1.
VáltozásTapasztalati tény, hogy a világban változás van. Azonban
változtatni annyit jelent, mint átvinni valamit potentiából actusba, de
ezt csak actusban lévő lény teheti meg, viszont nem lehet valami
ugyanabban az időben,ugyanabból a szempontból actusban is, és
potentiában is, ezért lehetetlen, hogy valami önmagát változtassa.Tehát
mindazt, ami változik, szükségszerűen más változtatja és ez utóbbit
ismét más lény. Azonban itt nem leheta végtelenségig menni, mert akkor
nem lenne első változtató, ami azt jelentené, hogy semmi más változtató
semlehetne, és ezért nem lennének változtatottak sem. Ezért szükségszerű
egy olyan első változtató léte, amit semminem változtat. Ezt nevezzük
Istennek.
2.
Létesítő ok Tapasztalati tény, hogy a világban létesítő okok vannak.
Azonban lehetetlen, hogy valami önmaga létesítő okalegyen, hiszen így
előbb lenne önmagánál, ami lehetetlen. Viszont a létesítő okok sorában
nem mehetünk avégtelenségig, mivel minden közbülső ok egyúttal okozat
is, márpedig okozat nincs ok nélkül, tehátszükségszerű egy első létesítő
ok léte. Ezt nevezzük Istennek.
3.
EsetlegességTapasztalati tény, hogy a világban a dolgok keletkeznek és
elpusztulnak, tehát képesek létezni és nem létezni.Lehetetlen azonban,
hogy ezek a lények mindig létezzenek, mivel, az ami képes nem létezni,
az valamikor nemlétezett. Azonban azt, ami nincs, csak egy létező
hívhatja létre, ha viszont minden lény olyan lenne, ami képesnem
létezni, akkor valamikor egyetlen lény sem létezett volna, ez viszont
azt jelentené, hogy ma sem létezik semmi. Ez nyilvánvaló tévedés. Tehát
nem minden lény esetleges, hanem kell lennie szükségszerű lénynek is.
Aszükségszerű lény szükségszerűségének vagy más lény az oka, vagy önmaga
lényege a magyarázata. Viszontazon lények sorában, melyek
szükségszerűségét más lény okozza, nem mehetünk a végtelenségig, amint
azt alétesítő okoknál már bizonyítottuk. Tehát léteznie kell lényegénél
fogva szükségszerű lénynek, amiszükségszerűségének oka nem más lény,
hanem ő az oka más lények szükségszerűségének. Ezt nevezzük Istennek.
4.
Léttökéletességi fokozatok Tapasztalati tény, hogy a világban a dolgok
különféle fokban jók, igazak, stb. Kell lennie tehát egy
legjobb,legigazabb, és ennek következtében leginkább létező lénynek.
Azonban az a lény, mely valamely nemben alegnagyobb, oka mindazon
lényeknek, melyek ahhoz a nemhez tartoznak. Létezik tehát valami, ami
valamennyilény számára a lét, a jó és minden tökéletesség oka. Ezt
nevezzük Istennek.
5.
CélirányosságTapasztalati tény, hogy a világban egyes értelem nélküli
természeti lények célszerűen működnek. Azonban azértelem nélküli lények
csak akkor irányulnak célra, ha őket egy értelmes lény a célra
irányítja, ahogy anyílvesszőt irányítja az, aki nyilaz. Létezik tehát
olyan értelmes lény, aki minden természeti lényt célra irányít.Ezt
nevezzük Istennek.