Ferenc
pápa Amoris Laetitia című apostoli buzdításának kihirdetése a zsinati
folyamat lezárását jelzi, amelyet olyan kísérletek uraltak, amelyek
aláássák a katolikus tanítást olyan kérdésekben, mint az emberi élet,
család, házasság, olyan kérdéseket is érintve, mint például a házasság
felbonthatatlansága, a fogamzásgátlás, a reprodukció mesterséges módjai,
homoszexualitás, „gender ideológia” és a szülők és gyermekek jogai. A
katolikus egyház tanításának eltorzítására tett kísérletek gyengítik az
egyház természeti és természetfeletti rendjének igazságáról tett
tanúságát és fenyegetik a család jólétét, különösen a leggyengébb és
legsérülékenyebb tagjait.
Az
Amoris Laetitia apostoli buzdítás egy nagyon hosszú dokumentum, amely a
családdal kapcsolatos legkülönbözőbb témákat fejti ki. Sok olyan
fejezete van, amely hűségesen tükrözi a katolikus tanítást, de ez nem
csökkenti azoknak a passzusoknak a súlyát, amelyek aláássák a katolikus
egyház gyakorlatát és tanítását. A „Voice of the family” az elkövetkező
napokban és hetekben a szövegben lévő súlyos problémák teljes
elemzését kívánja bemutatni.
A
„Voice of the family” a következő kezdeti aggodalmait fejezi ki a
pápai hivatal iránti legnagyobb tisztelettel és kizárólag azzal az
őszinte vággyal, hogy segítse a papságot a katolikus tanítás
kihirdetésében az élettel, a családdal és a házassággal kapcsolatban,
hogy a család és annak legsebezhetőbb tagjainak valódi javát támogassa.
Úgy
véljük, hogy az alábbi aggályok figyelembevételével eleget teszünk
kötelességünknek, amelyek egyértelműen le vannak fektetve az Egyházi
Törvénykönyvben, mely szerint:
A
tudásuk, a kompetenciájuk és a presztízsük szerint, amellyel
rendelkeznek, joguk és olykor kötelességük is, hogy kifejezzék
véleményüket a szent pásztoroknak olyan ügyekben, amelyek az Egyház
javára vonatkoznak és megismertetni véleményüket a többi keresztény
hívővel a hit és az erkölcs egységének sérelme nélkül, tisztelettel a
pásztorok iránt, és figyelemmel a közös előnyökre és a személyek
méltóságára. (Canon 212 §3)
Az elvált és újraházasodottak Szentáldozáshoz engedése
Az
Amoris Laetitia a 8. fejezet során (291-312) számos javaslatot tesz
olyan megközelítésekre, amelyek előkészítik az utat „az elvált és
újraházasodott” katolikusok számára, hogy szentáldozáshoz járulnának,
anélkül hogy igazi bűnbánatot tartanának vagy megváltoztatnák az
életüket. Ezek a bekezdések a következőek:
- a katolikus tanítás zavaros magyarázatai a halálos bűn természete és hatása, a bűn állandósága, és a lelkiismeret természete tekintetében
- ideológiai nyelv használata az Egyház hagyományos terminológiája helyett
- szelektív és félrevezető idézetek használata az Egyház korábbi dokumentumaiból
A
korábbi tanítások pontatlan idézésének különösen aggasztó példája
található a 298. pontban, amely II. János Pál pápa megállapítását idézi a
’Familiaris Consortio’-ból, hogy léteznek helyzetek, ahol súlyos
okokból, mint például a gyermekek felnevelésében, ha nő és a férfi nem
tesznek eleget ezen kötelességüknek, szétválaszthatók.
Azonban
az Amoris Laeititia-ban II. János Pál mondatának második felét
kihagyták, amely kimondja, hogy az ilyen párok „ magukra vállalják a
felelősséget, hogy teljes megtartóztatásban élnek” (Familiaris
Consortio, No. 84),
Továbbá a félrevezető idézet lábjegyzetében ezt olvashatjuk:
Az
ilyen helyzetekben sokan, akik tudják és elfogadják a lehetőséget,
hogy testvérekként éljenek, melyet az Egyház kínál számukra, rámutatnak
arra, hogy az intimitás bizonyos kifejezései hiányoznak, „gyakran
előfordul, hogy a hűség veszélybe kerül és a gyermek jóléte szenved”
(Vatikáni Zsinat, Lelkipásztori konstitúció az Egyházról a mai világban
Gaudium et Spes, 51).
A dokumentum erre a téves nézetre hivatkozik, de nem magyarázza, hogy miért hamis ez a megközelítés, amely nevezetesen az, hogy:
- Minden házasságon kívüli aktus eredendően bűnös, és soha nem indokolt eredendően gonoszat cselekedni, még annak érdekében sem, hogy jó a vége.
- A „hűség veszélyeztetett” a házasságon kívül nemi intimitás gyakorlása által, azonban a „hűség megélt”, amikor az érvénytelen kapcsolatban lévő személyek tartózkodnak a szexuális intimitástól az eredeti kapcsolatukhoz való hűségük miatt, amely érvényes.
- Az idézet azt sejteti, hogy a gyermekek szenvednek, mert a szüleik, Isten kegyelmének segítségével, tiszta életet élnek. Épp ellenkezőleg, az ilyen szülők adnak példát gyermekeiknek a hűség, a tisztaság és a bizalom megélésére Isten kegyelmének erejében.
A
dokumentum idézi a Gaudium et Spes-t, de a részlet ki van ragadva a
környezetből és nem támasztja alá a felhozott érvet. A szövegkörnyezet
világossá teszi, hogy a Gaudium et Spes a nemzéssel összefüggésben
beszél a házasságban élő katolikusokról, és nem azokról, akik
érvénytelen élettársi kapcsolatban vannak. A teljes mondat a következő:
Ahol azonban a házas élet intimitása megszakad, a hűség néha veszélybe
kerülhet és a termékenység minősége tönkremehet, mivel akkor a
gyermekek felnevelése és a bátorság további gyermekek elfogadására
egyaránt veszélyeztetett. (Gaudium et Spes, No. 51).
Ezért
nehéz elkerülni azt a következtetést, hogy az apostoli buzdítás
legalábbis felveti azt a lehetőséget, hogy a házasságtörő szexuális
aktusok bizonyos esetekben indokoltak lehetnek, és helytelenül lett
idézve a Gaudium et Spes, mintha az alapot adna erre.
Szülői jogok és a szexuális nevelés
Az
Amoris Laetitia tartalmaz egy szakaszt „a szexuális nevelésre való
igény” ( 280-286. bekezdések) címmel. Ennek a szakasznak a hossza
meghaladja az 5 oldalt anélkül, hogy egyetlen utalást is tenne a
szülőkre. Másrészről viszont utal „oktatási intézményekre”. Mégis a
szexuális nevelés „a szülők alapvető joga és kötelessége”, amelyet
„figyelmes útmutatásuk alatt kell elvégezni, akár otthon, akár az
általuk kiválasztott és ellenőrzött oktatási intézményben” (II. János
Pál pápa, Familiaris Consortio, No. 37). Ennek a nevelésnek az
elmulasztását a szülők olyankor követik el, amikor a szexuális nevelést
érintő szülői jogokat súlyos és tartós támadások érik a világ számos
országában és a nemzetközi intézményekben. Ebben a részben az Amoris
Laetitia nem hivatkozik semmilyen korábbi dokumentumra, ami egyértelműen
megerősíti ezt a jogot, azonban idézi a frankfurti iskolával
összekapcsolható pszihoanalitikust, Erich Fromm-ot. A dokumentum korábbi
hivatkozása a szülői jogokra (84. bekezdés) nem kompenzálja a szülők
kizárását ebből a részből.
Homoszexuális kapcsolatok
Az
Amoris Laetitia, követve a korábban a zsinati dokumentumokban
elfogadott megközelítést, utalást tesz arra, hogy az „azonos neműek
kapcsolata” kínálhat „bizonyos stabilitást”és lehet egy fajta
hasonlósága vagy kapcsolódása a házassághoz. Ez kimondja, hogy:
El
kell fogadnunk a családi helyzetek sokféleségét, amelyek bizonyos
stabilitást nyújthatnak, de „de facto” az azonos neműek kapcsolatát
például nem lehet egyszerűen azonosítani a házassággal.(53. bekezdés).
Hatalmas
a nyomás a nemzetközi intézmények részéről a család hagyományos
értelmezésének elutasítására olyan nyelvezet alkalmazása révén, amely
hivatkozik a család formáiban lévő „változatosság”-ra és
„sokféleség”-re. Annak a következménye, hogy az „azonos neműek
kapcsolata” is részét képezi a „családi helyzetek sokféleségének”,
pontosan az, ami ellen a családot védő csoportok keményen harcolnak.
Ilyen
nyelvezet használatával az apostoli buzdítás aláássa a családvédő
mozgalmak munkáját, akik azért dolgoznak, hogy a család valódi
értelmezését, és ennek következtében a gyermekeket védelmezzék, akik a
család szerkezetétől függenek, amelyet Isten az ő jólétükért és
egészséges fejlődésükért rendelt. Meg kell jegyezni, hogy a 251.
bekezdésben az Egyház hiteles tanítása újra ki van fejtve, hogy
„egyáltalán nincs alapja a homoszexuális kapcsolatokat bármilyen módon
hasonlónak vagy akár analógnak tekinteni Isten házasságra és családra
vonatkozó tervével”
„Gender ideológia”
Az
Amoris Laetitia támogatja a „gender ideológia” központi elemét azt
állítva, hogy ki kell hangsúlyozni, hogy a biológiai nemet és a
társadalmi-kulturális gendert meg lehet különböztetni, de nem lehet
szétválasztani (50. bekezdés). A gender-elmélet alapelvének elfogadása
aláássa a dokumentum egyébként örvendetes kritikáját az ideológiáról és
annak hatásairól. A hamis elképzelést, hogy a biológiai nem
megkülönböztethető az ú.n. „gender”-től, először az 50-es években
javasolták és ez az alapja a „gender-ideológiának”. A „gender-ideológia”
következményeinek lehetetlen lesz ellenállni, ha a hibás alapelvei el
vannak fogadva.
Támadások az ártatlan emberi élet ellen
Amoris
Laetitia nem küzd meg a születendő gyermekeket, az időseket és a
fogyatékkal élőket érő fenyegetések sokaságával. Konzervatív becslések
szerint több mint egymilliárd születendő gyermeket pusztított el az
abortusz az elmúlt században. Még a családok kihívásait megcélzó
dokumentumban is, ami 264 oldalas, csak egy csekély számú hivatkozás van
az abortuszra. Nincs megemlítve a megtermékenyítés mesterséges módja
által okozott pusztítás, amely szintén millió ember életének elvesztését
okozta. A születendő életeket érő támadások komoly vitájának hiánya
ebben az összefüggésben egy súlyos mulasztás.
Fogamzásgátlás
Az
Amoris Laetitia nem erősíti meg a fogamzásgátlás használatának
katolikus tanítását. Az aggasztó elnézése annak, hogy a szexuális aktus
nemző és egyesítő célját szétválasztják, a halál kultúrájának fő
katalizátora, és az, hogy széles körben elterjedt az engedetlenség és
tudatlanság az Egyház tanítását illetően ezen a területen, pontosan a
hierarchiának köszönhető, mert nem mondja ki ezt az igazságot. A
dokumentum értekezése a lelkiismeretről szintén hibás mind a 222.
bekezdésben, amely a „felelősségteljes szülő” témájával foglalkozik,
mind a 8. fejezetben, amely a nyilvános házasságtörésben élők
Szentségekhez való engedését taglalja. A 303. bekezdés különösen
aggasztó, főleg az alábbi állítás:
Mégis
a lelkiismeret többet tehet, mint hogy felismeri, hogy egy adott
helyzet nem felel meg objektíven az Evangélium teljes kívánalmainak. Azt
is felismeri őszintén és becsületesen, hogy mi most a legbőkezűbb
válasz, ami adható Istennek, és meglátja egy bizonyos morális
biztonsággal, hogy ez az, amit Isten maga is kér az egyén korlátainak
összetettsége közepette, miközben még nem teljesen objektíven ideális.
Mindenesetre emlékezzünk, hogy ez a megkülönböztetés dinamikus, mindig
nyitottnak kell maradni a növekedés új szakaszaira és új döntésekre,
amelyek lehetővé teszik, hogy az ideális nagyobb mértékben
megvalósuljon.
Úgy
tűnik, ez a kijelentés elfogadja a „fokozatosság törvényének” hamis
értelmezését és azt sugallja, hogy vannak bizonyos esetek, amikor a bűn
nemcsak elkerülhetetlen, hanem akár Isten akarata is annak a
személynek. Ez egyértelműen elfogadhatatlan lenne.
Következtetés
Ez
csak egy rövid bevezetése a rendkívül nagyszámú problémának, amelyek
az Amoris Laetitia-n belül találhatók. További vizsgálatokra lesz
szükség, hogy teljesen kielemezzük a szöveg hatásait, de az már
világos, hogy a dokumentum nem fejti ki világosan és hűen a katolikus
tanításokat, és arra a következtetésekre vezethet, amelynek
eredményeként a Katolikus Egyház megváltoztathatatlan tanítása sérül,
és az a fegyelem is, ami elválaszthatatlanul erre épül. Ez a kezdeti
áttekintés elegendő indokot ad, hogy úgy tekintsük ezt a dokumentumot,
mint fenyegetést a katolikus hit egységére és a család javára nézve.
Ismételten
hangsúlyozzuk, hogy ezeket a kritikákat a pápai hivatal iránti
legnagyobb tisztelettel gyakoroljuk, de laikus katolikusként ezt az
Egyház jóléte iránti kötelességünk tudatában tesszük, és családvédőként,
hogy megvédjük a családot és annak legkiszolgáltatottabb tagjait.