2024. március 10., vasárnap

Angela Fabiani - Simona Patalano (Zaro)

EZ A KEGYELEM IDŐSZAKA. Mária üzenete. Angela Fabiani 2024.03.08.

"....Erősítsétek meg magatokat a szentségekkel, böjtöléssel, rózsafüzér elmondásával és az irgalmasság cselekedeteivel. Legyen életetek ima, imádkozzatok sokat a Szentlélekhez, engedjétek, hogy a Szentlélek vezessen, Ő megnyitja a szemed és vezesd minden lépésedet..."

ÉLHETNÉL, MINT A PARADICSOMBAN. Mária üzenete. Simon Patalano 2024.03.09 .

"Drága gyermekeim, szeretlek benneteket, és köszönöm, hogy válaszoltatok hívásomra. Gyermekeim, imát kérek tőletek, erős és állandó imára. Leányom, imádkozzatok Velem. Imádkoztam Anyával, majd folytatta az üzenetet: Az én gyerekek, mennyi gyűlölet, mennyi fájdalom, mennyi szenvedés, mennyi háború ezen a világon, bár úgy élhettek, mint a paradicsomban, ha csak egymást szeretitek, ha csak Istent szeretitek.Gyermekeim, tegyétek állandó imává az életeteket. Gyermekeim, szeressétek és engedjétek magatokat szeretve, engedjétek, hogy az Úr belépjen és része lehessen az életeteknek. Szeretlek titeket, gyermekeim, szeretlek titeket. Szent áldásomat adom most rátok. Köszönöm, hogy Hozzám rohantál."

Agónia

 


Hogy az Egyház misztériumnak nevezi Krisztus szenvedéseit, az nem a szenvedés objektív voltának kétségességére, netán külső történéseinek bizonytalanságára vonatkozó megállapítás, hanem a szenvedés kimeríthetetlen és a maga teljességében feltárhatatlan tartalmú mélységeire és összefüggéseire. Ennek megértése a boldogító színelátásra marad, amelyben két irányú elmozdulás lesz beteljesülő tudásunkban: megismerjük majd Krisztus szenvedésének igazi tartalmát és nagyságát, illetve az Őt erre indító szeretet mértékét. És mindkettő összehasonlíthatatlanul nagyobb lesz, mint amit bármikor is elképzeltünk.

Krisztus agóniájáról a Getszemáni kertben a szinoptikusok számolnak be, de a leírásra használt kifejezések csak részben egyeznek: Lukács evangéliuma haláltusának (ἀγωνίᾳ) írja le Jézus küzdelmét, és csak ő tesz említést a Jézust megerősítő angyalról és Jézus verítékéről, amely vércseppként hullott a földre. Máté és Márk evangéliumában közös annak említése, hogy Jézus gyötrődött (ἀδημονεῖν), de míg Máté evangéliumában Jézus szomorkodni kezd (λυπεῖσθαι), addig Márk evangéliuma megretten, retteg, elámul (ἐκθαμβεῖσθαι) jelentéstartalmú szóval írja le a Jézussal történteket.

Aquinói Szent Tamás szerint a szomorúság és a félelem egyaránt emberi szenvedélyek és rokon fogalmak, mert a szomorúság a már jelenlévő rosszra, a félelem a jövőben elkerülhetetlenül bekövetkező rosszra vonatkozik, és az evangelisták által használt különböző kifejezések, valamint az egyházatyák magyarázatai egyaránt arra utalnak, hogy Krisztus valóban szomorú volt és félt.

Krisztus azért jött, hogy megváltsa az emberi fajt. A megváltás művét azonban csak szenvedésen keresztül tudta méltó módon beteljesíteni (…). Ezért olyan gyengeségeket kellett magára öltenie, amelyek miatt képes volt szenvedni.” – írja Aquinói. Jézus félelmének lehetőségi feltétele és oka Isten döntése, amellyel megváltásunkért felvette az emberi természetet, és vele mindazt, ami ehhez a természethez általános értelemben tartozott, „az éhséget, szomjúságot, fájdalmat, szomorúságot” (Beda). A félelem szintén az emberi természet sajátossága, „mert valamennyi dolog, amit a Teremtő hozott a semmiből a létezésre, természeténél fogva a lét, nem pedig a nemlét után vágyakozik” mondja Damascenus (Damaszkuszi Szent János), ezért vonzódik az ember mindahhoz, ami a létét fenntartja és fél attól, ami csökkenti és megszünteti azt. Ez az emberi természetnek megfelelő félelem, ami megvolt Krisztusban. De ugyancsak Damascenus szerint van a félelemnek egy másik fajtája, amely nem természetes, „az értelem árulásából fakad, a hit hiányából, és a halál órája felőli tudatlanságából, mint amikor például éjszaka egy véletlen zaj miatt félünk”. Krisztus Urunk tökéletes értelemmel és tudással rendelkezett mindenről, hit helyett a színelátással, így ezt a félelmet nem vette magára. „Ezért Ő soha nem érzett félelmet, kivéve a szenvedésének órájában, bár gyakran tapasztalta a veszély miatti visszahúzódásra késztetést, a helyzetnek megfelelően. Mert Ő nem volt tudatlan a kijelölt idővel kapcsolatban.” – mondja. A Damascenus által megkülönböztetett előbbi fajta félelmet Szent Jeromos propassionak nevezte, megkülönböztetve az emberi természethez nem tartozó bűnös szenvedélyektől (passiones). Az előbbi meglétét állítja Krisztusról, az utóbbit viszont tagadja.

Aquinói Szent Tamás arról is ír, hogy Krisztus tökéletes emberségében minden emberi természethez tartozó szenvedély értelemnek és akaratnak teljesen alárendelve volt, így a szenvedélyek sosem előzhették meg benne az értelem és akarat mozdulását. Ez vonatkozott a szomorúságra és félelemre is, amelynek ideje a sötétség órájának bekövetkeztével jött el és Krisztus haláláig tartott. („Szomorú az én lelkem mindhalálig”). És ez a szomorúság és félelem nem úrrá lett Krisztuson, hanem elejétől a végéig „kontroll alatt” volt: az Atyához kötött akaratú Emberfia vállalta a szomorúság és félelem által okozott valódi szenvedést az emberi akaratában, anélkül, hogy ez megingatta volna egyetlen pillanatra is Atyához való kapcsolódását. Kiszolgáltatta magát az emberi természetnek sajátosan megfelelő félelemnek, de meg is haladta a természetest, mert akaratát nem előzték meg ezek a szenvedélyek sem, akarata az Atyánál maradt. Ahogy Damascenus írja: „Mert Krisztusban semmi sem kényszerből történt, hanem minden önkéntes volt; akaratával éhezett, akaratával félt vagy szomorkodott.”

Nekünk, akiknek alsóbb képességei működésükben gyakran megelőzik vagy kikerülik az értelem döntését, így a mi félelmeink nem értelemnek alárendelt jelzések az elkerülhetetlen veszélyről, nehéz elképzelni, hogy miként működött a félelem mi Urunkban. De abban, amit Damascenus a szomorúság és félelem idejéről mondott, támpontot kaphatunk: az alsóbb képességek az emberi természetnek Isten által teremtett képességei, amelyek a létfenntartást szolgálják, és a megfelelő időben való működésük Isten terveinek megfelelőek. És Krisztusban a szomorúság és félelem akkor működtek, amikor rendelt idejük volt a sötétség órájának elérkezte miatt: a megfelelő időben adtak jelzést, és nem teperték le az értelmét, nem lettek urrá az akaratán. Ezért talán joggal tehetjük fel a kérdést, hogy a vérrel verítékezés valóban csak vagy elsősorban a halálfélelem miatt történt volna? Tényleg csak az emberi természet rettegése lett volna a szenvedéstől és elmúlástól?

Abban, hogy Krisztus félt, szomorú volt, egyetértés volt az egyházatyák között, és mivel nagyon fontos tanítás ez Krisztus valóságos emberségéről, gyakran hivatkozott szentírási történés volt az apologéták között az eretnekek ellen. De arra vonatkozóan, hogy milyen rosszra is vonatkozott ez a szomorúság és félelem, az egyházatyák meglehetősen változatos meglátásokat sorakoztatnak fel. Ezeknek vissza-visszatérő jellemzője, hogy Krisztus szomorúságát, azaz a már bekövetkezett és jelen lévő rosszra vonatkozó gyötrődést elsődlegesen mégsem csak, vagy elsősorban a szenvedéstől való természetes emberi irtózattal magyarázzák, hanem a más emberek bűne miatti bánkódással. Néhány példa Aquinói Szent Tamás gyűjteményéből, a Catena Aureaból:

Szent Jeromos: „Az Úr tehát nem a szenvedéstől való félelem miatt szomorkodott, hiszen azért jött, hogy szenvedjen, és Pétert megdorgálta félelméért, hanem a nyomorult Júdás miatt, a többi apostol botránkozása miatt, a zsidó nemzet visszautasítása és elvetése, valamint a boldogtalan Jeruzsálem bukása miatt”; „Nem a halál miatt szomorkodik, hanem “mindhalálig”, amíg csak szenvedése által meg nem szabadította az apostolokat.”

Szent Hiláriusz: „Mivel tehát azt olvastuk, hogy az Úr szomorú volt, fedezzük fel gyötrelmének okait. Előre megmondta mindnyájuknak, hogy meg fognak botránkozni, és Péternek, hogy háromszor is megtagadja Urát; és őt, Jakabot és Jánost magához véve, elkezdett szomorkodni. Tehát nem azelőtt szomorkodott, mielőtt magához vette őket, hanem minden félelme azután kezdődött, hogy magához vette őket; így gyötrődése nem önmagáért volt, hanem azokért, akiket magához vett.”

Theophylactus: „Egyesek ezt úgy értelmezték, mintha azt mondta volna: ’Szomorú vagyok, de nem azért, mert meg kell halnom, hanem azért, mert a zsidók, az én honfitársaim, akarnak megfeszíteni engem’”.

Őket és más egyházatyákat olvasva mondhatjuk ugyan egyik-másikuknak a sajátunkkal rokon véleményéhez csatlakozva, hogy ez a valószínű, de a legvalószínűbb mégis az, hogy Jézus agóniájának okai mindezek együtt, és ezen felül még számtalan más is, amelyek együtt teszik ki teljes tartalmát értünk vállalt lelki szenvedésének, ami egészen meg nem ismerhető misztériummá teszi azt. De a misztérium megismerésére mégis törekedhetünk, és valamivel mélyebb megértésre juthatunk eme misztériummal kapcsolatban, ha a vérrel verítékezést a megváltásnak legelső isteni meghirdetése („protoevangélium”) után elhangzó prófécia vonatkozásában szemléljük, a Teremtés könyvének harmadik fejezete szerint.

Az elbukott Ádámnak ott ezt mondja Isten: „Fáradsággal szerzed meg rajta eledeled életed minden napján. Tövist és bojtorjánt fog teremni számodra… Arcod verítékével eszed kenyeredet, amíg vissza nem térsz a földbe, amiből lettél.”

És az átoknak megfelelően a kertből kiűzött Ádám arca verejtékével dolgozott a kenyeréért, míg vissza nem tért a földbe, az alvilágba, amelynek héber megnevezése is utalás a Teremtés könyvében elhangzó átokra, mert a seol (alvilág, pokol) a ’kér, követel’ jelentéstartalmú igéből képzett főnév: az átok nyomán föld visszakövetelheti azt, ami belőle lett.

De Jézus Krisztus, a Kenyér Házában (Betlehem) született új Ádám, az Élet Kenyere, magára vette Ádám átkát: arca véresen verejtékezett az életadó kenyerünkért egy másik kertben, és ez töviskoronát termett neki, így Krisztus – Pál apostol szavai szerint – maga lett átokká (Gal 3,13) értünk a keresztfán függve, míg vissza nem tért a földbe, hogy mindezzel megváltson minket az alvilág, a halál hatalmából.

És hogy ez a párhuzam nem légből kapott vagy véletlen egybeesésre alapoz, hanem üdvtörténeti Oltáriszentségre irányulásra, megemlékezhetünk még a mózesi törvényben (Lev 24,5-9) előírt szertartásról is, amely során a Szent Sátor szentélyében a papok hetenként a Jelenlét Kenyerét ették a színarany oltárról az Élet Kenyerének előképeként, amely előkép előtt is színarany mécsesben kellett égnie a tiszta olajnak a Jelenlétet jelezve.

A Getszemáni kertben vérrel verítékező, a megostorozott, a tövissel koronázott, majd a Golgotán feláldozott Krisztus valóságos emberként és valóságos Istenként egyszerre volt az engesztelő áldozatot felajánló főpap és tökéletes elégtételt nyújtó áldozat: a világ végéig velünk lévő Élő Kenyér. És ha már jövendölés és előképek sora utalt rá és készítette elő, elképzelhető lenne, hogy maga a vérrel verítékezés ne erre a golgotai, egyben eucharisztikus áldozat vonatkozásában lenne értelmezhető, hanem a puszta emberi létfenntartásra törekvő természetes emberi félelemként? Ha a vérrel verítékezés viszont valóban ilyen eucharisztikus vonatkozású volt, akkor mélységei megsejthetőek a szentmise párhuzamában szemlélve. És ez alapján valószínűleg leírható az Élet Kenyeréért való lelki küzdelemként, és talán a szándék felindításaként.

A Getszemáni kert felé tartó Jézus és apostolok zsoltározva közeledtek, ahogy a papok is zsoltározva készülnek a szentmisére, jó eséllyel ugyanazon zsoltárok mondásával, mint Krisztus és az apostolok, hiszen a papok által mondott zsoltárok igen ősi hagyomány által meghatározottak. A kertben Jézus arra szólítja fel az apostolokat, hogy imádkozzanak, nehogy kísértésbe essenek. És minden apostol nyilván imádkozott is hosszabban-rövidebben, míg el nem nyomta őt az álom. Ahogy a papok is imádkozták saját imáikat, vagy Szent Ambrus, Szent Tamás imáit mise előtt. A papok számára előírt imák végén van egy formula a szándék felindítására (Formula intensionis ante missam), amelynek jelen formájában ugyan csak 16. századi előírás, de az emberi természet igen mély ismeretéről tanúskodik. Ez azt mutatja, hogy az Egyház nem tartotta elegendőnek a pap általános tudását a szentmise lényegéről, a miserend összeállításában és követésében megnyilvánuló általános szándékot, netán a cetlire leírt konkrét miseszándékot, hanem megkövetelte a szentmise végső céljának és mibenlétének, az általános és konkrét szándéknak kifejezett tudatosítását is a szentmise előtt. A papok közül talán törpe kisebbséget alkothatnak azok, akik ezt a szándékfelindítást az előírások szerint végzik is, talán mert nem látják értelmét, talán másért. És ez alapján joggal kérdezhetnénk, hogy ugyan miért kellett Krisztusnál a szándék felindítása? Feltétlenül szükség lett volna rá? Nem maradhatott volna el?

És mintha ezt a kételyt megerősítené maga Krisztus is, amikor ennek a kehelynek elmúlását kérte. Mert amikor azért imádkozott, hogy ha lehetséges múljon el tőle ez a kehely, aligha érthette ezt általában a keresztáldozat elmaradására, hiszen akarata foganása pillanatától erre irányult. Ha kérése mégis erre irányult volna, az teljes ellentétben állt volna mindazzal, amiért megtestesült, tehát teljes ellentétben állt volna az értelemmel. De nem ez volt a helyzet, ezért kérdezi János evangéliumában a kardot rántó Pétertől, hogy talán ne igya-e ki a kelyhet, amelyet az Atya készített neki? Az emberi értelem és akarat irányulhatott viszont a megváltó kereszthalálon felüli szenvedés egy részének megszűnésére. Így a vérrel verítékezésnél említett kehely („ez a kehely”) valószínűleg nem a szenvedés egésze volt, hanem arra a lelki szenvedésre vonatkozott, amelyben Jézusnak a vérrel verítékezés során volt része, amely nélkül ugyan „érvényes” lett volna áldozata, de amely az isteni tervben mégis szükséges volt a megváltásunkhoz.

Jézus akarata, szeretete tökéletesen az Atyára irányult, és minden mást csak az Atyáért szeretett: a látószöge nem az emberé volt, hanem az Istené. Megváltó szenvedése ezért nem csak az emberért közbenjáró főpap képével írható le: az Istenember agóniájában az ember látta és szenvedte az Isten megsértését. Mert bár Krisztusnak isteni tudása és embereken látottakból szerzett tapasztalata is volt a bűn mibenlétéről, a Getszemáni kertben talán konkrétan is látta azok bűneit, akiket szenvedésével és halálával megváltani készült.

És az ember megszenvedte az Istenen esett sérelmek végtelen folyamának áradását: mert micsoda borzalom lehetett látni minden múltbeli, kortárs és jövőbeli megváltott ember szörnyű bűneit az Isten szemével az Emberfiának. Az én bűneimet… Mert neki nem általánosságban a bűntől kellett minket megváltania, hanem elégtételt adnia minden konkrét szörnyű bűnünkért, és ehhez mindent látnia kellett kínhalála előtt. Vajon nem erre utal a zsoltáros a (katolikus számozás szerinti) 17. zsoltárban, amikor ezt mondja:

„Körülvettek engem a halál fájdalmai, és a gonoszság (törvénytelenség, bűn) megáradt folyói megzavartak engem, a pokol (szülési) fájdalmai (ὠδῖνες) körülzártak engem, megelőztek engem a halál csapdái”

A halál csapdái az embereket a pokolra szülő bűnök, és ahogy a Példabeszédekben olvashatjuk (Péld 30, 15-16), három dolog van, amely telhetetlen és egy negyedik, amely sosem mondja, hogy elég: a pokol, az anyaméh szája, a föld, a negyedik pedig a (pokolban égő) tűz.

A bűnök végtelenül áradó folyama vette körül Krisztust, mert minden bűnünket magára kellett vennie, hogy átokká legyen értünk. Mert a Getszemáni kertben történt meg vele az, amit a másik előképével, a bűnbakkal tettek az emberek a mózesi törvény szerint (Lev 16,20-22). Az Atya is így járt el: mindkét kezét rátette Fia fejére, és felvonultatta szemei előtt Izrael fiainak minden gonoszságát, minden vétkét s bűnét, és Fia fejére átkozta azokat. A bűn képei, sikolyai, hörgései, nyögései, szagai, röhögései, végtelen rútságai és förtelmességei mind az ártatlan fejen… Hogy a Fiúnak aztán a kereszten része legyen a pusztába kergetett bak magárahagyottságában is („Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?!”), majd a másik előkép, az áldozati bak sorsában is, amelynek kiontott vérével tisztították meg a szentélyt.

A Lukács evangéliuma által leírt angyali megerősítéssel kapcsolatban nehéz pontos eligazítást találni az egyházatyáknál. Többen, így őket követve Aquinói Szent Tamás is arról írnak, hogy ez a szakasz a Krisztus emberségéről szóló tanúságtétel, de nem szólnak arról, hogy vajon miben is állhatott ez az angyali megerősítés. Szent Tamás máshol, az angyalokról szóló tanításában beszél viszont arról, hogy az angyalok nem világosíthatták fel Krisztust, mert ő nem szorult rá értelmének angyali megvilágítására, sem lelkének megerősítésére. Ezek alapján, ha a megerősítésnek netán szellemi jellege is lehetett, és képben vagy valamilyen közlés formájában történt, az nem mutathatott újat Jézusnak, nem jelenthette értelme megvilágosítását és akarata megerősítését sem angyali hatásra, hanem legfeljebb valamely által ismert tényt ajánlhatott figyelmébe, például a megváltásra sóvárgó lelkek vágyakozását, ahogy az kegyes irodalomban időnként megjelent.

Aquinói Szent Tamás szerint Jézusnak nem volt a más emberek melletti szolgálathoz hasonlót végző őrangyala, hiszen őt maga az Ige irányította emberségében, nem szorult rá angyal irányítására, így őrangyal helyett szent emberségét szolgáló angyalok vették körül. Ennek szentírási bizonysága Máté evangéliumában lelhető fel a pusztai megkísértés után, amikor „angyalok jöttek hozzá és szolgáltak neki” (Mt 4,11). Ez a szolgálat testi megerősítést nyújtó fizikai szolgálattételt jelenthetett, hiszen a pusztai megkísértés kiindulási helyzete a negyven napnyi böjt után megéhező Krisztus volt.

Ugyancsak ilyen fizikai szolgálattételre utal a vérrel verítékezésnél az angyali megerősítésre Lukács evangelista által használt görög ige is (ἐνισχύων), amelynek másik előfordulása az Apostolok Cselekedeteiben (Csel 9,19) található. Ott a megtérése után írja Szent Pálról Lukács evangelista, hogy miután ételt vett magához, megerősödött. Ezek alapján feltételezhetően a Getszemániban szintén valamilyen táplálék, ital átnyújtása lehetett a megerősítés. Hogy az Emberfiát megtámogassa a rá váró emberfeletti szenvedés végigvitelében.

https://invocabo.wordpress.com/2024/03/10/agonia/