Marco Tosatti vatikáni újságíró egyik
cikkében a „világ tetején”, vagyis Tibetben elbújva élő katolikus
közösség sorsáról tudósít. Tibet az európaiak számára a titkok, a
teljesületlen vágyak országa, a Dalai Láma birodalma. Tibetnek azonban
keresztény történelme is van, ami legalább olyan ősi, mint az ott ma is
uralkodó buddhizmusé.
A buddhizmus a 6. században jutott el Tibetbe, ettől kezdve terjedt el ezen a vidéken. A kereszténység ugyanekkor, vagyis 1500 évvel ezelőtt érte el ezt a barátságtalan felvidéket, miként ezt Philip Jenkins vallástörténész állítja. Az ide eljutott keresztények („káld-keresztények”) a keleti nesztoriánus egyházhoz tartoztak, melynek feje Bagdadban székelt, és akik Indián keresztül, ahol az ú. n. Tamás-keresztények nagy része is csatlakozott hozzájuk, egészen Kínáig jutottak az evangélium terjesztésével. Pátriárkáik a „Katolikus” címet viselték, közülük az egyik, Timóteus 780-ban arról számolt be, hogy „a Szentlélek ezekben a napokban a törökök számára egy metropolitát kent fel, mi pedig egy másik személy szentelését készítjük elő a tibetiek számára”.
A buddhizmus a 6. században jutott el Tibetbe, ettől kezdve terjedt el ezen a vidéken. A kereszténység ugyanekkor, vagyis 1500 évvel ezelőtt érte el ezt a barátságtalan felvidéket, miként ezt Philip Jenkins vallástörténész állítja. Az ide eljutott keresztények („káld-keresztények”) a keleti nesztoriánus egyházhoz tartoztak, melynek feje Bagdadban székelt, és akik Indián keresztül, ahol az ú. n. Tamás-keresztények nagy része is csatlakozott hozzájuk, egészen Kínáig jutottak az evangélium terjesztésével. Pátriárkáik a „Katolikus” címet viselték, közülük az egyik, Timóteus 780-ban arról számolt be, hogy „a Szentlélek ezekben a napokban a törökök számára egy metropolitát kent fel, mi pedig egy másik személy szentelését készítjük elő a tibetiek számára”.
Politikai átalakulások, de még inkább a
buddhista szerzetesek, a tibeti lámák és az általuk felzaklatott nép
ellenállása miatt a keresztény missziók gyökerei mind Kínában, mind
Tibetben újra és újra kiszakadtak, gyümölcseik elsorvadtak. Nemrégen
azonban a francia Constantin de Slizewicz, aki néhány év óta Kínában él,
és útikönyveket ír, Tibetben élő katolikusokról számolt be Les peuples oubliés du Tibet (Tibet elfeledett népei) címmel megjelent művében. A Himalája közepén bukkant
egy Baihanluo nevű falura, ahova csak hegyi ösvényen gyalog vagy
öszvéren lehet eljutni. És itt, Tibet közepén, Baihanluo faluban egy
fából épült katolikus templom áll, amit a párizsi misszionárius
szeminárium (Société des Missions Etrangeres de Paris = MEP) katolikus
misszionáriusai építettek 19. század végén.
[1846-ban XVI. Gergely pápa állíttatta
fel Lhasszában, Tibet fővárosában a tibeti apostoli vikáriátust, és a
párizsi missziós rendre bízta Tibet evangelizálását. Azonban az 1905-ös
angol expedíció újból lángra lobbantotta a tibetiek idegengyűlöletét, s
tönkretette az egész keresztény telepet. Ez alkalommal számos
keresztényt és hithirdetőt gyilkoltak le, az életben maradt
misszionáriusoknak pedig el kellett hagyniuk az országot. Ez a történet
még párszor megismétlődött, a katolikus misszionáriusok újra és újra
felkeresték az országot, de mindig elüldözték, vagy megölték őket. 1949.
augusztus végén ölte meg négy láma az egyik utolsó misszionáriust,
Maurice Tornay atyát hűséges szolgájával együtt.]
Kínában 1949-ben került uralomra a
kommunista párt, és a kínaiak ekkor szállták meg ismét Tibetet. Minden
külföldi misszionáriust kiűztek az országból, a bennszülött
keresztényeknek pedig meg kellett tagadniuk hitüket, amennyiben életben
akartak maradni. „A templomokat bezárták, vagy boltokká, vagy iskolákká
alakították át. A keresztényeknek megtiltották, hogy vallási tárgyakat
tartsanak maguknál”, írja Slizewicz. Aki a keresztények között vezető
szerepet játszott, azt koncentrációs táborokba, úgynevezett laogai-ba
internálták, ahol kényszermunkát kellett végezniük.
Néhány vidék azonban, melyek különösen
el voltak zárva a külvilágtól, és nagyon messze terültek el a politikai
központoktól, megmenekültek az üldözéstől. Sőt, néhány félreeső faluban
még a katolikus templomok is megmaradtak. Csak papok nem volt többé. E falvak katolikusai több mint 50 év óta pap nélkül tartanak ki hitük mellett.
Templomaikban gyűlnek össze, hogy imádkozzanak, úgy, ahogy a
misszionáriusaik tanították őket, és arról az időről beszélgessenek,
amikor még volt papjuk.
„Életüket a vallásuknak szentelik. Ezek a katolikus hitre konvertált tibetiek nem végeznek fél munkát. Ötven, pap és szentségek nélküli év alatt egyetlen szót sem felejtettek el abból, amit a misszionáriusaiktól egykor tanultak”, írja Slizewicz. És abban reménykednek, hogy egy nap megint jönnek papok hozzájuk. Mindaddig ápolják a misszionáriusaik sírjait. Megünneplik karácsonyt és húsvétot, Jézus Krisztus születését, halálát és feltámadását. Ökör és szamár helyett jakot és nőnemű teherhordóállatot tesznek a betlehemi jászolt mellé. Még a latint sem felejtették el, és a Miatyánkot a katolikus Egyház hivatalos nyelvén imádkozzák.
„Életüket a vallásuknak szentelik. Ezek a katolikus hitre konvertált tibetiek nem végeznek fél munkát. Ötven, pap és szentségek nélküli év alatt egyetlen szót sem felejtettek el abból, amit a misszionáriusaiktól egykor tanultak”, írja Slizewicz. És abban reménykednek, hogy egy nap megint jönnek papok hozzájuk. Mindaddig ápolják a misszionáriusaik sírjait. Megünneplik karácsonyt és húsvétot, Jézus Krisztus születését, halálát és feltámadását. Ökör és szamár helyett jakot és nőnemű teherhordóállatot tesznek a betlehemi jászolt mellé. Még a latint sem felejtették el, és a Miatyánkot a katolikus Egyház hivatalos nyelvén imádkozzák.
Baihanluo faluban, ami a világ legmagasabb hegysége közepén egy
sziklakiszögellésen fekszik, Slizewicz a 400-500 főt számláló katolikus
faluközösséget talált, ahol elevenen él Zakariás barát, katekumen és
laikus misszionárius emlékezete, aki a Yunnan [a kínai határvidéken]
hegyvidékén élő lahu népből származott, és aki a francia misszionáriusok
segítője volt. Zakariás 40-es éveinek közepén járt, amikor a
kommunisták átvették a hatalmat. Az üldözések elől a mai Taiwanra
menekült. Amikor nyugdíjas lett, hazatért, hogy folytassa missziós
munkáját. Ekkor került Tibet e rejtett kis falujába, ahol a megmaradt
katolikusokat tanította egészen kb. 10 évvel ezelőttig, amikor csaknem
100 évesen meghalt. „Zakariás a környék összes templomának adott
Lourdes-ből származó vizet”, mesélik a falu lakói, akik tudtak
Lourdes-ról és az ottani Mária-jelenésekről. „Ha valaki megbetegedett,
ebből adtak neki pár cseppet, és az illető három nap múlva megint
egészséges volt.”
E félreeső kis templomokban még mindig őrzik a misszionáriusok által itt hagyott és a nedvességtől megviselt könyveket. Ezek között vannak tibeti nyelven írt imakönyvek, melyeket a 19. század végén Hong Kong-ban nyomtattak.
E félreeső kis templomokban még mindig őrzik a misszionáriusok által itt hagyott és a nedvességtől megviselt könyveket. Ezek között vannak tibeti nyelven írt imakönyvek, melyeket a 19. század végén Hong Kong-ban nyomtattak.
E hegyi katolikusok bizalmatlanok a
külvilággal szemben, még a Rómához hű kínai földalatti egyházzal sincs
semmilyen kapcsolatuk.
Amikor az új kínai rezsim került
hatalomra, a tibeti völgy egyik könnyebben megközelíthető helységében
újra felépült a katolikus templom. Itt működik ma a 39 éves kínai pap,
Han Sheng, aki szerint Tibetben még mindig legalább 10 ezer katolikus
él, akiknek leginkább a pap hiányzik.
(forrás: www.katholisches.info – 2015. augusztus 7.)http://www.katolikus-honlap.hu/1701/tibet.htm