A
Pünkösd utáni vasárnapok nem képeznek külön ünnepkört, hanem a húsvéti
ünnepkör végét, záróakkordját képezik. A Pünkösd utáni idő 23-tól 28
vasárnapig terjed, tehát olykor több mint fél évig is eltart; de
egymástól két, világosan elválasztható szakaszra oszlik. Az első szakasz
17 vasárnapot foglal magában, és a húsvéti titokról szól; a második a
18. vasárnappal kezdődik, és erősen eszkatologikus, azaz a végidővel
foglalkozik, előre, a jövőbe, Krisztus újraeljövetelére tekint.
A Pünkösd utáni idő második szakasza
tehát a tizennyolcadik vasárnappal kezdődik, ami idén (2017-ben)
október 8-ra esett, ezért Magyarországon a vasárnap helyett a magyarok
Királynőjének, Magyarország Nagyasszonyának ünnepét ültük meg. Így a
honlapon az ünnepek magyarázatában
idén ez utóbbi ünnep szerepel, a korábbi években pedig a
Schütz-misszálé magyarázata, mely egy szót sem ejt e második, már nem
vissza Húsvétra, hanem előre a végidőkbe tekintő Egyházról. Ezért
következzen itt most a Pünkösd utáni tizennyolcadik vasárnap magyarázata
a német Schott-misszáléból:
Ezzel a vasárnappal kezdődik a Pünkösd
utáni idő második szakasza, a vágyakozással teli kémlelés Krisztus
újraeljövetele után. Az Egyház azért könyörög, hogy Krisztus vezesse
haza az Atya házába, a fény és az élet birodalmába. Hiszen az ősz, a
betakarítás hónapja is élénken emlékeztet az aratás nagy napjára, ami
Krisztus újraeljövetelekor az Utolsó Ítéletkor jön el a jók és a
gonoszok szétválasztásával, a halottak feltámadásával, Krisztus
Jegyesének, az Egyháznak és a hozzá hűséges emberek végleges
hazavitelével.
Az Introitusban és a Gradualeban békéért
könyörgünk az Úrhoz súlyos szorongattatásunkban, és bizalommal telve
megyünk az Ő házába, az Isten házába, ami a mennyei Jeruzsálem előképe.
A szentleckében (1 Kor 1,4-8) hálával tekintünk azokra a kegyelmekre
és kincsekre, melyeket Húsvét hozott el számunkra (a szent
keresztséget); mostanra már Isten kegyelmével megerősödtünk, és készek
vagyunk Krisztus újraeljövetelére, amikor dicsőségben jelenik meg újra a
gonoszok rémületére és az Egyháztól körülujjongva. Az evangéliumban
(Mt 9,1-8) Jézus előkészíti megszabadító újraeljövetelét: „az Ő
városába megy” (az Egyházába), meggyógyítja az inaszakadtat, azaz
minket, majd meggyógyítva elbocsát bennünket a „mi házunkba”, a mennyei
hazába.
A Pünkösd utáni tizennyolcadik vasárnap introitusa:
Da pacem, Domine, sustinentibus te, út prophetae tui fideles inveniantur: exaudi preces servi tui et plebis tui tuae Izrael. (Eccli 36,18) Laetatus sum in his, quae dicta sunt mihi: ind donum Domini ibimus. (Ps 121,1)
Adj, Uram, békességet azoknak, kik benned bizakodnak, hogy prófétáid igazmondóknak bizonyuljanak: és hallgasd meg szolgádnak és népednek, Izraelnek könyörgését. (Sir 36,18; Örvendeztem, mikor azt mondották nekem, az Úr házába megyünk. (Zsolt 121,1)
http://katolikus-honlap.hu/1701/p18.htm
Da pacem, Domine, sustinentibus te, út prophetae tui fideles inveniantur: exaudi preces servi tui et plebis tui tuae Izrael. (Eccli 36,18) Laetatus sum in his, quae dicta sunt mihi: ind donum Domini ibimus. (Ps 121,1)
Adj, Uram, békességet azoknak, kik benned bizakodnak, hogy prófétáid igazmondóknak bizonyuljanak: és hallgasd meg szolgádnak és népednek, Izraelnek könyörgését. (Sir 36,18; Örvendeztem, mikor azt mondották nekem, az Úr házába megyünk. (Zsolt 121,1)
http://katolikus-honlap.hu/1701/p18.htm