Mostanra a
magyar médiát is elérte a hírfolyam, amelynek középpontjában bizonyos
keresztény kisvállalkozók, többnyire cukrászok és bizonyos vendégeik,
többnyire azonos nemű párok állnak. A legtöbb hasonló ügyben az azonos
nemű párok a keresztény vállalkozó hitbeli meggyőződésével ellentétes
termékek megrendelését kérték, amit a keresztény vállalkozók udvariasan
megtagadtak. Ezt általában azonnali feljelentés, büntetés, sok esetben
bírósági per és a vállalkozás ellehetetlenítése, bezárása követte.
A legutóbbi ügyben, ami öt éve tart az
Egyesült Államokban, a per már a legfelsőbb bíróságon jár, ahol a
testület tagjai éppen most hétfőn hozták meg döntésüket és 7-2 arányban
a cukrásznak adtak igazat.
A bíróság szerint senki sem
diszkriminálhat faji, vallásos vagy nemi alapon abban, hogy elad-e egy
már elkészült terméket (ami mellesleg nem is volt vita tárgya egyetlen
ügyben sem), de senki sem követelheti egy másik embertől, hogy olyasmit
készítsen, amit nem akar.
A szóban forgó cukrász egyébként más
esetben is döntött már úgy, hogy nem készíti el a vevő által kért
terméket. Például nem sütött “válási torát” (merthogy van, aki a
válását is tortával ünnepli), mert ezt sem tartotta összeegyezethetőnek
a vallásos nézeteivel.
Ez eddig igen örvendetes, de sajnos mélyebben szemügyre véve, az ügy kicsit másképp fest.
Az ítélet igazából azt mondta ki, hogy a
korábbi döntést a bíró kifejezett rosszindulata miatt fordították meg,
nem azért, mert a vallásszabadságot akarták megvédeni.
Ebben és a többi ügyben is igazából
három kérdést kell tisztázni. Elsőként nézzük a szólásszabadságot. Egy
torta feldíszítése vajon idetartozik? A legfelsőbb bíróság szerint
igen, hiszen a művészi kifejezés egyik formájáról van szó, amit a
szólás szabadságához való jog véd.
Másodszor ott van az egyesülési
szabadság kérdése. Az amerikai alkotmány kimondja, hogy az
állampolgároknak jogában áll eldönteni, hogy kivel üzletelnek. Az
utóbbi években ezt a jogot a diszkriminációra hivatkozva többször
megszüntették. Bizonyos esetekben ezt jóindulattal tették, de
mindenképpen feleslegesen, hiszen a kapitalizmus az ilyen ügyeket
minden külső beavatkozás nélkül magától elrendezi. Ha az egyik
vállalkozás csak barna zárt cipőt viselő ügyfeleket szolgál ki, akkor
hamarosan csődbe megy, a potenciális ügyfelek pedig választanak maguknak
száz vagy ezer másik cég közül, ahol nem nézik, hogy mi van a lábukon.
Mellesleg pedig nevetséges, hogy az állam beleszóljon abba, hogy
törvényes keretek között ki kivel köt üzletet.
Végül pedig ott van a vallásszabadság.
Az amerikai alkotmány ezt kétféleképpen védi. Egyrészt az állam nem
hozhat létre saját vallást, másrészt pedig nem korlátozhatja a vallás
szabad gyakorlását.
A fenti esetben a bíróság az utóbbiról
döntött, de itt sem azt mondta ki, hogy a cukrász kötelezhető-e
tortasütésre egy azonos nemű pár esküvőjére, csupán azt, hogy az
elsőfokú ítélet meghozatalakor a bíró nem mutatott kellő semlegességet.
Anthony Kennedy bíró így fogalmazott:
„A bíróság rosszindulata ellentétben áll az alkotmány biztosította garanciával, miszerint a törvényeket a vallás iránti semlegességgel kell betartatni. Jack Phillips [cukrásznak] joga van ahhoz, hogy olyan döntéshozó bírálja ügyét, aki vallási alapon történő tiltakozását kellőképpen figyelembe veszi…”
Vagyis, feltételezhetően, ha a
Colorado-i bíró kedvesen fogalmaz, a legfelsőbb bíróságnak nem lett
volna baja az elsőfokú ítélettel. Más szóval nincs szólásszabadság, ha
az állam úgy ítéli meg, hogy ennek gyakorlásához közterületet
használok, azonkívül nem választhatom meg szabadon, hogy kivel kötök
üzletet és vallásszabadságom sincs, ha az állam kedves szavakkal veszi
el tőlem.
Mindettől függetlenül a helyzetet nem
látom sötéten, hiszen nézzük csak milyen gyümölcsöket teremtek az igazi
keresztényüldözések, amikhez képest a fenti ügy egy sétagalopp. A
kereszténység üldöztetésben született, üldöztetésben terjedt és
erősödött meg és csak az üldöztetések átmeneti megszűnésével veszítette
el igazi erejét, azzal, hogy elkényelmesedett és Isten földi
képviselete helyett maga is üldözővé vált.
Ez nem jelenti azt, hogy az üldöztetés
jó dolog. Nem véletlenül mondta Pál, hogy imádkozzunk „a császárokért
és mindazokért, akik hatalmat kaptak, hogy nyugodt és békés életet
élhessünk, teljes istenfélelemmel és tisztességgel.”1. Timótheus 2:2 De azt igenis jelenti, hogy Isten az üldöztetést, mint minden egyebet egy keresztény életében, a javunkra fordítRóma 8:28.
Márpedig az üldöztetés esetében szemmel láthatóan ezt teszi, hiszen az
élőhitű keresztények száma éppen azokban az országokban növekszik a
leggyorsabban, ahol a kereszténység gyakorlása vagy akár Jézus
megvallása is tilos.
Ennél egyszerűbb példát is mondhatok.
Mond azt egy gyereknek, hogy nem tehet meg valamit. Például nem nyúlhat
hozzá egy bizonyos tárgyhoz játék közben. Lehet, hogy addig egy
cseppet sem érdekelte a dolog, vagy tudomása sem volt a tárgy
létezéséről, de amint megtiltottad neki, a helyzet teljesen
megváltozik.
Talán a kereszténységnek is pont ilyen
tiltásokra van szüksége ezekben a napokban, hogy némelyek felébredjenek
és csakazértis utánajárjanak, hogy miért pattognak annyira egyesek egy
2000 évvel ezelőtt élt ács és követői miatt.
http://idokjelei.hu/2018/06/ezuttal-a-kereszteny-cukrasz-javara-dontott-a-birosag-vagy-megse/
http://idokjelei.hu/2018/06/ezuttal-a-kereszteny-cukrasz-javara-dontott-a-birosag-vagy-megse/