Bűn, büntetés és bünhődés
- A pogány harag táplálta gyűlölet legyőző isteni-keresztényi fegyvere
a megbocsátás. Melynek lélektana megérteti, elfogadtatja a széles
néprétegekkel és lehetővé teszi az isteni igazsághoz hű nemzetek
keresztes hadviselését.
A jó és rossz örök küzdelme
A SZER etet, A GYŰL ölet!
A LÉLEKTAN
Nagyon fontos, hogy
kitérjünk a haragnak arra a formájára, amely a legveszélyesebb, a legmérgezőbb,
az pedig az elfojtott harag. Ez hosszú időn át halmozódhat lelkünkben és lassan
emészt, tönkretesz. Különösen akkor veszélyes, ha hosszú időn át táplált és
fenntartott bosszúszándékkal társul (ugye van olyan érdekközösség – mint a cionzsidóság
-, akik „szent irataikba” foglalták a harag, a bosszú és a gyűlölet hamis hármasságát),
amikor akár nyíltan, akár rejtetten, de a másik kárát, áttételesen pedig
pusztulását kívánjuk. Ezt nevezzük gyűlöletnek.
A gyűlölet olyan mély és erős érzelem, ami a legerősebb
mérgek közé tartozik. Szétválaszt, a múlthoz kötöz, uralkodik gondolatainkon,
érzéseinken, viselkedésünkön, beszűkíti látásunkat, érdeklődésünket,
gyakorlatilag egész életünket és megfoszt valódi önmagunktól. Minél mélyebb
gyökereket enged, annál nagyobb mértékben teszi tönkre életünket. Nem csak
lelkünket és kapcsolatainkat mérgezi meg, de egy idő után testi betegségeket is
okoz. Ez a haragnak az a fajtája, amely ellen mindenképp küzdenünk kell és
megszabadulni tőle valami módon.
De mit is tehetünk
egy ilyen erősen pusztító érzelem ellen?
Először is ismerjük fel és szembesítsük magunkat, vállaljuk
föl azt, hogy bennünk dúl egy ilyen érzelem. Addig, amíg nem fogadjuk el, mint
meglévő érzelmet, addig uralkodni fog rajtunk, viszont amikor „közel engedjük”
magunkhoz, vagyis kiismerjük a természetét, máris megszelídül és kezelhetővé
válik. Aztán vegyük tudomásul azt is, hogy a gyűlölettől, a táplált haragtól jó
megszabadulni, ha jót akarunk önmagunknak. Ez tehát egy elhatározás, hogy teszünk valamit ezen ellenséges érzelem
ellen, vagyis egy pozitív beállítódásra való ráhangolódás. Megkíséreljük
másként látni az ellenségünket, mint addig. Mert eddig csak a cselekedeteit
ellenünk vettük figyelembe és nem a jellemét, mint dominásns elvet, ami az
ellenséges tettekig vezetett. Esélyt adva magunknak ezzel a győzelemre a lelkünkbe-szívünkbe
beférkőzött gonoszságmétely felett. Nevezetesen úgy, mint saját nyomorult
helyzetének, sorsának, sebzettségének, sötétségének, tudatlanságának áldozatát
tekintjük. Mint olyan valakit (ez lehet egyén, de lehet egy egész nemzet, faj
vagy társadalmi forma), akinek saját magával van gondja és boldogtalan, ezért
„bánt”, igába hajt minket. Ha megpróbálom megérteni, hogy miért viselkedett
velünk úgy, ahogy viselkedett, könnyebben tudjuk legyőzni. Ekkor az erős
gyűlölködő érzelem lassan (és sohasem hirtelen) átalakul megértéssé. Ez pedig
lehetővé teszi azt, hogy képesek leszünk arra a lépésre, amely tovább elvezet a
gyógyulás útján – a keresztényi úton - a megbocsátáshoz. Közben megismerjük
önmagunkat is, ez szintén nagyon fontos a bénító mételybetegségből a
gyógyulásunkban.
A megbocsátás valójában egy új látásmód és új érzelmek
– olyan felszabadító és helyreállító érzelmek, amelyek visszahozzák valódi
önmagunkat és a jövő felé, a fejlődés irányába mozdítanak.
Mindazon túl átfestik
a másikról alkotott képemet is. Ekkor már nem lesz szükségem „varázsszemüvegre”
(mesterségesen másként látni a másikat), hanem valóban másként fogom őt látni.
A megbocsátás lesz a szívedben az a lelki fegyver, ami végső győzelmét aratja
majd a gonosz haragvó, zsigeri-vérségi gyűlölet felett a szánalmi gyengeség
helyett, mely szintén a rossz útspirálba kényszerítene bele idővel.
Tehát a megbocsátás gyógyít meg minket és a
kapcsolatainkat – elsősorban önmagunkkal az egyénnel, másodsorban a nemzettel,
a fajokkal, a társadalmi rétegekkel - is, amit a harag-gyűlölet tönkretett. Így
válhatunk bölcs uralkodóvá – meghozva a helyes, higadt (Istennek is tetsző)
döntéseket és megfelelő (emberi) lépéseket esetleges konfliktusok (mint pl. egy
háborús helyzetben, túlkapások helyett – amit szintén a harag táplál gyűlöletté
és tetté) közepette is - az elnyomó zsarnokság felett, míg eljön a mi időnk! A
kegyetlen – elsősorban az Isten, másodsorban az emberiség elleni - bűnök
felett! A megfelelő büntetés és benne bünhődésük kegyelmes ideje! A józanság
ideje!
Mert ez az idő – időnként - még mindig elérkezett!
Dr. Madarasi
Pál-Várhegyi Kálmán