Új divat bontakozik ki a
katolikus templomok felújításában: azzal az indokkal távolítják el a
szentélyek eddigi berendezését, hogy az nem felel meg a mai liturgikus
követelményeknek, másrészt pedig amúgy sem a templom stílusát
meghatározó korból származik. Hogyan döntik el a műemlékesek, hogy mi
dobható ki és mit kell megtartani? És miért nem kerül az eltávolított
értékek helyére hasonlóan magas színvonalú, a térbe illő kortárs
alkotás? A vita a február elején átadott váci irgalmasrendi kápolna
kapcsán újult ki, de korábban a győri székesegyház szentélyének
átalakítása és a pannonhalmi apátsági templom felújítása kapcsán is
megfogalmazódtak a kritikák.
Teljesen kimeszelték a Váci
Irgalmasrendi Kápolna liturgikus terét – a felújított kápolnát február
10-én áldották meg, az ünnepi szentmisét Beer Miklós megyéspüspök
celebrálta.
A magyar egyházban nem ez az első olyan
felújított liturgikus tér, azaz templombenső, aminek kapcsán kérdéseket
fogalmaznak meg hívek, építészek, művészettörténészek egyaránt.
A pannonhalmi apátsági templom, a
mátraverebély-szentkúti kegytemplom és a győri székesegyház
szentélyének átalakítása, valamint most a váci kápolna új kialakítása
is mintha egy minimalista divat terjedését tükrözné az egyházi
építészetben.
Mi folyik a magyar templomépítészetben? Utánajártunk riportunkban.
Hol mi történt pontosan?
A váci irgalmasrendi kápolnából
eltávolították a harmincas évekbeli főoltárt, megcserélték a
szentségtartót és a papi székeket, s így most a székek vannak a
középpontban, a szentségtartó pedig oldalt; a leglátványosabb pedig az,
hogy lemeszelték az 1930-ban Lohr Ferenc által készített freskókat,
így a liturgikus tér most tiszta fehér.
Ilyen volt a Váci Irgalmasrendi Kórház kápolnája
És ilyen lett (Magyar Kurír fotója)
Azt tudni kell, hogy az érvényes egyházi
előírások szerint ha egy liturgikus teret felújítanak, akkor az új
(szembemiséző) oltárnak körbejárhatónak kell lennie,
a régi oltár pedig eltávolítható akkor, ha nem képvisel kiemelkedő művészi értéket.
Az irgalmasrendi kápolna egy pápai jogú
szerzetesrend tulajdona, Kozma Imre atyáéké, a felújításba tehát az
egyházmegyének és a megyéspüspöknek nem volt beleszólása.
A győri székesegyház és szentélyének
állagmegóvó rendbetétele kétségkívül fontos feladat volt. A 2017 végén
átadott, új szentély azonban a korábbihoz képest látványosan eltérő
képet mutatott: eltávolították a szentélyrekesztő rácsot, a
stallumokat, elvitték a díszesen faragott padokat, és a helyükre
térdeplő nélküli támlás székeket helyeztek. Az új, minimalista
látványvilágot egy vetítővászon tetőzte be. A székesegyházban ennél
sokkal több minden történt, például új kövezetet kapott, a vitákat
azonban a szentély átalakítása váltotta ki.
Hogy mennyire eltérő interpretációk
születtek ezzel kapcsolatban, ahhoz érdemes összehasonlítani három
meghatározó, karakteres katolikus médium vonatkozó cikkeit. A Katolikus
Válasz blog
cikkeinek a címe
„Szentélyrombolás a győri székesegyházban” volt; a püspöki kar félhivatalos hírtportáljaként működő Magyar Kurír viszont arról
írt, hogy
„Kitágult a liturgikus tér”; a SzemLélek blog pedig egyenesen arról
értekezik, hogy most a hívek
„közelebb vannak Istenhez”.
A Kurír a konkrétumokról és az indoklásról azt írta: „a
felújítás célja, hogy a székesegyház eredeti barokk szépségében legyen
látható, és a mai liturgikus igényeknek is megfeleljen”, s ezért
„a munkálatok befejezése után minden visszakerült az eredeti helyére,
kivéve a szentélyben a barokk átalakítás után jóval később felépített
stallum, vagyis a kanonokok számára kialakított ülőhelyek és a cancellus
(áldoztató rács)”. Hozzáteszik: „ahogyan ma visszakövethető,
eredetileg ezek a stallumok nem voltak részei a kialakított barokk
templombelsőnek. Jól mutatja mindezt az is, hogy az oldalhajót a
főhajóval összekötő oszlopokat és mellékoltárokat meg kellett faragni
azért, hogy beépíthessék ezeket a padokat. A korabeli leírások szerint
az is megállapítható, hogy legalább három stádiuma lehetett a stallum
beépítésének. Az utolsóra a 19. század végén vagy a 20. század elején
kerülhetett sor.” Így a „most elvégzett felújításnak köszönhetően művészeti szempontból egységesebbé vált a székesegyház.”
Tény, hogy a pap 20-25 méterre volt így a
hívektől, a stallumokat pedig már régen nem használták
rendeltetésüknek megfelelően (a székesegyház papságának
felsorakoztatására vagy a kórus számára), ugyanakkor előfordultak
alkalmak, például egyes zarándoklatokkor, amikor a stallumokban is a
hívek ültek, ki tudták tehát használni azokat. A szentélyrekesztő rács
pedig igen alacsony volt (mint mindenhol), a látványt egyáltalán nem
takarta el.
Ilyen volt a győri székesegyház szentélye
És ilyen lett
Pannonhalmán pár éve számos, középkor
utáni,főleg 19. századi fejleményt „csináltak vissza”, hogy visszaadják
a templomot a szerzetesközösségnek. A felújítás vezetője John Pawson
sztárépítész volt. A szentély 19. századi baldachinját a szerzetesek
ugyan szerették volna eltávolítani, de ebbe először a műemlékfelügyelet
nem egyezett bele, de végül 2015-ben ezt is sikerült véghez vinni.
(Nyitóképen: Pannonhalma új oltára)
Műemlék versus mai használat
A liturgikus terek elsősorban a
szentmise összetett céljait szolgálják, így az egyik fő vita ezzel
kapcsolatban a hívek között az, hogy biztos egy
konferenciaközpont-szerű vagy leegyszerűsített szentély segít-e
közelebb Istenhez; ám a műkedvelő turista nem biztos, hogy hívő, így mi
inkább az átalakítások építészeti-művészettörténeti indokoltságára
voltunk kíváncsiak. Természetesen a felújítások különböző
megközelítéseinek filozofikus problémái itt sem kerülhetők meg, de
azért vannak irányelvek.
Megkerestük a győri egyházmegye
illetékeseit, a váci irgalmasrendi kórház főigazgatóját és Kelecsényi
Kristóf művészettörténész-műemléki szakértőt, egyben az Örökségfigyelő
blog szerkesztőjét.
Ugyanakkor szembesültünk azzal a
problémával, hogy míg annak idején a Nemzeti Várprogrammal és a várak
visszaépítésével kapcsolatban szinte minden szereplőt
meg tudtunk szólaltatni
pro és kontra, az egyházi helyreállítások esetén a szakmába nem
beágyazott, kívülálló érdeklődőként igen nehéz vagy egyenesen lehetetlen
volt számunkra kideríteni, hogy ki felelt a felújítások esetén a
részletes koncepciójáért, ki volt a tervező. Tőlük függetlenül is
nehéz az egyházi felújítások ügyében nyilatkozót találni,
főleg azok körében, akik érintettek.
Kelecsényi Kristóf kérdésünkre elmondja:
sok egyházi épületben van a történetileg kialakult állapot és a mai
liturgikus használat közt ellentét. Pannonhalmát a 19. század végén
plébániatemplomnak is használták (az apátság vezetője egyben püspök is,
mivel néhány környékbeli falu hozzá tartozik, mint egyházmegyéhez, így
az apátsági templom tulajdonképpen püspöki székesegyház is egyben), az
ezt szolgáló bútorzat volt az, amit most eltávolítottak.
A felújítás ugyan sok vitát kiváltott az
a felújítás, de Kelecsényi mégis kedveli azt. Mégpedig azért, mert
Pannonhalmán az a különbség a későbbi beavatkozásokkal (Győrrel és
Váccal) szemben, hogy ott magas minőségű kortárs átalakítás valósult
meg, ami kárpótlást jelenthet a veszteségért.
Pannonhalma: előtte és utána (azóta a baldachint is eltávolították)
Nemhiába tartják ugyanakkor Pannonhalmát
úttörőnek a korábbi felújításokhoz képest műemléki szempontból – teszi
hozzá Kelecsényi, megjegyezve: Pannonhalma kritikusainak abban igaza
van, hogy veszélyes precedenst teremtett, ami rossz kezekben rosszra
vezet.
Változó műemlékes alapelvek
Egy templomban, ami több száz éve áll, egymásra rétegződnek a történeti rétegek.
A felújításkor a mai elvek szerint egyik korszakot sem illik kiradírozni
– mutat rá a művészettörténész. Korábban
voltak túlkapások, például amikor a középkort túlhangsúlyozták az
ötvenes-hatvanas években, mert kevés a középkori emlékünk.
A szakember kifejti: Pannonhalmán
kimondták, hogy egy jelentős korszakot, a Stornó-féle átalakítást
vissza lehet nyesni, ami a 19. század purista műemlékvédelmi elveire
hasonlít; ekkor sokfelé például kitörölték a barokk korszakot egy-egy
épületből, és a kortárs neogótra váltottak. Pannonhalmán a 19. század
végét törölték ki, és a kortárs minimalizmusra váltottak.
Győrben először a székesegyház
plébánosát, Bognár István atyát értük el, aki azonban annyit mondott
nekünk: a szentély elkészülte után számos nyilatkozatot tettek és az
egyházi lapokban is megjelent minden, amit el kívántak mondani az
átalakításokról. Számukra ez lezárt ügy, így nem kívánnak tovább
nyilatkozni.
Végül azonban sikerült kérdéseinket
írásban feltenni Veres András püspöknek, egyben a püspöki kar
elnökének, aki válaszában leszögezte: nem tekintik értéktelennek az
eltávolított stallumokat, „az azonban tény, hogy nem a Székesegyház
barokkosításának idején készültek, hanem jóval később, ezért
megbontották a barokk belső tér harmonikus egységét. Ezt támasztja alá
az is, hogy a stallumok beillesztéséhez megfaragták a barokk
mellékoltárokat. Ezek helyreállításához a stallumok eltávolítása
elengedhetetlenné vált. Továbbá szeretném kiemelni, hogy a stallumok
nem feleltek meg a mai liturgikus elvárásoknak.”
Ezzel együtt, mint írta,
a pillanatnyilag raktárban őrzött győri stallumokat hamarosan egy másik liturgikus térbe építik be.
Ez esetben felmerül a kérdés, hogy akkor
a stallumok mégis megfelelnek a mai liturgikus elvárásoknak, hacsaknem
persze teljesen más funkciót kapnak majd.
Kelecsényi leszögezi: a stallumok
kikerülésével valóban jobban láthatóak a barokk mellékoltárok. Azonban
attól még, hogy valami nem a meghatározó stílushoz tartozik vagy a fő
építési periódusnál régebbi, például 19. vagy 20. századi, még nem
feltétlen értéktelen. Ezt számos szempont alapján szakértőnek kell
megítélnie. (Hozzáteszi: egy-egy műemlék-helyreállításkor jogszabályi
kötelezettség úgynevezett értékleltár készítése, melyben az erre
jogosult szakértőnek nem csak az adott épületrész, vagy tartozék korát,
de a műemléki érték meglétét, vagy hiányát is rögzítenie kell.)
Győrnél szerinte sem volt könnyű erre a
kérdésre választ adni, bár attól még, hogy a stallumok nem voltak az
épülettel egyidősek, nem voltak értéktelenek sem. Ráadásul jól illettek
a térbe, nem voltak disszonánsak, és figyelemre méltó szobrok voltak
rajtuk.
Ugyanakkor ha az eltávolítás
megindokolható, akkor is marad egy kérdés. Egy egyházi épülethez
ugyanis mindenképpen méltatlan egy útszéli bútoráruházakban is kapható
széktípus, és egy székesegyház megérdemelné, hogy egyedi tervezésű,
magas minőségű bútorok kerüljenek oda – figyelmeztet Kelecsényi,
hangsúlyozva, hogy az építészetnek mindig kiemelt terepe volt az
egyházi építészet. Mint mondja: nem feltétlen kell az újnak
minimalistának lennie, de
egy székesegyházban egyedinek és magas minőségűnek illene lennie az új berendezési tárgyaknak is.
Veress András nem teljesen így látja, vonatkozó kérdésünkre ugyanis azt válaszolta:
„Ha valaki megnézi a székeket, láthatja, hogy igényes, a térbe illő
szövettel vannak behúzva. Azért nem padokat készíttettünk, mert gyakran
szükség van a tér átrendezésére. Természetesen a barokk padok a
helyükön maradtak.”
Hogy mit kell mérlegelni a felújításkor?
Kelecsényi rámutat: a régiségérték,
ahogy a múltba visszamegyünk, egyre magasabb. Egyedi esetek vannak,
melyek egyedi mérlegelést kívánnak, ezeket a dolgokat nem lehet
számosítani. Mérlegelni kell, hogy fellelhető-e még ilyen jellegű,
jelentőségű emlék az adott korból. Ha el kell pusztítani például egy
19. század végi falképet ahhoz, hogy feltárjunk egy barokk korit,
mérlegelni kell: mi az, ami előkerülhet, milyen jelentős az, amit
elpusztítunk, kinek a műve, hogyan viszonyul a tér többi részéhez, a
többi szempontról nem is beszélve.
Itt megemlíthetünk egy jó példát: a
siklósi ágostonrendi templomban negyed évszázada azért bontották el a
barokk főoltárt, mert fantasztikus gótikus freskókat találtak alatta.
Annak indokoltságát senki nem vonta kétségbe.
Kelecsényi úgy látja: a historizálást
ugyan többnyire érdemes kerülni, de időnként elfogadható valaminek az
újrateremtése, ha volt előzmény és van róla elég információ. Mégis
inkább a mai alkotó és mai ember kellene, hogy szerephez jusson, ami
ugyanakkor egyáltalán nem feltétlen jelenti a minimalizmust.
Vácon Kelecsényi alapvetően a Lohr-féle
freskók megtartását tartotta volna jónak, de akár szellemesebb kortárs
megoldást is el tudna képzelni.
Ami elfogadhatatlan, az az, hogy semmi nem került a freskók helyére,
csak egy fehér meszelés, ami nem felel meg a katolikus hagyományoknak.
„Az ürességnek is lehet jelentése,
de a konkrét esetben inkább csak az értékvesztést látom. Ilyen
előzményekkel lemeszelni a belsőt nem hozzátétel, hanem elvétel” – állítja Kelecsényi.
Lohr freskóiról a különféle szakmai
vitákban ugyanakkor erősen megoszlanak a vélemények. Valaki igen jónak
és értékesnek tartja őket, mások értéktelen, neobarokk alkotásnak
látják -s mindkét véleményt szakmabeliek fogalmazzák meg. Kérdés, hogy
ezzel együtt a teljesen fehér új festést mi indokolta – hacsaknem az,
hogy „kórházias” legyen a kápolna.
Vácról először a kórház igazgatóját
kerestük, akit egy hét után tudtunk elérni, és az épp külföldön
tartózkodó Kozma atyához, illetve egyik munkatársához, Palotás
Eszterhez irányított minket. Palotás részére elküldtük kérdéseinket, de
mindezidáig nem kaptunk rájuk választ. Ha a későbbiekben reagálni
kívánnak, természetesen helyet biztosítunk álláspontjuknak.
http://mandiner.hu/cikk/20180222_templomfelujitasok_riport