Magyarországon elsőként a váci piarista Szent Anna-templomban nyílt az év 365 napján 24 órában működő valódi örökimádás-kápolna, 2014 júniusában. Az eddigi tapasztalatokról Bocsa József SchP piarista házfőnököt, a templom plébánosát kérdeztük.
–
Az elmúlt négy esztendő alapján mit mondhatunk, mekkora igény
mutatkozik a hívek részéről az éjjel-nappal folyamatosan elérhető
szentségimádás iránt?
–
A nap szinte minden szakában, de különösen munkába menet és munkából
jövet egyre többen betérnek a kápolnába, és az óra gazdája mellett
majdnem mindig találok ott másokat is. Több olyan emberről is tudok,
akinek Vácra költözésében szerepet játszott az is, hogy itt örökimádás
van. Egyeseknek annyira az életük részévé vált a szentségimádásban
töltött óra, hogy már el sem tudják képzelni az életüket nélküle. De
mindig szükség van újabb örökimádókra is, akik vállalnak hetente
egy-egy órát, mert többen meghaltak vagy elköltöztek a kezdetek óta,
esetleg megváltoztak az életkörülményeik. Budapesten két helyen is
elérhető már örökimádás, ezért teljesen érthető módon vannak, akik ott
kapcsolódnak be az Oltáriszentség imádásába.
– Milyen gyümölcsei vannak az állandó szentségimádásnak? Előfordultak-e megtérések ennek hatására?
–
Az igazi megtérések a szív mélyén zajlanak, ezekről nem biztos, hogy
beszámolnak az emberek, vagy esetleg csak évekkel később szerzünk
tudomást róluk. De emlékszem egy olyan esetre, amikor egy asszony
elmenekült a férje elől, ide jött, ebbe a kápolnába. Imádkozva találtam
rá. Szóba elegyedtem vele, és éjszakára befogadtam a rendházba. Másnap a
férje eljött érte a kápolnába. Rendeződött a kapcsolatuk. Arról is
vannak visszajelzések, hogy a hetente egy órát vállaló szentségimádók –
általuk valósulhat meg az örökimádás –, amikor valamilyen ok miatt nem
tudtak eljönni, előfordult, hogy hitetlen családtagjaikat vagy
barátaikat kérték meg a helyettesítésre. Bizony e helyettesek közül
többen is a kápolnában töltött egy óra alatt indultak el a hit útján,
illetve tértek vissza oda. Az itteni örökimádásnak egyik konkrét
gyümölcse, hogy valaki időskorában lett elsőáldozó. Volt, aki az itteni
szentségimádások hatására lett reformátusból katolikussá, és azóta is
oszlopos tagja az örökimádásnak. Egyszer egy buddhistával találkoztam a
kápolnában, akinek fogalma sem volt az Oltáriszentségről, de számára
megmagyarázhatatlan isteni jelenlétet tapasztalt ott.
–
Hogyan jöhet létre bensőséges kapcsolat az Eucharisztiában jelen lévő
Krisztus és köztünk? Tudjuk, hogy a hit kegyelem, de ez nem jelenthet
teljes passzivitást a részünkről. Az első lépést nekünk kell
megtennünk?
–
Jézus teljesen nekünk adja magát, szüntelenül jelen van számunkra.
Ennek legbiztosabb formája az Oltáriszentségben való jelenlét. Ha
nyitunk felé, ha rendszeresen rászánunk bizonyos időt a vele való
találkozásra, ha elidőzünk jelenlétének helyén, akkor biztosan
válaszolni fog, hiszen értünk van ott, s csak arra vár, hogy
megajándékozhasson minket, hogy elmélyülhessen köztünk a
szeretetkapcsolat. Az örökimádás egyik résztvevője azt mondja, az az egy
óra, amelyet az éjszaka csendjében a kápolnában tölt, a napja
legértékesebb órája, minden fontos dolog ott rendeződik a számára.
–
Az evangélium szerint az emmauszi tanítványok szeme megnyílt, amikor
Jézus kezébe vette a kenyeret és megtörte. Ez kellett ahhoz, hogy
felismerjék, noha előtte világosan elmagyarázta nekik, hogy az írások
szerint mindennek úgy kellett történnie, ahogyan történt. Ez ránk is
jellemző. Mindnyájan emmauszi tanítványok vagyunk?
–
Igen, a kenyértörésben, az élet kenyerének jelenlétében és imádása
közben nyílnak meg lelki szemeink, ilyenkor fedezzük fel Isten keze
nyomát az életünkben. Ott érnek össze a szálak, ott nyerünk különleges
rálátást az életünkre, az Egyházban és a világban zajló eseményekre. Ott
látjuk meg a helyünket, ott tisztázódnak a céljaink, a küldetésünk.
Nagyon sok világosságot kapunk, az ő fényében látjuk meg az igazi fényt.
–
Az Oltáriszentségben a végtelen béke és szeretet van jelen. Miért nem
ismerjük ezt fel, miért csak időlegesen érint meg bennünket ez a
lelkiség? Hiszen ha nem így volna, egészen másként működne a világ.
–
A hit ma komoly válságban van a világban és az Egyházban is.
Meggyengült az Oltáriszentségbe vetett hit is. Pedig az, hogy a nagy
hitetlenség és a rengeteg bűn miatt még nem dőlt össze a világ, éppen az
eucharisztikus áldozatnak, a szentmisének és a katolikus templomokban
jelen lévő Oltáriszentségnek köszönhető. Ezek tartják meg a világot.
–
Sokan mondják, hogy a világban zajló folyamatok végzetesen rossz
irányba haladnak, ezért már kevés az emberi erő, itt már csak Krisztus
segíthet. Oda kell menni hozzá, vagyis az Oltáriszentség elé. Ha ez
ennyire egyszerű, miért utasítják el ezt olyan sokan?
–
Ez a gonoszság titka a világban. De teljesen logikus: ha az alapvető
táplálékot, az élet kenyerét az ember elutasítja, vagy méltatlanul
veszi magához, akkor nem csoda, ha ott tart a világ, ahol tart. Akik
viszont odamennek az Oltáriszentséghez, akik Jézus valóságos testével
és vérével táplálkoznak, akik imádják őt az Oltáriszentségben, azok
megtapasztalják az életükben jelenlétét, gyógyítását, erejét és
békéjét.
–
A váci Szent Anna-templomban már 2005 óta rendszeresen mutatnak be
szentmiséket, amelyeken gyógyulásokért imádkoznak. Az örökimádás
megkezdése hogyan hatott ezekre a szentmisékre?
–
Azon a nyáron részt vettem egy papoknak tartott lelkigyakorlaton,
amelyet egy indiai nővér, Mary Usha vezetett. Olyan mély nyomokat
hagyott bennem ez a kiengesztelődésről szóló lelkigyakorlat, hogy
elhatároztam, a rám bízottaknak is közvetítem kegyelmeit. Éppen akkor
kapcsolódtunk be egy országos szervezésű örökimádásba, amely tudtommal
azóta is működik. A lényege, hogy reggel 6 órától másnap reggel 6-ig
más-más városban, faluban tartanak szentségimádást, így valósul meg a
folyamatosság. Minden hónap harmadik pénteke esett ránk. Ezeket az
alkalmakat összekötöttem a gyógyulást kérő szentmisékkel. Tulajdonképpen
minden szentmise gyógyító liturgia, ha ilyen hittel vagyunk jelen
azon. E szentmisék után kitesszük az Oltáriszentséget, áldást osztunk
vele, és közbenjáró imákat végzünk a jelenlétében azokért, akik kérik
ezt. Azt tapasztaljuk, hogy mióta elindult az örökimádás, azóta megnőtt
a gyógyító szentmiséken résztvevők száma: egyre többen érkeznek ezekre
az alkalmakra az ország legtávolabbi pontjairól, sőt a határokon
túlról is. Emellett pedig komoly testi-lelki gyógyulások és
szabadulások történnek.
– Az idén jelent meg az Ön szerkesztésében Az engesztelés lelkisége című
könyv, amelyben hangsúlyozza, hogy az engesztelés egyértelműen a
szeretet lelkisége, ezért szükséges hozzá az élő találkozás Jézus
Krisztussal, és a vele való állandó szeretetkapcsolat. Jézussal minden
szentmisén találkozhatunk, és ott van velünk a szentmise után is az
Oltáriszentségben. Jézus egész földi élete engesztelő élet volt. Nálunk
hogyan mutatkozhat meg ez?
–
János apostol levelében ezt olvassuk: „Jézus az engesztelő áldozat a
mi bűneinkért, de nemcsak a mi bűneinkért, hanem az egész világ
bűneiért is” (1Jn 2,2). Jézus mint az Egyház feje megtette, amit
tehetett. Kiengesztelte, összebékítette egymással az Istent és az
embert. Áldozattá lett értünk a kereszten, beteljesítette a világ
megváltásának művét. Minket, misztikus testének tagjait is arra hív,
hogy tegyük hozzá a magunkét a megváltás művéhez. XVI. Benedek pápa
kedvenc kifejezésével gyakran hangsúlyozza, hogy Jézus bevon
minket a megváltás művébe, engesztelő életébe, szenvedésébe és halálába.
Sokan nem értik vagy félreértik Pál apostol e kijelentését:
„kiegészítem testemben azt, ami Krisztus szenvedéséből még hiányzik,
testének, az Egyháznak javára” (Kol 1,24). Hogy miként járulhatunk hozzá
a megváltás művének kiteljesedéséhez, annak élő példája a Szűzanya,
aki mindenben egy volt szent Fiával. Végigkísérte őt keresztútján, ott
állt keresztje alatt is, mindent átélt édesanyai szeretetében. Amikor
Szent István királyunk felajánlotta koronáját és országát a
Szűzanyának, azzal megalapozta a magyarság engesztelő hivatását, Európa
és az egész világ üdvösségéért való felelősségét és tenni akarását,
amely éppen napjainkra szépen kiteljesedni látszik.
–
A 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus lelki előkészületeit
mennyire segíthetik azok a templomok, amelyekben – mint Vácon,
Sopronban, Veszprémben vagy Budapesten – lehetőség van az állandó
szentségimádásra?
–
A katolikusok igazi kincse, az, ami a többi kereszténytől
megkülönbözteti őket, az Eucharisztia. Az a hit, hogy Jézus Krisztus
testestül-lelkestül, istenségével és emberségével, valóságosan jelen van
nemcsak a szentmisében, hanem az Oltáriszentségben is. Ennek a hitnek a
lerombolása az utóbbi években rohamléptekben zajlik az egész világon,
az utóbbi napokban éppen a német Egyházban. Nevezetesen azzal, hogy
igyekeznek engedélyeztetni az elvált újraházasodottak szentáldozáshoz
járulását. Több német egyházmegyében éppen napjainkban hagyták jóvá a
vegyes házasságban élő nem katolikus házastársak szentáldozáshoz
járulását is. Szent II. János Pál pápa az Ecclesia de Eucharistia kezdetű enciklikájával és a Katolikus Egyház Katekizmusának
kiadásával is megerősítette az Eucharisztiában való katolikus hitet és
Egyházunknak azt a gyakorlatát, hogy a protestáns felekezetekhez
tartozó keresztények nem járulhatnak szentáldozáshoz, legfeljebb
rendkívüli esetben (gyakorlatilag halálveszély esetén). Annak azonban
semmi akadálya, hogy imádják Jézust az Oltáriszentségben. A
szentmisében nem vehetik őt magukhoz, mert nem vallják a Katolikus
Egyház teljes hitét, és nincsenek kegyelmi állapotban, de az
örökimádási kápolnák nyitva állnak előttük, ahogyan bármely vallású
ember előtt. Az örökimádási kápolnák védőbástyái lehetnek a katolikus
Oltáriszentségbe vetett hitnek, hiszen az ezekbe betérők és itt
imádkozók a gyakorlatban tapasztalhatják meg Krisztus valóságos
jelenlétének erejét az Eucharisztiában. Nem mindegy, hogy a két év
múlva nálunk rendezendő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus milyen
Eucharisztiában való hitet fog közvetíteni: a Katolikus Egyház
Oltáriszentségbe vetett 2000 éves hitét vagy egy protestáns hitet.
Minél több örökimádási kápolna és templom lesz az országban, és minél
több helyen valósul meg a gyakori szentségimádás, annál tökéletesebb
lesz az eucharisztikus kongresszusra való készületünk.
Fotó: Merényi Zita
Bodnár Dániel/Magyar KurírAz interjú nyomtatott változata az Új Ember 2018. augusztus 12-i számában jelent meg.