Uram, a te szentséges szívednek ajánlom fel az egész életemet, múltamat, jelenemet, jövőmet, a legkisebb cselekedetem is. Irányíts és vezérelj engem. Add meg a tisztánlátás kegyelmét, hogy meg tudjam különböztetni a jót a rossztól. Add, hogy egész nap neked éljek.
A német szinodalitás kétnapos online konferenciát szervezett február 4–5-én, 229 előre kiválasztott résztvevővel.
A
legőrültebb kijelentések közé tartozott Regina Nagel, a Női
Plébániaasszisztensek Szövetségének szövetsége, aki a püspököktől
érdeklődött: "Mit tesz azért, hogy a papi hivatás vonzóvá váljon a nők
számára?"
Matthäus
Karrer, a stuttgarti rottenburgi segédpüspök közölte, hogy "a tan és a
hagyomány megsértése elkerülhetetlen lesz, ha az egyház hatalmát
igazságosan ellenőrzik, megosztják és elosztják".
A legtöbb tag (érvénytelenül elrendelt) női papokat és engedélyt szeretne tiltott szexuális gyakorlatokhoz.
Georg
Bätzing limburgi püspök, a német püspökök elnöke a viccgyűjtés után
bejelentette, hogy a következő őszi ülésen, amely valószínűleg szintén
online zajlik, a (vicc) határozatok elfogadását tervezik. https://gloria.tv/post/nqmiwH4m4znw2CRNCCMg4WUBb
Michelangelonak
Mózes szobrát kellett elkészítenie. Egy nagy követ vagy inkább egy
hatalmas bálványt hoztak neki. Segédjével együtt elment megszemlélni.
Gyönyörködve járta körbe. Aztán elgondolkodott, nézte a követ és így
szólt: „Én Mózest látom benne.“ Segédje ámulattal válaszolt: „Mózest? Hisz‘ ez egy kő, nem Mózes.“ Mire Michelangelo: „“De én őt látom benne. “ „És mit kell tenni ahhoz, hogy tényleg ott legyen?“ Michelangelo így válaszolt: „Mindennek,
ami nem Mózes, el kell tűnnie.“ „És ez miképpen történik?“ „Véső,
kalapács és sebek. A sebek azok, amik formát adnak.“
Így
történik ez velünk is. Mindennek, ami bennünk nem Jézus, el kell
tűnnie. És hogy történik ez? A sebek azok, amik formát adnak. Istennek
bizonyos próbákat, szenvedéseket kell ránk bocsájtania, néha
felebarátaink által, akik kiosztanak bennünket vagy bizonyos mértékben
igazságtalanul járnak el velünk szemben vagy veszteségeket kell
elszenvednünk, a számunkra legdrágábbak halálát… A sebek azok, amik
formát adnak. Ám a sebek tönkre is tehetik a művet – mégpedig akkor, ha
elutasítjuk őket. Mindenért hálát kell adnunk. Mindent el kell
fogadnunk. Ahhoz, hogy ezt az ember meg tudja tenni, tudatosítania kell
saját bűnét. Világosságra, megismerésre, őszinte önkritikára van
szüksége, hogy képes legyen igaz módon és hálával látni: Igen, ez a seb
az én nemtörődömségem, gondatlanságom, hedonizmusom, önfejűségem miatt
ért, vagy valami sokkal súlyosabb dologért, amit tettem. A sebek azok,
amik formát adnak. Azaz meg kell tanulnunk hálát adni. Hálát adni
Istennek mindenért. Ez egyszerű dolog. Kipróbálhatom. Sok tíz, lehet
száz példa van arra, hogy hogyan működik ez. Nem 99%-ban, hanem 100%
-ban működik ez. Mindannyiunknak van valamilyen szenvedése és éppen az a
kérdés, hogy ezt a szenvedést – legyen az kicsi vagy nagy – hogyan fogadjuk, és hogyan tudunk érte hálát adni. A 118. zsoltárban ezt olvassuk: „Napjában hétszer zengem dicséreted, mert rendeléseid mind jogosak.“ (Zsolt
112,164) Ez annyit jelent, hogy ha valami rossz is ér, hálásnak kell
lennünk, hálát kell adnunk az Ő, úgymond igazságos eljárásért velünk
szemben, mert Ő a legfőbb jót akarja nekünk. Mondhatná erre valaki: „Mit
jelent ez? Hiszen ez Isten kicsúfolása; hogyan lehetnék hálás azért,
ha valami rossz ér.” Automatikusan felvetődik a gondolat: „Miért?” és
ezután jön az önsajnálat, a lázadás, a harag… De nem az ördög iránt,
amelytől a rossz ered, hanem Isten iránt. Ha azonban a düh vagy a
tanácstalanságba süllyedés helyett hálaadásba kezdek, Isten a rosszat is
jóra fordítja, főleg ha a legnehezebb helyzetekben sem vesztem el a
Vele való kapcsolatom – ez a legfontosabb!
Ter
(1 Móz) 6,1-8: „Amikor az emberek kezdtek elszaporodni a földön és
leányaik születtek, az Isten fiai látták, hogy az emberek lányai szépek.
Feleségül vették mindazokat, akik tetszettek nekik. Ekkor az Úr így
szólt: "Nem marad éltető lelkem az emberben örökké, mivel test. Életkora
csak 120 év legyen." Óriások éltek akkor a földön (és később is),
amikor az Isten fiai az emberek lányaival összeházasodtak, és ezek
gyermekeket szültek nekik; ezek a régi idők híres hősei. Amikor az Úr
látta, hogy nagy az emberek gonoszsága a földön és szívük állandóan a
rosszra irányul, megbánta az Úr, hogy embert teremtett a földön és
bánkódott szívében. Ezt mondta az Úr: "Eltörlöm a föld színéről az
embert, akit a földön teremtettem: az embert az állatokkal, a
csúszómászókkal és az ég madaraival együtt, mivel megbántam, hogy
teremtettem őket." Noé azonban kegyelmet talált az Úr szemében.”
George
Orwell „1984” című híres könyvében egy jövőbeli, az állampolgárok
felett totális felügyeletet gyakorló államot írt le. Ebben az államban,
ebben a korrupciós-rendszerben a hatalmon levők egyik fontos eszköze –
amire sokan mégse gondolnak, és nem vesznek számítása – a történelem
meghamisítása, ami a hatalom megszerzésében és megtartásában rendkívül
fontos szerepet játszik. Egy totalitárius államnak pontosan irányítania
kell polgárai történelem-tudatát: Az államnak kell megmondania, hogy
polgárainak hogyan kell a múltat értékelniük, hiszen a történelemnek, a
múltnak erős befolyása van az emberek jelenben formálódó
gondolkodására.
Orwell állítása így hangzott: Aki a múltat uralja, az uralja a jövőt.
Azé a jövő, aki a történelem alakulását magyarázza. És kinek van meg
ehhez a hatalma? Annak, aki a jelent uralja. Vagyis aki a jelenben uralkodik, az értelmezi és uralja a múltat, és ily módon az uralja a jövőt is.
A mindenkori uralmon levők – hogy hatalmukat megtarthassák – határozzák
meg, hogy nekünk hogyan szabad és hogyan kell a múltat értelmeznünk.
Ahol nem létezik véleményszabadság, ott mindig a győztesek írják a történelmet, például azáltal, hogy ők határozzák meg, mi kerül a tankönyvekbe, a könyvespolcokra és a közmédiába.
Ez
a helyzet is hozzájárult ahhoz, hogy Isten a Bibliában az emberiség
történelmének leírását is ránk hagyta. Azaz Isten igéjét egy
történelemkönyvben is kinyilatkoztatta nekünk. Mégpedig azért, hogy mi
saját magunk meg tudjuk ismerni és ítélni a történelmet, de legfőképpen
azért, hogy az üdvtörténelem döntő történéseit magától Istentől ismerjük meg.
Hogy magától Istentől tudjuk meg, hogy ez a világ és benne mi honnan
származunk. Ezért olyan különösen fontos számunkra, keresztények számára
a Biblia első könyve, a Teremtés könyve, ami a mi származásunkat Isten
felől, tehát tévedhetetlenül dokumentálja. Ennek megismerése pedig
komoly hatást gyakorol arra, hogyan értékeljük jelenünket, a minket
körülvevő világot. És arra is, hogy hogyan értékeljük, látjuk ebben a
világban saját magunkat.
A
mai bibliai idézet az özönvíz előtti utolsó korszakot írja le, mint
egy, közvetlenül a szakadék, a pusztulása előtt álló világot. Ez a
kifejezés: „egy világ a szakadék szélén” ismerősnek hangzik, hiszen a
média évek óta a legkülönbözőbb pusztulási lehetőségekkel riogat
bennünket: klíma-katasztrófával, járvány-katasztrófával, a társadalom
szétszakadásának katasztrófájával.
Éppen ezért egyre fontosabb megtudnunk végre, hogy vajon Isten
maga milyen fajta pusztulástól, veszélytől óvja a világot, óvja az
emberiséget, óv minket? Vagyis mi tereli Isten szemében, azaz
valóságosan a világot a szakadékba?
A
bibliai idézetben hallottuk Istennek eme, közvetlenül az özönvíz előtt
mondott szavait: „Nem marad éltető lelkem az emberben örökké, mivel
test. Életkora csak 120 év legyen.” Isten eme szavait kétféleképpen
értelmezhetjük: egyfelől az emberek életkorának drasztikus
lecsökkentéseként – ez fokozatosan valóban be is következett, például
Mózes pont 120 éves lett csak, ami a vízözön előtt élt emberek több
százéves korához képest már jóval alacsonyabb, aztán idővel még ez is
lecsökkent, 80-60 évre. Másfelől azonban értelmezhetjük úgy is, hogy
Isten 120 évet ad még az akkori nemzedéknek az özönvízre, azaz a
pusztulásra való előkészülethez. És az idő egyre csak haladt… a
pusztulás ideje pedig egyre közelebb került … és mi lesz utána? Ezek a
kérdések mai prédikációm témái.
Elsőnek
nézzük meg, milyen volt a pusztulás generációja, hogyan éltek az
özönvíz előtti emberek, hogyan, miért jutott az emberiség a szakadék
szélére? Magyarul: Miért kellett elpusztulnia?
A
Biblia nemzetségjegyzékeiből tudjuk, hogy Ádám teremtésétől az
özönvízig 1656 év telt el, mely idő alatt Istennek az első emberpár
számára adott munkára és uralkodásra adott megbízása (Ter 1,28)
mindvégig érvényben maradt. Ádám és Éva utódai négy különböző
kultúrtörténet elindítói: Káin utódai mind materiális javak
előteremtésével foglalkoztak (vö. Ter 4,20-22), ők az „emberek
gyermekei”, míg Szet fiai (vö. Ter 4,26) „Istent követik”, s így őket a
Biblia „Isten fiainak” nevezi.
Az emberek tehát különböző ténykedést folytatnak, különböző utakon
járnak, de egy dologban egyformák: mindannyian magukkal cipelik Ádám
bűnét, ami rajtuk ragad. Az első emberpár bűne, azaz az önteltség, az
Istennel szembeni bizalmatlanság mindannyijukra örökre rátapadt. Ezen
felül Káin utódai még Káin bűnét, a testvérgyilkosságot is magukkal
hurcolják.
Szetnek
első fia, Enos volt az, aki „Isten nevét először hívta segítségül”
(vö. Ter 4,26), ezzel kezdődtek el az első nyilvános istentiszteletek.
Ter 5,22 külön kiemeli, hogy Hénoch, Szet 5. utóda, „Isten színe előtt
járt”, és Hénoch dédunokája, Noé szintén (vö. Ter 6,9).
A
Biblia Ter 6,2-ben, még az özönvíz előtt, beszél Isten fiairól és az
emberek lányairól. „Az Isten fiai látták, hogy az emberek lányai szépek.
Feleségül vették mindazokat, akik tetszettek nekik.” – A következő
versből rögtön megismerjük Isten válaszát: „Ekkor az Úr így szólt: "Nem
marad éltető lelkem az emberben örökké, mivel test. Életkora csak 120
év legyen."” (Ter 6,3) Első olvasatra meghökkentő, hogy Isten miért
reagál ennyire haragosan, sőt drasztikusan e házasságokra.
[A Káldi-féle Biblia-fordítás 1930-as kiadása ezt a helyet így
magyarázza: „A héber nyelvhasználat szerint azt jelentené, hogy Isten
elhatározza az emberek átlagos életkorának százhúsz esztendőre való
csökkentését. Mivel azonban az emberek az özönvíz után is jóval hosszabb
életűek ennél, a verset minden valószínűség szerint úgy kell értenünk,
hogy Isten elhatározza, hogy 120 esztendő múlva elpusztítja a
testiségbe merült emberiséget, ha addig meg nem tér.”]
Isten
haragjának megértéséhez elsőnek azt kell tisztáznunk, hogy kik voltak
Isten fiai, és kik az emberek lányai. Isten az embert saját képmására
teremtette. Ennek következtében a Biblia azokat az embereket nevezi
Isten fiainak, akik Istenhez ragaszkodva, az Ő parancsait betartva,
Neki tetsző módon élnek, és nem követnek el Istennek nem tetsző
dolgokat. [A Krónikák könyve Júda és Izrael királyait mind e szempont
szerint mutatja be: Vagy ezt írja róluk: „Azt tette hát, ami gonosz az
Úr szemében”, vagy ezt: „azt tette, ami helyes az Úr szemében”.]
Korábban már olvastuk, hogy Szet utódai voltak azok, akik segítségül
hívták az Urat, akik istenfélően éltek, tehát őket nevezi a Biblia Isten
fiainak.
Az
emberek lányai Káin nemzetségének leányai voltak, akik nem
hagyatkoztak Istenre, hanem a maguk erejéből és a maguk elképzelései
szerint akartak boldogulni a földön.
Ezek
után már érthető Isten haragja: Szet, Hénoch és Noé utódainak nem
szabadott volna olyan nőket elvenniük, akiket nem Isten rendelt a
számukra. Csak olyan nőktől kellett volna gyermekeket nemzeniük, akik
szintén Isten gyermekei voltak, Istennek tetsző módon éltek, Isten nevét
hívták segítségül. De idővel a Szet-nemzetség férfiait elvakította a
Káin-vonal lányainak szépsége, és ezért őket választották, holott ők
Isten szemében hitetlennek számítottak. A velük való kapcsolat tehát egyet jelentett az Istennel szembeni engedetlenséggel, az Isten akaratával való szembe szegüléssel.
Az ilyen házasság az emberiség egész történetében nagyon fontos
szerepet játszik. Pedig e téren Isten parancsa az övéi számára mind az
Ó-, mind az Újszövetségben nagyon szigorú és teljesen egyértelmű: Ne
közösködjetek a hitetlenekkel. Ne vegyüljetek el olyanokkal, akik a
szent Istent nem ismerik el, sőt, megtagadják, visszautasítják! Szent Pál apostol írja: „Ne húzzatok egy igát a hitetlenekkel!” És milyen élethelyzetben lehetne még erősebben ugyanazt az igát húzni, mint egy házasságban? Szent Pál így folytatja: Mi köze az igazságnak a sötétséghez?
Hogyan hozható össze Krisztus Beliállal? Vagy mi köze a hívőnek a
hitetlenhez? Hogyan fér össze Isten temploma a bálványokkal? … Ezért távozzatok körükből, és különüljetek el tőlük – mondja az Úr.” (vö. 2 Kor 6,14-17)
Aranyszájú Szent János egyháztanító († 407) Mózes első könyvéről írt
dolgozatában is azt tanította, hogy a Biblia a Szet-vonal azon tagjait –
és azokat is csak addig – hívja Isten gyermekeinek, amíg azok „Isten
nevét hívják segítségül”, vagyis elődeik istenfélő életét folytatják.
Ezért az emberek lányaival, a Káin-nemzetség tagjaival kötött házasságuk
azt a konok akaratukat bizonyítja, amivel Teremtőjük szeretetteljes
tervének ellenszegültek: az „Isten ugyan másképp akarta, de mi mégis így csináljuk, pont” – mottó alapján.
Ezek
után jobban értjük Jézus szavait is, amit Mt 24-ben mondott, amikor a
világ végét Noé idejéhez hasonlította: „Az Emberfiának eljövetelekor
úgy lesz, ahogy Noé napjaiban történt. A vízözön előtti napokban
ettek-ittak, nősültek, férjhez mentek egészen addig, amíg Noé be nem
ment a bárkába, s jött a vízözön, és el nem ragadta mindnyájukat.
Ugyanígy lesz az Emberfiának megjelenésekor is.” (Mt 24,37-39) – Ettek,
ittak, házasodtak, és nem törődtek azzal, amit Noé csinált.
Sőt, kicsúfolták a bárka-építéséért, egészen addig, amíg el nem jött az
özönvíz. Mert már annyira Isten-tagadók voltak, hogy egyáltalán nem
érdekelte őket, hogy Isten Noén keresztül mit üzen nekik. Se a Noé
idejében élt embereket, se a végidőben, azaz a ma élőket nem érdekli
már, hogy Istennek mi volt a terve ezzel a világgal. Saját akaratukat
szembe helyezték Isten akaratával, és saját útjukat akarták/akarják
járni, nem pedig az Isten által számukra kijelölt utat.
Rögtön
azután, hogy az emberek a „vegyes”-házassággal magukra vonták Isten
haragját, a Biblia „óriásokról” ír, akik „akkor éltek a földön (és
később is), amikor az Isten fiai az emberek lányaival összeházasodtak”.
Kik ezek az „óriások”, akik már e házasságok előtt is ott voltak, meg
később is ott lesznek? Mivel már a házasságok előtt is ott voltak, nem
lehettek ezen házasságok gyümölcsei.
Héberül
az „óriás” szó helyén a „náfil” („nephilim”) kifejezés áll, ami annyit
jelent, mint lerohan, megtámad. Az itt álló náfil szót az évszázadok
során sokféleképpen fordították, a leghelyesebb választásnak a
„zsarnok” szó tűnik. [A Káldi-féle magyarázat is így értelmezi e szót:
„A náfilek általában erőszakoskodó, szilaj, féktelenkedő embert
jelöltek.”]
Ha ezek után még figyelembe vesszük a Bibliának azt a másik versét is,
ahol ez a szó „náfil” előfordul, akkor kétségtelen, hogy Ter 6,4-ben is
ilyen embereket kell óriás alatt érteni. Mózes negyedik könyvében
(Számok Könyve) ugyanis, amikor Mózes az Úr parancsára kémeket küld,
„hogy szerezzenek híreket Kánaán földje felől” (vö. Szám 13,2), a
visszatérő hírszerzők így számolnak be az ott látott emberekről: „Az
emberek, akiket láttunk, mind hatalmasak. Óriásokat is láttunk ott. Enak fiait, az óriások nemzetségéből, úgyhogy olyannak éreztük magunkat mellettük, mint valami szöcskék, és az ő szemükben is épp olyannak látszhattunk.” (Szám 13,32-33)
[E szavak szinte kísérteties pontossággal írják le mostani világunkat: a
mostani pusztulásra ítélt generáció elitjei is hasonlóképpen
gondolkodnak rólunk: eltaposni való rovaroknak tartanak.]
Ter
6,4 azonban nem csak óriásokról ír, hanem hősökről is: „…az Isten fiai
az emberek lányaival összeházasodtak, és ezek gyermekeket szültek
nekik; ezek a régi idők híres hősei (ezek azok az erős, az ősidőkből
híres férfiak).” Bár a hős szót általában pozitív értelemben szoktuk
használni, de a „hősöknek” ezen a helyen egyértelműen negatív jelentésük
van, hiszen olyan kapcsolatokból eredtek, melyek Isten akarata
ellenére jöttek létre. Ezek a hősök erőszakos emberek voltak; a héber
itt a giborim = erőszakoskodó kifejezést használja. [Káldi-féle
magyarázat: valószínű, „hogy az ő gonoszságuk siettette a vízözön
eljöttét”.]
(A héber szöveg a Ter 10,8-ban – már az özönvíz után – születő Nimródra
használja ugyanezt a kifejezést. Ter 10,8: „Kus nemzette Nimródot. Ez
volt az első uralkodó a földön.” [Káldi: „ez kezde hatalommal bírni a
földön”] Nimród nem csak az első uralkodó volt, de rögtön hatalmas
birodalmat hozott létre, melyben városokat épített, többek között
Ninivét is ő építtette. Nimród tehát egy hatalomra törő akarnok volt.)
A
beszámoló Ter 6-ban így folytatódik: Ter 6,5-6: „Mikor aztán látta az
Isten, hogy nagy az emberek gonoszsága a földön, s hogy szíve gondolata
mindenkor gonoszra irányul, megbáná, hogy embert alkotott a földön.”
Illetve ugyanez Ter 6,11-12-ben: „A föld azonban romlott volt Isten
színe előtt, s a föld tele volt erőszakkal. Isten látta a földet:
romlott volt, mert minden lény a rossz útjára tért.”
„Tele volt erőszakkal”, e helyen a héber szövegben a hamasz kifejezés
áll, ami számunkra a mai idők terror szervezetének nevéből ismert.
Az
özönvíz előtti idők emberei tehát fellázadtak Isten ellen és az Ő
uralma ellen. Olyan emberek voltak, akik nevet akartak szerezni
maguknak, és azért lázadtak fel Isten ellen, mert saját nevüket és nem
Teremtőjük nevét akarták naggyá tenni. Ez a nagyképű, öntelt,
nagyratörő, végtelenségig gőgős és saját magától eltelt nemzedék a
pusztulás generációja, olyan generáció, melynek tagjai Isten elleni
konok szembeszegülésükkel magukra hozzák a biztos pusztulást. Ez a
generáció a lázadás szellemét árasztja. Nőket vesznek maguknak,
erőszakosak, és hatalmat akarnak. Elárulják és megvetik, sőt,
kigúnyolják Teremtőjüket.
„Mind, ami előre megíratott, okulásunkra íratott meg, hogy reménységünk legyen az Írásokból merített béketűrés és vigasztalás által” (Róm 15,4) „Mindez előkép a számunkra, a mi okulásunkra írták meg, akik a végső időkben élünk” (1 Kor 10,11)
„Beszédeket mond a Fölséges ellen, és eltiporja a Fölséges szentjeit. Azt tervezi, hogy megváltoztatja az időket és a törvényeket. Mindnyájan a kezébe kerülnek egy időre, két időre és egy fél időre.”
„Ezt mondja az Úr: Átkozott az az ember, aki emberben bízik, aki
halandóra támaszkodik, és szíve elfordul az Úrtól. Olyan lesz, mint a
cserje a pusztában: Ha valami jó jön, semmit sem lát belőle, hanem a
kiaszott sivatagban tanyázik, sós és lakhatatlan földön. Áldott az az
ember, aki az Úrban bízik, akinek az Úrban van a reménye.” (Jer 17,5-7) „Végül egy igen magas hegyre vitte a sátán, s felvonultatta szeme előtt a világ minden országát és dicsőségüket. "Ezt mind neked adom – mondta –, ha leborulva imádsz engem." Jézus elutasította: "Távozz sátán! Meg van írva: Uradat, Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!"” (Mt 4,8-10)
A mi időnkben ez az önteltség, ez a hetvenkedés, ami korunk csaknem
egész nemzedékét elborította már, az élet minden területén megnyilvánul.
Például abban, hogy a mai ember azt merészeli magáról képzelni, hogy ő
uralja a klímát, és ő képes azt egy globális terv végrehajtásával
befolyásolni. És arra merészkedik, hogy biotechnológiával új embert
állítson elő. De addig is, amíg a gonosz emberek e terve megvalósul,
arra merészkednek, hogy ők döntsék el, mely embriók élhetnek és melyek
nem, és akiket ők a túlélésre alkalmatlannak találtak, azokat a
laboratóriumaik szemétvödrébe dobják. Istent játszanak. Ez a legnagyobb fokú önteltség, nagyképűség, gőg. A
mai generáció, csakúgy, mint az özönvíz előtti generáció, saját
korlátainak ledöntésére törekszik, hajtja őket a mohó vágy a hatalomra,
emberi korlátaik legyőzésére. Ezeknek az embereknek a
viselkedése meghatározza az egész korszak alapvonását, ami nem más,
mint az emberek mohó vágya, illetve rögeszméje, hogy függetlenné váljanak Teremtőjüktől, természetes emberi korlátaiktól.
Más szóval, e generáció alapvonása az Isten adta természet elleni
lázadás, az Isten és a természet felé mutató összeszorított ököl. Ez a
fajta ember nem tűr el semmilyen korlátot maga fölött, és e
rögeszméjében egyre csak radikalizálódik. „Mindig tovább megyünk,
semmitől és senkitől nem hagyjuk magunkat eltántorítani”, ez a mottója. E magatartásban, mondhatni megszállottságban az evilági emberi akarat félelmetesen összefonódik a természetfeletti démonival. Ez az őrületig hajszolt, önmegvalósításra törekvő vágy vezetett a Bábeli torony megépítéséhez is (vö. Ter 11,4-9).
És pont
ezt a szellemiséget találjuk meg a mi korunkban a transzhumanizmusban.
Ez a világnézeti mozgalom az ember biológiai korlátait technológiai
eljárásokkal akarja
áthidalni és ledönteni. A transzhumanisták teljesen evolúciós módon
gondolkodnak, és az emberi faj következő fejlődési fokát akarják
mesterségesen előállítani, és tényleg úgy gondolják, és abban
mesterkednek, hogy néhány éven belül előállítsák az "új embert",
akit/amit az ember és a technológia fúziójával hoznak létre.
[„Beszédeket mond a Fölséges ellen, és eltiporja a Fölséges szentjeit.
Azt tervezi, hogy megváltoztatja az időket és a törvényeket. Mindnyájan
a kezébe kerülnek egy időre, két időre és egy fél időre.” (Dán 7,25) –
(E bibliai idézettel kapcsolatban lásd „Et regnabunt cum Christo mille annis” tanulmány idevonatkozó szakaszait.)]
A
transzhumanizmus egyik éllovasától, Max More-tól származik a következő
idézet: „A transzhumanizmus azon szemléleteknek egy kategóriája, mely
minket egy poszthumanista – ember utáni – állapot irányába vezet. A
transzhumanizmus a humanizmusnak számos aspektusát elfogadja, bennük
például az értelem és a tudomány megbecsülését, és a haladás iránti
elkötelezettséget. A transzhumanizmus annyiban különbözik a
humanizmustól, hogy elébe vág a természetben végbemenő radikális
változásoknak különböző technológiai diszciplínák felhasználásával.
Egy másik transzhumanista, Raymond Kurzweil ilyeneket állít: „A
közeljövőben a similarität beköszöntének pillanatát fogjuk megélni. Ez
az a pillanat, amikor a mesterséges intelligencia annyira fejlett lesz
már, hogy teljesen összeolvad az emberi intelligenciával. Az
emberi agyat be lehet és be fogjuk scennelni, és ily módon az emberi
szellem szoftverként fog továbbélni, és nem lesz kitéve a biológiai
bomlásnak.” Úgy tűnik, hogy Bábel tornyának felépítése az amerikai Silicon Valley-be települt át.
Mégis, még ez az istentelen és hetvenkedő szellemiség sem igazán új. A
transzhumanizmus a humanizmusban, a reneszánszban és a
felvilágosodásban gyökeredzik. És mit hirdetett e három ideológia: A
teremtménynek Teremtője fölé való helyezését! A humanizmusnak, a
reneszánsznak és a felvilágosodásnak az embernek az Isten tekintélye
alól való vélt felszabadítása, Isten Kinyilatkoztatásától való
elszakítása és a Biblia tekintélyének az emberek tudatából való
kitörlése volt a célja. A humanizmus, a reneszánsz és a felvilágosodás voltak a Biblia-kritika előkészítői is. Ezek a transzhumanizmus, ennek az önmagasztaló ideológiának az alapjai, ami nem más, mint sátáni törekvés arra, hogy az ember önmagát állítsa Isten helyére. Ezek az emberek sóvárogva vágynak arra, hogy Teremtőjük helyét ők maguk vegyék át.
„Nem
annyira a vér és test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és
hatalmasságok, ennek a sötét világnak kormányzói és az égi
magasságoknak gonosz szellemei ellen.” (Ef 6,12)
„A gonoszok tovább folytatják gonoszságukat. A gonoszok közül senki se
jut el a belátásra, de az értő szívűek meg fogják érteni.” (Dán 12,10)
Ennek a világot pusztulásba kergető generációnak a tagjai démonná vált emberek, akik a Sátán megbízásából tevékenykednek.
[Állítólag Shakespeare ezt mondta saját generációjáról: „A pokol üres,
mert minden ördög a felszínen van.” – Ha már ő akkor így érezte, akkor
mit mondhatunk mi napjainkról? A londoni olimpia megnyitóján
meghökkentő jelenetek játszódtak le: A világ többmilliárd tévénézője
tanúja lehetett, ahogy az egész stadiont kórházi ágyak és ápolók lepik
el, majd az alagsorból előmasíroztak az ördögök! – 2012-ben ki volt az,
aki felkapta a fejét erre az akkor még teljesen értelmetlen előadásra?
Pedig oda kellett volna figyelni, ez is üzenet volt már: ilyesmiket
nem lehet csak úgy kitalálni, a háttérben az irányítók már a terepet
készítették elő számunkra!]
Egy másik istentagadó, Nietzsche azt írta, hogy az ember ököllel megy
neki Istenének, és azt hiszi, hogy ezt a lázadást túl fogja élni.
Pontosan ez a lelkület, ez a viselkedés jellemzi az emberiség mai
generációját, ez a lényege a "pusztulás generációjának".
Ez az a generáció, amiről Mózes első könyve beszél: „A föld azonban romlott volt Isten színe előtt, s a föld tele volt erőszakkal. Isten látta a földet: romlott volt, mert minden lény a rossz útjára tért.
Isten így szólt Noéhoz: "Elhatároztam, hogy elpusztítok minden lényt a
földön, mivel a föld az emberek miatt megtelt gonoszsággal.” (Ter
6,11-13) – Az emberek mindig csak rosszat csináltak, az emberek
folyton-folyvást csak gonoszságot műveltek, szívük megtelt gonoszsággal,
minden vágyuk, törekvésük gonosz volt: ez Isten antropológiai
jellemzése erről a nemzedékről. [A Jelenések Könyve is ilyen képet fest a végidőkben élő emberekről: Szenvedtek a csapások miatt, de mégsem tértek meg. „Káromolták az ég Istenét kínjuk és fekélyeik miatt, de tetteiket nem bánták meg.” (Jel 16,11)]
Jézus
megmondta, hogy a gonoszság az emberek szívéből jön: Máté 15.
fejezetében mondja: „A szívből törnek elő a gonosz gondolatok, a
gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a lopás, a hamis tanúság, a
káromlás.” (Mt 15,19) Az emberek gonoszsága, erőszakossága; a hamasz, nem más, mint a teremtői rend szétzúzásának szándéka és gyakorlata.
2. Isten válasza
Isten
még a szakadék szélén is megadja a lehetőséget a választásra. Isten
döntést követel tőlünk, hogy ily módon felelősséget tudjunk és kelljen
vállalnunk tetteinkért.
Noé nem csak száz évig építette a bárkát, de a beszállása is napokig
eltartott. Ezalatt a hosszú idő alatt mindenki számára megadatott a
lehetőség a megtérésre. Az embereknek látván Noé kitartó, kemény
munkáját, el kellett volna gondolkodniuk annak jelentésén, és
értelmezniük kellett volna Isten üzenetét. „Népem elpusztul, mert nincs
benne érteni tudás”, mondja az Úr Ozeás által (Oz 4,6). – Ez a
megállapítás ma is ugyanúgy érvényes, mint Noé idejére: Az emberek akkor
sem hajlandók felismerni, megismerni az igazságot, ha azt az orruk alá
teszik. [lásd ezzel kapcsolatban „A nép üdve én vagyok, mondja az Úr” című írást.]
Az
istenfélő Szet-nemzetség tagjaiból még élt Metuselach ( = Matuzsálem),
Hénoch fia, és Lámech, Metuselach fia, amikor Noé 500 évesen elkezdte
építeni a bárkát. Noé 1 éves volt, amikor dédapja, Hénoch – aki „Isten
színe előtt járt, aztán nem volt többé, mert Isten elvitte” (Ter 5,24) –
elragadtatott az égbe. Lámech, Noé apja 5 évvel a bárka elkészülte
előtt halt meg, Metuselach, Noé nagyapja, aki a leghosszabb ideig élt a
földön, a bárka elkészültének évében hunyt el – nyilván ennek a furcsa
összeesésnek is megvolt a maga jelentősége Isten terveiben. A
népnek tehát tudnia kellett, hogy Isten mit vár el tőlük, és azt is
tudnia kellett, hogy Isten hogyan fog reagálni az ő hűtlenségükre,
engedetlenségükre. Hénoch, Noé évszázadokon keresztül figyelmeztette
őket Isten igazságosságára és ítéletére.
Istennek
eme döntésében: „Nem marad éltető lelkem az emberben örökké, mivel
test. Életkora csak 120 év legyen”, a test kifejezés a húst jelenti, és
egyben a korruptságot. A "testté" vált ember szívében már elfordult
Istenétől. Szent Pál
figyelmeztet arra, hogy készüljünk fel az Istennel való
találkozásunkra. Jézus számtalan példázatban hívja fel övéinek a
figyelmét arra, hogy mindig úgy éljenek, hogy bármely pillanatban
meghalhatnak, azaz eljöhet ítéletük órája.
Ter
6,5-6: „Amikor az Úr látta, hogy nagy az emberek gonoszsága a földön és
szívük állandóan a rosszra irányul, megbánta az Úr, hogy embert
teremtett a földön és bánkódott szívében.” Isten természetesen nem
bánhat meg semmit, hiszen minden az Ő akaratából és mindentudásából
történik. [A Káldi-féle
Biblia ezt a magyarázatot adja e versekhez: „A megtérésre szánt idő
alatt is csak sokasodott és súlyosbodott az emberek gonoszsága, azért
Isten elhatározza, hogy elpusztítja a gonosz világot. Természetes, hogy
ezt Isten nem most, hanem öröktől fogva határozta el, valamint az is,
hogy Isten nem bánkódik a szó szoros értelmében szívében; ezeket és
hasonló kifejezéseket a Szentírás csak azért használja, mert az ember
Istenről is csak emberileg tud szólni, s mert ezek által oktatni akarja
az embert: hadd lássa, mily nagy rossz a bűn, s hadd tudja, hogy ha
betelik a mérték, eléri őt Isten büntető keze.”] „Megbánta” Isten, ez azt jelenti, hogy Isten mély szomorúságot érez a mi romlottságunk miatt.
Ahogy a jó szülők is szomorúságot éreznek, ha gyermekük valami rosszat
tett, és ezért meg kell őt büntessék. Ha az ember megsérti Isten
parancsát, ha a gyermek engedetlen szüleivel szemben, akkor Isten és az
ember, szülő és kedves gyermeke közé a hazugság gonoszsága férkőzik be.
Isten (és a szülők) azért is szomorkodnak ilyenkor, mert tudják, hogy
gyermeküknek bűnhődniük kell majd bűnükért.
Isten
megbánása az Ő végtelen szeretetének kifejeződése. A héber kifejezés,
ami e helyen áll, azt jelenti, hogy Isten mély szomorúságot érez
bűneink miatt. Isten reakciója tehát az emberek gonoszságára egyszerre figyelmeztetés és mély fájdalom.
(A fotókon a londoni olimpia megnyítójából vett jelenetek láthatók)
Nagyböjt első vasárnapja utáni kedd szentleckéje: „Keressétek az Urat, amíg [még] megtaláljátok, hívjátok segítségül, amíg közel van!
Hagyja el útját a gonosz, és gondolatait a bűnös; térjen vissza az
Úrhoz, mert megkönyörül rajta, Istenünkhöz, mert bőkezű a
megbocsátásban. Hiszen az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és az
én útjaim nem a ti útjaitok - mondja az Úr.” (Iz 55,6-8)
3. Jelenlegi kilátások
Ebben a
reménytelennek tűnő helyzetben, és Isten döntése után: „Eltörlöm a
föld színéről az embert, akit a földön teremtettem: az embert az
állatokkal, a csúszómászókkal és az ég madaraival együtt, mivel
megbántam, hogy teremtettem őket” (Ter 6,7), mégis felcsillan a remény,
hiszen „Noé kegyelmet talált az Úr szemében”. (Ter 6,8)
Mire tud a mai hívő ember az özönvíz és Noé történetéből saját és a
világ sorsára nézve következtetni? Megtudjuk ezt, ha a Biblia első
könyvétől a Biblia végére lapozunk: Szent Péter apostol ugyanis ugyanezt
a kérdést tette fel, és második levelében választ is adott rá: „Mert
az Isten az angyaloknak sem kegyelmezett, amikor vétkeztek, hanem az
alvilág sötét mélyébe taszította őket, hogy maradjanak őrizetben az
ítéletre, és a régi világnak sem kegyelmezett, hanem csak Noét, az
igazság hírnökét mentette meg nyolcadmagával, amikor az istentelen
világra rázúdította a vízözönt.” (2 Pét 2,4-5)
De ami számunkra igazán vigasztaló, azt Szent Péter a következő versben
írja meg: „Vagy amikor Szodoma és Gomorra városát elhamvasztotta, és
végpusztulással büntette, hogy példát adjon a későbbi korok bűnöseinek. Ugyanakkor megmentette az igaz Lótot, aki ezeknek a gonoszoknak kicsapongó életmódja miatt annyira szenvedett.” (2 Pét 2,6-7)
Ami e
szavakban különösen megnyugtató a számunkra, az az, hogy Péter pont Lót
esetét hozza fel példaként Isten könyörületességére. Lótról viszont a
Bibliából tudjuk, hogy nem volt kifejezetten hitbajnok. Nem volt erős
karakter, nem volt nagyon "jó" ember. Olykor úgy viselkedett, mint a
széltől hajladozó nád. Örülhetünk hát, hogy Péter mégis őt említi.
De ismerve Lót gyengéit, Isten vajon mégis miért mentette meg őt és
családját? Szent Péter ezt is elmagyarázza: Mert „annyira szenvedett a
gonoszoknak kicsapongó életmódja miatt. Az igaznak ugyanis, aki köztük
élt, napról napra látnia és hallania kellett a törvénysértő tetteket, s
ez vallásos lelkének nagy gyötrelmet okozott.” (2 Pét 2,7-8) – Szent
Péter szavaiból választ kapunk egyfelől arra, hogy mi vár az
istenfélőkre és mi vár az istentelenekre; másfelől arra is, hogy Isten
miért mentette meg Lótot. Lót minden hibája ellenére szerette az Urat. Ezt abból látjuk, hogy fájdalommal töltötte el környezetének gonoszsága:
„vallásos lelkének nagy gyötrelmet okoztak a törvénysértő tettek”, az
Isten parancsait demonstratívan lábbal tipró, azokat semmibe vevő gonosz
emberek tettei.
És akkor most tegyük fel mi is magunknak a kérdést: Igazán fáj nekünk, hogy korunk generációja – Isten becsületét sárba tapossa; – felbőszülten lázad Isten ellen; – embriók és magzatok százmillióit mészárolja le; – Istennek a házasságot és a családot érintő elgondolását és parancsát nevetségessé teszi; – már évtizedek óta csak hazugságot mond és tanít? Vagy mi mindezt egyszerűen csak tudomásul vesszük?
Lótnak fájtak kortársai bűnei – nekünk is fájnak? Fáj nekünk az, hogy
Istent – nem minket! – csaknem mindenütt és mindig csak bántják,
gyalázzák, hogy törvényeit megvetik és eltörlik?
Szent Péter leveléből azt is megtudjuk, hogy a gonosz nemzedék karjaiból, a gonoszság ingoványából egyedül Isten tudja kimenteni a Hozzá tartozókat.
Péter nem azt mondja, hogy az istenfélők előre tudják, hogy miként
fognak megmenekülni, vagy hogy hogyan lesznek kimenekítve. Nem, Péter
ezt írja: „Ért hozzá az Úr, hogy az Isten szerint élőket kiragadja a kísértésből,
a gonoszok büntetésével pedig várjon az ítélet napjáig, főként
azokéval, akik szennyes testi vágyakat hajszolnak és az (Isten)
felsőbbségét nem ismerik el.” (2 Pét 2,9-10) Az igazak tehát Isten igazságossága és Jézus Krisztus megváltása által menekülnek meg.
Jézus
Krisztus Isten és ember, aki emberként halála által eleget tett az
igazságosság parancsának. Ő a mi megmentőnk, aki megfizetett a mi
bűneinkért, és kiváltott minket a Sátán birodalmából. De ezt az
ajándékot mindenkinek személyesen kell átvenni Tőle. Egyenként
személyesen mindenkinek oda kell állnia Elé, és meg kell Neki vallania:
Uram, ments meg engem! Uram, szükségem van Rád! Bevallom, hogy
vétkeztem, csakúgy, mint a pusztulás nemzedékének többi tagja. Ezért
szükségem van a megbocsátásodra! Rászorulok arra, hogy a kereszten az én
bűneimet is Magadra vállaltad. És életemet Neked akarom felajánlani,
Beléd akarok kapaszkodni. Senki másban nem reménylek, csak egyedül
Tebenned. – E vallomásnak, Krisztusra hagyatkozásnak tudatos lépésnek kell lennie!
A
prédikátornak az a feladata, hogy a híveket erősítse hitükben, és
lelkileg megerősítse őket. Ahogy múlik az idő, ahogy egyre közelebb
jutunk a véghez, minden egyébről való beszéd üres locsogás. A
hallgatóságot fel kell rázni, hogy végre pontosan felismerjék, hogy ők
valójában hol is állnak. Mert csak így kapnak esélyt arra, hogy még
időben különbséget tudjanak tenni a jóravaló élet és a Jézusban való
élet között. Hogy megítélhessék, hogy ők melyik csoportba tartoznak: a –
csak – tisztességes emberek közé, vagy a feltétel nélkül, teljes
szívvel és lélekkel Jézusban élők közé? A bálvány azt mondja: odamegyek, ahova te akarod; Isten ennek pont a fordítottját mondja az övéinek: „Te oda mész, ahova én mondom.”
A mai generáció hamis istenei mindent megengednek az embereknek, amit
testük kíván. Isten viszont azt kívánja, hogy tagadjuk meg a test
vágyait, hogy örökké élhessünk. Isten már a kezdetektől a véget, a
végkifejletet nyilatkoztatta ki az embereknek.
A Jézussal, a Jézusban való élet annak beismerésével kezdődik, hogy bevalljuk: Ha nem bírjuk Jézust, akkor örökre el vagyunk veszve. Uram, ments meg! – ez az elmúlt tragikus év legfontosabb üzenete.
Isten türelmes, de nem a végtelenségig. Vár ránk, de van egy pont,
amikor bezárja országa ajtaját, ahogy a bárkát is Ő zárta be, miután Noé
és családja, és az állatok bementek (vö: Ter 7,16). Ettől kezdve már
csak a bárka és a pusztulás létezett, de egymástól véglegesen
elválasztva.
Hitünk erősödése egyet jelent a bennünk lakozó béke megerősödésével. A szakadék, a pusztulás közel van, de a megmenekülés is! „Keressétek az Urat, amíg [még] megtaláljátok, és hívjátok segítségül, amíg közel van!