Mária "co-redemptrix", azaz társmegváltó. Mit jelent ez? Az eddigi legjobb összefoglalóját egy mindössze tíz perces angol nyelvű homíliában hallottuk a Sensus Fidelium nevű katolikus videócsatornán. Ezt a videót magyar fordítás híján sajnos csak angolul tudó olvasóinknak ajánlhatjuk.
Több Facebook bejegyzésünkben mi
is hitet tettünk Mária társmegváltóságának katolikus tanítása mellett.
Az e bejegyzéseink alatti hozzászólásokban értékes eszmecsere indult
olvasóink között a kérdésben - ezt minden lelkes hozzászólónak ezúton is
köszönjük.
Az alábbiakban a számunkra
legtanulságosabbaknak tartott hozzászólásokat idézzük, az olvashatóság
kedvéért helyenként szerkesztett formában.
Balra: A Szűzanya a gyermek Jézussal a kereszten - feszület egy lengyelországi templomban. Jobbra: A Szűzanya a gyermek és felnőtt Jézussal a kereszten - Feszület a római Santa Maria Maggiore-bazilika mellett.
A Szűzanya társmegváltóságáról Isten
ígérete tanúskodik abban, hogyan történik a megváltás: egy asszonyon
keresztül, aki fiút szül. Egy asszonyon keresztül, aki a Sátán ellensége
lesz, a Teremtés könyve és a Jelenések Könyve szerint is.
Vagyis a Szűzanyának maga Isten nagyobb
szerepet szánt a megváltás művében annál, hogy a megváltó társa legyen.
Társmegváltói szerepet. Nem csupán társ a Megváltó mellett, hanem társ
magában a megváltás művében.
Ember embert nem válthat meg, a Szűzanya pedig ember. A megváltás cselekedetét tehát a Fiúisten és a Szűzanya nem együtt végezték.
A megváltás cselekedete azonban a megváltás művének
része. A megváltás műve az, AHOGY a megváltás megtörtént. Ehhez
hozzátartozik mindaz, amit Isten a megváltás hogyanjaként megígért: egy
asszony anyasága, Isten őrajta keresztüli megtestesülése, a
Megtestesült Isten szenvedése és halála, de az asszony szintén megígért
és leírt önkéntes együttszenvedése is a Megváltó Fiával.
A megváltás megtörténhetett volna
mindezek nélkül is, másként. De így történt, és nem történeti
esetlegességből, hanem mert a megváltás, mint mű (mint megvalósulás),
Isten által előre eldöntve ezt jelentette és ezt jelenti. Vagyis a
Szűzanya társmegváltó, mert Isten már akkor társsá emelte őt a műben,
amikor még csak megígérte a megváltást a Teremtés könyvében.
És, mint remélem már láthatóan, nem
csupán a "fiút szül" miatt társ, hanem a megváltás részeként szintén
megígért saját szenvedése és életáldozata miatt is, és az erre ugyanúgy
önként mondott IGEN-je miatt is, ahogy Krisztus Megváltó cselekedének
lényegi pontja az önként mondott IGEN-je.
Bejegyzésünk a kép alatt folytatódik.
"Maria Co-redemptrix" - Mária társmegváltóságáról elnevezett ferences katolikus templom; Talamban, cebui főegyházmegye, Fülöp-szigetek.
1. Tudjuk, hogy a megváltás a bűnbeesés
ellenpontja, a Megváltó pedig Ádámé. Éva Ádám társa volt a
bűnbeesésben. Akkor ki Krisztus asszony társa a megváltásban?
2. Gondoljunk a szentségekre, mint Isten
kegyelmeinek látható közvetítőire az ember felé. A szentség miből áll?
Anyagból és formából, amely utóbbi általában kimondott szavakból áll. A
megváltás műve Isten kegyelmének látható közvetítője az ember felé.
Miből áll? Anyagból és formából: Krisztus feláldozott testéből és
Krisztus kimondott igenjéből az áldozatra. Csakhogy Krisztus feláldozott
testéhez Mária áldozta fel a saját testét, Krisztus kimondott
igenjéhez az áldozatra pedig Mária mondta ki az igent az áldozatra.
Krisztus áldozatában teljesen el van rejtve Mária áldozata. Az
anyagában és a formájában egyaránt.
Akinek nehézséget okoz elfogadni Mária társmegváltóságát, javaslom, válaszolják meg maguknak a következő kérdéseket:
1. Ahhoz, hogy Jézus Krisztus megváltsa
az emberiséget, az istensége mellett szükséges volt-e az, hogy ember is
legyen? Ha igen, úgy a következő kérdés, hogy Jézus embersége kitől
származik? Ha Máriától, vagy Máriától is, úgy igaz-e az, hogy Máriának
része van az emberiség megváltásában?
2. Hogyan lehet jelen a szentmisében
lényege szerint Jézus Krisztusnak ugyanaz a megváltó keresztáldozata
(vértelenül), mint ami a Golgotán (véresen)? Csakis úgy, ha a megváltó
keresztáldozat lényege az, hogy a valóságosan jelenvaló Krisztus
teljesen és szabadon felajánlja magát az Atyának. Így a második
megválaszolandó kérdés tehát ez: ahhoz, hogy a megváltó Jézus Krisztus
emberként szabadon és teljesen felajánlja magát az Atyának, szükséges
volt-e, hogy Mária emberként szabadon és teljesen felajánja magát az
Atyának?
(+1. Igaz-e az, hogy emberként szabadon
és teljesen felajánlva magunkat az Atyának, mi is részesei lehetünk
Jézus Krisztus megváltó művének?)
Azt gondolom, ezek kérdések együttesen
tudják megadni a választ arra, Máriát miért és milyen értelemben
nevezhetjük joggal társmegváltónak (co-redemptrix). És érdemes
elgondolkodni azon is, hogy a fenti kérdésekre adott/adható helyes
válaszok valóban nincsenek-e benne a Szentírásban? Vagy mégis benne
vannak?
(A fentiekben a "szükséges"
természetesen mindenhol belső szükségszerűséget, és nem pedig külső
kényszert jelent. Hasonlóan pl. ahhoz, hogy Isten szükségszerűen nem tud
bűnt elkövetni: nem külső kényszerből - hisz Istenre nézve olyan nincs
-, hanem belső szükségszerűségből.)
https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/12/13/maria_tarsmegvalto