Ha
azt hallod, hogy szent, akkor azt gondolod, hogy egy tökéletes
keresztényről van szó. De az az igazság, hogy sokkal inkább egy
tökéletlen, bűnös emberről, akit élete egy pontján Isten a szeretetével
megragadott. Íme hét ember, akik elég mélyről indultak.
Egyiptomi Szent Mária – hivatásos örömlányból hivatásos remete
17 évig prostituáltként kereste a kenyerét Alexandriában,
ezen nincs mit szépíteni. Egy nap aztán elhatározta, hogy elzarándokol
Jeruzsálembe, a Szent Sírhoz. De már akkor sem lehetett túl jól
keresni a szexpiacon, mert arra már nem volt pénze, hogy kifizesse a
hajóutat, így a fizetséget azzal szerezte meg, hogy a zarándoktársai nem éppen vallásos vágyait elégítette ki.
Egyes források szerint még Jeruzsálembe megérkezve is űzte az ősi
mesterséget, de aztán háromszor is hiába kísérelte meg, hogy belépjen a
Kápolnába. Aztán végre leesett a tantusz, hogy a bűnössége miatt nem
nyílt meg előtte a szent hely.
Megtérése után a Jordán vidéki pusztában élt remeteként. Ruhája is szétmállott rajta, és a haja takarta el meztelen testét.
Etiópiai Szent Mózes, rablóvezérből lett sivatagi atya
Rabszolgaként kezdte az életét,
de nem végezte túl hűségesen a dolgát. Lopott, ami miatt gazdája
levette róla a kezét. A karrierút következő állomása a sivatag volt,
ahol Mózes vezér lett, de névrokonával ellentétben nem egy szabadulást
kereső népé, hanem egy 75 fős rablócsapaté. Nem finomkodott. A lopás
mellé már emberölés is társult. Magas és erős volt, rettegett tőle a Nílus völgye. Az élvezeteket, az italt és a nőket sem vetette meg.
Hogy
mi vezetett a megtéréséhez, azt pontosan nem lehet tudni. Talán ki
akarta rabolni a kolostort, talán a büntetés elől oda akart menekülni,
de van olyan változat is, ami szerint a létkérdésekre kereste a választ.
Bár a
szerzetesek kételkedtek döntése őszinteségében, mégis megkeresztelték.
Az ördög persze nem hagyta magát, de Mózes böjttel és az aszkézis más
formáival igyekezett megtartani a hitét. A böjtölést olyan intenzíven
gyakorolta, hogy egy másik szent, Izidor intette, hogy hagyjon fel vele.
Nagy tiszteletnek örvendő szellemi vezető lett, aki mártírhalált halt, mert saját magát védendő sem volt hajlandó kardot ragadni, megmutatva ezzel, hogy teljesen felhagyott régi életével.
Szent Pelágia és életének legjobb alakítása
A feslett erkölcsű művésznő
(3 in 1: prostituált, színésznő és táncos) nem szégyellte mutogatni
magát. Egy ilyen alkalommal a jámbor püspökök eltakarták a szemüket a
nem sokat takaró ruhában mutatkozó Pelágia előtt, de Nonnus püspök állta a ledér hölgyünk tekintetét. Sőt, imádkozott is a csak a külsejével és a hódolói imádatával foglalkozó szépségért.
Amikor
Pelágia a következő vasárnapi prédikáción váratlanul megjelent,
megragadta a pokolról és a mennyországról szóló isteni üzenet. Először
csak névtelen levelet mert küldeni a püspöknek, mint az Isten
kegyelmét kereső bűnös és csak a kedvező válasz után mert személyesen
is megjelenni a püspök előtt.
A
megkeresztelkedése után a legendák szerint maga az ördög próbálta meg
visszatéríteni őt, de mindhiába. Vagyonát szétosztotta, és férfiruhában
Jeruzsálembe ment, ahol évekig élt aszkéta, bűnbánó életet. Csak
halála után fedezték fel, hogy valójában nő volt.
Nem meglepő módon a színészek védőszentje ő lett.
Hippói Szent Ágoston – amikor egy szent anya sem jelent biztosítékot
Jól indult az élete, hiszen keresztyén anyja (Szent Mónika) buzgón terelgette volna Isten felé, de Ágoston
makacsul ellenszegült. Inkább a színészet érdekelte, amiért még a
szülei pincéjét is megdézsmálta, hogy a lopott holmiért kapott pénzzel
finanszírozza kedvtelését.
Később, amikor a tanulmányait meg kellett szakítania, a szabaddá vált időt az érzékei, vágyai kielégítésére fordította. Nem is egy ágyasa volt, hanem kettő, az elsőtől még gyereke is született. Ráadásul először a manicheistákhoz csatlakozott. Már ismert szónok volt, amikor Milánóba keveredett és Ambrus püspök megvilágította neki az utat.
Gondolatai a kegyelemről Luthert is megihlették, így a protestánsok szívében is ott van ez a csapodárnak indult szent.
Szent Olga, a bosszúálló fejedelemasszony
Olga,
vagy más néven Helga varég, azaz viking származású hölgy, aki
aranykanállal a szájában született, hiszen a kijevi Rusz fejedelmének
lánya volt és a novgorodi herceg felesége lett. Szépen is telhetett az
élete, amíg egy nap Igor,
a férje nem akart a szokásosnál több adót behajtani a drevljánokon,
akik olcsóbb megoldásnak tartották megölni a sokat kérő uralkodót. Ám
elég nagyot tévedtek.
Először
is az özvegyhez követeket küldtek a drevljánok, hogy menjen feleségül a
vezérükhöz, Malhoz. Olga válaszul a követeket ölette meg. Majd üzent,
hogy elfogadja az ajánlatot, de a legkiválóbb drevljánok kíséretében
akar új jövendőbelijéhez érkezni. Az előkelő csapatra pedig rágyújtatta a
fürdőházat. A férje halotti torán résztvevő drevljánokat leitatta és
lemészárolta, végül a következő évben még a fővárosukat is
megostromoltatta. Tőlük nagy ravaszul csak házanként
három-három galambot és verebet kért hadisarcként, amit égő szalagokkal a
lábukon engedett a levegőbe. A jóhiszeműen hazarepülő madarak pedig
felgyújtották a várost. Aki megmenekült, az vagy fogságba esett vagy
rabszolga lett vagy „csak” hadisarcot kellett fizetnie.
Férje halála után a 3 éves Szvjatoszláv helyett régensként uralkodott, nem is akárhogyan. Konstantinápolyi
látogatása után keresztelkedett meg, és hazatérve fiát is rá szerette
volna bírni a keresztyénség felvételére, amit a jó Szvjatoszláv kerek
perec megtagadott. Attól tartott ugyanis, hogy a pogány többségű nép és
vezetők támogatását emiatt elveszítené. Hogy mi hozta ezt a nagy
fordulatot, nem tudjuk, de szemmel láthatóan a bosszú évei után a
megbocsátásban találta meg a lelki békéjét.
Az első orosz szent, aki bár fiával kudarcot vallott, de végül unokája, Nagy Vlagyimir volt az, aki a keresztyénséget hivatalos vallásnak vette fel.
Boldog Bartolo Longo, avagy kutyából lesz a legjobb szalonna
Az olasz jogász katolikus családban nevelkedett, de sokkal
jobban lekötötték a különböző spiritiszta eszmék az egyetemen. Ezek
mellett annyira elkötelezte magát, hogy még a közösség papja is lett. A források néha sátánista, máskor meg spiritiszta csoportként határozzák meg, annyi azonban
biztos, hogy a szellemvilág rosszabbik részével került közeli
kapcsolatba. Ez, illetve a sok böjtölés a szellemét és a testét annyira
meggyötörte, hogy egy rémálmokkal teli éjszaka után egy domonkos
szerzetesnél találta meg a lelki nyugalmát.
A
domonkos harmadrend tagjaként sokat tett a szegényekért Pompei
környékén. Érdekesség, hogy tisztasági fogadalmat tett, de egy pletyka
miatt mégis „nősülni” kényszerült, de feleségével a házasság után is megtartotta azt, amire megesküdött.
Boldog Jacques Fesch, rendőrgyilkosból hithű keresztyén
Jómódú belga bankárcsaládba született Jacques,
aki ezzel mégsem volt elégedett. Megnősült és gyereke is született
már, a családi banknál dolgozott, de feleségét elhagyta egy másik
nőért. Nagyot csalódott, amikor a családja megtagadta, hogy álmát, egy
egzotikus hajóutat támogassák.
Talán ezért, talán másért, de rablótámadást kísérelt meg, és az odaérkező rendőrök közül az egyiket megölte.
Először a guillotine általi halál sem rémítette, de aztán katolikus
ügyvédje és mások hatására a három év vizsgálati fogság alatt mégis
Istenhez fordult. Kibékült
a családjával, halála előtt feleségével egyházi esküvőt tartottak, és
az utolsó naplóbejegyzése szerint azzal a gondolattal indult a
guillotine alá: Öt óra múlva látni fogom Jézust.
Hét
ember, akiket Isten rendkívüli mélységből, különleges módon ragadott
meg. Így lehet megtérni csak vagy vannak más formái? Isten szavát
értették meg vagy csak valami kényszerképzet ragadta meg őket?
https://szoljbeapapnak.blog.hu/2019/03/19/szentek_szennyes_elete