Ferenc
pápa megváltoztatta a kánonjog 230. § (1) bekezdését, elrendelve, hogy
a laikusok hivatalosan lektorokká és akolitusokká válhatnak.
A Motu Proprio Spiritus Domini
(január 11) intézményesíti azt, ami már amúgy is el van készülve. Az
egyház a kisebb rendek esetében eddig a lektor és akolitus fokozatot
csak férfiakra ruházták rá.
VI.
Pál a kisebb rendek 1971-es megszüntetésekor kimondta, hogy a
megfelelő fokozatok továbbra is a férfiak számára vannak fenntartva.
1992 óta azonban a nőknek/lányoknak "megengedik", hogy
lektorok/akolitusok legyenek.
A
230-as kánonjog a következőképpen fogalmaz: "Azok a laikusok, akik
rendelkeznek a Püspöki Konferencia által megszabott életkorral és
megkívánt képességekkel, meghatározott liturgikus szertartás révén
állandó jelleggel rendelhetők a lektorok és az akolitusok szolgálatára.
Azonban ez a hozzájárulás nem ad jogot az egyház támogatására vagy
javadalmazására."
Korábban
a kánonjog szerint "a laikus férfiak, akik megfelelnek a püspöki
konferencia rendeletével megállapított életkornak és képesítésnek, az
előírt liturgikus szertartás révén stabil alapon felvehetők a lektorok
és az akolitusok fokozatába”.
A
gyakorlatban a lektor és az akolitus haszontalan, mivel szinte az
összes lektor és akolitus hivatalosan megalapozatlanul látja el
feladatát.
https://gloria.tv/post/39RizHbSmMhu6iGucGohCaUV8
A január 11-i Motu Proprio Spiritus Domini kísérő levelében, amely formálisan "engedélyezi" a női lektorokat és az akolitusokat, Ferenc pápa megkülönbözteti a (dőlt) a laikus lelkészségeket és a felszentelt lekészségeket.
Doktrínális
fejlődésnek nevezi döntését. A valóságban a nők évtizedek óta de facto
akolitusok és lektorok. Az apostoli idők óta a kisebb lektor- és
akolitus rendeket csak férfiak töltötték be, és a Szent Rendek
szentségéhez kapcsolódtak. Ezeket még mindig a régi rítusban használják,
míg az új rítusban a kisebb rendeket megszüntették és
"lelkészségekkel" helyettesítették.
A
régi rítus kisebb rendjei, valamint a lektor és az akolitus
"lelkészségei" nem azonosak. Következésképpen Ferenc pápa a nőkért
folytatott szolgálatait csak laikus szolgálatként érti, "szellemi
ajándéknak" nevezve. Elválasztja őket a három lelkészségi püspöktől,
presbitertől, diakónustól. Így Ferenc pápa mintha kizárná a női
diakónusokat.
Helyénvalónak
nevezi a nem felszentelt szolgálatok átruházását a nőkre, de
megismétli, hogy "az elrendelt szolgálatok tekintetében az egyház
semmilyen módon nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy papi
felszentelést adjon a nőknek".
A
levélben Ferenc pápa a nők hivatalos beiktatását liturgikus szerepekbe
az amazóniai zsinat eredményeként mutatja be, amely "jelezte az
egyházi lelkészség új útjain való gondolkodás szükségességét”. Ez
azonban olyan változás, amely mindent meg akar változtatni.
https://gloria.tv/post/mRU9bpf27gyK3nHUSYC1Jumtm