Ha megvizsgáljuk a katolikus egyház jelenlegi állapotát Amerikában, nem kettő, hanem
három olyan különálló csoportot találunk, akik katolikusnak vallják magukat.
Először is, vannak a Disszidensek, akik a politikai és "teológiai" baloldalon helyezkednek el.
Vannak aztán a
Tradicionalisták, akik a spektrum
másik végét, a helyes végét foglalják el, akik kétségtelenül pontosak
teológiailag, és nagyrészt konzervatívok politikailag.
És vannak azok, akiket jóindulattal
Érzelmieknek
nevezhetünk - egy olyan tömeg, akik bizonyos mértékig hithűek, de
akiket egyfajta protestáns stílusú istenkapcsolatra butítottak le,
miközben a Disszidenseket nagyrészt észre sem veszik.
Valóban,
néhány olyan dolgot, amit a Disszidensek hirdettek
és erőltettek évtizedeken át, az Érzelmiek teljesen magukévá tettek és
kérdés nélkül elfogadtak, különösen a liturgia terén: a új
zenét, a kézbe áldozást, a lányministránsokat, a csak két szín alatti
áldozást, a hívek felé misézést - hogy csak néhányat említsünk.
Az Érzelmi tömeg - amit a nevük is kifejez - aszerint határozza meg magát, hogy hogyan érzi magát a hittel kapcsolatban.
A viszonyulásuk az Egyházhoz azokra a dolgokra épül, amiket kedvelnek.
Így például erre vagy arra a szentmisére járnak, mert kedvelik a papot,
a zenekart, vagy a közösség hangulatát. Az olyan kérdések,
mint a szentmise hódolatteljessége, vagy a homília teológiai
megfelelősége, nem nagyon foglalkoztatják őket, még kevésbé jelentenek
számukra meghatározó szempontokat. A hagyományok (kis "h"-val)
a legkevésbé sem bírnak olyan jelentőséggel az Érzelmiek számára, mint
amilyennel bírniuk kellene - ha bírnak számukra bármilyennel
egyáltalán. Amit azonban nem értenek, az az, hogy a (kis "h"-s)
hagyományok elhagyása az, amivel a gyerekeik a (nagy "H"-s)
Hagyományok elhagyásáig jutottak, és amivel végül az egész Hitet
elhagyják.
A Disszidensek egyik legokosabb taktikája az volt, hogy "újdonságokat"
emeltek be a katolikus identitásba: innovációkat, amiket
"feljavításokként" fogadtattak el, de amik végülis lényegi változtatások
voltak. Amint azt a hazugságot elfogadták, hogy a hagyományos
katolikus hit és gyakorlat nem fontos és az embereknek nem "eladható",
az ajtó szélesre tárult minden és bármilyen innováció, minden
kitalálható újdonság előtt, amit előbb vagy utóbb valaki tényleg ki is
talált. Nagyrészt ez az, amit manapság Új Evangelizáció néven is
művelnek.
Számos templomba óriáskivetítőket
szereltek, a kórusokat a templomi karzatról a "színpadi" középpontba
helyezték, a misék végén pedig tapsorkán tör ki, amivel az összegyűltek
az elismerésüket fejezik ki az éneklésért. A legkülönbözőbb zenéket
fogadták el, majdnem minden zenei műfajból - a szakrális katolikus zenét
kivéve. A hangsúly arról, hogy a templom "ajtó a Mennyországra",
áthelyeződött arra, hogy az egy találkozóhely, ahol a "közösségben" kell
osztozni, és azt kell megtapasztalni. Röviden szólva: Isten Népéből a hangsúly Istenről a népre helyeződött át.
Így hát mostanra a tévesen "világi
áldoztatóknak" hívott személyek egész serege özönlik a szentélyekbe
Amerika szinte összes templomában, minden vasárnap. Azoknak a dolgoknak a listája, amiket a Disszidensek találtak ki, majd az Érzelmiek befogadtak, több kötetnyit kitenne.
A "hasznos idióták" kifejezést használhatnánk erre, amennyiben a
megfelelő katekézis és formálás hiányában a legtöbb szentmisére járó -
ami a teljes katolikus népességnek durván 20%-a - egyszerűen nincs
tisztában azzal, amit tudnia kellene, és könnyen manipulálható emiatt. A Disszidensek tudják, hogyan játszanak velük, és mesterien művelték is ezt.
A Disszidensek célja nem az
volt, hogy az Érzelmieket arról győzzék meg, hogy a Disszidensekhez
csatlakozzanak, hanem arról, hogy teljesen parkolópályára állítsák és
figyelmen kívül hagyják a Tradicionalistákat, mind a hit, mind a
gyakorlat terén. Röviden szólva, ma azoknak a katolikusoknak a
döntő többségét, akik még járnak szentmisére, a Disszidensek
teljességgel rászedték egy ötven éve tartó propagandahadjáratban, hogy
azt higgyék: a Hitet aszerint kell vizsgálniuk, hogy az milyen érzéseket
kelt bennük.
Itt az ideje, hogy visszavágjunk a Disszidenseknek.
Évtizedeken át játszották a ravaszság és megtévesztés mesteri játékát. A
munka jelentős része az Egyházban, legalábbis a következő 50 évben, a
visszaszorításukról, és mindannak a zűrzavarnak a helyrehozásáról fog
szólni, amit ezek az egyháziak a hívekre zúdítottak. Ma még nagyrészt
erősen tartják magukat, Rómától az egyes egyházmegyékig. De gyorsan
öregszenek. Nemsokára nem lesznek már köztünk. És amit maguk után
hagynak, az nem fiatal hippi katolikusok egy csoportja lesz, mint
amilyenek egykor ők maguk voltak, hanem egy olyan Egyház, ami már szinte
teljesen kiürült. Nem az Egyházat változtatták meg, hanem a templomi padsorokat ürítették ki.
Nem marad majd sokminden ahhoz,
hogy az építkezést újrakezdjük, de ami marad, az elég lesz. Azok a
következő évek, ami még nekik hátravan, a gazságaikkal szembeni
ellenállásról fog szólni, és azoknak az alapoknak a lerakásáról, amikből
az Egyház 2000 éves szentséges történelmének legnagyobb feltámadása
történik meg majd.