A
vallásos felkészültségről:
A vallási szocializáció során az egyének elsajátítanak szertartásokat, imákat, gondolkodási
és viselkedési valamint életvezetési mintákat. Ezt neveztük felkészültségnek.
Az egyén által a mindennapi életben alkalmazott felkészültség elég különböző
lehet, 2 oldala van ennek:
az egyik, hogy az egyén a vallási közösség,
egyház által legitimnek elismert felkészültséget hozzáférésének mértékében
sajátítja el/sajátíthatja el. Ez egyértelműen annak a függvénye, hogy
lehetőségei mikre terjednek ki, miben van korlátozva. A média szerepe itt van,
a felkészültség nyilvánossá tételével (gondoljunk csak, a pápaválasztás a
közvetítés révén mennyire elérhető volt, szinte egyidőben lehettünk tanúi az
eseményeknek).
A másik oldal az egyén oldaláról nézve a
felkészültség alkalmazásáé a mindennapi életben. Az, hogy mennyiben alkalmazza
a mindennapokban az a meggyőződésének függvénye. Mi is e két fogalom - ti.
felkészültség és a meggyőződés - viszonya egymáshoz.
Mindig csak az egyén vonatkozásában beszélhetünk csak meggyőződésről, melyet
valamilyen felkészültség-típusú entitással kapcsolatban bír vagy nem bír.
A hit
egyfajta felkészültség. Az egyént, aki hisz a hit tárgyával kapcsolatban 3
dolog jellemez:
a.
Belső
diszpozíciók. Ezalatt érzetek, érzések, élmények pszichikai
együttesét érti a szakirodalom. A belső diszpozícióknak nagy szerepe van a
meggyőződés kialakításában és folyamatos fenntartásában. Az ún. vallási
tapasztalatok élménymagja ilyen belső diszpozíciónak tekinthető.
b. Meggyőződés. A meggyőződés
fogalma egy mérték-fogalom. Annak mértékére referál, mellyel egy személy
vélekedik, a hittel kapcsolatban. Meggyőződésének mértékében tart valaki
igaznak és relevánsnak bizonyos felkészültséget egy adott időben és helyzetben.
A meggyőződés különböző mértékű lehet (lehet szilárd, tartós, hosszan fennálló
- gyenge, részleges, ideiglenes)
c. Bizalom. Maga a
meggyőződés egyfajta bizalmon alapul az adott hit(rendszer) irányában. A
bizalom itt arra utal, hogy az egyén azokra a forrásokra miként tekint,
melyektől felkészültségét szerzi. A bizalom irányulhat személyekre (papokra,
tanúságtevőkre) s ezen az alapon érinti azok tanításait, tételeit, vagy magára
a hit fenntartását képviselő intézményre (annak szervezetére, vagy társadalmi
gyakorlatára tekintve).
Kérdés mennyire képes az egyház az egyén számára biztosítani a hozzáférést,
mennyire erős meggyőződést és bizalmat képes kialakítani benne, s milyen
élményeket kínál fel a számára? Ettől válik ugyanis nyitottá és vonzóvá a kívül
levők számára.
Gondoljunk csak bele, az egyén a szocializáció során - leginkább a külső
körülményeknek engedve mintsem meggyőződésének mértékében - egy mintát sajátít
el. Ennek a mintának jellemzője, hogy a társadalmi együttélés során alakult ki,
nem genetikus (ilyetén örökölt) alapfelkészültséget, hanem valamiféle
többlettudást vagy ahhoz kapcsolódó képességet takar, melyet a történeti időben
különböző generációk (nem véletlenül, ugyanis bizonyos helyzetekben releváns
felkészültségeket jelentettek az egyén vagy a közösség problémáinak
megoldására) áthagyományoztak az újabbakra. Ezt azért fontos megemlíteni, mert
ennek a felkészültségnek ki kell állnia az idő próbáját (ez azt is jelenti,
hogy belebonyolódunk különféle helyzetekbe, melyeket a felkészültségünk
mértékében igyekszünk túlélni, kezelni, uralni stb. A kérdés az, hogy az a felkészültség,
amivel ma egy vallásos ember rendelkezik mennyire alkalmas, illetve milyen
mértékben alkalmas és alkalmazható ezekben a mai helyzetekben. A sokszor
feltett kérdés, mire elég a vallásos felkészültség?
Néhány szó a színterekről:
A kezdő példánál maradva a színtereket két csoportra oszthatjuk…
1. az egyház mint az adott színtér egyik ágense (külső), ahol az egyház csak
egy a sok közül
2. az egyház mint színtér (belső)
Mindkét csoportba helyzetek sokasága sorolható. Külső színteret legtöbbször
különböző akciók mentén írunk le: médiában egy nyilvános szereplés, a közéleti
megmutatkozás, megnyilatkozások, karitatív szolgálat, kevésbé az evangelizáció
és a tanúságtevés (azt mondjuk a karitatív munkával, a cselekedeteinkkel
evangelizálunk). Ez mindaz, ami a "világ"-felé irányul.
A másik színtér a belső, olyan helyzetek, melyekben azonos felkészültséggel
rendelkező egyének valamilyen célból összejönnek. "Ahol nevemben
ketten-hárman" esettől a szélesebb belső nyilvánosságra számottartó
esetekig. Az egyház mint színtér, akként értendő, hogy egy olyan közegről van
szó, melyen jellegzetesen vallási felkészültség alkalmazása történik. Itt nem
kell bizonygatni a vallási felkészültség relevanciáját. Az e színtéren
egybegyűlteket ugyanis e felkészültség összeköti. Ilyen például a mise. Ebben
az előadásban nincs mód kitérni az azonos felkészültség mentén létesülő
színterek elemzésére.
Sokkal érdekesebb azt megnézni, mi is történik, amikor egy színtéren különböző
felkészültségű ágensek találkoznak.
Azt azonban állíthatjuk, hogy mindkét színteret az egyház mint ágens felől
nézve egy dolog jellemez. A vallási meggyőződés kommunikálása.
Fontos megemlíteni két fogalmat, melynek segítségével a modern
kultúrakutatás igyekezett modellálni a mások megismerését. Saját közösségünk, a
hozzánk hasonló felkészültséggel rendelkezők mindig egy belső, emic
perspektívában jelennek meg számunkra, ami annyit tesz, értjük, miért tesznek
úgy, ahogy és mi is tudunk nagyobb fennakadások nélkül úgy tenni, ahogy ők. Az
egyház mint színtér egy hívő ember számára emic perspektívát jelent. Az etic
perspektíva a külső megfigyelőé. Aki nincs benn az általa megfigyelt csoportban,
valami más felkészültség mentén tekint azokra. A külső színtérről az egyház nem
ugyanaz, mint emic perspektívában. Egyszer nem ártana tisztában lenni azzal,
hogy a nem hívő embereknek milyen képe van az egyházról. A társadalomban élő
nem vallásos emberek az egyházat egészen máshogy látják, mint mi, akik bent
vagyunk. S ez a disszonancia alapvetően a kommunikációs sikertelenségünk oka.
Ahhoz, hogy meg tudjuk mutatni nekik a bentet vagy bevisszük őket, vagy a
bentet tesszük ki. A kérdés, hogyan lehet nyilvánossá tenni, mindazt amit emic
perspektívában látunk a kintlevők számára. S igazán itt kellene elkezdődni
ennek az előadásnak, mert ez az előadás fő mondandója.
Geertz ír arról, hogy amikor egy közösség meg akarta mutatni neki vallása
"vonását", akkor mindig istentiszteletre és más kulturális
rendezvényekre hívták el őt.
Ez jelenti a bevitelt, az abszolút feltárulkozást. A nyilvánosság megteremtését
mindazzal kapcsolatban ahogy mi a hitünket a belső színtéren megéljük. Az
egyház mint színtér bemutatását.
(Gondoljunk csak bele, miért
fontos a Hit Gyülekezetének az ATV-n és a honlapján a "Vidám
Vasárnap" istentiszteleteinek közvetítése - a bemutatásnak (a média által
adott "mintha jelenlét"nek van olyan ereje, hogy kereső emberek
vonzódnak hozzájuk). A bent kivitelét viszont csakis az egyházat alkotó egyének
tudják mindennapi életüket élve megvalósítani. Kérdés az, hogy az egyház
mennyire készíti fel, felkészíti-e egyáltalán híveit erre a misszióra?
Minden (a külső színtérre irányuló) misszióban az egyház, mint az adott
színtér egyik ágense jelenik meg, ez akként értendő, hogy a társadalmi
együttélés arról szól, hogy különböző perspektívából a világra (vagy egy
helyzetre) tekintő emberek kerülnek egymás mellé, nyilvánulnak meg. E
perspektívák összerendezésére tesznek kísérletet a kommunikáció révén. A vallás
csak egy e perspektívák közül. Sőt a vallás a felkészültség különbségénél fogva
sokszor nagyon különböző perspektívát jelent (katolikus, református, új vallás
képviselőjére). Azaz egy színteret mindig azok az egyének határoznak meg, akik
különböző felkészültségeikkel részt vesznek benne.
Alapvetően témánk szempontjából meghatározó, hogy miként lehet a
meggyőződést (a vallási felkészültséget) egy olyan színtéren megmutatni, ahol
az egyének különféle felkészültségekkel vannak jelen.
Néhány
szó a színtereket jellemző egyén-dominancia viszonyokról:
A színtéren mindig több egyén van jelen. Ez különböző felkészültségek
mozgósítását jelenti. Az egyház, amikor külső színtéren van, a maga által reprezentált
felkészültséget bizonyos a felkészültségekkel kompetitív másokkal kooperatív
viszonyban látja.
A külső tér = társadalom. Nagyon lesarkítva az elemezést az egyház
vonatkozásában az abszolút külső tér, maga a társadalom, ahol ágensként jelenik
meg. A társadalom felkészültségének jellemzésére szolgáló szociológiai terminus
az, hogy szekularizált.
Egyre többen hívják fel a figyelmet arra, hogy Európa egyre kevésbé keresztény,
s a szekularizáció jelenségét akként értelmezik, hogy egyre több ember adja fel
keresztény identitását.
A vallási
hagyománytól való elfordulás versenybe hozta az egyházat, fel kell venni a
küzdelmet másféle ideológiákkal szemben, melyek egyre jelentősebb hatással
vannak az emberekre. Ezek az új ideológiák, mégha vallásos színezetűek is, az
egyének számára úgy kínálják magukat, hogy nagyon különféle felkészültségből az
egyén maga válogathassa ki a számára megfelelőt, vagy alapvetően a
sikerorientált emberképre alapozva, mint elboldogulási technikák jelennek meg.
A vallási újjáéledés híján ez azt jelenti, hogy a hagyományos - történelmi
egyházak által képviselt - vallási
felkészültség ma nem tud meghatározó lenni társadalmi méreteket tekintve.
Azaz kisebbségi identitás, a többség mély elköteleződése az egyház irányában
nincs meg. Gondoljunk csak bele, a mai tudásunk mennyire evangéliumközpontú?
Szinte semennyire! "Üzenetek" - RTL Klub: maximum a Bölcsességek
könyve. A szakértelem csak rendkívüli esetekben jelent teológus-részvételt a
műsorokban. A sikerről nem a Szentírás jut az emberek eszébe. Ebben a közegben
a hívők szerepe identitásuk reprezentálása, a szó szoros értelmében a bibliai
értelemben vett "lámpásság".
Hogyan hagyja magát evangélizálni a társadalom? Gondoljunk csak a kezdő
példára, mit kért a koldus? A társadalom az egyházra a karitatív
megnyilvánulások szintjén tart igényt. Pálék viszont, mást tettek, mint ami az
elvárás lett volna. A sántából csináltak éppet, a koldusból nem koldust, a
kintlevőből bentlevőt. Tehát az evangélizálás, az apostoli küldetés
felvállalása ebben az értelemben nem a külvilág mércéje szerintiséget jelenti,
hanem a belső, vagy inkább a transzcendens, az isteni mércéhez szabást.
* Ma az egyház az előtt a kérdés
előtt áll, hogy képes-e bevinni az embereket a templomba?
* Tud-e olyan példát mutatni, olyan
vonzó felkészültséget kínálni, melynek révén az eddig még kint lévők átlépik a
küszöböt?
P. Szilczl Nóra a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem Kommunikáció Intézetének tanára