Az
alábbiakban a Lifesitenews 2017. szeptember 29-én Pierantoni
professzorral készített interjúját közöljük, itt a
petersziklaja.hu magyar verzióját publikáljuk. Pierantoni, aki Rómában
született és jelenleg a középkori filozófia professzora a Chilei Egyetem
Filozófia Karán, egyike azon laikus tudósoknak, aki segített formába
önteni a filiális korrekciót.
Professor Pierantoni, személyesen mi indította Önt arra, hogy részt vegyen a Filiális Correkció kezdeményezésében? Ennek magyar nyelvű ismertetését
lásd itt!
A korrekció teljes szövege angol, olasz, spanyol, francia, német, és portugál nyelveken, kiegészítő dokumentumokkal és
az aláírók listájával együtt egy külön e célra létrehozott internetes oldalon található meg,
correctiofilialis.org cím alatt.
Azonnal el kezdtem gondolkozni ezen, amint kijött az Amoris Laetitia dokumentuma. Rögtön felkeltette az érdeklődésemet, amikor de Mattei professzor cikkét (“Prime impressioni su un document catastrofico,”
Corrispondenza Romana), és Schneider püspök pápának címzett nyílt
levelét olvastam, amely az első és legerősebb reakciók egyike volt azok
közül, ami megjelent. Tovább nyomoztam és olvastam a cikkeket, amelyek a
témában megjelentek. Ezért folyamatosan gondolkoztam is róla.
Természetesen addig a pontig, amíg hozzászoktam ahhoz a gondolathoz,
hogy ebbe nem kellene laikusoknak belekeveredni, mert vannak püspökeink
és bíborosaink. De aztán megértettem, hogy a püspökük és bíborosok nem
sokat tesznek, leszámítva Schneider püspököt, azután pedig Burke,
Caffarra, Brandmüller és Meisner bíborosokat. Szóval úgy éreztem, hogy
tenni kell valamit.
Szeptemberben megírtam az első cikkemet a
témában, párhuzamot húzva a jelenlegi helyzet és az ariánus viták
között, amelyet Schneider püspök javasolt. Azóta ez a gondolat soha nem
hagyott nyugodni. 2017 áprilisában felkérést kaptam arra, hogy részt
vegyek a Rómában megrendezett nemzetközi konferencián, amely öt
kontinensen felszólalói voltak jelen, akik az Amoris Laetitia
tisztázását kérték. Ott beszéltem a Tanítóhivatal és a Hagyomány
közötti szükséges kapcsolatról, valamint Liberius és Honorius pápák
eretnekségéről. Ez fontos volt annak érdekében, hogy az emberek
tisztában legyenek a pápai tévedhetetlenség tanításával az Egyház
történelmének fényében.
Nagyon komolyan úgy éreztem, hogy fontos
volt erről beszélni, mert az egyik fő probléma ebben a vitában az a
tendencia, ahogy sok katolikus úgy értelmezi a pápa személyes
elgondolásait vagy véletlen megnyilatkozásait, mintha azok az Egyház
Tanítóhivatalának részét képeznék.
Vannak, akik azt mondják: mit tud elérni
egy „filiális korrekció”? Én mindig is úgy gondoltam, hogy az igazság
kimondásával, tudományosan és megalapozott módon sok mindent el lehet
érni- csak azért, mert az igazat kimondja az ember. Ez nem emberi
hatalom kérdése. Természetesen az igazságot a pápa személye iránti
tiszteletteljes módon kell elmondani. Azt hiszem, tisztában kell
lennünk azzal is, hogy mi pápaként tiszteljük Ferencet, mert néhány
ember úgy gondolja, hogy a pápai trón üres (sedekvancisták). Ez nagyon
világos ügy, hogy Ferencet pápának tekintjük. Pontosan ezért
ragaszkodunk ahhoz, hogy ítélje el ezeket a tévedéseket.
Miért történt ez a lépés, ha a bíborosok, akik a pápa tanácsadói, formális korrekciót fognak kiadni?
A formális korrekciót már januárra megígérték. Áprilisban azonban, amikor Rómában volt a
konferencia,
még nem volt utalás arra, hogy Burke bíboros korrigálna. Szóval egy
kis csoportban elkezdtünk gondolkodni egy laikus korrekción. Aztán
júliusban, amikor korrekciónk végleges formát öltött és bizonyos számú
aláírást szereztünk, nagy örömmel hallottuk, hogy Burke bíboros újra
gondolkodik a korrekción. Azt is gondoltam, hogy bár a bíborosok
formális korrekciójának természetesen sokkal nagyobb hatása lesz, mert
konkrét küldetésük a pápának tanácsot adni, nem feltétlenül van jogi
különbség. Mi is alá vagyunk rendelve a pápának, de a bíborosok is. A
“filiális korrekció” néhány ellenzője azt állítja, hogy ez nem jogi
jellegű aktus, és nincs jogi értelme. Én úgy gondolom, hogy igazuk van:
helyesen értelmezve nincs jogi értéke.
A pápa a jogi korrekció
fölött áll (amint azt levélünkben is állítjuk), mert a földön senki
nincs felette. De mind a bíborosok, mind a tudósok korrekciójának nagy
erkölcsi értéke van. Tehát az erkölcsi érték mindkettőben közös.
Igaza van abban, hogy a bíborosok feladata a pápának tanácsot adni, de a helyreigazítás mindenkit kötelez, aki a megfelelő tudás birtokában van.
És azt hiszem, ebben az esetben a
bíborosoknak szükségük van a tudósok támogatására, hiszen olyan kevesen
vannak. Ha 60 bíboros lenne, akik tudósok is volnának, akkor persze
értelmetlen lenne. De mivel csak ketten vannak, szükséges a laikusok és
tudósok támogatása.
Talán az egyházon kívüli emberek szerint ez
politikai kérdés. De ez egy teológiai, filozófiai, történelmi kérdés,
amely sok tudományos munkát és sok szakértelmet igényel. Az ilyen
típusú problémák széles spektrumúak. Szüksége van filozófusokra,
történészekre, teológusokra.
Nagyon könnyű lenne Ferenc pápának megválaszolni a kérdéseiket, és tisztázni a dolgokat, nemde?
Természetesen igen, a gyakorlati
cselekvés tekintetében. De ez azt jelentené, hogy ellentmondana sok éve
tartó fő cselekvési és gondolkodási irányelveinek – nemcsak pápaként,
hanem a megelőző éveit is figyelembe véve. Ez nem csupán egy tévedés,
amely az életútja egy szakaszát érinti. Ezért hiszem, hogy a
modernizmusnak a levelünkben való említése különösen fontos volt, mivel
ez a gondolkodásmód a 20. században nagy hagyományokkal bír, és nagyon
befolyásos iskolát és gondolkodásmódot hozott létre.
Gondolja, hogy a modernizmus a hét eretnek javaslat gyökere, amelyet a korrekcióban érintenek?
Igen, azt hiszem, hogy a modernizmus az
alapvető ok, sokkal inkább, mint a lutheranizmus. Mert a modernizmus
filozófiailag koherensebb rendszert alkot határozott előfeltevésekkel,
míg a lutheranizmusnak különböző elemei vannak, amelyek nem mindig
koherensek egymással. Például a modernizmus alapvető előfeltevése az,
amely végső soron a német idealizmus eredője, hogy minden létező maga a
történelem, tehát az igazság nem lehet megváltoztathatan, hanem
fejlődnie kell. Az alapvető feltételezés az, hogy nincs igazán
megváltoztathatatlan Isten (az Első Vatikáni Zsinat által elítélt
tévedés), és ezáltal az igazságnak sincs megváltoztathatatlan
szilárdsága, de valahogy Isten azonosítja magát a teremtéssel (az Első
Vatikáni Zsinat által elítélt másik tévedés), és így fejlődik a
történelem. Ebben az értelemben lehet valami igaz a negyedik században,
és ugyanaz hamis a huszonegyedikben. E felfogás szerint a mai
tanításnak nem kell logikusan koherensnek lennie a korábbi tanítással:
elegendő kijelenteni, hogy ugyanaz az univerzális „Substantia” – Isten,
Valóság vagy Élet – mai napig beszél, ahogy a jelenlegi tanítóhivatal
által is beszél, és nincs értelme a korábbi tanítással szembeállítani. Ez a filozófiai alapja olyan axiómának, mint például: „A valóság felette áll az eszméknek” (lásd Evangelii gaudium, 233). Végül azonban nyilvánvaló, hogy ez az ellentmondás elvének elhagyásához vezet:
ezért hallhatunk manapság Rómában olyan kijelentéseket, mint Fr.
Spadaro már híressé vált megállapítását: „kettő meg kettő egyenlő öt.”
Úgy gondolom, hogy ez az ellentmondás nem csak eretnekséghez, hanem
mentális betegséghez vezet. Nem túlzás, amit Sarah bíboros
kijelentett a 2014-2015. évi vatikáni szinódusok egyikén, hogy „a
tanítás és a gyakorlat közötti szakítás veszélyes skizofrén patológia”.
Tudna többet mondani olvasóinkat a modernizmusról?
Úgy gondolom, hogy a
modernizmusban mély filozófiai probléma van magával az Isten-képpel. A
modernizmusban Istent, mint változót értelmezik. Valahogy
Isten substantiája immanens a világban oly módon, hogy metafizikailag
nem különböztethető meg a létezés a változástól. Ha Isten a létezéssel együtt változik,
akkor problém van az Istenről kialakított felfogással, és manapság ez
egy nagyon erős filozófiai iskola, Hegeli eredetű. Azt hiszem, sokkal
ősibb, mint egy tanítás (visszavezethető az ókori gnoszticizmushoz), de
Hegel a leghíresebb modern képviselője. És ez nagyon erősen jelen van a modern teológiai karokon. Szóval ez nagyon komoly probléma.
Úgy gondolom, hogy a pápa és
tanácsosainak közvetlen szándéka az volt, hogy választ adjanak az
elvált és polgárilag újraházasodott katolikusok szentáldozásának
kérdésére. De
azért, hogy teológiailag és filozófiailag
igazolják magukat, ki kellett fejteniük saját előfeltevéseiket, amelyek
sokkal mélyrehatóbb módon tévesek. Tehát az általános nézet nagyon
félelmetes és apokaliptikus. A modernizmus, ahogy X. Pius pápa remekül
megállapította,
nem csupán „egy eretnekség”, hanem az összes eretnekség gyökere és megvalósulása.
Ha a helyesbítést nem adták volna ki mitől félhettek volna?
Úgy gondolom, hogy ha egy tévedést valahogy nem korrigálnak, akkor emberi értelemben nyilvánvaló, hogy a hiba tovább fog terjedni. Legalább a korrekció sok embert ráébreszthet arra, hogy probléma van. Azt
gondolom, hogy annak az egyértelmű kijelentése, hogy itt egy tárgyi
eretnekséggel állunk szemben, ami közvetlenül ellentétes a hittel,
gondokodásra buzdít mindenkit.
Ön is egyháztörténész. Milyen tekintetben különbözik a 1333-as példa (XXII. János pápa korrekciója) a jelen ügytől?
Úgy gondolom, a fő különbség az
eretnekség puszta „mennyisége”. Tehát láthatjuk, hogy az ember tévedhet
egy ponton, de egy fontos megállapítása annak a korrekciónak, amit
most aláírtunk az, hogy ennek az eretnekségnek történelmi
háttere van, amely megmagyarázza, hogyan utal ez a jellegű
gondolkodásmód a modernizmusra és a lutheranizmusra. Tehát látható, hogy nem csupán egyetlen ponton történt tévedés, hanem ez egy gondolati (filozófiai) iskola, amely eretnekségek sorával hozakodik elő. A mai helyzet sokkal összetettebb és sokkal súlyosabb.
Az áprilisban, Rómában tartott konferencián „apokaliptikusnak” ábrázolta a jelenlegi helyzetet…
Igen, és most is úgy gondolom, hogy
apokaliptikus, mert nem az a benyomása az embernek, mintha a pápa csak
tévedett volna egyet. Például II. János Pál pápasága idején szóba
került az „igazságos háború” kérdése. Az első iraki háború során azt
mondta, hogy minden háború igazságtalan. Egyik barátom, Robert Dodaro
atya, aki később az Augustinianum igazgatója volt, megjelentetett egy
cikket, amelyben azt fejtette ki, hogy a hagyomány szerint lehetséges
egy igazságos háború. Szent Ágoston, Aquinói Szent Tamás tanítja ezt,
természetesen a Szentíráson alapulva. Tehát ez nem tűnik ortodoxnak. De
senki sem gondolta, hogy János Pál eretnek. Egy hibát követett el, és
ezt korrigálni lehetett. De nagyon eltérő a helyzet, amikor teljesen
más világnézetről beszélünk, amely annak a kockázatát rejti magában, hogy
teológiai és filozófiai szempontból ellentétes a katolikus nézettel,
és amelynek modernista látásmódja azt mondja ki, hogy a tanítás
alapjaiban változtatható meg, úgy, hogy valami, ami a Szentírásban van,
egy bizonyos dolgot jelent az első században, egy másikat a
tizenegyedik században, és megint más dolgot a huszonegyedik században.
Megkérdezhetjük tehát, hogy mi az értelme a Biblia használatának, vagy
a Szent Hagyománynak (az isteni kinyilatkoztatás két forrásának)?
A korrekciótt a
médiában és másutt abban az értelemben mutatták be, hogy mit mond az
Amoris Laetitia az elvált és újraházasodottak szentáldozásáról, de a
szavaiból azt veszem ki, hogy más átfogóbb és mélyebb kérdések is
felmerültek…
És azt hiszem, ez gondviselésszerű. Bár
ijesztő, de gondviselésszerű, hogy a hibák a teológiai és a filozófiai
előfeltevéseikkel jönnek elő. Mert egyébként csak azt lehetne mondani:
„Tegyük ezt, áldoztassunk indoklás nélkül”, mint ahogy azt sok pap már
korábban megtette. De amint megpróbáljuk igazolni – ésszerűen,
teológiailag – ,a probléma csak növekszik, mert megmutatja, hogy mik az
előfeltevések. Tehát ez az expozíció bizonyos értelemben
nagyobb problémákat okoz, de gondviselésszerű is, mert láthatjuk, hogy
hol van a tévedés, és mi az az alapvető tévedés, ami bizonyos
következtetésekhez vezet. A konzervatív pápák, mint Benedek pápa
és II. János Pál pápa megpróbálták megállítani ezt, de ez valamilyen
módon arra kötelezte a „progresszív” teológusokat, hogy elrejtsék
előfeltevéseiket, és titokban várakozzanak. De most már szabadon
megnyílvánulhatnak és a gondolatmenetük világosabb. Tudhatjuk tehát,
hogy mit gondolnak, így könnyebb megérteni, milyen súlyos a helyzet.
Aggódnak-e az aláírók – papok vagy laikus tudósok –, hogy megtorlásokat szenvedhetnek el?
Igen, aggodalom van emiatt. Sok embertől
hallottam a katolikus intézményekben (itt Santiago-ban és másutt),
akiket ezzel közvetlenül megfenyegetettek, ezért nem írták alá. Például
hallottam olyan emberekről, akik aláírták a 45 fő dokumentumát, és azt
mondták nekik, hogy vagy nem írnak alá semmit, vagy elveszítik az
állásukat. Természetesen az intézmény fajtájától függően nagyobb lehet a
kockázat. Hallottam olyan emberekről, akiket nem közvetlenül Rómából
fenyegetnek, hanem a helyi intézmények részéről, amelyek iparkodnak
„pápábbnak lenni a pápánál”.
Ön személy szerint aggódik?
Én állami egyetemen dolgozom, tehát azok
nem annyira érintettek. Katolikus intézményben is dolgozom, de ők
alapvetően osztoznak az orthodox állásponton, ezért nem üldözik azokat
az embereket, akik konzervatív álláspontot képviselnek. Természetesen
mindig szükség van bizonyos fokú óvatosságra ebben, próbálva nem
megbotránkozni azokat, akik még nem látnak tisztán.
Akkor az Ön által összegyűjtött aláírók csoportja egy nagyobb csoportot képvisel?
Ó igen, határozottan. Például 10 embernek küldtem el, és 10-ből
7 azt mondta, hogy nem akarják aláírni a megtorlástól való félelem
miatt. Néhányan úgy gondolták, hogy nem készek a pápa közvetlen
kiigazítására, bár egyetértettek a tartalommal. Elmondhatom, hogy nagyon sokan alapvetően egyetértettek a tartalommal, sokkal többen, mint azok, akik aláírták.
Úgy gondolom tehát, hogy tévedés azt állítani, ahogyan az egyes
médiában megjelent, hogy ez egy „marginális” vagy „tradicionalist”
kezdeményezés. A „tradicionalista” kifejezés szigorú értelemben aztt a
személyt jelenti, aki csak a rendkívüli formában megtartott (vagyis a
hagyományos latin ritusú misére) jár, vagy aki határozottan ellenzi a
II. Vatikáni Zsinatot. De a dokumentumban szereplő álláspontokkal igen
széles körben egyetértenek. Valójában néhány elemző azt mondta: „Nagyon
ügyesek voltak, hogy mindössze hét eretnekséget említettek meg, mert
sokkal több van”, és ezek az elemzők nem voltak tradicionalisták.
Természetesen Fellay püspök aláírása miatt hívják „ultratradícionalistának”.
Igen, igaz, hogy az aláírók között
számos tradicionalista gondolkodásmódú ember van, de ez nem jelenti
azt, hogy tradicionalista álláspont lenne, hogy ezeket a tévedéseket
megemlítjük. Úgy gondolom, hogy sok hétköznapi katolikus is megérti,
hogy ezek súlyos tévedések, ha el kezd ezen gondolkozni.
A korrekciót „konzervatívnak”
nevezhetjük, feltéve, hogy megértjük, hogy az Egyházban lévő
„konzervatív” nem konzisztens a brit parlamentével. A
politikában való konzervativizmust azért lehet vitatni, mert az emberi
joggal foglalkozik, nem az abszolút igazsággal. De az Egyházban lévő
konzervatívizmus annak megőrzését jelenti, amit Krisztustól átadtak az
apostoli hagyományon keresztül. Ebben az értelemben fontos, hogy egy katolikus konzervatív legyen.
Azt hangoztatták, hogy a korrekció, amit az ördög trükként használhat, lebonthatja a pápaságot
Éppen ellenkezőleg, azt gondolom, hogy
abban a vállalkozásban van a pápaság lebontására irányuló trükk,
amelyet a pápa és tanácsadói Amoris Laetitia-val vállalták.
A pápaság nagymértékben az Amoris Laetitia után vált hiteltelenné. Kétségtelenül azt kell mondanom, hogy
messze ez a legrosszabb dokumentum, amely valaha is pápai aláírással került nyilvánosságra az Egyház eddigi történetében. Ezzel magyarázható, hogy miért kezdtek sokan kételkedni abban, hogy Ferenc tényleg pápa-e.
Sok
ember, aki helyesen úgy gondolja, hogy a pápának a hagyomány
védelmezőjének kell lennie, azt mondta: nos, ez nem lehet a pápa. Emellett
néhány ember kételkedni kezdett a pápai tévedhetetlenségben vagy a
pápaság értelmében. Josef Seifert professzor barátomat Granada érseke
azzal vádolta meg, hogy hiteltelenné tette a pápaságot azzal, hogy
rámutatott az AL egyik legnagyobb problémájára. De vajon ki teszi igazán
hiteltelenné a pápaságot? Először azt kell tisztáznunk, hogy a
probléma, amelyre Seifert rámutatott, valóságos és komoly-e. (lásd
Seifert védelmét a
http://aemaet.de/index.php/aemaet/article/view/46/pdf oldalon).
Végül úgy vélem, hogy nyilvánvalóan a
pápa nagy bizalmat helyez egyetlen embercsoportba, akik teológiailag és
politikailag mind ugyanaból az iskolából valók; és ez nem jó a
pápának. Valóban meg kellene próbálnia meghallgatni különböző
embereket. Olaszországban például, de Amerikában és sok más helyen is,
napról napra egyre inkább az a vélekedés, mintha a pápa egy bizonyos
politikai oldal mellett állna (lásd a „Politikai pápa” című könyvet).
Ez az, ami a pápaságot sérti.
Mit gondol, mire gondolhatott
XIII. Leó pápa, amikor Szent Mihály állítólagos látomása után
megfogalmazott ördögűző imájában ezt írta le: „Még a
legszentebb helyeken is, ahol Szent Péter széke és az igazság katedrája
a világ megvilágítására felállíttatott, még ott is felállították a
gyalázatosság és kegyetlenség trónusát, azzal a csalárd szándékkal,
hogy megvervén a pásztort szétszélesszék a nyájat.”? Ismeri ezt a
szakaszt?
Igen, rögtön felfedeztem, miután az
Amoris Laetitia megjelent, és nagyon meglepett, mert olyan félelmetes
volt, mintha tökéletes kép lenne a helyzetről. Azt hiszem, hogy
egyetlen fiktív író sem képzelt volna el ilyet, ez egy igaz prófécia,
amely most bontakozik ki. Senki sem hitte volna el, hogy ez a prófécia
valóban megvalósul, de azt gondolom, hogy XIII. Leó pápa leírása valóra
válik.
Fontos megjegyezni, hogy ez nem erkölcsi ítélet a pápáról. Azt
hiszem, a pápa és tanácsadói – például Fr. Spadaro, akit fiatal
diákként ismertem meg Rómában, valójában jó emberek. Szerintem jó
szándékúak. Ferenc pápa karizmatikus és számos emberi és keresztény
erényben bővelkedik, így persze sokan hajlamosak hinni neki. De pontosan
ez okozza a zavarodottságot, és mindezek mögött valódi ördögi trükk
van.
Mit gondol, mi fog most történni, miután a korrekciót nyilvánosságra hozták?
Azt hiszem, most Burke bíborosnak el
kell kezdenie a régóta ígért korrekciójának kiadását. A helyében én
„testvéri korrekciónak” nevezném (jobb, mint a „formális”). Valójában
célzott arra, hogy helyesli a „filiális” kezdeményezésünket, és úgy
érzi, ez őt is támogatja. Biztos vagyok benne, hogy most már tudja,
hogy hamarosan eljön az ideje a tetteknek. Talán két vagy három
bíboros, vagy fél tucat püspök fog csatlakozni hozzá. Talán több, talán
kevesebb. De még ha ő lenne az egyetlen is, azt hiszem, hamarosan ki
kell adnia a korrekciót.
Hasonló időket élünk, mint amilyen az ariánus eretnekság és Szent Atanáz idején volt?
Igen, nagyon hasonlít, mert két olyan
filozófiai iskola van, amelyeket nehéz összebékíteni egymással. És
eléggé széles körű egyetértés van a tanult teológusok között a nagyon
befolyásos felsőoktatási intézményekben (mindenekelőtt Németországban),
hogy mindaz, amit eretneknek tekintünk, az valójában ortodoxok. Tehát
úgy gondolom, hogy ebben az esetben az eretnek vagy fél-eretnek
gondolkodókban ugyanúgy, mint az ősi tanult püspököknél, van egy
felsőbbrendűségi komplexus. Hajlamosak másokat lenézni, vagy a
régimódinak tekinteni, ahogy az ariánus viták során is történt. Néha
egy szerényebb akadémiai képzés jobb szövetségese lehet az
ortodoxiának, mert azokat az okos embereket, akiket egy híres,
tekintélyes iskolában neveltek, könnyebb megtéveszteni. Ők gyakran a
teológiát az emberi normák alapján ítélik meg, és hajlamosak követni a
korszellem vagy iskolájuk tendenciáit (például Karl Rahner iskolája,
amely hatalmas befolyással bírt a közelmúltban); többel, mint a
Hagyomány és a Biblia.
Mit gondol, mi lehet a következő lépés, ha a testvéri korrekciót elvégezték?
Nagyon nehéz megmondani, de azt hiszem, még azért nem adták ki, mert félnek a szakadástól. De azt hiszem, az ellenkezője igaz: ha
nem teszik meg, akkor lesz szakadás. Az az ellentmondás, hogy nem
beszélünk az igaz tanításról, hogy nem orvosoljuk a hibákat, és hogy
félünk a szakadástól. Csak az igazság tud egyesíteni. Ha a tévedés
elterjed, az fog elszakítani plébániát a plébániától, püspököt a
püspöktől, országokat egymástól. Ez egy gyakorlati szakadás lenne, amely
valójában már létezik, de ha a korrekció nem történik meg, sokkal
rosszabb lesz.
Bár lehet, hogy a pápa védelmezői
kigúnyolják a kezdeményezést, és azt mondják, hogy az aláírók nagyon
kevesen vannak és rendkívül konzervatívak, vagy tradicionalisták, végső
soron nem az a fontos, hogy ki mondja, hanem, hogy igaz-e, amit mond;
nem számít, hogy híres vagy ismeretlen emberek mondják-e. A nap híre
elszalad, de az igazság megmarad.
Nem hiszem, hogy a szám a
fontos. Szent Atanáz korában csak ő volt egyedül. Volt néhány ember,
aki támogatta, de nagyon kevesen voltak. De ami továbbra is fennmaradt,
az az ortodoxia.
Mit tehetnek a laikus hívők?
Szerintem a laikusok nagyon fontos szerepet játszanak, mert szabadabbak.
Úgy gondolom, ez a dokumentum segíthet néhány embernek, hogy átfogóbb
módon gondolkozzon. De azt hiszem, sok munka van még hátra. A
laikusoknak több ismeretre van szükségük. Sokan azért nem reagálnak,
mert nem rendelkeznek alapismeretekkel. A tudósoknak meg kellene ragadni
az alkalmat, hogy tanítsák az embereket arról, amiről azt
feltételezzük, hogy tudják, de mégsem tudják: az egyház természetéről, a
pápa szerepéről, a tévedhetetlenségről, az erkölcsi tantételekről.
Müller bíboros javasolt egy teológiai vitát. Mit gondol erről a javaslatról?
Müller bíboros javaslatát kiváló
ötletnek tartom, és csodálatos alkalomnak a párbeszédre, és az
igazságra való törekvésre az Egyházon belül. Alapvető fontosságú
számunkra, katolikusként és értelmes lényekként is, hogy ebben a vitában az alapvető tanok lényegi igazságára koncentráljunk, és hogy ne kerüljünk abba a kísértésbe, hogy a külső érvekre fókuszáljunk, amelyeket a rangra vagy presztizsre alapozunk. A rang, a hírnév az, ami eltűnik: az igazság azonban VAN (lásd Kiv, 3:14). Az igazság maga Isten.
A cikk angol nyelvű forrása itt található.
Magyar forrás: http://petersziklaja.hu/apokaliptikus-a-filialis-korrekcio-szervezoje-szakadasra-figyelmeztet-ha-a-tevedeseket-nem-korrigaljak/