléséből
állt. Mindezt a sötét templomban énekelték, miközben a háromszögletű
gyertyatartón előre meggyújtott gyertyákat egymás után oltották el.
A végén minden sötétben van, amikor a kórus a Christus factus est
antifónát énekli, és az 50. zsoltárt, a Miserere-t. Gregorio Allegri
(1582-1652) pápai karmesterként komponálta a ma ismert Miserere dallamát
liturgikus használatra a pápai kápolnában énekelt Tenebrae számára.
Ezután a celebráló pap komor hangon énekli el a könyörgést, majd a
templomban a padban mindenki nagy robajjal becsapja a zsolozsmás könyvét
– ez a hang szimbolizálja a földrengést, ami Urunk halálakor rengette
meg a földet. Csak egy gyertya (Krisztust szimbolizálva) uralkodik a
sötétségen az oltár szélén, és a szentélyben az ú. n. halottaskocsi
tetejére helyezve. Ezt követően a sötétben mindenki csendben távozik.
Az 1955-ös nagyheti rítusból a szertartásnak mindeme gyönyörű misztikus jellegzetességét eltörölték.
– Kivéve a nagyszerda esti liturgiát abban a templomban, melyben a
püspök Nagycsütörtök reggel az olajszenteléssel egybekapcsolt ünnepélyes
misét mutatja be – ezekben a templomokban a Matutinumot és a Laudes-t
mind a három napon el kell recitálni. Ezzel magának a sötétségnek a
jelentése elvész, hiszen az egyre sötétebb helyett a templom egyre
világosabb lesz.
[Ehhez hasonló jelenséget – a liturgia mély értelme iránti teljes érzéketlenséget – tapasztaltam pár évvel ezelőtt egy osztrák Piuszos kápolnában: ahol a Piuszos pap az adventi Rorate miséket – kényelemből, no meg abból a vágyálmából, hogy akkor többen jönnek misére – délutánra tette: ott ahelyett, hogy a Megtestesülést szimbolizálva a mise alatt egyre világosabb lett volna, egyre sötétebb lett.]
[Ehhez hasonló jelenséget – a liturgia mély értelme iránti teljes érzéketlenséget – tapasztaltam pár évvel ezelőtt egy osztrák Piuszos kápolnában: ahol a Piuszos pap az adventi Rorate miséket – kényelemből, no meg abból a vágyálmából, hogy akkor többen jönnek misére – délutánra tette: ott ahelyett, hogy a Megtestesülést szimbolizálva a mise alatt egyre világosabb lett volna, egyre sötétebb lett.]
Az 1955-ös reformerek (Bugnini és csapata) ezt a változtatást „az
igazság elvének” alapján végezték el, ugyanúgy, ahogy a NOM
megalkotásánál is. Azt állították, hogy a gyertyák folyamatos eloltása
onnan származik, hogy a Matutinumot eredetileg hajnalban végezték; tehát
az egyre kevesebb gyertyára azért volt szükség, mert ahogy haladt előre
a szertartás és ment fel a nap, egyre világosabb lett a templomban.
Ezért a sekrestyés eloltotta a fölöslegesen égő gyertyákat – talán
energia-spórolásból.
De mi
köze ennek ehhez? A liturgia misztikus szertartásokkal volt tele, melyek
eredetileg gyakorlati funkciókra voltak visszavezethetők. A reformerek a katolikus szimbolikát zúzták szét.
Az 1955-ös változtatások során az 50. zsoltár, a Miserere drámai
recitálását a sötétben is eltörölték, ami régen vagy lassú monoton
hangon vagy a szívet szaggató 9 szólamú énekben hangzott el.
Viszontlátásra, Allegri – már csak a koncerttermekben találkozunk veled.
És végül, Bugnini és
csapata kijelentette, hogy a földrengésnek is mennie kell. Az „igazság
elvének” reformerei azt mondták nekünk, hogy ez eredetileg a kórusülésén
leadott dupla kopogás volt, mellyel a rendfőnök a szertartás
befejezéséhez adta meg a jelt. Ezért, nincs többé zúgás és morajlás – a drámai, gyászos mennydörgés a sötétben.
Helyette maradt egy kopogás a világossággal megtöltött templomban a
reggeli beharangozására – és végül 1969-ben, „Boldogok, akiket
meghívtak erre a vacsorára.”
(forrás: www.fathercekada.com – 2009. április 7.)
http://www.katolikus-honlap.hu/1401/tenebrae.htm