Tehát
a saját személyes tapasztalataink, következtetéseink, meglátásaink
szemszögéből igyekszünk 21 – huszonegy év távlatából, emlékezetből
visszaidézni eseményeket, megnyilatkozásokat, történéseket. Egyes
momentumokat részletesebben kifejtünk, ahol az összefüggések
megvilágítása érdekében szükségesnek tartunk. Magunkat egymás közt, de
kifelé is a név rövidített alakjával azonosítottuk. Mi Neósok vagyunk! Vagyis, akik a Neokatukumenális út közösségéhez tartoztunk.
De
hogyan is indult éppen Sepsiszentgyörgyön be főegyházmegyénkben az első
közösség? A „forradalom” után, mivel már részben a kedélyek
megnyugodtak, ahogy a „Nemzeti Megmentési Front” Iliescuval az élen,
átvette a hatalmat, megnyílott az út a külföldi egyházi tevékenységek
számára is. Elsősorban a segélyek formájában, majd különböző lelkiségi
szinteken is. Könyvek, folyóiratok, és közösségek vonatkozásában is.
Erdélyt három „intineráns katekéta” kereste fel – Peppino olasz, Amparo spanyol, és Pál atya
lengyel személyében - pontosabban a püspökségeket, hogy ők készek
bevezető katekéziseket tartani azokon a plébániákon ahol a helyi
plébános befogadja őket, hogy elindulhasson a Neokatekumenális út
közössége. Főegyházmegyénkben nem került önkéntes jelentkező plébános. A katekéta olyan mint a piaci légy! Nem adja fel egykönnyen! (mi ha elutasítanak, bocsánatot kérünk és szerényen vissza húzódunk, nem erőltessük rá senkire nézeteinket, lelkiségünket).
Bizonyára erősködtek, hogy amit nem ismersz attól óvakodsz. De ha nem
adsz esélyt a lehetőségre, akkor nincs módodban meggyőződni róla, hogy
eszike vagy isszák!
Nem sokkal előtte került az áthelyezésekkel Csató B. atya helyébe Sepsiszentgyörgyre a Szent József (központi) plébániára Szabó Lajos atya.
Ő jó barátságban volt a püspök úrral, így baráti alapon megkérte
fogadja be a katekétákat a plébániájára, majd elválik mi hogyan alakul. A
katekéták pedig belelendültek, remekül. Meggyőzték a Szt. Gellért (csíki negyed) plébánia papját, Márkus A. Atyát is. A „reklám” akkor még plakátok kifüggesztésével és a szentmisék végén a hirdetésekkel történt, 1991 őszén, amelyekkel meghívták az érdeklődőket hetente 2-3 esténkénti ismertető katekézisekre.
(itt
fontos megjegyezni, nem az egyháztól eltávolodottakat hozták vissza, ép
ellenkezőleg, azokat fogták meg akik gyakorolták hitüket, de még többre
vágytak, mélyebb hitelesebb lelki életre). Olyan remek eredményt értek el, pár hét alatt, hogy 150 – száz ötvenen mentek el a „kivonulásra” amit Kovásznán (fürdőváros) egy megfelelő Hotelben tartottak! Utána beindult a két plébánián a Neokatekumenális út. Ezt a testvérek elbeszéléseiből tudtam meg.
Megjegyzésként kitérek a szavak értelmezésére: - intineráns katekéta, olyan személy, aki feladja civil foglalkozását, és teljesen a Neokatekumenális vezetőség, (Kiko – Carmen és Márió atya - az út felfedezői, szűkebb kör, - a tizenkettő – nagyobb kör)
közösség, eszme szolgálatában áll, feltétel nélkül, teljes
engedelmességben! Általában két laikus, egy férfi, egy nő, és egy pap
képezi az intineráns katekéta csoportot. Tulajdonképpen
vándor katekéták, mert ide-oda, egy körzetben utaznak, közösségeket
indítanak el, majd ezen közösségeket időnként felkeresik, újabb
katekéziseket tartanak, végig kísérik a csoportokat az út szakaszain.
Hogy hány közösség tartozik egy i. k. csoporthoz, erről én nem tudok. Kivonulás: -
elsősorban annak hitelesítése, elfogadása, amit tanítottak, a bevezető
katekézisekben, általában hétvégeken került sor, péntek estétől vasárnap
délutánig. Vonulj ki természetes környezetedből, megszokott
életformádból, mintegy lelkigyakorlat, hogy szabaddá tedd magad az Isten
(és az út) számára. Ekkor történt az első szakasz – vagy következő szakasz - ismertetése,
minden szükséges tudnivaló, tennivaló, felelős kinevezése, csoportok és
csoport felelősök kinevezése stb. Az utolsó mozzanat az első szakasz
kezdetén az ÁMEN! Volt, ami azt jelentette, önként beléptem a Neokatekumenális út közösségében, és végi akarom járni az utat!
(három dolgot nyomatékosan ki kell emeljek – azt megmondták, hogy az út
szakaszokból áll, a végén mindenki felismeri, aki végigjárja, hogy a
közösségen belül milyen szerepe van, de minden egyéb tabú volt. A
második – feltétel nélküli engedelmességet követeltek önmaguk számára,
és a tanításukkal kapcsolatosan. A harmadik az „Ámen”-ból fakadt, mert
akik kimaradtak lelkiismeret furdalással szembesültek, egy ideig,
egyesek még gyógyszerkezelésre is szorultak).
Én
Sepsiszentgyörgyön dolgoztam, 1992 novemberében betértem a központi
templomban a du. Szentmisére, és akkor láttam meg a hirdetőtáblán a
felhívást: - boldogtalan vagy, az életedben semmi sem sikerült, nem
érted mi miért van stb. Jézus Krisztus szeret Téged, választ ad
kérdéseidre! Gyere el a katekézisre! Természetesen az
időpont és helyiség, terem megnevezésével. Így kezdtem eljárni az esti
katekézisekre a plébánia kis termében. Felváltva tartották, Peppino
tudott valamennyire magyarul, Ő fordította. Nagyon nehezen beszélte a
magyart, olaszos akcentussal, engem nem zavart. A katekézist kivonulás
követte, 1992 decemberében, ekkor Ilyefalvára a KIDA központban, mert
már nem voltunk sokan a második hullámban. Ottan személyesen is „megtetvésztek” a közösség előtt, erre-arra rákérdeztek, őszintén válaszoltam, talán engem jobban, mert voltam a ferenceseknél (OFM) jelölt, Amparo nagyon
a lényegre tört. Kijelentette, ha valóban nem volt, nincs papi
szerzetesi hivatásom, akkor az Isten utamba hozta azt a lányt aki a
feleségem lehetett volna, de én nem ismertem fel. Ezen napokon át
elgondolkoztam, végiggondoltam a lányokkal való kapcsolataimat, de nem
jöttem rá a megoldásra, akkor. Pár hét múlva, igen, jó két hónapra rá
megnősültem
Minket,
akik utóbb csatlakoztunk, mivel nem voltunk sokan, felosztottak a még
meglévő csoportokban. Mert az egy év folyamán majdnem a felére csökkent
a létszám, sokan lassan kimaradoztak. Jó pár hónapra rá a csíki
negyedből a maradék Neósok is hozzánk csatlakoztak. Tehát csak egy
közösség maradt, Sepsiszentgyörgyön, kb. 50- 70 személy. Miért volt a
lemorzsolódás? Én egyik okként a „felkészüléseket” tartom, mint olyan nehézség, amellyel nem mindenki tudott megbirkózni. Második ok a „visszhang” volt,
persze ezt kiegészítette kinek-kinek személyes ügye is. Volt akinek úgy
tűnt, mindenki őt nézi, és ez nagyon zavarta, mert U alakban körbe
ültünk, kezdetben két sorban, mert többen voltunk. Lajos atya pedig „elnökölte” a találkozót. Ő a negyedik oldalon ült, elől.
Az első szakaszok – pre katekumenátus
Kezdődik
a megkereszteltetésünk felidézésével, amelyet lépcsőzetes
keresztelőmedence formájában szemléltettek, felette egy keresztel. Csak a
lényeget érintem: felidézték, mi öntudatlanok voltunk, szüleink,
keresztszüleink vállalták, hogy bevezetnek a keresztény életben. DE A
valóságban az emberiség nagy része hitetlen, azaz tévhitben él. Még a
keresztények legnagyobb része is. És kifejtették valóban a Konstantini
fordulat hozta a felhígulást a hit és élet területén. Sőt napjain
népegyházának összeomlását is, éppen ezért mert az emberek már nem
tudják, mit és hogyan éljenek meg. Nagyon alacsony az aránya azoknak
akik élik az Evangéliumot. Kiko és Carmen a Madridi barakkokban (legszegényebbek nyomortanyái)
épen ezeknek a mai kihívásoknak egy hiteles útját fedezték fel, ahol
együtt éltek velük egy ideig. Innen indul el a Neokatekumenális út,
világhódító utjára!
(Ezzel párhuzamosan megemlítem Teréz anyát,
Ő nem csinált ekkora csindarattát maga körül, ellenkezőleg, kerülte a
feltűnést, szerette és gyakorolta az egyszerűséget, szerényen,
magamutogatás nélkül. Egy más pont, amit nem hoztak szóban, pl. a fönt
említett Teréz anyától visszafelé az utóbbi századok kiemelkedő
szentjeit, Pió atyát, Don Boscot, Vienai Szt. Jánost, Nagy Szt. Terézt
stb. Miért csak egyik oldalát emeljük ki, a hígulást, a másikat
elhallgatjuk? Hisz az elmúlt századok Egyházi életének szerves részét
képezték Ők is!).
Hetente két alkalommal volt találkozónk: Szerdán Igeliturgia, Szombaton este Eucharisztia. Egy
csoport készült az Igeliturgiára és az Eucharisztiára is egy héten. A
következő hétre a sorrakerülő csoport készült, tehát felváltva, hat-hét
csoport volt, öt-nyolc létszám között. Lajos atya mindig jelen volt,
csak kivételes esetekben, ritkán maradt el a találkozó, ha az atya
elutazott, vagy foglalt volt. Ahogy a kimaradások történtek, a csoport
létszám csökkent, összevonásokat kellett tartani.
Katekétáink
leadták a témákat, sorrendben, és azok alapján történtek a
felkészülések. Beszereztük a Szentírásokat, a Biblikus Teológiai
Szótárt, ebben voltak a témák, pl. „engesztelés, „bűnbánat”, „kivonulás”
stb. Egy csoport tagjai megbeszéltük az időpontot és sorra egymásnál
összegyűltünk, „felkészültünk” az adott témát
átolvastuk, a Szentírási idézetekkel együtt, kit mi megérintett
megjegyezte, a végén összevetettük és kiválasztottuk azokat a szentírási
részeket, amelyekből az Igeliturgia előadását tartottuk, ki mit
választott, Szerdán a közösség előtt felolvasta a Szentírási idézetet,
utána nem túl hosszan elmondta a saját tanítás verzióját. A többiek
végighallgatták, majd utána volt a „visszhang”.
Akit
a közösségből valami megérintett az röviden hangosan el kellett mondja a
témával kapcsolatosan. Általában öt-tíz hozzászóló volt, fontos volt a
visszhang, nem maradhatott el. De az is, hogy mindenkinek lassan be
kellett kapcsolódnia, mindenbe. Sőt egy idő után nem volt szabad
papírról felolvasni a felkészülés szabadon fogalmazott mondanivalóját, a
szentírási résszel kapcsolatosan. Ez az idős nénikéknek nagyon nehéz
kihívás volt. Persze mi elnéztük, de Katekétáink lovagoltak rajta,
mellőzni kell a cetliket, jegyzeteléseket még a katekézisek alatt is.
Figyeljünk oda, és amit megjegyezünk az lényeges.
Befejezésül Lajos atya ahol szükséges volt kijavított, korrigálta az elhangzottakat és ő is elmondta visszhangját. Gyakran hangsúlyozta: „ki jól distingvál, jól dönt” ,
vagyis ha ismered az Egyház tanítását, hagyományát és a Szentírást,
ahhoz viszonyítod, ez az alap, attól nem lehet eltérni se jobbra, se
balra, a korok, az emberek változnak, de ez nem, „Jézus Krisztus tegnap,
ma és mindörökre ugyanaz, és a tanítása, Evangéliuma is”. Véleményem
szerint éppen ezért a Sepsiszentgyörgyi közösség nem esett át a ló
túloldalára. Hogy számbelileg nagyon megfogyatkozott, ez tény, jó páran
elhunytak, utánpótlás gyenge.
Voltak hangok, felrótták, talán neki is hibája, hogy a közösségnek még ennyi idő után sincs katekétája, szeminaristája, és a „skruténiumokat” elbukta, vagyis nem ment át, pótvizsgáznia kellett. (egy-egy
szakasz után volt egyfajta kiértékelés, amit különböző módön neveztek,
„semma” „hitre vezetés” „I. Skrutinium”, „II. Skrutinium” stb.).
Az Eucharisztiát szombaton este ünnepeltük, persze a vasárnapi liturgia szerint. Egy szétnyithatos asztal volt az oltár. (tehát ereklye szóba se jöhetett, hogy legyen benne vagy rajta).
A soron lévő csoport készítette elő a termet, és a kellékeket. Az
olvasmányokhoz a bevezető gondolatokat. Az Evangéliumot az atya fejtette
ki. Oltáriszentségül egy nagy kb. 25-30 cm átmérőjű és kb. 1 egy cm
vastagságú tiszta búzalisztből készült, lerben enyhén sütött
kovásztalan „kenyér” szolgált. Hasonlóan ahhoz, amit a zsidók a
kivonulás éjszakáján fogyasztottak. Az előállítására felkészített
személyek feladata volt erről gondoskodni.
A szentáldozásunk alatt, ülve, a bal tenyerünkben a jobbal alátámasztva fogadtuk a darabka Oltáriszentséget. (az atya
annyi darabkára törte, ahányan szentáldozáshoz járultunk, tehát nem
mindenki, de nem firtattuk, az okokat. Volt olyan személy a ki második
házasságban élt. Betartotta az egyházi törvényt, soha nem áldozott, de
nagyon kiegyensúlyozott életet élt, tudatosan. Mindannyian tiszteltük.
Miután mindannyiunknak sorra, körbejárva átadta személyesen, visszament
az elnöklő székéhez az atya, leült, felmutatta az övét, és akkor
egyszerre vettük magunkhoz. Én gyakran miután megkaptam, belsőleg
megszólítottam az Úr Jézust, kifejeztem csodálatomat, köszönetemet,
hálámat, kértem növelje szeretetemet, hűségemet iránta. Utána
következett a kehely körbehordozása a Szent Vérrel, mindannyian egy-egy
kortyot ittunk belőle. Mindig két szín alatt áldoztunk.).
A katekézisekkel kapcsolatosan
még egy pár dolgot kifejtek. Karácsony és Húsvéti időszakban eljöttek
Katekétáink, és az ünneppel kapcsolatosan katekézist tartottak. Minden
év őszén két három napos Katekézis sorozatunk is volt, az adott
témakörrel, úti szakasszal összhangban.
Az első szakasz a „semma” halld Izrael! Kivonulással
egybekötve, Ilyefalván volt. Mi nem tudtunk részt venni. Nem volt
kizáró jellegű. A lényeg a jobban odafigyelés az igékre, a témákra és a
katekézisekre, valamint a belső készség fejlesztése volt, ami tettekben
nyilvánult meg. Itt megjegyzem, időközben megnősültem, nemsokára jöttek
az „áldások” , gyerekeink, és a városi bérlakásból hazaköltöztünk
falura, bérlakásba, mert a nagyik öröksége romokban hevert. Mi
feleségemmel faluról jártunk be heti rendszerességgel, két alkalommal,
általában vonattal, de a vasútállomásig jó három km-t kellett
kerékpározzunk Amikor sorra kerültünk a felkészülésekre még legalább
egy alkalommal be kellett utazzunk. Normális, hogy a mi jelenlétünk
ösztönzően hatott a közösség tagjaira, mi bejártunk faluról, akkor ők
helyből annál inkább illett, hogy ott legyenek.
Pár
év múlva már mi, a közösség felelőse a csoportvezetőkkel kellett
elutazzunk a katekéziseikre, Szatmárra vagy Nagyváradra, mert ottan nagy
fejlődésnek indultak a közösségek. Utóbb már román nyelven folytak a
katekéziseik, a román nyelvű csoportok beindulásával, mert a katekéták
könnyebben beszélték a román nyelvet. Közülünk aki nem tudott elégé jól
románul, fülhallgatón keresztül fordításban követte az előadásokat.
Tehát már idehaza a mieinknek az „átadást” mi végeztük. Akkor Igeliturgiákat nem tartottunk, a lényeg az átadáson volt.
Ebből az időszakból 3. három esetet idézek: - első,
már akkor egy alkalommal a katekézis alkalmával egy kérdéskörívet
kellett körbejárjunk kiscsoportos módszerrel, kifejtve nézeteinket éppen
a család, a fogamzásgátlás, abortusz stb. Témakörben. Azt mondták katekétáink, az összeredményt fel fogják terjeszteni a Szentatyának. (II. János Pál)
Megjegyzem, nem ismertették az Egyház hivatalos tanítását,
álláspontját, hogy annak tükrében dolgozzunk, ellenkezőleg a modern
világ kihívásainak tükrében kellett megfogalmazzuk. Engem akkor ez egy
kicsit elgondolkodtatott. Mi akarjuk tanítani a Pápát?
(zárójelben
említem, amikor már 3. gyerekünk – István – útban volt, és feleségemen
jól látszani kezdtek a jelei, egyik testvérkém egy papír cetlit adott át
– „Imre vigyázz, a nő nem olyan mint a vonat, felülünk és nem szállunk
le” – megértettem a célzását. Megköszöntem. Magamban pedig azt mondtam –
„Uram bocsásd meg neki, nem tudja mit beszél, Te tudod, mi tudatosan
fogadjuk Ajándékodat”).
A második eset Szt. Józseffel kapcsolatos,
és a 12 éves Jézus elmaradásával a jeruzsálemi templomban. Ez volt a
ketekézisek egyik témaköre. Kiko festett is egy képet Szt. Józsefről,
nyaka között a megtalált „Jézussal”, két lába elől lelógott. Úgy mint
ahogy egy kis gyereket felveszünk a nyakunkra, elől fogjuk a lábukat,
hogy le ne essenek. Az előadás nem „elmélkedés” volt, hanem „agyalás”.
Sajnos ezt a „módszert” mára sok pap is átvette! Az átadásokra
jegyzetelhettünk, vázlatosan. Az előadás végén, felszólítottak, a
szünetben menjünk közel a festményhez, és jól, nyugodtan vegyük
szemügyre.
Kinek mit mond Szt. József?
Én nyugodtan legutolsónak maradtam, hogy mennyi ideig néztem, nem
tudom. Azt értettem meg, hogy az életben nincs két egyforma helyzet, de a
lényeg Istenre és akaratára figyelni, még akkor is ha nem értem, mi
miért történik! A meglepetés a vonaton hazafele ért. Általában a
témákról beszélgettünk a fülkében, összevetettük, és már
körvonalazódott, ki melyiket választja az átadáskor a mieinknek. Szt.
József festményével kapcsolatosan pedig döbbenetemre, mind külön
véleménnyel voltunk. Volt aki a lelógó lábakat „papi stólának” látta!
Amikor tisztáztuk, hogy ez semmiképpen sem lehetséges, mert nem volt
pap, és nyilván Kiko sem fest badarságokat, mert kiröhögnék. Akkor az
illető döbbent le, hogy ő ezt meg se gondolta. Más azt látta, hogy az Úr
Jézus Szt. József háta mögött állott valamin, azért emelkedett föléje,
de a kétoldalt lelógó valamit látta, de nem tudta azonosítani. Az eset
engem nagyon megdolgozott. Ha mi amit látunk, még azt is így
értelmezzük, akkor amit hallunk, azzal hogy állunk? És amit átadunk
mennyire hiteles? Jó hogy ott van Lajos atya! És testvéreink, akik be
kellene fogadják, mit kapnak? Ez volt az első eset, amikor a
katekumenális úttal kapcsolatosan kétségeim kezdtek lenni.
A
harmadik eset, 1995. október elején történt. Ismét el kellett utazni a
katekézisekre, megkaptuk a felszólítást, jó előre, a közösség felelőse
és a csoportvezetők részvétele fontos. Feleségem a szülés előtt volt.
Zsófia, a kislányunk még két éves sem volt. Nem volt könnyű dönteni, még
Lajos atyát is megkérdeztem, azt ajánlotta, tekintetre a helyzetünkre,
ne menjek. De a negyedik felszólításkor, még a neveinket (csoportvezetőkét) is felolvasta a felelősünk, azt következtettem, el kell menjek én is, mert nyugtalanított a dolog, hogy ha nem megyek el.
(azt
mondtam magamban – „rendben Uram, hisz én úgy sem tudok segíteni
feleségemnek, Tőled függ minden”. Persze ezt elmondtam feleségemnek is,
de neki nehezebb volt. Elmentem. Nem is voltam nyugtalan egész idő
alatt. Feleségemnek borzasztó volt, első éjszaka szüleinél aludtak
Zsókával, biztosan mosták a fejét. Többé nem, éjszaka idehaza aludtak,
lefekvés előtt sírva olvasta a keresztúti elmélkedéseket. Miután
hazajöttünk, egy hétre rá született fiunk, Mózes).
Egy rendkívüli kivonulás Alvincre! – a Pongrác István lelkigyakorlatos házban, 1996. februárjában. A cél hitet kérni és kapni az Egyháztól!
Tamás József Püspök Úr jelenlétében. Pontosan negyvenen voltunk. Vittük
a két kicsit is, Mózest hordozható gyerekkosárban. Brassóban a
vasútállomáson az emberek le voltak döbbenve, amikor meglátták hogy
valóban gyerek van benne. Van két iker keresztlányunk, őket vittük
peszrának, hogy mi tudjuk követni az előadásokat. Ez alkalommal beírták
neveinket a közösség Szentírásának Ó és Új Szövetsége közé, egy lapra,
hangoztatva, hogy ez annak jele, nevünk be van írva az Élet Könyvébe! Megkaptuk a hitet!
(most
már tudom, ez is egyike a béklyóiknak, „maszlagaiknak”. De kell nekünk
Kiko, ha ostobák vagyunk, nem foglakozunk komolyabban az Egyházunk Katekizmusával. Mi
történik amikor megkeresztelnek? Isten gyermekeivé válunk, és az
Anyaszentegyház tagjaivá. De növekedni kell nemcsak testben, lelkiekben
is. És ehhez csak komolyabb hozzáállás kell, a felületességet
szemétkosárba dobva. Öt kő, és Góliátot le lehet győzni, Isten
kegyelméből, segítségével: szentmise, szentáldozás, napi Szentírás
olvasás, rózsafüzér és böjt.)
Két rendkívüli „vizsgatétel”. Az egyik abból állt, hogy kiültettek katekétáink a „keresztünk” elejébe (arról
a keresztről van szó, amelyik mindig jelen van a találkozókon, magas
kb. 1,80 m rúdon, ott van a videón is, az „ambó” mellett, a 8 000
létszámú „pápai” bemutatón), és szerre nyilvános életgyónást végeztünk! Mert mi másnak lehetett nevezni azt aminek lényege ez volt. Hogy ki mennyire volt őszinte, az személyes ügye volt kinek-kinek. Hogy miért volt szükséges ez is? Hozzátartozott az út szakaszához, és kész. De vajon csak ennyi?
A másik a „pénzzel” volt összeköttetésben. Próbára kellett tegyük magunkat, a „szegény özvegyasszony” módjára, erről szólt a katekézis. Fel voltunk szólítva az „önzetlen adakozásra”,
nyilván világosan nem mondták meg, hogy hogyan cselekedjünk, sokféle
lehetőség van rá, mondták. Mi addig is gyakoroltuk mérsékelten,
különböző formákban, de nem vertük dobra. Feleségemmel úgy értelmeztük,
oda, a Katekumenális út javára tegyük. És odatettük, perselyezéskor. Fel
is tűnt, akkor persze megjegyezték, nem éppen így kell érteni, de nem
lepleződtünk le, mert nem firtatták. Megjegyezték, hogy ha valaki
tévedésből elnézte az összeget, jelentkezzék, mert vissza adják.
Természetesen hallgattunk. Akkor voltak módosabbak a közösségben, sokan
azt hitték ők tehették. Nekünk falun könnyebb volt pénz nélkül egy
hónapig. Ha mégis szükségünk volt, kértünk kölcsön – megalázkodás – és
utóbb törlesztettük. Sajnos, utóbbi értesüléseink szerint a Váradi vagy
Szatmári közösségből tragédiával végződött egy eset. Valaki eladta
lakását, a pénzt odaajándékozta ahová gondolta, a végén öngyilkos lett.
Egyik testvérünk elbeszéléséből értesültünk, aki még akkor járt a
közösségbe. Utóbb ő is kimaradt.
Még amit szükségesnek tartok feltárni. A kezdeti katekézisek Ábrahám kivonulásával és az izraeliták Egyiptomból való kivonulásával voltak összefüggésben. Különös hangsúlyt kapott Mózes, aki által az Úr kivezette népét. Egyértelmű volt, hogy számunkra Kiko a mi Mózesünk. Ellenben katekétáink az összekötő láncszemek. Szóba jöttek bálványaink is.
Fontos volt felismerni, ahhoz, hogy le tudja dönteni ki-ki a sajátját.
Az Egyház, a pápaság ezzel szemben jelentéktelen volt. A lényeg a
rendszeres részvétel a közösség Igeliturgiáin, az Eucharisztián, az
engedelmességen, és az útmutatások követésén és betartásán volt.
Ellenezték katekétáink,
hogy jelenési helyekre zarándokoljunk, hogy rózsafüzért imádkozzunk,
hogy Szentségimádásokon, engeszteléseken vegyünk részt, litániák,
keresztúti ájtatosság végzését felesleges időpocsékolásnak tartották.
Meg volt nekük a maguk magyarázatuk, amit logikusnak tűnt, de mi egy
páran sehogy sem tudtuk ezt megemészteni. Egyik testvérnőnk volt a
plébániai engesztelések fő pillére, neki is nagyon nehéz volt, de
csinálta, ahogy tudta. Én pedig a Mária jelenésekkel kapcsolatos
irodalmat továbbra is böngésztem. Igaz, komoly fejmosást nem kaptunk, de
az engedelmesség fontosságát szüntelenül sulykolták belénk. Így nekem
minden katekéziseik után egy-két hétig gondjaim voltak az rózsafüzér
imádkozással, még a Kis Zsolozsma végzésével is. Ezeket én Esztelneken a
ferenceseknél eltöltött idő alatt elfogadtam és többé kevésbé de
végezgettem, lelki életem részéhez tartoztak. Később már ajánlották a
Zsolozsma időnkénti végzését.
Egy nagyon fontos mozzanat a „perselyezés” volt.
Különösen a kivonulások alkalmával a pénztálca fenekére is kellett
nézni. Mert először is ki kellett fizetni a költségeket, reggeli, ebéd,
vacsora, éjszakai szállás, terem, stb. A katekétáink részét is, első
körben. A második körben katekétáink útiköltségeit is fedezni illett. A
harmadik körben az Út nemzetközi kasszájába is be kellett pótolni,
különös tekintettel Kiko nagy „álmának” megvalósulásáért. A
evangéliumi nyolc boldogság kihirdetésének hegyén egy „zarándokokat
fogadó, szállást adó pavilon” felépítésének megvalósítása érdekében.
Úgy tudom mára megépült, „egy két téglában” a mi pénzünk is benne van.
Tiszta és őszinte szándékkal adtuk. Itt megjegyzem, azzal bíztattak
katekétáink, hogy akik az út szakaszait végigjárják, a szentföldön egy
hétig fehér ruhában fognak járni az Úr Jézus főbb tanítási helyeit
felkeresve.
A
világifjúsági találkozókra pl. Denverben tőlünk is voltak fiatalok,
abban is a közösségnek bele kellett pótolnia, egyszóval mindenhez illett
támogatást nyújtani. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy a közösség kasszája a „Neós” ügyet szolgálta. A többlet vérkeringésből Kiko hízott,
nem a helyi plébánia, még kevésbé az egyházmegyénk. A végleges
kiábrándulásunk akkor következett be, amikor már többen nem bírtuk
tartani az iramot és kijelentettük, zsebünk nem bírja a kivonulások fedezését.
Ha helyben megtartjuk, jó, különben befejeztük. Beleegyeztek, de a
befejező ebédet egy éterembe kellett elfogyasztani. A végső lökést az
adta, amikor egy hasonló alkalommal, többször kellett „perselyezni” mert
sehogy sem akart összejönni a szükséges pénz. Feleségemmel
összenéztünk, nem mindig ültünk egymás mellett, beletesszük még egyszer
mindenünket. Éppen fixre kijött az összeg, megmondták, (az érdekesség az, hogy mindig így történt) de a felét mi tettük, utoljára, az utat mi akkor befejeztük, de hogy ne legyen feltűnő, lassan maradtunk ki pár hét múlva.
Pár
évvel ezelőtt Magyarországon találkoztam valakivel egy eseményen, és
rövid beszélgetés után kiderült, Ő is „Neós” volt, de kimaradt mert már
előbbre jártak, több „skrutiniumon” átment, de már megkövetelték, hogy a jövedelmének 10%-át a „Neós” célokra kell átadja, természetesen
önként, a családja végül kitört és így szakított velük. Egy idő után ő
is rájött, hatalmas megtévesztés az egész, a nagy katekézisekkel,
kivonulásokkal, látványos magamutogatásokkal, titkolózásokkal.
Közel áll a vallási személyi kultusz rejtett formájához az, amit Kiko művel. Talán az a háttér is a videón erre ad választ. Mert felül az ember
semmiképpen nem lehet dicsőségében az ég felhőin visszatérő Krisztus.
Ellenben a halottaiból dicsőségben feltámadó Krisztus sem lehet, mert a lepel összehuppanva ott maradt ahol
a holtest volt, és nem a testtel emelkedett a levegőbe. A kendő pedig
összehajtva más helyen maradt. (ti. A dicsőséges test a leplen ép úgy átillant,
ahogy a zárt ajtókon, falon). Ami az ember fejen lévő hajat illeti,
feltéve ha azt ábrázolja, mintha balra szél fújná, a dicsőséges testre
már nem érvényesek a fizikai törvények, tehát a szélfúvás sem. Ezeket a
„megvilágosodott” Kiko figyelmen kívül hagyta volna, amikor a hátteret megtervezte? Nem valószínű. Sőt! Nagyon kifejező a háttér. Az emberre utal, aki kiemelkedik és Istennek akar látszani, mutatkozni, superman!
Több mint valószínű, pünkösdre ismét megjelennek a gitáros „Neós” csoportok, ahol csak tudnak. Majd ne lepődjünk meg ha később az Egyesült Keresztény Egyház Új Evangéliumának buzgó hirdetőiként is találkozni fogunk velük. Aki követni akarja őket, ajánlom nagyon jól fontolja meg lépését. Ennyit róluk, dióhéjban!
Ami
pedig a hiteles keresztény életet illeti, meg lehet élni, még egyszerű
rózsafüzér társulati szinten is, egy kis odafigyeléssel, kitartással,
hűséggel, pár testvérrel egymást támogatva.
http://www.uzenetek.eu/news/mi-is-voltunk-neosok/