Nincs új a Nap alatt, tartja a régi közmondás, és valóban. Igaz ez
azokra a vádakra is, amelyeket rendszeresen a Katolikus Egyház fejére
olvasnak. Legfeljebb az elnevezések és a stílus változik. Mint ahogy az
is igaz, hogy az Egyháznak történelme folyamán két ellenséggel kellett
és kell ma is szembenéznie: a külsővel és a belsővel. Ezek az
ellenségek nem minden esetben konkretizálható személyek vagy
irányzatok, sok esetben hibás gondolkodásmódok, melyek ellen azért is
nehéz felvenni a harcot, mert nehezen körülhatárolhatóak. Valljuk be,
ezek belőlünk jönnek, a sérült emberi természetből. Hiszen tudjuk,
Krisztus nélkül minden ember sérült lelkileg.
A
XX. században a külső ellenség - igencsak nyilvánvaló módon - az
ateizmust és materializmust életük vezérfonalának tekintők tábora.
Azonban mi most nem velük kívánunk foglalkozni, hanem a sokkal
nehezebben meghatározható belső ellenséggel, mely több kárt okoz
rejtőzködő mivolta miatt, mint a jól látható külső.
Alapvető jellemzőjük, hogy hangzatos és jobbító szándékkal lépnek fel,
úgy tüntetik fel magukat, mint akik valójában az Egyház javát akarják. A
lelki mozgatórugókról csak az isteni bíró ítélhet, adott esetben
elképzelhető, valóban a jó szándék vezérli őket, azonban gyümelcseiről
ismerszik meg a fa. A gyümölcsök pedig büdösek és rothadtak.
Tudjuk, hogy darázsfészekbe nyúlunk, amikor kifejtük álláspontunkat.
Minket ez azonban vajmi kevéssé érdekel, nem kívánunk megfelelni senki
másnak, csak az igazságnak. A két legnagyobb erény, a szeretet és az
igazságosság gyakorlati életbe való átültetésnek sikerességén áll vagy
bukik, az Egyház milyen hitelességgel tudja képviselni Krisztus tanait.
Ha az egyiket elhanyagoljuk, akkor a másik minden esetben csorbát fog
szenvedni. Az igazságosság elvéhez való ragaszkodás helyett csak a
szeretet parancsát akarjuk megtartani, akkor valójában nem tartjuk meg a
szeretet parancsát. Annak torz tükörképét kapjuk, ahol is mentegetjük a
bűnöst, elbagatellizálunk bűnöket. Ez nem valódi szeretet. Amennyiben
az igazságosságot tartjuk csak szem előtt, elvész a szeretet, és
könnyen eljuthatunk egyfajta rideg formalizmushoz, mely irányzat méltó
utódja a Jézus korában élt farizeusokénak.
Amikor
egyesek kijelentik, ők csak latin rítusú misére hajlandóak járni, mert
a saját anyanyelvükön celebráltat nem tartják érvényesnek, az
eretnekség. Megdöbbentően hangzik? Pedig igaz. Gondoljuk végig.
Akik ezt állítják, lényegében tagadják, hogy az Eucharisztiában
megjelenik Jézus. Aki pedig ezt tagadja, eretnek. Mi nem állítjuk, hogy a
latin mise nem érvényes és még azt sem, hogy nem hasznos és értékes.
Nem erről van szó. Közülünk is többen voltak már latin miséken. De
ugyanúgy érvényesnek tartjuk a magyar nyelvű miséket. Ez így van
rendjén.
Azonban szemben állunk egy olyan jelenséggel, mely jellemzően a latin
miséket látogatók körében kezd elburjánzni, ami rendkívül káros és
veszélyes. A fentebb említett új farizeusság képviselői ők. A liturgiát
roppant precízen tudják, áhítatban nincs hiány, azonban az embernek
valahogy mégis az a benyomása támad, mint amikor olvassuk a Szentírásban
a farizeus és a vámos esetét. Aki megalázza magát, felmagasztaltatik,
aki felmagasztalja magát, megaláztatik.
Jellemző, hogy sokan közülük lovagnak képzelik magukat: ez rögtön
rávilágít, hogy az egész nem más, mint puszta pozőrködés, valódi
tartalom nélkül. Olyan, mint egy szerepjátékos kör. Csakhogy itt többet
akarnak belelátni, mint amit valóban csinálnak. A valódi Eucharisztia
kárára.
Egy
jellemző példa a beteges "csaklatinmise"-gondolkodásra: mikor
egyiküknek gyermeke született, s a csecsemővel nem bírta volna az eléggé
hosszúra, olykor két órára is nyúló latin misét, inkább nem is ment
vagy egy fél évig semmilyen misére, mondván, ami nem latin, az "libsi".
Tudván azt, hogy a vasárnapi szentmise elmulasztása halálos bűn...
Vannak közöttük olyanok is, akinek nem csak az derogál, hogy magyar nyelvű misére járjanak, mondván "az nem érvényes, és különben is unalmas, stb.", de
feleslegesnek és komolytalannak tartják azt is, ha valaki igyekszik
minden nap szentmisére járni és az Oltáriszentséget magához venni. Mert - szerintük - ezzel veszít értékéből az egész, ha ilyen gyakran tesszük. Azon
túl, hogy az Abszolútum, tehát maga Isten hogyan veszíthetne
értékéből, rejtély, de ilyenkor felteszi az ember a kérdést: ehhez
mégis honnan veszik a bátorságot?
Milyen
alapon akarják megszabni, hogy az Oltáriszentségnek mikor nagyobb és
mikor kisebb az értéke? Vagy talán ők olyan bensőséges
istenkapcsolattal rendelkeznek, hogy nincs rá szükségük? Eláruljuk, a
legnagyobb szentek és misztikusok sohasem akarták kiiktatni a közvetítő
eszközöket Isten és ember között, pedig nekik valóban olyan mély és
közvetlenül személyes kapcsolatuk volt Istennel, amit ők el sem tudnak
képzelni! S mégis, azt mondták, a szentmise a legnagyobb érték, naponta
áldoztak, mert tudták, ezzel még nagyobb perspektíva nyílik meg
előttük!
Nem
állítjuk, hogy kötelező naponta misére járni és áldozni, ám aki
megteheti, kövesse ebben is a szenteket. A naponta szentáldozókat
leszólni ezért ilyen-olyan indokokra hivatkozva mérhetetlen hiúságra
utal. A hiúság a főbűnök egyike, amikor magamat helyezem mindenek elé.
Mert mi más állhatna e mögött, ha azt mondom, nem tartom érvényesnek a
magyar nyelvű szentmisét, a napi szentáldozást leértékelőnek gondolom,
amikor másból sem áll a katolicizmusom, mint hogy hogyan szólok le
másokat? Nem beszélve arról, hogy az új farizeusok többsége csak pár
hónapja, éve mondható katolikusnak. Mint a kiskutya, aki máris bele akar
ugatni a nagyok dolgába.
El
kell már fogadnunk végre, a katolicizmus nem arról szól, mi tetszik
nekem, vagy mi nem. A katolikus vallás nem emberi kreálmány, amit saját
szájam íze szerint formálhatok, hanem Isten kinyilatkoztatása. Ez a
figyelmeztetés még akkor is áll, ha ezt a cikket jelen esetben olyanok
számára írjuk, akik pont a tradicionális értékek védelmezőinek
szerepében tetszelegnek.
Azokról pedig már ne is ejtsünk szót, akik mindenféle szakadár
gittegyletekben a tradicionalizmus nevében "saját egyházakat" alapítanak
(pl. szedekvantizmus, stb)... Ezek az emberek mind-mind nem hiszik el
azt, amit maga Krisztus tanított Egyházáról: a pokol kapui sem vesznek
erőt rajta.
Az
új farizeusok arra az útra léptek, amikor az ember saját magát helyezi
Isten elé, még akkor is, ha ezt ők így nem merik így megfogalmazni
maguknak. Mert majd ők eldöntik... Emlékezzünk csak, hogyan foglalta
össze Anton Szandor LaVey, a modern sátánizmus atyja tanítását: tégy,
amit akarsz!
Jézus Krisztus ellenben azt tanította nekünk; én vagyok az út az igazság és az élet.
Válasszatok!
Egy atya megjegyzése: A "megritkított" szentáldozás a lehető legnagyobb őrület, önmagukat fosztják meg a kegyelemtől. Ez az eretnekség is előfordult már az egyháztörténelem folyamán néhányszor - legutóbb a janzenizmusban.
Egy atya megjegyzése: A "megritkított" szentáldozás a lehető legnagyobb őrület, önmagukat fosztják meg a kegyelemtől. Ez az eretnekség is előfordult már az egyháztörténelem folyamán néhányszor - legutóbb a janzenizmusban.
Pio atya mindenkinek szívből javasolta a minél gyakoribb szentáldozást |
Érvek a gyakori szentáldozás mellett:
Egyetlen szentmise, melyen részt vettél, többet használ neked, mint számos, melyet halálod után ajánlanak fel érted mások.
A szentmise sok mulasztásodat és hanyagságodat pótolja.
A szentmise eltörli bocsánatos bűneidet, melyeket sohasem gyóntál meg.
Mikor jelen vagy a szentmisén és odafigyelsz, a legnagyobb hódolatot mutatod be az Úr Jézus szent Emberségének.
Minden szentmisével buzgóságod szerint többé-kevésbé csökkentheted ideiglenes földi büntetéseidet.
Sok veszélytől és szerencsétlenségtől szabadulsz meg, amit különben nem kerülhetnél ki.
Halálod óráján lesz a legnagyobb vigasztalásod, hogy szentmisét
hallgattál. Minden szentmisét magaddal viszel az ítéletre és ezek
lesznek közbenjáróid.
Minden szentmise új dicsőséget szerez számodra az égben.
Minden szentmisén való részvételeddel megrövidíted a tisztítótűzben viselendő szenvedéseidet, melyek különben reád várnak.
A
szentmisén való részvételeddel a lehető legnagyobb segítséget nyújtod a
tisztítótűzben szenvedő lelkeknek - különösen, ha értük ajánlod fel
részvételedet.
A szentmise alatt az angyalok seregei között térdelsz, akik félő tisztelettel vannak jelen az isteni áldozatnál.
A szentáldozás során felbecsülhetetlen értékű kegyelemben részesülsz!
A sátán gyengébb lesz veled szemben.
A szentmisében a pap áldásában részesülsz, amit Isten megerősít az égben is. (Várd meg az áldást türelemmel!)
A szentmiséről Isten áldását viszed haza anyagi ügyeidre is.