Msgr. Vigano interjút adott a francia Paix Liturgique újságnak, amiben felszólította a püspököket, hogy a Szent V. Pius-féle misét celebrálják. [Megjegyzés: a szövegben előforduló neveket – se a személyek, se az események neveit – nem változtattam meg, úgy hagytam őket, mint ahogyan a beszélgetés résztvevői azokat kimondták: így még szembetűnőbbé válik, hogy Msgr. Vigano miközben Ratzingert XVI. Benedeknek nevezi, Bergogliot mindig csak a polgári nevén említi].
Paix Liturgique: Monseigneur, miért olyan égető probléma a liturgia kérdése a II. Vatikáni Zsinat óta?
Msgr. Vigano:
A liturgikus kérdésnek azért van olyan nagy jelentősége, mert a szent
cselekedetben az egyházi Test tanítása, erkölcse, lelkisége, rendje és
fegyelme van összefoglalva. Ahogy a katolikus mise a katolikus
Tanítóhivatal tökéletes és koherens kifejeződése, úgy fejezi ki a
megreformált liturgia a zsinati eltéréseket, igen, felfedi és
megerősíti – a II. Vatikáni Zsinat szövegeinek kétértelműsége és
halandzsái nélkül – e zsinat heterodox, azaz eretnek lényét.
Hasonlattal kifejezve azt mondhatjuk, hogy a tridenti mise ereiben az
Evangélium egészséges vére, míg az új rítus ereiben az eretnekség és a
világ szellemének megmételyezett vére folyik.
Paix Liturgique:
Nem érdeme-e Ferenc pápának, akit nemigen érdekel a liturgia, hogy az
igazi problémát nevén nevezte, amikor azt mondta, hogy mindkét
liturgikus forma, a régi és az új, két egyházfelfogásnak
(ekkléziologia) felel meg?
Msgr. Vigano:
Ez pontosan az, amit az előbb mondtam, és amit Ottaviani és Bacci
bíborosok és Msgr. Lefebvre számtalan állásfoglalásban elmondtak,
valamint más püspökök és liturgikusok már előttem kipellengéreztek.
Amit egyetlen rítus „két liturgikus formájának” neveznek, az a
valóságban két különböző rítus, egy teljesen katolikus és egy másik,
ami a katolikus igazságokat elhallgatja, és protestáns és modernista
tévedések beszivárgását teszi lehetővé. Ebben a pontban
Bergoglionak abszolút igaza van. Aki a II. Vatikáni Zsinatot és ennek
eretnekeskedő fejleményeit elfogadja, az ezeket a tévedéseket nem
találhatja meg a hagyományos liturgiában, mert ez a hit megvallásának
egyértelműsége mellett egyúttal annak a lelkületnek az elítélését és
megtagadását is kifejezi, ami a NOM-t létrehozta.
Paix Liturgique:
Az elmúlt évben egymást követték a hagyományos rítust támadó
dokumentumok: Traditionis custodes, a Hittani Kongregáció válasza, a
Desiderio desideravi apostoli körlevél. Ki lehet abból indulni, hogy ez
a kísérlet nem sikerült, és a régi liturgia nem fog kihalni?
Msgr. Vigano:
Az első szemfényvesztés, aminek nem szabad megtévesztenie bennünket, a
kormányzati- és tanítóhivatali intézkedések felforgató alkalmazása.
Jelen esetünkben olyan dokumentumokról beszélünk, melyeket nem azért
hirdettek ki, hogy a híveket a hitükben megerősítsék, hanem, hogy a
hittől eltávolítsák őket, ami eklatáns ellentétben áll XVI. Benedek
Summorum Pontificum kezdetű motu propriojával, ami a tridenti liturgia
teljes jogát elismerte. Másodszor, egy ellentmondást nem tűrő zsarnok
mértéktelenségei, melyek a Krisztus Egyháza iránti gyűlölettel vannak
szétmarva, még a legmérsékeltebbeknek is kinyitja a szemét, és
megmutatja nekik, hogy az egész zsinati becsapás a hagyományos misékben kifejezésre jutó igazságokkal szembeni ellenszenven alapszik,
miközben a hivatalos megokolás szerint a liturgia-reformnak csak arra
kellett volna szolgálnia, hogy a misét a fordítással közelebb hozza a
hívekhez.
Paix Liturgique:
Az a mód, amivel a Traditionis custodes-t a gyakorlatban
megvalósítják, országonként és püspökönként nagyon különböző. Egyesek
elfogadták a pápa dokumentumát, de a valóságban semmit nem
változtattak. Helytelen az a megérzés, különösen Olaszországban, hogy
Ferenc utóda nem lesz abban a helyzetben, hogy ezt az elnyomó
irányvonalat fenntartsa?
Msgr. Vigano:
Az Egyház nem egy abszolutista uralkodó által kormányzott társaság,
mely fölött nem áll semmiféle felsőbb tekintély, és ami ezért
alattvalóira rákényszerítheti a szeszélyeit. Az Egyház feje Krisztus,
és Krisztus az Egyház egyetlen igazi Királya és Ura, akinek a pápa a
helytartója, mint az apostolfejedelem utóda. Ha ő a Krisztustól kapott
helyettesi hatalmát visszaélésre használja fel, és eretnek tanok
terjesztésével vagy olyan irányelvek meghozatalával, melyek
eretnekségekre vonatkoznak, az apostoli jogfolytonosságon kívülre
helyezi magát, akkor ezzel egyúttal a Krisztussal és az Egyházzal,
Krisztus misztikus Testével való összekötő belső kapcsot is elszakítja.
Valójában a pápa helyettesítő hatalma az Egyház feletti abszolút,
közvetlen és direkt autoritást csak annyiban élvezi, amennyiben ez a
hatalomgyakorlás megfelel fő céljának, a salus animarum-nak (a lelkek
üdvösségének) a hagyomány követésében és Urunk iránti hűségben. Ezen
kívül a pápa ennek a tekintélynek a gyakorlásánál mindig e cél pontosan
definiált korlátain belül élvezi csak a különleges állapotbeli
kegyelmeket, miközben ezeknek semmilyen hatásuk nincs, ha ő Krisztus és
az Egyház ellen cselekszik. Ezen okból Bergoglio dühödt próbálkozásai,
legyenek ezek bármilyen erőszakosak és rombolóak, elkerülhetetlenül
kudarcot vallanak, és minden bizonnyal valamikor semmisnek lesznek
kikiáltva.
Paix Liturgique: Mit ajánl Ön ebben a helyzetben a kétségbeesett laikusoknak?
Msgr. Vigano:
A laikusok a misztikus Test élő tagjai, és mint ilyeneknek
veleszületett joguk van azt követelni, hogy a Test látható auktoritása
azon megbízatás szerint cselekedjen és olyan törvényeket bocsásson ki,
melyeket Krisztustól kapott. Ha ez a földi tekintély a Gondviselés
engedélyével Krisztus akarata ellen cselekszik és ilyen törvényeket
hoz, a híveknek először is azt kell megérteniük, hogy ez a megpróbáltatás a Gondviselés által megengedett eszköz arra, hogy a szemük végre kinyíljon,
miután évtizedeken keresztül félrevezették őket az elferdítésekkel és
alakoskodásokkal, melyeket sokan jóhiszeműen követtek, pont azért, mert
engedelmeskedtek a hierarchiának, és a csalást, melyet ellenük
elkövettek, nem vették észre. Ha ez végre tudatosodik bennük, fel fogják
ismerni, hogy mekkora kincset raboltak el tőlük, amit pedig nekik
őrizniük és a jövő nemzedékeinek továbbadniuk kellett volna, ahelyett,
hogy eldugják, miután előbb megfosztották értékeitől, hogy egy borzalmas
hamisítvánnyal helyettesíthessék. Akkor könyörögni fognak Isten
felségéhez, hogy a megpróbáltatás ezen idejét rövidítse meg, és az
Egyháznak olyan főpásztort ajándékozzon, aki Krisztusnak
engedelmeskedik, aki Őrá hallgat, aki Őt szereti, és aki Neki tökéletes
kultusszal szolgál.
Paix Liturgique:
Úgy tűnik, hogy a hagyományos liturgia elleni római intézkedések célja
és fő áldozatai az egyházmegyés papok. Milyen tanácsot adna Ön nekik?
Msgr. Vigano:
A zsinat előtti évtizedekben az egyházi vezetés tudatában volt a
modernista beszivárgók lázító munkái által okozott növekvő
fenyegetésnek. Ez okból kellett XII. Piusnak a hatalmat centralizálnia,
de ennek a döntésnek az lett a következménye, hogy a klérusba
beoltották, hogy az Egyházban a tekintély megtámadhatatlan; holott a
doktrína azt tanítja, hogy bármilyen rendszer kritika nélküli
elfogadása szolgalelkűséget és nem igazi engedelmességet jelent. Az
engedelmeskedés azon formáját, amit a II. Vatikáni Zsinat idejében a
püspökök és a papok tanúsítottak, azok használták ki, akik az összeomlást arra használták ki, hogy valamit megvalósítsanak, ami addig elképzelhetetlen volt.
Ezt követően a zsinat utáni idő indoktrinációs munkája és a kevés
ellenálló kíméletlen eltávolítása elvégezte a maradék munkát is. Az
elkövetkezendő évtizedekben a „régi mise” állítólagos réméről
terjesztett narratív lett az egyetlen hivatalos verzió, amit a
szemináriumokban és a pápai egyetemeken tanítottak.
A mai helyzet megengedi számunkra, hogy a zsinatutáni eseményeket
nagyobb tárgyilagossággal tekintsük át, nem utolsósorban azért, mert a
„zsinati tavasz” eredményei, a hivatások válságától kezdve a hívek
szentségekben való részesedésének drasztikus csökkenéséig, mindenki
számára láthatóakká váltak. A hagyományos misének XVI. Benedek általi
újraengedélyezése sok papot arra ösztökélt, hogy az igazi liturgia
felmérhetetlen gazdagságát felfedezze, mely addig teljesen ismeretlen
volt számára, és ebben a misében felfedezzék papságuk áldozati dimenzióját,
ami a celebrálóból "alter" Krisztust csinál és mélységesen átformálja.
Azok, akik a kegyelemnek ezen „csodáját” már átélték, nem hajlandók
többé lemondani róla. Ezért szólítom fel összes paptársamat, hogy
celebrálják Szent V. Pius miséjét, és engedjék, hogy Krisztus, a pap és
az áldozat egy személyben, papi lelkületükben működjön és szolgálatuknak szilárd természetfeletti értelmet adjon.
A papoknak szóló tanácsom az, hogy álljanak ellen, és mutassanak
állhatatosságot a már túlságosan sokáig tartó visszaélések sorozata
láttán. Ez segítene nekik annak megértésében, hogy az apostoli misét és a Bugnini által kitalált misét nem lehet ugyanarra a szintre állítani,
mert az elsőben az igazság egyértelműen meg van erősítve, hogy Istennek
megadják az Őt megillető tiszteletet és a lelkeket megmentsék, míg az
utóbbiban az igazságot csalárd módon elhallgatják, sőt gyakran
letagadják, hogy a világ szellemének tetszését elnyerjék, és a lelkeket
tévedésben és bűnben hagyják. Aki ezt megértette, annál a két rítus
közötti választás kérdése fel sem merül, hiszen az értelem és a
felebaráti szeretettől eltelt hit megmutatja nekünk, hogy a kettő közül
melyik felel meg Isten akaratának, és melyik nem. Az a lélek,
amelyik szereti az Urat, nem tűr el kompromisszumokat, és inkább kész
életét odaadni, csakhogy az isteni vőlegényhez hű maradhasson.
Paix Liturgique:
Egyesek úgy gondolják, hogy ezt a válságot arra kellene kihasználnunk,
hogy a következő pápát arra kérjük, hogy ne a Summorum Pontificum-hoz
térjen vissza, hanem a hagyományos liturgiát teljesen szabadítsa fel.
Lehetséges ez?
Msgr. Vigano:
A hagyományos liturgia de jure már teljes szabadságot és teljes jogot
élvez tiszteletreméltó kora, Szent V. Pius Quo primum bullája és az
egyházi Test kétezer éves ratifikációja alapján. Hogy ezt a szabadságot
nem gyakorolják, az Isten szolgáinak „óvatosságán” múlik, akik az
egyházi auktoritás minden döntésével szemben kritikátlanul engedelmesek
voltak, és ezzel a szolgalelkűség bűnét követték el, ahelyett, hogy
Istennek engedelmeskedtek volna, aki ezen auktoritás eredője és végső
célja. A hagyományos liturgia teljes felszabadítása egészen biztosan de
facto is meg fog történni, de ennek a visszaállításnak szükségszerűen
együtt kell járnia az új rítus eltörlésével, mert ez bizonyult Isten
népének tanbeli, erkölcsi és liturgikus felbomlása okának. El fog jönni
az az idő, amikor a zsinat félreértéseit és tévedéseit el fogják
ítélni, és velük ezek kultikus kifejeződéseit is.
Paix Liturgique: Az Ön véleménye szerint mi az új mise fő fogyatékossága?
Msgr. Vigano:
Szerintem három kritikus pontot kell kiemelni, melyeket mind vissza
lehet vezetni a katolikus liturgia megértésének egyetlen problémájára.
Az új rítus első hiányossága abban áll, hogy egy
bürokrata cinikus ridegségével hozták létre, holott a liturgia olyan
harmonikus korpusz, ami az évszázadok során szervesen fejlődött ki,
és ily módon – úgymond – a vírusokkal szembeni ellenálló rendszere
minden korral erősebbé vált. Az a feltételezés, mely szerint egy
felnőtt testnek vissza lehet adni „eredeti egyszerűségét”, ha arra
kényszerítik, hogy gyermekkorába visszatérjen, természetellenes
folyamat, ami leleplezi azok gonosz szándékait, akik ezt az
utat azzal az egyetlen szándékkal választották, hogy az Egyházat
esendőbbé tegyék az ellenség támadásaival szemben. Azok, akik ezt a
csalást kitervelték, nagyon jól tudták, hogy tévtanaikat csak úgy
tudják elterjeszteni, ha azt a misét kiiktatják, ami minden
gesztusával, minden ceremóniájával, minden szavával elítéli és
megcáfolja őket. Nem volt jó szándék azokban, akik ezt a liturgikus
monstrumot létrehozták, hogy ennek segítségével legaberáltabb és
legszentségtelenebb eltévelyedéseiknek szabad teret nyithassanak.
A második hiányosság az a megtévesztés, amivel az új misét az Egyháznak
bemutatták és rákényszerítették: Vagyis az a megtévesztő állítás,
miszerint az új csupán a régi rítus egyszerű lefordítása. A Sacrosanctum
Concilium dokumentumban a zsinati atyák a mise olvasmányainak és az
oktató szövegeknek a népnyelvre való lefordítását engedélyezték, de
előírták, hogy a kánont latinul és halkan kell továbbra is mondani.
Viszont amit számunkra a Consilium ad exsequendam által előkészítettek,
valami egészen más volt: Egy olyan rítus, amit – úgy tűnik – az 1549-es
Cranmers Book of Common Prayer-ből szolgai módon másoltak ki, és
szerzője ideológiai szempontjának tökéletes módon megfelelt.
A harmadik hiányosság abban áll, hogy az istentisztelet fő tárgyát, a
Szentháromságot a celebrálóval egybegyűlt gyülekezettel cserélték fel,
ami ily módon az egész liturgia sarokpontjává, a szent cselekedet fő
vonatkoztatási pontjává vált. A pap víziója, mint „gyülekezeti
elöljáró”, a szakrális elvesztése az improvizáció javára, az oltár
helyettesítése egy társasági asztallal: mind azon tanításbeli tévedésnek
a következményei, ami pont a mise lényegét tagadja, ami nem más, mint
Krisztus Istennek bemutatott keresztáldozatának vérontás nélküli
formában való megismétlése.
Egy
hazugságokon és becsapásokon nyugvó rítus, amit egy modernista
szabadkőműves [Bugnini] talált ki, és amit egy kétezer éves rítus
eltörlésével erőszakkal vezettek be, még csak azt sem érdemli meg, hogy
minden aspektusában kianalizáljuk: Egész egyszerűen el kell törölni [lásd Msgr. Vigano korábbi cikkét a két rítusról].
Paix Liturgique: Miért áll a pápa annyira elutasítóan az amerikai püspöki karral szemben?
Msgr. Vigano:
Bergoglio az Amerikai Egyesült Államok híveivel szemben még
ellenségesebben érez, mint az amerikai püspöki karral. Ennek oka e
nemzet mentalitásában rejlik, ami lényegét tekintve ugyan liberális,
amiben azonban – éppen a különböző és heterogén vallások és kultúrák
együttélésének következtében – a konzervatívok és a tradicionalisták is
szóhoz jutnak, mint számszerűleg is jelentős, lelkes és vállalkozó
közösségek. Amerikai plébániák, mozgalmak és tradicionalista csoportok
léte bizonyítja, hogy a tridenti liturgiát és a hamisítatlan katolikus
tant a hívek újra felfedezték és nagyra értékelik, miközben azokban az
egyházkerületekben, melyekben a Montini-féle rítust mutatják be, a
hívek és hivatások száma, valamint – ami nem lebecsülendő tény– a
financiális eszközök is egyre csökkennek.
Már a puszta lehetőség, hogy a tridenti misét „büntetlenül” és
szociális stigma nélkül lehet látogatni, Bergoglio számára hallatlan és
elfogadhatatlan dolog, mivel az úgynevezett „tradicionális opció”
sikerét igazoló bizonyítékok aláássák a progresszívek évtizedes
szólamait és öntömjénezését. Ha látjuk, hogy hívek ezrei, fiatalok,
gyermekes családok a régi misén összegyűlnek, és keresztségüket
következetesen élik – miközben a másik oldalon a klérus pénzügyi- és
szexbotrányai és az önjelölt katolikus politikusok a templomokat
kiürítik, és a polgári társadalomban a konszenzust elvesztik –, akkor ők
jelentik azon bosszantó „kontroll-csoportot”, ami az egészségügyben
egy terápia hatástalanságát bizonyítja, pont azért, mert akik nem
vetették magukat alá ennek a terápiának, egészségesek maradtak. Ahogy
egy kísérleti génmanipuláló szérummal való oltást mindenkire rá kell
erőszakolni, hogy ne lehessen látni, hogy a mellékhatások és az
elhalálozások csak a beoltottakat sújtják, úgy nem szabad, hogy a
liturgikus területen közösségek legyenek, akik a modernizmus tömeges
beoltásának (ami a II. Vatikáni Zsinat volt) kudarcát bizonyítják.
Néhány amerikai püspöknek a tradicionalista közösségekkel szemben
tanúsított türelme és nyitottsága, és a politikailag aktív katolikusok
koherenciája érdekében való fellépése, Bergogliot dühbe hozza, és olyan
lobbanékony és kontrolálatlan reakciókat vált ki belőle, melyek romlott
hitét és az irgalmasságra szóló felhívásainak teljes hamisságát tárják
fel. Másfelől, úgy tűnik számomra, hogy az évtizedek óta szajkózott
ökumenikus felhívások, „az egybekapcsolót és nem az elválasztót
keresni”, és „falak nélküli hidakat építeni”, vagy az újonnan kinevezett
Roche bíboros vádaskodásai – aki a satrapa iránti hűségéért megkapta a
bíbort –, melyekben a tradicionalista katolikusokat protestánsoknak
nevezte, mind alapvető képmutatásról árulkodnak, hiszen miközben a
katolikus templomok a protestánsok számára nyitva állnak, sőt a
prelátusok és bíborosok jelenlétében még a communicatio in sacris-ban is
részesítik őket, addig a tradicionalista katolikusokat a modernisták
kiközösítettekként kezelik. Számomra világos, hogy a liturgikus
kérdésekben meghozott legújabb korlátozások helyeslőinek – mindannyian
Bergoglio küldöttei – intellektuális tisztességtelenségeit csak
szigorúan negatívan lehet megítélni, már csak emberi aspektusból is: Se
nem becsületesek, se nem hajlandók beszélgető társuk indítóokait
megérteni. Kíméletlen önkényeskedésről, farizeusi formalizmusról, a
szimulációk és hazugságok iránti előszeretetről árulkodnak, melyek nem
lehetnek semmilyen igazságos megoldás előfeltételei.
Paix Liturgique: Washington, Chicago, Arlington, Savannah: Miért e négy egyházmegye püspökei üzentek háborút a hagyományos misének?
Msgr. Vigano:
Ezeket az egyházmegyéket – Washingtont és Chicagot egészen biztosan,
San Diego-ról és Newark-ról már nem is beszélve – olyan püspökök
vezetik, akik tagjai Bergoglio Magic körének és McCarrick
levendula-maffiájának. A kölcsönös cinkosság kapcsolatai, a botrányok
eltussolása, a Deep Staat-tal és a Demokrata Párttal való kapcsolataik
jellemző kompendiumot találnak abban a megbecsülésben, amit Bergoglio
irántuk mutat, aki támogatja őket, és kijelentéseiket és katasztrofális
intézkedéseiket megerősíti.
Paix Liturgique:
Mindezen látszólag összefüggéstelen döntésekben (Pachamama, háború a
konzervatív maradék és a hagyományos liturgia ellen, az erkölcsi
kérdésektől való huzakodás stb.) látja Ön valamiféle stratégia vagy
pontos terv megvalósítását?
Msgr. Vigano:
Nyilvánvaló, hogy a hagyományos katolikusok ellen folytatott eme
korlátlan háború akciói határozott stratégiát és taktikát követnek,
mely egy évtizedekkel ezelőtt kieszelt terv része, aminek segítségével
Krisztus Egyházát lerombolni, és helyére egy ökumenikus, globalista és
hitehagyott ellentétet akarnak helyezni. Butaság lenne azt hinni, hogy cél és szervezet nélkül járnak el.
Még Bergoglio 2013-as választása is meg lett tervezve. Ne felejtsük el a
John Podesta és Hillary Clinton között lefolyt levélváltást, melyben
arról értekeztek, hogy szükség van a „Egyház tavaszát” támogatni, amikor
egy progresszív pápa megváltoztatja az Egyház tanítását és erkölcsét,
azáltal, hogy az új világrendszer ideológiájának rendeli őt alá. Olyan
intézkedéseket is terveztek, melyekkel XVI. Benedeket lemondásra
akarták rávenni. A Bergoglio-hű progresszistáknak az eljárásai a
szinódusokon, a dikasztériumok ülésein és a tanácsokban mind előre meg
vannak tervezve. Másfelől nem szabad elfelejteni, hogy a Sátán ármányaival, megtévesztéseivel és hazugságaival mindig ott rejtőzik Krisztus és az Egyház ellenségei mögött.
Paix Liturgique: Hogyan látja Ön az Egyház jövőjét?
Msgr. Vigano:
Úgy gondolom, hogy a közeljövőben az Egyháznak továbbra is a Bergoglio
és a korruptak hozzá hasonló közössége által előidézett katasztrófával
kell szembenéznie. E „pontifikátus” okozta károk beláthatatlanok, de
időközben már az egyszerű emberek is felismerik ezt, akikkel a sensus
fidei megérteti a jelenlegi hierarchiának az egyházi Testtel való
abszolút összeegyeztethetetlenségét. Az elidegenedés, amit világi
területen a politikai osztályok és a polgárok között megfigyelhetünk, a
tükörképe az egyházi auktoritás és a hívek közötti egyre mélyülő
elidegenedésnek.
Hosszú
távon mégis úgy gondolom, hogy ez a mély hitbeli válság az Egyházat
arra fogja ösztökélni, hogy megújuljon és megtisztuljon, azáltal, hogy véglegesen
elbúcsúzik attól a mélységesen liberális magatartástól, ami eddig
Istent és a Mammont, Krisztust és Beliált, V. Piust és Bergogliot egy
kalap alá vette. Mi már láthattuk az ellenség torz és szörnyű
arcát, akinek sikerült egészen a Legszentebbig előrenyomulnia, azzal,
hogy a kompromisszum-készségre, a klerikusok középszerűségére, az
emberek iránti félelemre és a hierarchia gyávaságára apellált. Szemünk
előtt sok jó pap, szerzetes és hívő szentségét és alázatát látjuk, akik
felébrednek eddigi dermedtségükből, és megértik azt az korszakos
harcot, ami előttük áll. Ugyanakkor látjuk azok romlottságot,
becstelenséget, erkölcstelenséget és Isten elleni lázadását, akik
magukat Krisztus tekintélyének igazi intézőiként állítják be, és amit
gonoszsággal ragadtak magukhoz és erőszakkal gyakorolnak. Már
egy gyerek is megérti, hogy melyik oldalon kell állnia, kihez kell
tartoznia, és kitől kell távol tartania magát. Ezért olyan különösen
érvényesek ma Urunk szavai: „Ha meg nem változtok, és nem lesztek, mint
a kisdedek, nem mentek be a mennyek országába.” (Mt 18,3)
(forrás: www.katholisches.info – 2022. szeptember 13.)