Hittani Kongregáció: NEM az újraházasodott elváltak áldoztatására!
Sok tekintélyes megfigyelő szerint
az Egyház az ariánus eretnekség korában (IV. sz.) tapasztalthoz
hasonló válságban van. Annak idején Urunk istenségének a dogmáját
vitatták, ma pedig minden dogmát, a modernizmus nevében. A modernizmus
szerint ugyanis nincsenek abszolút igazságok, még ha azokat maga Jézus
Krisztus is nyilatkoztatta ki, hanem csakis a vallási érzület számít. A
hit válságát világi oldalról tovább fokozza az uralkodó
polkorrekt-progresszív-liberális kultúra is - vagy ha úgy tetszik,
ennek a kultúrának adja meg magát éppen az Egyház.
Napjainkban a jéghegy csúcsa -
amin korábban elképzelhetetlen módon, nyíltan ütköznek egymással hithű
és modernista püspökök - az Amoris Laetitiából
visszatükröződő Kasper-javaslat, amely a változtathatatlannak tartott
egyházi állásponttal ellentétben engedélyezné a törvényes házasságukon
kívül mással élők, különösen az "újraházasodott" katolikusok
szentségekhez járulását. A támadás természetesen a hatodik parancs
egésze ellen irányul, hiszen ha egy esetben, az újraházasodottak
esetében, elnézzük a házasságon kívüli szexuális életet, akkor
logikailag tarthatatlanná válik, hogy ne nézzük el minden egyéb esetben
is.
Százféle értelmezése létezik
Ferenc pápa Amoris Laetitiájának, melyek különböző hangsúlyokkal
átírják a Tízparancsolatot, a házasság szentségét, a bűnbocsánat
szentségét, a bűn fogalmát, a lelkiismeret fogalmát, az emberi
felelősség fogalmát - és ezek egyike sem vesz erőszakot Ferenc pápa
mondatain. A modernizmus módszerének megfelelően az Amoris Laetitia valóban megtűri a hithű értelmezést is
- mint ahogy azt Burke bíboros és a Hittani Kongregáció prefektusa,
Müller bíboros mondják -, azonban a félreérthetetlenség hiánya, és a pápai kacsintás azok felé, akik készek a Kasper-javaslatot püspöki iránymutatásaikba foglalni, végső soron a szakadás irányába sodorják az Egyházat.
Az argentín, a római, a német, a máltai
példák mutatják, hogy bizonyos pásztorok készek hivatalosan is
modernizmus érzelgősségére cserélni a katolikus hitet. A helyzet
megoldására tett legjobb javaslat ezidáig az ún. dubiában
fogalmazódott meg, melynek megválaszolása lehetővé tenné, hogy Ferenc
pápa elítélje az Amoris Laetitia olyan értelmezéseit, melyek
ellentmondanak a katolikus tanításnak.
Tapasztalható, hogy sok esetben a
tájékozatlanság is a tévedéseket megengedő irányba sodorja a
közvéleményt, sokszor papok és püspökök sem ismerik a vonatkozó egyházi
tanítást, vagy nem tudják milyen súlyú megnyilatkozások történtek a
múltban a most újra felkapott Kasper-javaslat ellen. Hiányosság
továbbá, hogy nincs minden tanítóhivatali megnyilatkozás kellőképpen
igényesen, vagy egyáltalán lefordítva magyarra.
Ebben a posztban egy ilyen
hiányosságot szeretnénk pótolni azáltal, hogy közzétesszük magyarul a
Hittani Kongregáció leginkább vonatkozó, 1994-ben kelt dokumentumát,
amely nyíltan és konkrétan elutasítja a Kasper-javaslatot. A dokumentum
magyar nyelvre fordítását Raffai Péter végezte el, a fordítás alapját
képező angol nyelvű változatot a Vatikán hivatalos honlapján, ITT találják. A vastagbetűs kiemelésekkel a blog szerkesztője a leglényegesebb részekre kívánja felhívni a figyelmet.
***
Hittani Kongregáció
Levél a katolikus egyház püspökeinek az elvált és újraházasodott hívek szentáldozáshoz járulásáról
Excellenciás uram,
1. A Család Nemzetközi Éve egy
különösen fontos alkalom arra, hogy újból felfedezzük az Egyház család
iránti szeretetének és törődésének számos jelét [1], és egyúttal
bemutassuk a család alapját képező keresztény házasság
felbecsülhetetlen gazdagságát.
2. Ebben az összefüggésben azoknak a
híveknek a nehézségei és szenvedései, akik rendezetlen házassági
állapotban vannak, különös odafigyelést érdemelnek [2]. A
lelkipásztorokat hívjuk arra, hogy segítsék őket megtapasztalni
Krisztus szeretetét és az Egyház anyai közelségét, szeretettel fogadva
őket, bizalomra buzdítva őket Isten irgalmassága iránt, és
körültekintően és tisztelettel javasolva nekik a megtérés és az Egyház
közösségének életében való részesülés konkrét útjait [3].
3. Tekintettel azonban arra,
hogy a hiteles megértés és őszinte irgalmasság sohasem válik el az
igazságtól [4], a lelkipásztoroknak kötelessége figyelmeztetni ezeket a
híveket az Egyháznak a szentségek ünneplésére, különösen az
Oltáriszentség vételére vonatkozó tanítására. Az utóbbi években
különféle régiókban különböző lelkipásztori megoldásokat javasoltak e
téren, amelyek szerint az újraházasodott elváltak szentáldozáshoz
járulásának általános engedélye ugyan nem lehetséges, de a hívő
közösség elvált és újraházasodott tagjai különleges esetekben
szentáldozáshoz járulhatnának, amennyiben a lelkiismereti ítéletük
alapján felhatalmazva éreznék magukat erre. Példának okáért ezt
tehetnék meg abban az esetben, ha teljes mértékig igazságtalanul
hagyták el őket, jóllehet őszintén igyekeztek megmenteni az előző
házasságukat, vagy amikor meg vannak győződve az előző házasságuk
érvénytelenségéről, jóllehet nem tudják ezt külső fórumon igazolni,
vagy amikor önvizsgálat és bűnbánat hosszú folyamatán mentek keresztül,
vagy akkor is, amikor erkölcsileg megalapozott okokból nem tudják
teljesíteni a különválás kötelezettségét.
Egyes helyeken azt is javasolták, hogy
annak érdekében, hogy tárgyilagosan megvizsgálják a valódi
élethelyzetüket, az újraházasodott elváltaknak egy megfontolt és
hozzáértő pappal kellene konzultálniuk. Ennek a papnak azonban
tiszteletben kellene tartania a végső döntésüket a szentáldozáshoz
járulásról, anélkül, hogy ez a döntés hivatalos jóváhagyást kapna.
Ezekben és a hasonló esetekben gondos
és jószándékú lelkipásztori megoldás kérdése lenne újraházasodott
elváltak különböző élethelyzeteiben igazságot tenni.
4. Mégha néhány egyházatya hasonló
lelkipásztori megoldásokat is javasolt, és bizonyos mértékben gyakorolt
is, mindazonáltal ezek az Atyáktól sohasem nyertek jóváhagyást, és
semmilyen módon nem váltak az Egyház közös tanításává, ahogy nem
határozták meg a gyakorlatát sem. Az egyetemes Tanítóhivatal feladata,
hűen a Szentíráshoz és a Hagyományhoz, hogy a hitletéteményt tanítsa és
hitelesen magyarázza.
Az említett lelkipásztori javaslatokra
tekintettel, a Kongregáció ezért kötelezve érzi magát arra, hogy
felidézze az Egyház e kérdésre vonatkozó tanítását és gyakorlatát.
Hűséggel Jézus Krisztus szavaihoz [5], az Egyház megerősíti, hogy az
új házasság nem ismerhető el érvényesnek, ha az azt megelőző házasság
érvényes volt. Ha az elváltak polgári úton újraházasodnak, olyan
helyzetben találják magukat, ami objektíve sérti Isten törvényét.
Következésképp nem részesülhetnek szentáldozásban mindaddig, amíg a
helyzetük fennáll [6].
Ez az elv egyáltalán nem jelent
büntetést vagy hátrányos megkülönböztetést az újraházasodott
elváltakkal szemben, hanem inkább egy objektív állapotot fejez ki, ami
lehetetlenné teszi az Oltáriszentség vételét: "Nem alkalmasak arra,
hogy szentáldozásban részesüljenek abból a tényből kifolyólag, hogy az
állapotuk és életkörülményeik objektíven ellentmondanak annak a
Krisztus és Egyháza közötti szeretetnek, amelyet az Eucharisztia jelez
és megvalósít. De van e fegyelemnek egy különleges lelkipásztori indoka
is: ha az ilyen embereket az Eucharisztiához bocsátaná, az Egyháznak a
házasság felbonthatatlanságáról szóló tanítására vonatkozóan tévedés
és zavar támadna a hívőkben" [7].
Azok a hívek, akik megmaradnak
egy ilyen állapotban, csak szentségi feloldozás elnyerését követően
részesülhetnek szentáldozásban, amely kizárólag azoknak adható, "akik
bánkódván amiatt, hogy megsértették Krisztus hűségének és Szövetségének
jelét, őszintén késznek mutatkoznak arra, hogy a továbbiakban olyan
életet élnek, amely már nem ellenkezik a házasság
felbonthatatlanságával. Ez azonban valójában azt követeli,
hogy valahányszor a férfi és a nő súlyos okok – mint például a
gyermekek nevelése – miatt nem tehet eleget a szétválás követelményének,
'vállalják magukra azt a kötelezettséget, hogy teljes
megtartóztatásban élnek, azaz tartózkodnak az olyan cselekedetektől,
amelyek csak a házastársakat illetik meg'" [8]. Ilyen esetben
részesülhetnek szentáldozásban mindaddig, amíg tiszteletben tartják a
botránykeltés kerülésének kötelezettségét.
5. Az Egyház tanítása és gyakorlata ebben a kérdésben részletesen kifejtésre került a szinódus utáni időszakban a Familiaris Consortio
apostoli buzdításban. A buzdítás többek között emlékezteti a
lelkipásztorokat, hogy az igazság iránti szeretetből kötelességük
körültekintően megvizsgálni a különböző élethelyzeteket, és buzdítja
őket, hogy bátorítsák az újraházasodott elváltakat az egyházi élet
különféle eseményeiben való részvételre. Ugyanakkor megerősíti és
megadja az okokat az állandó és egyetemes gyakorlatra, amely "a
Szentírásra támaszkodva az újraházasodott elváltakat nem engedi
szentáldozáshoz járulni" [9]. A buzdítás szerkezete és
szövegének hangvétele világosan értésre adja, hogy ez a gyakorlat, ami
kötelezőként van bemutatva, nem változtatható meg különféle
élethelyzetek miatt.
6. Azok a hívők, akik férjként
és feleségként élnek együtt a törvényes házastársuktól különböző
személlyel, nem részesülhetnek szentáldozásban. Amennyiben ők ezt
lehetségesnek ítélnék, úgy a lelkipásztoroknak és gyóntatóknak a kérdés
súlyosságára, e személyek lelki javára, valamint az Egyház közjavára
való tekintettel súlyos kötelessége figyelmeztetni őket, hogy az
ilyesfajta lelkiismereti ítéletük nyíltan ellenkezik az Egyház
tanításával. A lelkipásztoroknak a tanításukban szintén fel kell
hívniuk a gondjukra bízott hívek figyelmét erre a tanításra.
Ez nem azt jelenti, hogy az Egyház nem
viseli szívén e hívek helyzetét, akik ráadásul nincsenek is kizárva az
egyházi közösségből. Törődik azzal, hogy lelkipásztori úton kísérje
őket, és meghívja őket, hogy vegyék ki részüket az Egyház életéből oly
mértékig, ami összhangban áll az isteni törvény rendelkezéseivel, és
amelytől az Egyháznak nem áll hatalmában eltekintenie [12]. Másrészről
viszont szükséges ezeket a híveket eligazítani, hogy ne gondolják azt,
hogy az Egyház életében való részvételük kizárólag az Oltáriszentségben
való részesedés kérdésére korlátozódik. Segíteni kell a híveket abban,
hogy elmélyítsék azoknak az értékeknek a megértését, amit a
szentmisében Krisztus áldozatában való osztozás, a lelki áldozás [13],
az imádság, az Isten Igéjén való elmélkedés, és a szeretet és
igazságosság cselekedetei jelentenek [14].
7. Egy elvált és
újraházasodott személy azon téves meggyőződése, hogy szentáldozáshoz
járulhat, sajátosan feltételezi, hogy a személyes lelkiismeret végső
soron képes egy adott személy saját meggyőződései alapján [15] ítéletre
jutni egy előző házasság meglétéről vagy hiányáról, és az új kapcsolat
értékéről. Azonban egy ilyen álláspont nem megengedhető [16]. A
házasság, ami azt illeti, mivel egyaránt Krisztus és az Ő Egyháza
házastársi viszonyának képe, a civil társadalom életének alapvető magja
és fontos tényezője, a lényegét tekintve közösségi valóság.
8. Természetesen igaz, hogy az
ítéletet egy adott személy alkalmasságáról az Oltáriszentség vételére
az egyén megfelelően formált és erkölcsös lelkiismeretének kell
meghoznia. De ugyanennyire igaz, hogy a házasság alapját képező
beleegyezés nem egyszerűen személyes döntés, mivel a házastársak
számára egy kifejezetten egyházi és társadalmi helyzetet teremt,
egyénileg és párként egyaránt. Így a lelkiismereti ítélet valaki saját
házas állapotáról nem csak a személy és Isten közvetlen kapcsolatára
tartozik, mintha valaki eltekinthetne az Egyház közvetítésétől, hanem
magába foglalja a lelkiismeretet kötelező egyházi törvényeket is. Ezt
az alapvető vonatkozást nem felismerni valójában annak a tagadását
jelentené, hogy a házasság az Egyház valósága, vagyis szentség.
9. Hívva a lelkipásztorokat az újraházasodott elváltak különféle élethelyzeteinek gondos megkülönböztetésére, a Familiaris Consortio
buzdítás felidézi azoknak az esetét, akik szubjektíve bizonyosak a
lelkiismeretükben afelől, hogy az előző házasságuk, ami
helyrehozhatatlanul tönkrement, sohasem volt érvényes [17].
Bizonyossággal kell megítélni az Egyház által létrehozott külső fórum
eszközeivel, hogy a házasság ilyen érvénytelensége objektíve fennáll-e.
Az Egyház gyakorlata az, hogy míg megerősíti az egyházi bíróságok
kizárólagos jogosultságát a katolikusok közötti házasságok
érvényességének vizsgálatára, új utakat is ajánl az előző házasság
érvénytelenségének igazolására annak érdekében, hogy amennyire lehet,
kizárja a bírói eljárásban igazolható igazság, és a helyes lelkiismeret
által megismert objektív igazság közötti eltérés lehetőségét [18].
Az Egyház ítéletéhez való ragaszkodás,
valamint annak a létező fegyelmi rendnek a betartása, ami a
katolikusok közötti házasság érvényességéhez szükséges egyházi formára
vonatkozik, azok a tényezők, amelyek igazán hozzájárulnak az illető
hívek lelki jólétéhez. Ami azt illeti, az Egyház Krisztus Teste, és
egyházközösségben élni annyit tesz, mint Krisztus Testében élni és
Krisztus Testével táplálkozni. Az Eucharisztia szentségének vételével a
Krisztussal mint Fővel való közösség sohasem választható szét a
közösségtől az Ő tagjaival, azaz az Ő Egyházával. Ebből kifolyólag a
Krisztussal való egység szentsége egyúttal az Egyházzal való egység
szentsége is. Az egyházi közösséggel szemben vételezni az
Eucharisztiát így önmagában ellentmondás. A Krisztussal való szentségi
közösség magába foglalja és feltételezi az engedelmességet - még ha ez
időnként nehéz is - az egyházi közösség rendje iránt, és nem lehet sem
helyes, sem gyümölcsöző, ha a hívek egy tagja, vágyván Krisztust
közvetlenül megközelíteni, nem tisztelné ezt a rendet.
10. Összhangban a fent elmondottakkal,
a Püspöki Szinódus által kifejezett óhaj, amelyet a Szentatya, II.
János Pál a magáévá tett és odaadóan gyakorlattá tett, valamint a
püspökök, papok, klerikusok és laikus hívek dicséretes kezdeményezése
még a maga teljességében megvalósításra vár, nevezetesen: szerető
gondossággal megtenni minden lehetőt azért, hogy Krisztus és az Egyház
szeretetében megerősítsük azokat a híveket, akik rendezetlen házassági
állapotban vannak. Csakis így lesz lehetséges számukra a keresztény
házasság üzenetét teljesen befogadni, és hitben elviselni az állapotuk
gyötrelmét. A lelkipásztori tettekben minden lehetőt meg kell tenni
annak érdekében, hogy biztosan megértésre kerüljön, hogy mindez nem
hátrányos megkülönböztetés, hanem teljes hűség Krisztus akaratához, aki
helyreállította és ránk bízta a házasság felbonthatatlanságát, mint a
Teremtő ajándékát. Szükséges, hogy a lelkipásztorok és a hívek
közössége együtt szenvedjen és szeretetben szolidaritást vállaljon a
kérdéses személyekkel, hogy ők a terhükben felismerhessék Jézus édes
igáját és könnyű terhét [19]. Ez a teher nem édes és nem könnyű abban
az értelemben, mintha kicsi vagy jelentéktelen lenne, hanem könnyűvé
válik azáltal, hogy az Úr - és Vele az egész Egyház - osztozik benne. A
lelkipásztori tettek feladata, amelyeket teljes odaadással kell
végezni, hogy felajánlják ezt a segítséget, amely az igazságban és az
egymás iránti szeretetben gyökerezik.
Egységben Önnel azon kollegiális
feladat iránti elkötelezettségben, amelyet Jézus Krisztus igazságának
az Egyház életében és tevékenységében való felragyogtatása jelent,
továbbra is Ön iránti odaadással az Úrban
Joseph Ratzinger
Prefektus
+Alberto Bovone
A numidiai Caesaria címzetes érseke
Titkár
Őszentsége, II. János Pál pápa a
Hittani Kongregáció bíboros prefektusának adott kihallgatás alkalmával e
kongregáció általános gyűlése által fogalmazott fenti levelét
jóváhagyta és közzétételét elrendelte.
Kelt Rómában, a Hittani Kongregáció épületében, 1994. szeptember 14-én, A Szent Kereszt Fölmagasztalásának ünnepén
Jegyzetek:
[1] II. János Pál, Levél a Családokhoz, 1994. február 2., n. 3.
[2] II. János Pál, Familiaris Consortio apostoli buzdítás, 1981. november 22., nn. 79-84: AAS 74 (1982) 180-186.
[3] u.o. n. 84: AAS 74 (1982) 185; Levél a Családokhoz, n. 5; A Katolikus Egyház Katekizmusa, n. 1651.
[4] VI. Pál, Humana Vitae enciklika,
n. 29: AAS 60 (1968) 501; II. János Pál, Reconciliatio et Paenitentia
apostoli buzdítás, n. 34: AAS 77 (1985) 272, Veritatis Splendor
enciklika, n. 95: AAS 85 (1993) 1208.
[5] Mk 10:11-12: "Aki elküldi
feleségét és mást vesz el, házasságtörést követ el ellene. Ha pedig a
feleség hagyja el férjét és máshoz megy, házasságot tör."
[6] A Katolikus Egyház Katekizmusa, n. 1650; u.o. n. 1640, Trentói Zsinat sess. XXIV: DS 1797-1812.
[7] Familiaris Consortio apostoli buzdítás, n. 84: AAS 74 (1982) 185-186.
[8] u.o. n. 84: AAS 74 (1982) 186; II.
János Pál, A Püspökök Hatodik Szinódusának záróalkalmán tartott
szentbeszéd, n. 7: AAS 72 (1980) 1082.
[9] Familiaris Consortio apostoli buzdítás, n. 84: AAS 74 (1982) 185.
[10] 1 Kor 11:27-29.
[11] Egyház Törvénykönyv, 978 §2.
[12] A Katolikus Egyház Katekizmusa, n. 1640.
[13] Hittani Kongregáció, Levél a
Katolikus Egyház Püspökeinek az Eucharisztia kiszolgáltatásának
bizonyos kérdéeiről, AAS 75 (1983) 1007; Avilai Szt. Teréz, A
tökéletesség útja, 35,1; Liguori Szt. Alfonz, Visite al SS. Sacramento e
a Maria Santissima.
[14] Familiaris Consortio apostoli buzdítás, n. 84: AAS 74 (1982) 185.
[15] Veritatis Splendor enciklika, n. 55: AAS 85 (1993) 1178.
[16] Egyház Törvénykönyv, 1085 § 2.
[17] Familiaris Consortio apostoli buzdítás, n. 84: AAS 74 (1982) 185.
[18] Egyház Törvénykönyv, 1536 § 2 és 1679 és A Keleti Egyházak Kánonjainak Törvénykönyve, 1217 § 2 és 1365.
[19] Mt 11:30.