Kedves Hívek!
Az egyházi év csúcspontját, mintegy szent hitünk ünnepének
legszentebbjét ünnepeljük „a nagy és szent héten”, vagyis nagyhéten és
magán húsvétkor, amelyhez az Úr szenvedéseinek tisztelete végülis vezet.
Ezért nem hiányzik még ezen időszak legkomolyabb és legszomorúbb
óráiban, még magán nagypénteken sem, a szent liturgiában az egyik vagy
másik utalás az előttünk álló húsvéti győzelemre. Hiszen az Úr megváltói
műve nem a halállal, hanem a feltámadással, és végezetül dicsőséges
mennybemenetelével végződik. A kereszt előtti nagypénteki hódolat egyik
antifónája egészen csodálatosan fejezi ki ezt az érzületet: „Crucem tuam
adoramus, Domine; et sanctam resurrectionem tuam laudamus et
glorificamus: ecce enim propter lignum venit gaudium in universo mondo –
Keresztedet imádjuk, Uram, és dicsérjük, s dicsőítjük szent
föltámadásodat; mert íme e fa által jött az öröm az egész világra.”
Ezért kezdődik a szenvedés nagy hete virágvasárnappal, mely
Krisztus-király-nap, de egyúttal a szenvedés első napja is. Az Üdvözítő
földi életében e napon engedi meg először, hogy a nép királyként
ünnepelje. A nép ujjongása közepette királyként vonul be a nagy királyi
városba, hogy ott kínhalált szenvedjen érettünk. A tárgyalásán éppen ez a
királyi bevonulása szolgáltatja majd a fő ürügyet az elítélésére. Ezért
olyan fontos Pilátus számára a következő kérdés: „Te vagy a zsidók
királya?” (Mt 27,11) És emiatt kezdődik éppen ezzel a Jeruzsálembe való
ünnepélyes, nagyszerű bevonulással Jézus Krisztus szűkebb értelemben
vett szenvedése. Az apostoloktól és tanítványoktól vezetve, a néptől
kísérve fordul az Úr a szenvedés felé, hogy éppen azokat váltsa meg,
akik ugyan most előtte hódolnak, de nemsokára magára hagyják, sőt
„keresztre vele”-t kiabálnak feléje. A nép, a tanítványok és a mi
számunkra azonban most ez az idő újabb alkalom, hogy Krisztushoz való
tartozásunkat lelki pálmákkal a kezünkben Őt kísérve és követve
megvallhassuk.
A nagyhét virágvasárnap utáni első három napjának liturgiája az Úr szenvedésének közelebbi előkészületét szolgálja. Hétfőn Mária Magdaléna az Üdvözítőt a „temetése napjára” keni meg (evangélium: Jn 12, 1-9), kedden „szelíd bárányként viszik megölésre” (szentlecke: Jer 11,18-20), szerdán a véres vesztőhelyre lép.
A nagyhét virágvasárnap utáni első három napjának liturgiája az Úr szenvedésének közelebbi előkészületét szolgálja. Hétfőn Mária Magdaléna az Üdvözítőt a „temetése napjára” keni meg (evangélium: Jn 12, 1-9), kedden „szelíd bárányként viszik megölésre” (szentlecke: Jer 11,18-20), szerdán a véres vesztőhelyre lép.
A nagyhét utolsó három napját, nagycsütörtököt, nagypénteket és
nagyszombatot, szívesen nevezik „Triduum sacrum – a három szent napnak”,
az utolsó fokozatnak a húsvéti előkészülethez. Először az Úr keserű
szenvedése áll előtérben. Eközben különösen az Üdvözítőnek az Olajfák
hegyén történt szenvedését, kereszthalálát és a sírban eltöltött
nyugalmát tiszteljük. Szomorúság, megbánás és halottsiratás tölti ki az
imákat és az énekeket. És mégis, már ekkor mindig újra és újra
kihallatszik ezekből Krisztus megváltói művének áldásthozó,
kegyelemteljes oldala is, mint például a nagycsütörtöki első
szentmisének ünnepében és magában a lábmosás ceremóniájában, aztán
nagypénteken az „üdvöt egyedül bíró” kereszt előtti hódolatban, és
nagyszombaton (sabbatum sanctum) a feltámadás és Urunk győzelmének
vigília miséjében. Tehát nagyszombat a
valódi „szent sabbat”, az Úr szent (és második) nyugalmi napja. Éppen
ezért kell ennek a napnak a hívek számára is az egyházi év legcsendesebb
napjának lennie, melyen a húsvéti éjszakára készülnek fel (a „vigíliák
vigíliája”-ra, „minden vigília anyja”-ra, ahogy Szent Ágoston ezt a
napot nevezte), és magára a húsvéti ünnepre.
Egyébiránt régen ezt az egész hetet nem csak a „szent hétnek, a
nagyhétnek, a szenvedés hetének”, hanem a „csendes hétnek” is nevezték.
Aki tehát hivatali kötelezettségei, munkája mellett megteheti, ossza meg
e legszentebb hetet a Megváltóval, mintegy ajándékozza neki e napokat,
és még a legfontosabb húsvéti takarítást vagy más elfoglaltságot és
munkát is helyezze háttérbe vele szemben – lelke hálás lesz érte.
http://www.katolikus-honlap.hu/0801/schulz.htm