SSPX; nők és lábmosás; Oroszország felajánlása;
hitetlen papok és püspökök és még sok egyéb
A Rorate Caeli angol nyelvű katolikus honlap exkluzív riportja Athanasius Schneider püspökkel. Az eredeti angol nyelvű riport ITT » olvasható.
A szinódus utáni Egyház & hitetlenek a hierarchiában
Rorate Caeli:
A jelen szinódus [szerk.: a 2015. évi családszinódus] után még nem
ismerjük, milyen hivatalos hatása lesz az Egyházra, mivel ez Ferenc
pápán múlik, merre mozdul tovább. Függetlenül a végeredménytől, minden
szándék és cél szerint jelen van-e már a skizma [szakadás] az
Egyházban? És ha igen, mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan fog ez
megmutatkozni az egyszerű hívő számára?
Őexc. Schneider:
A skizma az Egyházi törvénykönyv szerint (751. kán.): " ... a
szakadás a pápának való alárendeltség vagy a neki alárendelt
egyháztagokkal való közösség megtagadása. " Meg kell különböztetni a
hitbeli tévedést vagy az eretnekséget a skizmától. A hitbeli tévedés
vagy eretnekség magától értetődően nagyobb bűn, mint a skizma, mint
ahogyan Aquinói Szent Tamás mondta: "A hitetlenség az az Úristen ellen
elkövetett bűn, mivel Ő az Első Igazság, amelyre a hit alapul, míg a
skizma az Egyház egységével, amely önmagában véve kisebb jó, mint az
Isten, száll szembe. Ezért a hitetlenség bűne eredendően súlyosabb
bűn, mint a skizma bűne" (II-II, q. 39, a. 2 c).
Az Egyház jelenlegi válsága abban az egyre jobban terjedő jelenségben áll,
hogy olyanok, akik nem teljesen hiszik és vallják a katolikus hit
sérthetetlenségét, stratégiai pozíciókat foglalnak el az Egyház
életében, úgy, mint teológiai professzorok, szemináriumi tanárok,
egyházi elöljárók, egyházmegyés papok, sőt, püspökök és bíborosok. És ezek az emberek a maguk hibás hitével a pápa alá rendelteknek vallják magukat.
A
zavar és az abszurditás nagyságát jelzi, amikor fél-eretnek klerikusok
vádolják a pápának való engedetlenséggel azokat, akik a katolikus hit
sérthetetlenségét és tisztaságát védik - mint az ő véleményük szerint
valamiféle skizmatikusokat. Az egyszerű katolikus hívő számára a zavar
jelenlegi állapota az Egyház elpusztíthatatlanságába vetett hitüket
érintő igazi, nagy kihívás. Szilárdan
ragaszkodniuk kell a hitük sérthetetlenségéhez a változtathatatlan
katolikus igazságoknak megfelelően, amelyet az előttünk járó atyáktól
örököltünk, és amelyeket megtaláljuk a hagyományos katolikus
katekizmusokban, valamint az egyházatyák és egyházdoktorok műveiben.
Rorate Caeli: Az átlag-katolikus milyen
változást fog észlelni az átlag-plébános viselkedésében, amilyennel a
szinódus előtt nem találkozott? Milyen, a jelenleginél is nagyobb teher
fog nehezedni az átlag-plébánosra, mint például női lábat is megmosni
Nagycsütörtökön Ferenc példájára?
Őexc. Schneider: Az átlag-plébánosnak ismernie kell a
katolikus hit állandó, változtathatatlan értelmét, ugyanúgy, mint a
katolikus liturgia törvényeinek állandó jellegét, és ezeket tudva belső
bizonyosságának és szilárdságának kell lennie. Mindig emlékeznie kell a tisztánlátás katolikus elvére:
“Quod semper, quod ubique, quod ab omnibus”, vagyis "Ami mindig,
mindenhol és minden volt", és ezt kell hinnie és gyakorolnia.
A
"mindig, mindenhol, minden" kifejezéseket nem matematikai, hanem
erkölcsi értelemben kell venni. A tisztánlátáshoz egy konkrét
kritérium: "Ez a tanbeli, pasztorális vagy liturgiai változás szakítást
jelent-e a sok évszázados, vagy ezredéves múlttal? És ez az újítás a
hitet fényesebben ragyogóvá és világosabbá teszi-e? Ez a liturgiai
újítás közelebb visz-e bennünket Isten szentségéhez, mélyebbé és
gyönyörűbbé teszi-e a isteni misztériumot? Ez a fegyelmi újítás nagyobb
lendületet ad-e az életszentséghez?"
Mindezt most
vonatkoztassuk konkrétan a női lábak mosására az Utolsó Vacsora
szentmiséjén, Nagycsütörtökön: Ez a szentmise az Eucharisztia és a
papság szentségének a megalapításáról való megemlékezést ünnepli. Ezért
a női lábaknak a férfiakéval együtt való mosása nemcsak elterel a fő
célról, az Eucharisztiáról és a papságról, hanem zavart kelt a
történelmi szimbolikus "tizenkettő" és az apostolok férfi voltát
illetően. Az Egyház egyetemes hagyománya sohasem engedte
meg a lábmosást a szentmise keretén belül, hanem a szentmisén kívül,
egy külön szertartás keretében.
Egyébként: a női lábak nyilvános mosását, sőt, csókolgatását egy férfi, esetünkben egy pap vagy egy püspök részéről az átlagember minden kultúrában ízléstelennek és illetlennek tartja.
Istennek legyen hála, egyetlen pap vagy püspök sincs kötelezve arra,
hogy nők lábát mossa Nagycsütörtökön, nincs kötelező erejű norma, és
maga a lábmosás is fakultatív.
Szent X. Piusz Papi Testvériség (SSPX)
Rorate Caeli:
A Szent X. Piusz Papi Testvériség (SSPX) helyzete az Egyházban nem
tipikus. Mit gondol Excellenciád, miért fél sok katolikus annyira az
SSPX-től, vagy nem mer egyáltalán semmilyen kapcsolatba kerülni vele?
Hogyan látja Excellenciád, milyen értékeket tud az SSPX a fősodratú
Egyház számára adni?
Őexc. Schneider: Amikor valaki
jelentéktelen és gyenge, senki sem fél tőle. Azok, akik félnek a Szent
X. Piusz Papi Testvériségtől, végeredményben félnek az örök katolikus
igazságoktól, félnek azoknak az erkölcs és a liturgia terén támasztott
követelményeitől.
Amikor az SSPX megpróbál hinni,
működni és erkölcsösen élni elődeink és legnagyobb szentjeink évezredes
példáját követve, akkor ezeknek a papoknak az életét és a munkáját
az Egyház számára napjainkban nyújtott ajándékként kell tekinteni -
mint az Isteni Gondviselés sok eszköze körül az egyiket,
amelyet az Isteni Gondviselés felhasznál arra, hogy gyógyítsa az
Egyházon belül a jelenlegi hit-, erkölcsi és liturgikus válság ütötte
sebeket.
Az SSPX néhány körében, mint minden emberi
közösségben, akad néhány excentrikus személy. Olyan módszereik és
nézeteik vannak, amelyekből hiányzik az igazságosság és a szeretet,
következésképpen az igazi “sentire cum ecclesia,” [szerk.: Egyházzal
való együttérzés], és fennáll a veszélye egy egyházi autokefáliának,
és annak, hogy egy utolsó bírósági eset legyen az Egyházban. De a
legjobb tudomásom szerint az SSPX nagyobb részét az egészségesebb rész
jelenti, és Generális Előljárójuk, Monsignor Bernard Fellay
Őexcellenciája példásan jó és igazi katolikus püspök. Ez reményt nyújt
az SSPX egyházjogi elismerésére.
A szinódus és a pápaság
Rorate Caeli:
Visszatérve a szinódusra, a tradícióra összpontosítva nem gondolja-e
Excellenciád, hogy a II. Vatikáni Zsinat utáni változások a római
liturgiában hozzájárultak az Egyház jelenlegi válságához, a házasság, a
család és a szociális erkölcs általános válságához?
Őexc. Schneider:
Én ezt nem így állítanám. Valójában az Egyházban jelenleg zajló
válságnak, a házasság, a család és az erkölcs általános válságának a
forrása nem a liturgia, hanem a hitbeli hiányosság, a tanbeli relativizmus, amelyből fakad aztán az erkölcsi és liturgikus relativizmus. Ha
hibás a hitem, az erkölcsöm is hibás lesz, és az istenimádásom is
hibás, közömbös lesz. Először a hit és az erkölcs tanbeli
szilárdságát és világosságát kell visszaállítani minden szinten, és
abból kiindulva kell a liturgiát tökéletesíteni. A hit sérthetetlensége
és szépsége megköveteli az erkölcsi élet szépségét és
sérthetetlenségét, és mindez eredményezni fogja a nyilvános Istenimádás
sérthetetlenségét és szépségét.
Rorate Caeli: Még
mindig a szinódusnál maradva, mindenki számára, aki nyitott szemmel
figyelt, nyilvánvaló volt, hogy Ferenc pápa zavart keltett, ahelyett,
hogy világosságot teremtett volna a szinódus menetében, és a szakadás
irányába tett lépéseket erősítette Kaspar és Danneels bíboros, Cupich
érsek stb. szerepének növelésével. Mi egy katolikus helyes magatartása a
pápát illetően ezekben a nehéz időkben? Kötelesek-e a katolikusok
közzétenni nézeteiket és "ellenállni", mint Burek bíboros mondta egy
interjújában tavaly nekünk, még akkor is, ha ezek a nézetek a pápát
illetően kritikusak?
Őex. Schneider: Napjaink előtt
több generáción keresztül az egyházi életben egy erőteljes
"pápa-centrikusság" vagy úgy is mondhatjuk, hogy "papolatria"
uralkodott, amely, kétségtelenül túlzott, összehasonlítva a pápa
személyéről alkotott mérsékelt és természetfeletti elképzelést és
tiszteletét az elmúlt idők miatt. Ez, a pápa személye iránti eltúlzott
hozzáállás eredményezi a gyakorlatban a pápai tévedhetetlenségnek az
eltúlzott és teológiailag rossz értelmezését.
Ha a pápa az
egész Egyháznak akar mondani olyasvalamit, ami közvetlenül ártalmas
egy megváltoztathatatlan isteni igazságra vagy parancsra nézve, minden
katolikusnak jogában áll megfelelő formában kijavítani a szent
hivatal és a pápa személye iránti tisztelet és szeretet jegyében. Az
Egyház nem a pápa magánvállalkozása. A pápa nem mondhatja, hogy "az
Egyház én vagyok", mint ahogyan XIV. Lajos francia király, aki azt mondta: “Az állam én vagyok.” A pápa nem Krisztus utóda, hanem csak intézője.
A hit tisztasága iránti aggodalmak végső soron az Egyház minden tagjának az ügye,
amely Egyház egyetlen élő test. A régi időkben, mielőtt valakit
kineveztek volna egy papi vagy püspöki hivatalra, megkérdezték a
híveket: garantálják-e, hogy a jelölt hite és az erkölcse helyes. A
régi Pontificale Romanum azt mondja: "A hajó kapitányának és az
utasainak egyformán van okuk magukat biztonságban vagy veszélyben
érezni egy út során, ezért a közös érdekek miatt egy nézeten kell
lenniük."
A Második Vatikáni Zsinat volt az, amely nagyon
bátorította a laikus híveket az Egyház hiteles javaihoz hozzájárulni,
erősödve a hitben.
Azt gondolom, hogy olyan időben, amikor
a Magisterium hivatalában tisztséget viselők nagy része hanyag módon
látja el szent hivatalát, a Szentlélek ma a laikus híveket hívja, hogy
belépjenek a szakadékba és bátran védjék hiteles “sentire cum
ecclesia” -vel a katolikus hitet.
A tradíció és a belső ellenség
Rorate Caeli:
A pápa a tradíció mértéke vagy ő van megméretve a tradíció által?
Imádkozhat-e egy hívő katolikus egy eljövendő tradicionalista pápáért?
Őexc. Schneider: Biztos, hogy nem a pápa a tradíció mértéke, hanem pont fordítva van.
Mindig szem előtt kell tartanunk az Első Vatikáni Zsinat következő
tanítását: Péter utódainak hivatala nem abban áll, hogy új tantételeket
találjanak ki, hanem hogy őrizzék és hűségesen kifejtsék a hit
letéteményét, amely az apostoloktól ránk maradt (cf. Constitutio
dogmatica Pastor aeternus, cap. 4).
Egyik legfontosabb
feladata a pápának az, hogy azon igyekezzen, hogy "az egész nyáj a
tévedések mérgétől távol maradjon". (Első Vatikáni Zsinat, , ibd.). A
következő kifejezés, amelyet az Egyházban az első évszázadoktól kezdve
használtak, az egyik legfrappánsabb megfogalmazása a pápai hivatalnak,
és valamiképpen minden pápa második természete kell, hogy legyen: " Hűségesen ragaszkodni a keresztény hit kezdeteitől kapott tradícióhoz" (Első Vatikáni Zsinat, ibd.).
Állandóan imádkoznunk kell, hogy Isten tradicionális gondolkodású pápákat adjon nekünk.
Akármi is történik, hinnünk kell ezekben a szavakban: „Nem tartozik
rátok – felelte –, hogy ismerjétek az időpontokat és a körülményeket.
Ezeket az Atya szabta meg saját hatalmában. (Ap. Csel. 1:7)"
Rorate Caeli:
Tudjuk, hogy van sok püspök és bíboros - lehet, hogy ők vannak
többségben, - akik meg akarják változtatni az Egyház doktrinális
nyelvezetét és régóta fennálló elveit a "tanbeli fejlődés " és
"pasztorális könyörületesség" jelszóval. Mi a hibás az ő
érveléseikben?
Őexc. Schneider: Az olyan kifejezések, mint a "tanbeli fejlődés" és "pasztorális könyörületesség" valójában csak
ürügyek arra, hogy megváltoztassák Krisztus tanítását az apostoloktól
az egész Egyház számára áthagyományozott sérthetetlensége és
örökérvényűsége ellenére, amint azt hűségesen megőrizték az egyházatyák, az ökumenikus zsinatok és a pápák dogmatikus tanításai.
Végső soron ezek az egyházi személyek egy másik egyházat akarnak, és még inkább egy másik vallást: Egy naturalista vallást, amely alkalmazkodik az idők szelleméhez.
Ezek az egyházi személyek valójában bárányoknak álcázott farkasok,
gyakran flörtölve a világgal. Nem bátor pásztorok - inkább gyáva nyulak.
A nők szerepe az Egyházban
Rorate Caeli:
Gyakran hallunk manapság a nők szerepéről az Egyházban - az
úgynevezett "női szellemiségről". A nők kétségtelenül fontos szerepet
játszottak az Egyházban a kezdetektől fogva, kezdve a Boldogságos Szent
Szűzzel. De liturgikusan Krisztus kristálytisztává tette az Ő
helyzetét, mint ahogyan a zsinat előtti pápák is tették. Excellenciád
hogy gondolja, hogy a nők bevonása a liturgiába, akár mint résztvevők a
új misében (Novus Ordo Mass, NOM), akár mint ministránsok, pozitív
vagy negatív hatással volt az Egyházra az elmúlt négy évtizedben?
Őexc. Schneider:
Kétségtelen, hogy a nők bevonása a liturgikus szolgálatba az oltárnál
(mint felolvasók, ministránsok, Oltáriszentség kiszolgáltatók)
radikális szakítást jelent az Egyház általános és teljes hagyományával. Ezért ez a gyakorlat az apostoli hagyománnyal szemben áll.
A szentmise liturgiájának ezt a vonása egyértelműen protestáns behatásra történt,
és alkalmi ima vagy egy kateketikai eseményre jellemző. Ez a
gyakorlat biztosan ellene van a Második Vatikáni Zsinat atyáinak a
szándékától és a legkevésbé sem a szent liturgia konstitúciójának a
javaslata.
A hagyományos latin mise
Rorate Caeli: Excellenciádról köztudott, hogy hagyományos latin misét szokott bemutatni szerte az egész világon. Mit
tart Excellenciád a legmélyebb tanulságnak, amit a latin szentmise
bemutatásából tapasztalt meg mint pap és mint püspök, amit más papok és
püspökök, akik a tradicionális misét mondják, szintén remélhetnek?
Őexc. Schneider: A
legmélyebb lecke, amit a latin szentmisét celebrálva megtanultam, a
következő: Csak egy szegény eszköz vagyok egy természetfeletti és a
legszentebb cselekményben, amelynek a fő celebránsa Krisztus, az Örök
Főpap. Úgy érzem., hogy a szentmise bemutatása során
valamiképpen elveszítem a saját személyes szabadságomat, mivel a szavak
és a mozdulatok a legapróbb részletekig elő vannak írva, és én nem
rendelkezem felettük. Legmélyebben a
szívemben érzem, hogy csak egy szolga vagyok, egy pap, aki még szabad
akarattal, hittel és szeretettel teljesítem nem a saját akaratomat,
hanem Valaki más akaratát.
A tradicionális és több, mint
ezer éves rítusa a szentmisének, amit még a trentói zsinat sem
változtatott meg, mivel az Ordo Missae a trentói zsinat előtt és után
majdnem ugyanaz volt, hirdeti és nagy erővel tanítja az immanens és
kimondhatatlanul szent Isten megtestesülését és megjelenését , aki a
liturgiában "velünk a Isten", mint "Emmanuel", mert olyan kicsi és
olyan közel van hozzánk.
A tradicionális szentmise
rítusa nagy mértékben átgondolt és egyidejűleg nagy erejű megvallása
az evangéliumnak, amely a megmentésünket valósítja meg.
Rorate Caeli:
Ha Benedek pápa helyesen mondta, hogy a római rítus jelenleg két
formában létezik, (ha furcsán is) nem egyben, miért nem kérik a papi
szemináriumok hallgatói, hogy a szemináriumi képzésük során
megtanulhassák ezt a rítust is? Hogy lehet, hogy egy plébános nem
ismeri mindkét formáját Egyháza rítusának? És hogy lehet, hogy sok
katolikus még mindig elutasítja a tradicionális szentmisén való
részvételt és az ott kiszolgáltatott szentségeket, ha mindkettő
érvényes forma?
Őexc. Schneider: XVI. Benedek pápa szándéka és az “Universae Ecclesiae” utasításai szerint minden katolikus szeminaristának ismernie kell a szentmise tradicionális formáját és képesnek kell lennie bemutatni. Ugyanez
a dokumentum mondja, hogy a szentmisének ez a formája az egész
Anyaszentegyház kincse, - tehát minden hívő számára szól.
II.
János Pál pápa sürgető felhívást intézett az összes püspök felé, hogy
vegyék figyelembe a hívek igényét a szentmise tradicionális formája
iránt. Ha az egyháziak vagy a
püspökök megakadályozzák vagy megtiltják a szentmise bemutatását a
hagyományos rítusban, nem engedelmeskednek annak, amit a Szentlélek
sugall az Egyháznak, és lelkipásztor-ellenesen viselkednek. Úgy viselkednek, mint a liturgia birtokosai, amely pedig nem az ő tulajdonuk, ők csak az intézői.
A
hagyományos latin mise bemutatásának a megtagadása vagy
megakadályozása vagy hátrányos megkülönböztetése esetén úgy
viselkednek, mint a hitetlen és önfejű intéző, aki - a gazda útmutatása
ellenére - zárva tartja a kamrát, vagy mint a gonosz mostoha, aki
sovány koszton tartja a gyerekeket. Lehet, hogy ezek a
klerikusok félnek a hagyományos szentmise bemutatásából áradó igazság
nagy hatalmától. A tradicionális szentmisét egy oroszlánhoz
hasonlíthatjuk: engedjük szabadon és majd megvédi magát!
Oroszország sohasem volt felajánlva
Rorate Caeli:
Sok orosz él ott, ahol Excellenciád. Astanai Alexander vagy bárki más a
moszkvai patriarchátusban kérdezte Excellenciádat a jelenlegi
szinódusról, vagy arról, mi történik az Egyházban Ferenc alatt?
Egyáltalán érdekli ez őket?
Őexc. Schneider: Azok az
ortodox papok, akikkel kapcsolatban állok, általában nincsenek jól
informálódva a katolikus Egyházban jelenleg folyó vitákról, vagy
legalábbis velem sohasem beszéltek erről. Még ha nem is ismerik el a
pápa jogi elsőségét, mégis a protokolláris rend szempontjából úgy
tekintenek a pápára, mint az Egyház hierarchikus hivatalának a
vezetőjére.
Rorate Caeli: Csak egy év választ el
bennünket Fatima 100 éves évfordulójától. Oroszország felajánlása a
Szűzanya Szeplőtelen Szívének vitatható, és a megtérése biztosan nem
történt meg. A valamikor makulátlan Egyházban teljes zűrzavar
uralkodik, - talán rosszabb a helyzet, mint az ariánus eretnekség
idején. A dolgok még rosszabbá fognak-e válni, mielőtt javulni kezdene
a helyzet, és hogyan készülhet fel a hívő katolikus arra, ami ezután
jönni fog?
Őexc. Schneider: Szilárdan kell hinnünk:
az Egyház nem a pápáé. Az Egyház Krisztusé, és Ő egyedül tartja és
vezeti tökéletesen még a válság legsötétebb periódusa idején is, mint
amilyen a jelenlegi helyzetünk is.
Ez az Egyház isteni
jellegének a megmutatkozása. Az Egyház alapvetően misztérium,
természetfeletti misztérium, és nem közelíthetjük meg oly módon, mint
egy politikai pártot, vagy egy pusztán emberi közösséget. Ugyanakkor az
Egyház emberi is, és ezen az emberi szintjén jelen korban egy fájdalmas passión megy keresztül, részt vállalva Krisztus szenvedéséből.
Valaki azt is gondolhatja, hogy napjainkban
az Egyházat Urunk Jézus Krisztushoz hasonlóan ostorozzák, megfosztják
ruháitól, mint Urunkat, Jézus Krisztust a keresztút tizedik
állomásán. Édesanyánk, az
Egyház, meg van kötözve, nemcsak az ellenségei által, hanem a
klérusnak, sőt, gyakran a legfelsőbb klérusnak az ellenséggel
kollaboráló tagjai által is.
Anyaszentegyházunk valamennyi jó gyermeke, mint bátor katona kell, hogy harcoljon azért, hogy megszabadítsa édesanyját, - a
védelem lelki fegyvereivel, és hirdetnie kell az igazságot, támogatnia
a tradicionális liturgiát, szentségimádást végezni, a szent
rózsafüzért imádkozni, harcolni a bűn ellen a magánéletben és törekedni
az életszentségre.
Imádkoznunk
kell, hogy a pápa minél előbb ajánlja fel Oroszországot
félreérthetetlenül a Szűzanya Szeplőtelen Szívének, és akkor Ő győzni
fog, mint ahogyan az Egyház régóta imádkozza: "Örülj, Szent Szűz, mert
egyedül Te már megsemmisítetted az egész világ összes eretnekségét" (Gaude, Maria Virgo, cunctas haereses sola interemisti in universo mundo).