Uram, a te szentséges szívednek ajánlom fel az egész életemet, múltamat, jelenemet, jövőmet, a legkisebb cselekedetem is. Irányíts és vezérelj engem. Add meg a tisztánlátás kegyelmét, hogy meg tudjam különböztetni a jót a rossztól. Add, hogy egész nap neked éljek.
Letiltotta
egy, a radikális feminizmust és az LMBTQ ideológiát keresztény
szemszögből vizsgáló kötet reklámját a Facebook és az Instagram.
Carrie Gress az amerikai katolikus egyetem filozófia professzora két évvel ezelőtt jelentette meg „Mérgező nőiesség” című könyvét, ám a közösségi média cenzorai valamiért csak most léptek – a demokraták és Joe Biden győzelme után.
Az
Amerikai alkotmány első kiegészítése egyébként kimondja, hogy a
kongresszus nem korlátozhatja a szólás- vagy a sajtószabadságot, arra
viszont úgy tűnik 1791-ben senki nem gondolt, hogy nem csak az állam
rakhat szájkosarat saját polgárára, hanem egy magáncég is.
„Először nem nagyon tudtam mi történik, ugyanis egy bolt
próbálta kiposztolni a könyvet a Facebookon, amikor visszautasították.
Először azt gondoltam, hogy valami hiba történt, aztán amikor az
Instagramon is próbálták megjelentetni és ugyanaz történt, sejtettem,
hogy ez egyfajta rendszerszintű dolog”
– mondta Carrie Gress, az amerikai katolikus egyetem filozófia professzora a Kossuth Rádió Vasárnapi újság című műsorában.
„Meglepődtem
és elképedtem, ugyanis a könyv már kétéves, ezért is tűnt hibának,
hogy most történt meg, és nem évekkel korábban. De az a tény, hogy
időben egybe esett azzal, amikor Bident beiktatták az elnöki hivatalba,
arra enged következtetni, hogy a nagy techcégek elérkezettnek látták
az időt, hogy büntetlenül cselekedhetnek” – tette hozzá a könyv írója.
Azzal magyarázták döntésüket a techóriások a katolikus ajándéküzletnek, amely posztját visszautasították, hogy
ez „nem megengedett felnőtt termékek vásárlásának, árusításának, használatának népszerűsítése”.
Ez a mélység a korai emberiség végső fázisa volt közvetlenül az özönvíz
előtt. A Biblia kérlelhetetlenül tiszta képet fest erről a korszakról,
benne pontos diagnózissal az akkor élt nemzedékről, mely fellázadt
Teremtője ellen, és saját gőgös céljait követte, amiért el kellett
pusztulnia. Ezek után logikusan merül fel bennünk a kérdés, hogy vajon
a mi generációnk mennyiben különbözik az özönvíz előttitől? Milyen
közel vagyunk mi a szakadékhoz, és vajon miből fog a mi szakadékunk
állani? Hogy ez a szakadék nem egy új özönvíz lesz, azt a
Bibliából tudjuk, hiszen Isten megígérte Noénak, hogy még egyszer nem
fogja ily módon elpusztítani a világot (vö. Ter 8,21-22).
De akkor mi vár a mi generációnkra, és gyermekeink generációjára?
A
Biblia az emberiség történetét mutatja be a teremtéstől a
beteljesülésig, azaz Jézus újraeljöveteléig. A Biblia az elejétől a
végéig tudatosan egy célt követ. A cél tehát ismert a számunkra, de
ennek pontos idejét a Biblia nem közli velünk, ütemtervet nem ad
számunkra. És bár a Szentírás óva int a spekulációktól, arra felhívja a
figyelmünket, hogy legyünk éberek, és hogy vegyük észre a jeleket (vö.
Mt 24 és 25 f.). Az idők jelei olyanok, mint az útjelző kövek, melyek
mind az irányról, mind a megtett, illetve még előttünk álló út hosszáról
is adnak információt. Konkrét segítséget nyújtanak nekünk,
hogy már a jelenben helyesen készülhessünk fel a jövőre. Azt mutatja
meg nekünk, hogy az elkövetkezendő mélységtől hogyan menekülhetünk meg,
hogyan kerülhetjük el, hogy magunk is belezuhanjunk e szakadékba.
Természetesen minden egyes ember, így a saját halálunk is egy mélység,
amit nem kerülhetünk el, és ami felé életünk minden percében közelebb
jutunk. Noé története azt mutatja meg, hogyan lehet – miközben
egy egész nemzedék vakon rohan a pusztulásába –, az egyes embernek
lelke pusztulását elkerülni.
Noé
történetét jobban megértjük, ha ma körülnézünk, és felmérjük a mostani
nemzedéket, ami vakon masírozik a szakadékba, vidáman menetel
katasztrófája elé, mint azok a közmondás szerinti bárányok, amik a
szakadék széléről készségesen vetik alá magukat a mélybe.
Isten
az utolsó pillanatban is mindig megadja a lehetőséget a döntésre. A
Biblia leírása a vízözönről és Noé családjáról arra utal, hogy ott, a
szakadék szélén is születtek döntések. Mózes első könyvének 6. fejezete
az akkori nemzedék tagjait nem terelt tömegként írja le,
akiknek sorsa néhány napon belül dől el, és akik mintegy önhibájukon
kívül sodródtak bele egy helyzetbe, ami a végzetük lett, hanem nagyonis
tudatosan cselekvő emberekként, akik szabad akaratukból választották a
gonoszt, tudatosan lázadtak Isten ellen.
Isten
mindig gondoskodik olyan helyzetekről, melyekben az ember egyértelmű
döntéseket hozhat. Ezzel teszi magát az egész generációt, és benne
minden egyes embert egyenként felelősséget viselővé, azaz képessé a
szabad döntésre. Mert csak ily módon válik az ember és a generáció
felelősségre vonhatóvá. Ma
viszont [több évtizedes, mondhatni több évszázados tudatos rombolás
után] az emberek nagyon nagy része már nem képes egyedül döntést hozni,
felelősséget vállalni. Ráadásul napjainkban a tudatos erkölcsi és
szellemi rombolómunka után még a pánikkeltés, a pszichológiai hadviselés
is elérzésteleníti az embereket. De Isten, ellentétben evilági "urainkkal", nem alkalmaz teremtményeivel szemben hangulatkeltő módszereket. Isten az embereket mindig olyan helyzetbe hozza, hogy azok tudatos döntéseket hozhassanak.
– A Biblia világosan leírja, hogy Isten döntése (Ter 6,7: „Eltörlöm a
föld színéről az embert…”) és a vízözön kezdete között legalább 100, de
lehet, hogy 120 év telt el. Isten elég sok időt hagyott az embereknek a
megtérésre, ami abból is kitűnik, hogy ez idő alatt többször
elismételte döntését. Noé, akinek Isten több ízben is elmondta tervét,
nyilván továbbadta kortársainak Isten világos szavait. (vö. Ter
6,13,14,17; 7,1,4) Isten
türelmes volt, és Noé kortársai nem néma statisztaként vettek részt a
történésekben, nem kiskorú tömegként, amit az események magukkal
sodornak. Nem, minden egyes ember gondolkodó egyénként viselkedett,
akiktől Isten világos döntést követelt.
Eközben
Noéval, akit beavatott terveibe, Isten szövetséget köt, vagyis
„elkötelezi magát” Noéval szemben, mintegy „szavát adja” Noénak.
Körülbelül így: „Megbízhatsz bennem, ez fog történni, te ezt fogod
csinálni, és én melletted leszek.” Isten a katasztrófa előtt a lehető
legnagyobb világosságról gondoskodik.
Jézus is beszél a vízözön előtti időkről, és hivatkozik Noé
kortársainak a felelősségére: Mt 24,37-38: „Mert valamint a vízözön
előtti napokban ettek és ittak, házasodtak és férjhez mentek, mindaddig
a napig, melyen Noé bement a bárkába; és nem vették észre,
míg el nem jött a vízözön és elragadta mindnyájukat, úgy lészen az
Emberfiának eljövetele is.” Jézus e szavakkal bizonyságot tesz arról,
hogy Noé kortársainak bőven megvolt a lehetősége, hogy felfigyeljenek
Noé bárkaépítésére, mégsem tették, vagy nem törődtek vele, vagy
egyszerűen csak ostobaságnak tartották.
Legyetek éberek és mindig készek; figyeljetek az idők jeleire;
vállaljatok felelősséget, hozzatok felelős döntéseket! – int Jézus,
mikor tanítványai a jövőről kérdezik őt.
Napjaink
nemzedéke csakúgy, mint Noé kortársai nem élnek a döntés, a választás
lehetőségével: esznek-isznak, házasodnak, de az idők jeleire nem
figyelnek, ezek minden figyelmeztetés dacára hidegen hagyják őket.
A
következő kérdés tehát így szól: Mi volt az, ami Noét megkülönböztette
kortársaitól? Hogyan történt, hogy Noé teljesen más döntést hozott,
mint javíthatatlan, vak és süket nemzedéke összes többi tagja? Erre a
kérdésre a választ Szent Pál adja meg a Zsidókhoz írt levelének 11.
fejezetében: „Az igaz ember
a hitből él.” (Zsid 10,38) – „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni; mert az Istenhez járulónak hinnie kell, hogy ő van, és
[Isten] az őt keresőknek megjutalmazója. Mivel hitt, azért épített Noé,
kinyilatkoztatást nyervén a még nem látható dolgokról, isteni
félelemmel bárkát családjának megmentésére, mely által elítélte a
világot, és örököse lett az igazságosságnak, mely hit által vagyon.”
(Zsid 11,6-7) Noé tehát
hitt Istennek, hitte azt, amit maga nem látott, de hallott Istentől. Az
Istennek, az Istenben való hit nem valami erkölcsi teljesítmény, hanem
ajándék Istentől. Olyasmi, amire az ember nem lehet büszke, amiért
csak nagyon hálás lehet. A hit nem vallásos érzés, nem ködös
reménykedés, nem spirituális nyitottság. A hit szilárd bizalom
Istenben. Az ember a hit által hisz abban, amit nem lát.
Szilárdan meg van győződve olyan tényekben, amiket nem lát. A hit a
valóság, amire a hívő ember hagyatkozik. A hit arra a valóságra
támaszkodik, ami a hívő emberen kívül áll. A hit nem önmagába néz,
hanem kifelé, magától el. A hit olyan tényekről van meggyőződve, amiket
nem lát. A hit az objektív valóság elfogadása, anélkül, hogy azt
látná. Jézus maga
fogalmazta ezt meg, amikor Tamás apostolt megfedte hitetlenségéért:
„Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.” (Jn
20,29)
Noé
minden másnál jobban tisztelte Istent. De honnan vette Noé ezt a
bizonyságot? Onnan, hogy Isten szólt hozzá. Noé felismerte, hogy
Istenben egy valóságos személlyel van dolga. – És hogyan tudunk mi erről
meggyőződni? Onnan, hogy Isten hozzánk is szól. A Bibliában Isten
igéje, azaz Isten maga szól hozzánk. A Biblia ismeri a szívünket,
vigasztal bennünket, szól hozzánk.
Isten Noé számára életének
legnagyobb realitása volt. És ez volt Noé és kortársai között a
legfontosabb különbség, a megkülönböztető-, a legfeltűnőbb
ismertetőjel. Aki
hívő lesz, annak ugyanez lesz a legfontosabb megkülönböztető jele maga
és a többi ember között. Ez nem lehet másképp, mert a hit az egész
világképünket átalakítja, és a történéseket átláthatóvá, érthetővé
teszi. És ezért vannak a hitnek gyakorlati következményei, amik a hívőt
világosan érzékelhetően elválasztják hitetlen, vagy közömbös, vagy csak
langyos embertársaitól.
1. A valódi hit magányos hit
Az
embert Isten másképp látja, és ezért másképp is ítél róla, mint evilági
környezete. Isten e világ teremtője, e világon minden az Ő tulajdona,
minden Tőle függ, és élete végén mindenki felett Ő ítél. A bűnös ember környezete számára veszély forrásává válik. A bűn nem csak Isten, de a teremtés rendjét is megsérti. A bűn az embereket és a dolgokat abból az identitásból akarja kiszakítani, amelyet Isten nekik rendelt.
Jó példa erre a német kormány legújabb törvénytervezete, mely szerint,
ha elfogadják, 14 éves kortól bárki saját maga definiálhatja meg nemét
teljesen függetlenül testi jegyeitől, azáltal, hogy a bíróságon ezt
kérvényezi. A kiskorú kérvényezők esetében a bíróságnak egy szakértőt
kell bevonni az eljárásba, de ennek a szakértőnek nem kell feltétlenül
orvosnak vagy pszichológusnak lennie, hanem azok a transzgender
szervezetek tagjai is lehetnek, miközben a szülőknek gyermekeik
döntésébe semmilyen beleszólási joguk nem lehet. – Ez nem más, mint
gonosztett, mellyel az ember egy másik embert hatalmába hajt.
Noé
Isten akarata, parancsai szerint akart élni. A Biblia sehol nem mondja
Noéról, hogy feddhetetlen, bűntelen vagy hibátlan ember lett volna.
Feltehetőleg erkölcsileg sem volt sokkal magasabb rendű sok
kortársánál. A különbség közte és ezek között nem a jó tulajdonságaiban
volt, hanem Istenhez való viszonyában. „Noé Isten színe előtt járt.”
(Ter 6,9) Aki
valóban hisz, akinek élő hite van, aki életét valóban Isten színe előtt
akarja leélni, az kortársai számára különlegességnek számít. A valódi
hit kezdetektől fogva magányos hit. Ez nem azt jelenti, hogy a hívő elvonul a világtól, hanem azt, hogy valódi hittel bíró ember minden korban nagyon kevés akad.
Isten minden embert egyenként hívja a hitre. Aki válaszol Isten
hívására, az bűneivel együtt teljesen egyedül áll Istennel szemben. Az
Istenhez vezető szűk kapun csak egyesével, egyedi döntés után lehet
bejutni. De aki vállalja ezt a szűk kapun való átmenetelt, az emiatt nem
csak embertársaitól szakad el, de élete további részére, amíg követi
Istent, elnyeri Jézus társaságát, és Jézussal együtt áll majd Isten elé.
A valódi hit azzal kezdődik, hogy az ember magányosan áll Jézus elé,
de ettől kezdve soha nem lesz Jézus nélkül. Az Egyházhoz való tartozás
arra is szolgál, hogy az igaz hittel rendelkező ember ezt a
magányosságot, amit hite miatt a világ rá szabott, el tudja viselni.
Noé
számára nem volt kérdés, hogy kinek akarjon tetszeni, embertársainak-e
vagy Istennek. Pedig Noé nem akart kitűnni a többiek közül, nem akart
más lenni, mint ők. De elsősorban Istenhez akart hű lenni. Nem kereste a
magányosságot, de Istenért kész volt ezt magára venni, és elviselni,
ha Isten így rendelte. És aki Istennel van, az van többségben, mert az
ég angyalai, a szentek csapata, az üdvözültek, mind ezen az oldalon
állnak.
Napjainkban
ugyanígy történik: a hívő embert hitetlen környezete képtelen
megérteni. A mai nemzedék, miként Noé idejében, túlnyomó részt hitetlen
emberekből áll. Olyanokból, akik nem ismerik és nem is akarják
megismerni Istent, és akik számára a hit belső lényege teljesen idegen. A
magányos hit, a magányos hívő azonban nem hagyja magát a többségtől
befolyásolni.
2. A valódi hit buzgó hit
Noé nem
csak így-úgy, hanem nagyon pontosan teljesítette Isten parancsát.
Pontosan azt és úgy tette, ahogy Isten megparancsolta neki. Jézus
mondja: „Ha szerettek, tartsátok meg parancsaimat. .. Aki szeret engem,
az megtartja tanításomat.” (Jn 14,15/23) A valódi hit hűséges és
engedelmes.
Az átlag hívő ember sokszor azért kételkedik Isten szavában, azért
nem engedelmeskedik, mert nem tudja elképzelni, hogy amit Isten tőle
elvár, az hogyan teljesedhet be. Emberi eszével, gyenge hitével
lehetetlennek tart olyan dolgokat, amiket maga nem ért, nem tart
megtörténhetőnek. Noé helyében például kételkedne, hogy az állatokat miként terelhetné a bárkába. A
valódi hit tudja, sőt, meg van róla győződve, hogy Isten mindent
megold, hogy Isten nem kíván lehetetlent, és ha valamit megparancsol,
akkor Ő maga gondoskodik róla, hogy parancsa végrehajtható legyen. Így történt a vízözön előtt is: A kellő időben Isten maga vezette oda a bárkához az állatokat.
Noé tisztelte Istent, Noé hagyta, hogy Isten Isten legyen, azaz
mindenható. Noé komolyan vette Istent, és ezért tudta, hogy amit Isten
mond, annak úgy kell lennie. Ha Isten azt parancsolja neki, hogy a
szárazon építsen fel egy másfél focipálya nagyságú bárkát, akkor
gondolkodás nélkül épít.
Akkor is hűen és precízen teljesíti Isten parancsait, ha közben mindenki
más azt mondja neki, hogy nevetségessé teszi magát, akkor is, ha
kigúnyolják, akkor is, ha kiközösítik maguk közül, akkor is, ha
szidalmazzák, vagy környezete közveszélyes őrültnek jelenti ki. Noé
épített gúny ellenére, tétlenség, restség ellenére, bénító közömbösség
ellenére.
Ha
Isten Isten, akkor ostobák lennénk, ha inkább az embereknek hinnénk,
mint Istennek. A valódi hit üdvös értelemben mindig hű és buzgó akar
lenni. „Ezt mondja az Úr:
Átkozott az az ember, aki emberben bízik, aki halandóra támaszkodik, és
szíve elfordul az Úrtól. … Áldott az az ember, aki az Úrban bízik,
akinek az Úrban van a reménye.” (Jer 17,5/7)
3. A valódi hit hívogató hit
A
Bibliából nem tudjuk meg, hogy Noé családtagjainak milyen volt a hite,
de azt igen, hogy családja együtt dolgozott és együtt menekült meg
vele, és Isten Noé fiait is belevonta a Noéval kötött szövetségbe.
Szent Péter apostol azt írja Noéról, hogy az igazság hírnöke volt (vö. 2
Pét 2,5). Az Istennel való békét csak a Jézusban való hit adhatja meg.
Méltányosságot Istentől csak akkor kaphatunk, ha békében vagyunk
Istennel. Szent Pál apostol írta a Zsidókhoz írt levelében: „Noé isteni
félelemmel épített bárkát családjának megmentésére, mely által elítélte
a világot, és örököse lett az igazságosságnak, mely hit által vagyon.”
(vö. Zsid 11,6-7) „Elítélte a világot”, ez annyit jelent, hogy
tettével emlékeztette kortársait arra, hogy hitetlenségük miatt Isten
ítélete alá fognak esni. Ezen kívül a bárka építésével arra is
emlékeztette őket, hogy kortársainak szükségük van segítségre, Isten
irgalmasságára a megmeneküléshez.
Ez utóbbi minden keresztény igehirdetés első feladata: „Problémád lesz
Istennel, ha nem hagyod, hogy megmentsen; mert neked szükséged van a
megmentésre, a megváltásra!” Senkit nem szabad engedni a pokolba jutni
anélkül, hogy előbb ne figyelmeztessék erre a veszélyre, és hogy előbb
ne imádkozzanak érte. A bárka másfél focipálya nagyságú volt, elég nagy
ahhoz, hogy Noé családján kívül más ember is megmenekülhessen benne; Noé bizonyára megkérdezte társait, hogy ki akar vele menni – de senki nem felelt igennel.
A mi helyzetünkben a legfontosabb a fenntartás nélküli szolgálás. Isten szeret bennünket, és nem akarja, hogy elvesszünk.
1951.
november 28-án egy angol teherszállító hajó egy nagy viharban zátonyra
futott az Északi tengerben az Ems folyó torkolatánál fekvő Borkum
sziget előtt és kettétört. Egy háromfős mentőcsónak jött a hajó 15 fős
legénységének a megmentésére. A mentést csak úgy lehetett megoldani,
hogy a kis csónak a hajó törzse mellé úszott, és amikor a legkedvezőbb
pozícióba ért, elhangzott a kapitány kiáltása: Ugorj! A csónak húszszor
húzott el a hajó mellett, míg 13 embert, akik ugrottak, fel tudott
venni. De két embernek hiába kiabáltak, azok nem merték megkockáztatni
az ugrást. Végül egy hullám elsodorta őket, és vízbe fulladtak.
A
Jézushoz való feltétel nélküli ugrás is bátorságot kíván, mert el kell
hagynunk megszokott és biztosnak vélt korábbi életünket. Holott ez a
mostani élet már régen nem is annyira biztos, és bizonyosan nem tud
bennünket az elkövetkezendő vihartól megvédeni.
„Kitartástokkal
megmentitek lelketeket. Vigyázzatok, nehogy elnehezedjék szívetek a
mámorban, a tobzódásban, meg az élet gondjaiban, és készületlenül érjen
benneteket az a nap, mert mint a tőr, úgy fog lecsapni a föld színének
minden lakójára. Virrasszatok hát és imádkozzatok szüntelenül, hogy
megmeneküljetek attól, ami majd bekövetkezik és megállhassatok az
Emberfiának színe előtt.” (Lk 21,19/34-36) – „Aki mindvégig kitart, az üdvözül.” (Mt 24,13)