Jézus feltámadásáról olvasok. Gary Habermas és Michael Licona közös könyvükben
számba veszik a Jézus feltámadásával kapcsolatos legfontosabb
történelmi tényeket, amiknek hitelességét még szkeptikus történészek sem
vitatják, és emellett sok érdekes ellenvetést is bemutatnak.
Az előbbiről már sokszor írtam, ezúttal
viszont inkább az utóbbival kapcsolatban bukkantam egy olyan esetre,
ami elgondolkoztatott. Modern korunkban az egyik leggyakoribb ok,
amiért a feltámadás lehetőségét sokan még lehetőségként sem hajlandóak
megvizsgálni, hogy nem hisznek semmiben, aminek nincs természetes
magyarázata, vagyis a természeten felül áll. Ezért alapvetően nem is
hibáztathatunk senkit, hiszen ezt nevelik belénk, ezt tanítják az
iskolában, így amíg a természetfelettitől gondosan elzárt gyermekek
bele nem botlanak a természetfelettibe, mi mást várhatnánk? A kérdés
azonban az, hogy mi történik, amikor a természetfeletti, legjobb
igyekezetünk ellenére is megszegi jól bevált természeti törvényeinket
és az arcunkba mered. A válasz úgy tűnik, attól függ, hogy mit
keresünk. Ha kifogásokat, akkor látszólag semmi, ha az igazságot, akkor
minden, legalábbis ezt tükrözi az ismert ateista filozófus, A.J. Ayer
esete.
1965-ben, amikor Somerset Maugham 91
évesen pap helyett Ayert kérette halálos ágyához, azt várta, hogy a
másik megnyugtatja háborgó lelkét a túlvilágot illetően, vagyis
biztosítja őt arról, hogy az nem létezik. Ayer ezt készségesen, saját
világnézetéhez hűen meg is tette. Két évtizeddel később azonban, amikor
úgy tűnt, hogy Ayeren volt a sor, hogy átlépje azt a bizonyos kaput,
már nem volt annyira biztos a dolgában. Ayer egy halál közeli élményen
esett át, amit nem volt képes a természet törvényeivel megmagyarázni,
és ami elől egész hátralévő életén át menekült:
„Feltételezve, hogy ez a legutóbbi vertikális volt, ezek a tapasztalatok látszólag igencsak erős bizonyítékot szolgáltatnak arra vonatkozóan, hogy a halál nem vet véget a tudatnak. … Legutóbbi tapasztalataim némileg gyengítették meggyőződésemet abban, hogy igazi halálom, ami hamarosan esedékessé válik, énem végét jelenti, bár továbbra is remélem, hogy így lesz.”
Reméli, hogy minden bizonyíték és saját
személyes tapasztalata ellenére a halállal megszűnik létezni. Vajon
miért? Büszkeségből, hogy az egész életén át vallott nézetek csak azért
is igaznak bizonyuljanak? Örömtelennek, netán unalmasnak találta az
életet? Egy felette álló hatalom gondolatától ódzkodott?
Mindenesetre a tudóstársadalmat már ez a
halvány beismerés is megrázta, miszerint Ayer többé nem volt annyira
meggyőződve igazáról és a szigorúan materialista világnézet
helyességéről.
Talán C.S. Lewis nyújt némi magyarázatot
és bepillantást az ateista túlvilággal vagy a feltámadással
kapcsolatos gondolataiba, hiszen 35 éves koráig ő maga is közéjük
tartozott, és érdekes módon ezeket a gondolatokat csakis megtérése után
tudta igazán megérteni és megfogalmazni:
„Talán emlékeznek, hogy negatív követeléseim erőszakosabbak voltak a pozitívaknál. Sokkal jobban érdekelt, hogy elkerüljem a fájdalmat, mint az, hogy megszerezzem a boldogságot, és ennek okán mintegy dühöt éreztem azért, hogy saját engedélyem nélkül teremtettek meg engem. Nyúlszívem számára a materialista világkép rendkívül vonzónak tűnt abban, hogy korlátolt felelősséget kínált. Nem győzhetett rajtad semmiféle szigorúan örök katasztrófa. A halállal mindennek vége volt. És amennyiben az ember a kívántnál nagyobb, de mégiscsak véges katasztrófával találta szemben magát, az öngyilkosság még mindig fennállt lehetséges kiútként. A keresztény világ szörnyűsége abban állt számomra, hogy nem létezett benne olyan ajtó, amire azt írták: „Kijárat”.
Ha „Kijárat” nincs is, „Bejárat” és Ajtó
annál inkább. És egyik sem félelmetes. Annyira nem, hogy átlépve rajta
azok is szabaddá válnak, „akik a haláltól való félelem miatt egész
életükben rabok voltak”(Zsidók 2,15 ) és végre elkezdhetnek igazán élni. Örökké élni.
http://idokjelei.hu/2017/05/akik-felnek-a-feltamadastol/
http://idokjelei.hu/2017/05/akik-felnek-a-feltamadastol/