2022. január 10., hétfő

Nem ingyen van a szabadság

Mi örökül kaptuk a szabadságot elődeinktől. De mi lesz a gyerekeinkkel? Mit hagyunk rájuk?
Vladimir Zelenko

Athanasius Schneider: A római pápa kötelessége a liturgikus béke helyreállítása

Miközben haladunk a 2023-as, szinodalitásról tartott szinódus felé vezető szinodális úton, seb keletkezett Krisztus misztikus testében, az Egyházban. Természetesen arra a lelki fájdalomra és igazságtalanságra gondolunk, amelyet Ferenc pápa 2021. július 16-i Traditionis Custodes motu propriója és az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció 2021. december 4-i Responsa ad Dubia kiadványának közzététele okozott jó katolikusok nagy tömegeinek minden korosztályból, mind a laikusoknak, mind a papságnak. A hagyományos római rítushoz kötődő laikus hívek és papság túlnyomó többsége távol tartja magát az egyházi és liturgikus polémiától, tiszteli a pápát és a püspökeiket, és imádkozik értük. Csak azt kérik, hogy továbbra is teljes mértékben élhessenek mind a szentmise, mind az összes többi szentség és szertartás ünneplésének jogával, azzal a liturgikus örökséggel, amelyben ők és katolikusok generációi felnőttek. Az Apostoli Szentszék ugyanis nagylelkű lelkipásztori gesztussal biztosította számukra ezt a jogot II. János Pál pápa és XVI. Benedek pápa pontifikátusa idején.

Ez a lelki seb és annak fájdalmas következményei (mind lelkipásztori, mind személyes szempontból) katolikus ezrei számára nyilvánosan ismertek. És a római egyház értékes és teljesen ősi liturgikus öröksége (amely az egész Egyház közös lelki java, és amelyet nem szabad elveszíteni) veszélyben van. A püspököknek ezért kötelességük, hogy nyilvánosan és őszintén kifejezzék mélységes aggodalmaikat, a jelenleg zajló szinodális úton szorgalmazott módon. Ferenc pápa 2021. október 9-én, a szinódusi út megnyitóján mondott beszédében így fogalmazott: “Ha nem leszünk a közelségnek ez az egyháza, az együttérzés és a gyengéd szeretet magatartásával, akkor nem leszünk az Úr egyháza”.

Ferenc pápa ismerje fel, hogy rossz tanácsokat kapott, mutasson pásztori bátorságot, alázatot és igaz szeretetet az Egyház e marginalizált fiai és leányai iránt, és vonja vissza a két fent említett dokumentumban előírt kánoni rendelkezéseket. Ezzel minden bizonnyal “sebeket kötöz be és összetört szíveket gyógyít meg Isten balzsamjával” (Szinódusi megnyitó beszéd, 2021. október 9.).

Ebben az összefüggésben helyénvaló megemlékeznünk egy nagy szentről, aki igazi béketeremtőként vonult be az egyháztörténelembe, Lyoni Szent Iréneuszról (+202). Az Egyház történetének egy kritikus pillanatában, amikor a második század végén az Apostoli Szentszék a lex orandi egyetlen kizárólagos kifejezési módját (a húsvét megünneplési időpontjának vonatkozásában) akarta ráerőltetni a papság és a hívek egy csoportjára, elutasítva ezzel más legitim liturgikus hagyományokat, Szt. Iréneusz közbelépett, és tiszteletteljesen tiltakozott I. Viktor pápánál (+197), emlékeztetve őt elődei pásztori nagylelkűségére és mértékletességére, különösen Anicetus pápáéra (+168), aki annak ellenére, hogy más liturgikus szemléletet képviselt, mint Szent Polikárp (János apostol tanítványa), mégis megengedte, hogy a másik liturgikus hagyomány zavartalanul folytatódjon (ld. Caesareai Eusebius: Historia ecclesiastica V 23). Úgy tűnik, hogy I. Viktor pápa meghallgatta Szent Iréneusz testvéri felhívását.

Ferenc pápa nemrég jelentette be az örömteli hírt, hogy Szent Iréneuszt egyháztanítóvá kívánja nyilvánítani, a jelentőségteljes Doctor unitatis címmel (Beszéd a Szent Iréneusz ortodox-katolikus munkacsoporthoz, 2021. október 7.). Szent Iréneusznak, a béketeremtő és leendő Doctor unitatis-nak, valamint elődeinek, II. János Pál és XVI. Benedek pápák példáját felidézve Ferenc pápának meg kell hallania a római egyház ősi rítusához ragaszkodó sok gyermek, ifjú, apa és anya, szeminarista és pap hangját, és garantálnia kell a római rítus valamennyi, a közelmúltbeli liturgikus reformig használatos liturgikus könyve szerinti istentisztelethez való bevett jogukat. Így az Egyház e marginalizált fiai és leányai érezni fogják, hogy “a közösség életének részei anélkül, hogy akadályozva, elutasítva vagy elítélve lennének” (Ferenc pápa homíliája a szinódusi utat megnyitó szentmisén, 2021. október 10.).

Ferenc pápa arra hívott mindenkit az Egyházban, hogy “legyünk érzékenyek testvéreink kérdéseire, engedjük magunkat gazdagítani a karizmák sokfélesége által” (Homília a szinódusi utat megnyitó szentmisén). Adja meg Isten Ferenc pápának azt a kegyelmet, hogy valóban a liturgikus béke pápája legyen, aki előmozdítja ” ami igaz, ami tisztességes, ami igazságos, ami tiszta, ami szeretetreméltó” (Fil 4,8). Ha Ferenc pápa ilyen szeretettel és pasztorális alázattal cselekedne, semmi sem veszne el – és mindent megnyernénk. És vele és minden hívővel lenne a „Békesség Istene” (vö. Fil 4,8).

OnePeterFive

https://invocabo.wordpress.com/2022/01/11/athanasius-schneider-a-romai-papa-kotelessege-a-liturgikus-beke-helyreallitasa/