Ha azt
mondom: asztal, akkor mindenki számára egyértelmű, hogy ez a fogalom
egy három vagy több ponton alátámasztott vízszintes felületet jelent,
leggyakrabban 80 cm körüli magasságban. Mit takar ez a nyolc betűből
álló szavunk: szeretet?
Amikor ezt a kérdést teszem fel
hallgatóimnak, ismerőseimnek, barátaimnak, sokszor válaszolnak
tanácstalanul: valami érzésféle, érzelem. A szeretet szó különböző
ragozott alakban, szóösszetételben oly sokszor hangzik el
beszélgetésekben, társkapcsolatokban, prédikációkban, felhívásokban,
hogy úgy gondolom, hasznos, ha egy kicsit alaposabban szemügyre vesszük.
Sokan a szeretet lényegét abban
látják, hogy szeretik őket, és nem abban, hogy ők szeretnek valakit,
hogy képesek a szeretetre. Életük központi kérdése, hogy miként tehetik
magukat szeretetre méltóvá. Céljukat különbözőképpen kívánják elérni:
pénz és hatalom megszerzése útján, a test és az öltözködés latba
vetésével, vagy úgy, hogy kellemes modort sajátítanak el, érdekesen
társalognak, készségesnek, szerénynek, jóindulatúnak mutatkoznak.
A vágy, hogy mások (pl. valamelyik
szülő) szeretetét elnyerjük, már gyermekkorban is meghatározó lehet. Ez a
belső igény teheti érzelmileg zsarolhatóvá gyermekeinket, lehet
forrása az oly sok leánygyermeknél kialakuló és néha egész életen át
útitársnak szegődő „megfelelési kényszernek”. Valójában mások felénk
irányuló szeretete a saját „fontosságunk” megélését, egyik alapvető
emberi szükségletünk kielégítését jelenti.
Szaktekintélyek bevonásával nézzünk a szeretet főnevünk mélyére.
A Czuczor-féle magyar nyelv értelmező
szótára szerint a szeretet lelki vonzódás (benső vonzalom) valaki vagy
valami iránt, illetve valami élvezetének vagy kedvtelésének a ténye.
Pál apostol szerint a szeretet emberi
magatartás, amely a cselekedeteken keresztül nyilvánul meg. A szeretet
dicséretében a következőket mondja: „A szeretet hosszútűrő, kegyes;
a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik
fel. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed
haragra, nem rója fel a gonoszt. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül
az igazsággal.” (Károli-fordítás)
Erich Fromm, a szeretet világhírű
pszichológusa szerint a szeretet emberi mivoltunk fenntartásának egyik
alapfeltétele, egy művészi szintre emelhető „mesterség”, amelynek
„fogásai” megtanulhatók. Pál apostollal összhangban ő is azt vallja,
hogy a szeretet ismérve az az emberi magatartás, megnyilvánulás, amelyet
másokkal szemben tanúsítunk.
Hogy a szeretet megtanulható, azt a
magam példáján tudom bizonyítani. Életem ötödik évtizedében járva vált
világossá számomra, hogy meg kell ismernem és meg kell tanulnom a
szeretet fortélyait ahhoz, hogy egy kiegyensúlyozott, jól működő
társkapcsolat résztvevője lehessek. Naponta élem át, hogy ez a stúdium
élethosszig tarthat.
Nem ugyanaz valakit szeretni vagy
valaki által szeretve lenni. Az én élet-olvasatomban a kiegyensúlyozott,
szeretetteljes kapcsolat azt jelenti, hogy a szeretet mint benső
vonzalom és mint „cselekedet, magatartás” egyaránt jelen van
szereplőinek életvitelében. Akár társkapcsolatról, akár szülő-gyermek
kapcsolatról, akár a Fennvalóval való elmélyült kapcsolatról legyen szó.
Ejtsünk még szót a Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat bibliai parancsról. Óriási üzenete ennek:
senkit sem tudunk jobban szeretni, mint önmagunkat. Önmagunk vagyunk
szeretetképességünk korlátai.
Végül hallgassuk meg Kahlil Gibrant is a Prófétában: „A szeretet nem ad egyebet, mint önmagát, és nem vesz el semmit, csupán önmagából. A szeretet nem birtokol és nem birtokolható.”
Tisztelettel: Péter Gábor tanító