Az
Egyház tanítóhivatala az évszázadok folyamán a katolikus erkölcstan
oktatására két formát alakított ki: az egyik, melyet katekizmusként
ismerünk, s melyet a legtöbb gyónási tükör használ, az emberi viselkedés
moralitását a Tízparancsolat alapján ítéli meg. A katekizmusokban az
egyes parancsok rövid mondatokban, melyek mögött Isten tekintélye áll,
tömören juttatnak kifejezésre egy-egy erkölcsi követelményt – előírást
vagy tiltást. Az egyes parancsokat követő magyarázatok további precíz
adatokkal szolgálnak, melyek a bűnelkövetés körülményeit is tárgyalják,
így lehetővé válik, hogy a hívek megállapíthassák, mikor követtek el
bocsánatos és mikortól már halálos bűnt.
A másik forma az erkölcstan ábrázolására az erénytan, ami ugyan már az egyházatyáknál is felbukkan, de szisztematikus kidolgozást először a középkor fénykorában kap. A katolikus erénytan túlszárnyalja a tisztán emberi perspektívákat, köztük például ezeket a kérdésfeltevéseket: Mit szabad tennem? Mit nem szabad tennem? Ezen emberi kérdésfeltevések helyett az erénytan Krisztus ezen követeléséből indul ki: „Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!” (Mt 5,48)
Az erénytanban az ember Isten képmásaként áll a középpontban, azaz azt hirdeti, hogy Krisztus tanítása és személyes példája szerint minden embernek Isten képmását kell saját magában létrehoznia. Ezért a korábbi – földhöz ragadt – kérdések itt már csak ily módon tehetők fel: Milyennek kell az embernek lennie, hogy Isten képmásaként a Teremtőt tükrözze vissza? Hogyan kell viselkednie, hogy olyanná váljon, amilyennek Isten őt öröktől fogva elképzelte? A katolikus erkölcstan tehát semmiképpen nem merülhet ki parancsok és tiltások felsorolásának mechanikus betartásából, hanem az embert, aki számára Isten az ideál és egyúttal a végső cél, teljes egészében át kell itassa és át kell formálja.
A másik forma az erkölcstan ábrázolására az erénytan, ami ugyan már az egyházatyáknál is felbukkan, de szisztematikus kidolgozást először a középkor fénykorában kap. A katolikus erénytan túlszárnyalja a tisztán emberi perspektívákat, köztük például ezeket a kérdésfeltevéseket: Mit szabad tennem? Mit nem szabad tennem? Ezen emberi kérdésfeltevések helyett az erénytan Krisztus ezen követeléséből indul ki: „Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!” (Mt 5,48)
Az erénytanban az ember Isten képmásaként áll a középpontban, azaz azt hirdeti, hogy Krisztus tanítása és személyes példája szerint minden embernek Isten képmását kell saját magában létrehoznia. Ezért a korábbi – földhöz ragadt – kérdések itt már csak ily módon tehetők fel: Milyennek kell az embernek lennie, hogy Isten képmásaként a Teremtőt tükrözze vissza? Hogyan kell viselkednie, hogy olyanná váljon, amilyennek Isten őt öröktől fogva elképzelte? A katolikus erkölcstan tehát semmiképpen nem merülhet ki parancsok és tiltások felsorolásának mechanikus betartásából, hanem az embert, aki számára Isten az ideál és egyúttal a végső cél, teljes egészében át kell itassa és át kell formálja.
A
középkor skolasztikusai az erkölcsi élet egész területét összefoglalva
azt három isteni és a négy kardinális erényben dolgozták fel. Ők,
közülük különösen Aquinói Szent Tamás, ezt a felosztást nem
Arisztotelésztől vették át, miként ezt sokan állítják, hanem az ezeréves
keresztény hagyományból, még akkor is, ha Szent Tamás sokszor
hivatkozik a „filozófusra” (Arisztotelészre). Szent Tamásnak egyedülálló
módon sikerült nem csak a „helyes emberlétről”, hanem a keresztény
tökéletességről világos képet festenie, mely teljes egészében az isteni
kinyilatkoztatástól átitatva, a Krisztusban megváltott Isten-gyermek
természetfeletti nemességét fejti ki szisztematikusan, amivel minden
egyes embert arra sarkal, hogy lelkében az Isten-képnek egész élete
során minden területen megfeleljen.
A
Tízparancsolatból kiinduló parancs- és kötelesség-tan kétségen kívül
nagyon tiszteletreméltó, sőt a világos határok megjelölésével abszolút
nélkülözhetetlen. A benne található „Tilos!”, „Tedd!” isteni felkiáltó
mondatok bizonyára a legnagyobb segítséget jelentik a lelki fejlődés
kezdetén állók számára, akiknek még azért kell küzdeniük, hogy
konzekvensen kerüljék a halálos bűnöket és azokat a helyzeteket, melyek
ezek elkövetését elősegítik. A katekizmus elengedhetetlen segítség
annak megismerésére, hogy hol kezdődik a bűn.
Ugyanakkor pont ebben az előnyben, nevezetesen a bűn és a nem-bűn közötti megkülönböztetésben, egyúttal bizonyos gyengeség is rejlik. Túl könnyen azt a benyomást kelti, mintha a tökéletes keresztény élet egyedül a bűnös dolgok elkerülésére korlátozódna. Az a veszély jön létre, hogy a hívek megelégszenek a minimum teljesítésével, és a szenttéválás és a katolikus tökéletesség felfelé igyekvő ideálját teljesen elvesztik szemük elől. Fennáll a veszélye annak, hogy sokan csak azzal tőrödnek, hogy ne kövessenek el halálos bűnt, és ne kárhozzanak el.
Ugyanakkor pont ebben az előnyben, nevezetesen a bűn és a nem-bűn közötti megkülönböztetésben, egyúttal bizonyos gyengeség is rejlik. Túl könnyen azt a benyomást kelti, mintha a tökéletes keresztény élet egyedül a bűnös dolgok elkerülésére korlátozódna. Az a veszély jön létre, hogy a hívek megelégszenek a minimum teljesítésével, és a szenttéválás és a katolikus tökéletesség felfelé igyekvő ideálját teljesen elvesztik szemük elől. Fennáll a veszélye annak, hogy sokan csak azzal tőrödnek, hogy ne kövessenek el halálos bűnt, és ne kárhozzanak el.
Az
erénytan azonban ennél sokkal többet követel; azt vázolja fel, hogy a
megváltott embernek, az „új embernek, aki Krisztusban újjászületett”
milyenné kell válnia. Hogy mit és hogyan kell gondolkoznunk, beszélnünk
és viselkednünk, hogy valóban Isten példaképévé váljunk. Azok a lelkek,
akik a kegyelmi állapotban szilárdan kitartanak, a katolikus
szentség-ideál pont ezen pozitív ábrázolásától nyernek további
ösztönzést, hogy szakadatlanul saját tökéletesebbé válásukon
dolgozzanak, és ne elégedjenek meg azzal, hogy halálos bűnt nem követnek
el. A katolikus erénytan azt az ideált mutatja meg, melynek megvalósítása valójában minden megkeresztelt ember feladata. Ettől a követelménytől minden minimalizmus távol áll.
A katolikus erénytan a hívő tekintetét azon új útra tereli, mely minden kereszténynek világosan megmutatja, hogy a szenttéválás és a tökéletesség ugyan kihívóan meredek és szűk ösvényen érhető csak el, de mégis mindenki előtt nyitva áll. Az Úr ugyan azt mondja, hogy csak kevesen járnak rajta [„szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre vezet – kevesen vannak, akik megtalálják” (Mt 7,14)], mindazonáltal nem azért vannak kevesen, mert csak néhány kiválasztottnak szabad azon járnia, hanem mert azok vannak kevesen, akik rászánják magukat, hogy ezen a szűk és kényelmetlen úton járjanak.
A katolikus erénytan a hívő tekintetét azon új útra tereli, mely minden kereszténynek világosan megmutatja, hogy a szenttéválás és a tökéletesség ugyan kihívóan meredek és szűk ösvényen érhető csak el, de mégis mindenki előtt nyitva áll. Az Úr ugyan azt mondja, hogy csak kevesen járnak rajta [„szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre vezet – kevesen vannak, akik megtalálják” (Mt 7,14)], mindazonáltal nem azért vannak kevesen, mert csak néhány kiválasztottnak szabad azon járnia, hanem mert azok vannak kevesen, akik rászánják magukat, hogy ezen a szűk és kényelmetlen úton járjanak.
Ahhoz,
hogy erényesek legyünk, először azzal kell tisztában lennünk, hogy mi
is az erény? Definíciója szerint az erény „az ember tökéletessége, ami
belsőleg tökéletessé teszi, és ami külső tetteit és viselkedését is
tökéletessé teszi”. [Katolikus Lexikon 1933: „Az erény akaratunk állandó hajlama és készsége az erkölcsi jó cselekvésére.
(Szent Tamás szerint: habitus operativus bonus)”] Arisztotelész szerint
az erény „az ember készsége, ami őt saját magát és tetteit jóvá
teszi”. Mindazonáltal az erény nem egyes jó aktusokból vagy tettekből
áll, hanem egy megszokásban, mely képessé tesz bennünket, hogy
könnyebben, gyorsabban és nagyobb biztossággal tegyük a helyeset. Erényről
tehát csak akkor beszélünk, ha szokássá válik bennünk a helyes
viselkedés. Összefoglalva: Az erények begyakorolt jó szokások, melyek
emberi képességeinket tökéletesítik.
Mindezekből
logikusan következik, hogy az erények mekkora jelentőséggel bírnak az
ember számára, mekkora értékkel bírnak saját maga és élete számára. Ez
teoretikusan hangzik, holott nagyon gyakorlati dolog, a gyakorlatban
valósul meg.
Az embernek különböző képességei vannak: testiek és szellemiek. A szellemi képességeket „lelkierőnek” is nevezik. Az emberi lélek erőit két magasabb és két alacsonyabb csoportba osztjuk. A két magasabb lelkierő – az értelem és az akarat –, a lélek tisztán lelki, míg a két alacsonyabb – a nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés, és a vágyakozásra való képesség – a lélek érzéki területén székel.
Az értelem, különösen a gyakorlati értelem ilyen kérdéseket tesz fel: Mi az igaz? Mi a jó? Mit akar Isten tőlem? Az értelem fő tevékenysége tehát a fel- és megismerésből áll. A szabad akarat arra törekszik, amit az értelem jónak és helyesnek ismert fel, és azt utasítja vissza, amit az értelem hamisnak és rossznak ítélt meg.
A nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés kitartással és lendülettel igyekszik a nehezen elérhető dolgokat megoldani, a cél előtt álló akadályokat legyőzni. Ide tartozik például a csapások és kudarcok méltó elviselésére való törekvés. A vágyakozásra való képesség olyan dolgokra irányul, melyek érzéki élvezetet okoznak nekünk, például édesség, vagy zenei és színházi előadások élvezete stb.
Magában véve mindezen lelkierők jók, azok az érzelmek is, melyek ezekkel együtt járnak: mint például a szeretet, vágyakozás, félelem, öröm, ellenszenv, bátorság, szomorúság, fájdalom stb. De az egész ember csak akkor jó, ha minden lelkiereje az érzésekkel együtt jól és helyesen rendezettek, és az értelem vezetése alatt állnak.
Az embernek különböző képességei vannak: testiek és szellemiek. A szellemi képességeket „lelkierőnek” is nevezik. Az emberi lélek erőit két magasabb és két alacsonyabb csoportba osztjuk. A két magasabb lelkierő – az értelem és az akarat –, a lélek tisztán lelki, míg a két alacsonyabb – a nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés, és a vágyakozásra való képesség – a lélek érzéki területén székel.
Az értelem, különösen a gyakorlati értelem ilyen kérdéseket tesz fel: Mi az igaz? Mi a jó? Mit akar Isten tőlem? Az értelem fő tevékenysége tehát a fel- és megismerésből áll. A szabad akarat arra törekszik, amit az értelem jónak és helyesnek ismert fel, és azt utasítja vissza, amit az értelem hamisnak és rossznak ítélt meg.
A nehéz feladatok megoldására irányuló törekvés kitartással és lendülettel igyekszik a nehezen elérhető dolgokat megoldani, a cél előtt álló akadályokat legyőzni. Ide tartozik például a csapások és kudarcok méltó elviselésére való törekvés. A vágyakozásra való képesség olyan dolgokra irányul, melyek érzéki élvezetet okoznak nekünk, például édesség, vagy zenei és színházi előadások élvezete stb.
Magában véve mindezen lelkierők jók, azok az érzelmek is, melyek ezekkel együtt járnak: mint például a szeretet, vágyakozás, félelem, öröm, ellenszenv, bátorság, szomorúság, fájdalom stb. De az egész ember csak akkor jó, ha minden lelkiereje az érzésekkel együtt jól és helyesen rendezettek, és az értelem vezetése alatt állnak.
Mindazonáltal
lelkierőink rendezettsége az ősbűn következtében állandó veszélyben
van, mert az ősbűn következtében értelmünk elhomályosodott. Ennek
következtében gyakran nehéz számára, hogy a jót a rossztól, a helyeset a
hamistól megkülönböztesse. Az akarat szintén meggyengült, sokszor
kitér az elől, amit az értelem helyesnek ismert fel. Az ember gyakran
tudja, hogy mi a helyes és a jó, és mégis sokszor az ellenkezőjét
teszi.
A magasabb lelkierők meggyengülése negatívan hat az alacsonyabb erőkre is, melyek ennek következtében már sokszor nem hajlandók magukat az értelemnek és az akaratnak alárendelni, és ehelyett a „kellemes” vagy „kellemetlen”, a „kedv, hajlam, vágy” vagy „kedvetlenség, idegenkedés” mércéje szerint működnek. A meggyengült akarat gyakran nem képes uralkodni a rendezetlen vágyakon, és ezért az ember túl gyakran teszi a kellemest, és túl gyakran mulasztja el a szükséges kellemetlenséget megtenni.
A magasabb lelkierők meggyengülése negatívan hat az alacsonyabb erőkre is, melyek ennek következtében már sokszor nem hajlandók magukat az értelemnek és az akaratnak alárendelni, és ehelyett a „kellemes” vagy „kellemetlen”, a „kedv, hajlam, vágy” vagy „kedvetlenség, idegenkedés” mércéje szerint működnek. A meggyengült akarat gyakran nem képes uralkodni a rendezetlen vágyakon, és ezért az ember túl gyakran teszi a kellemest, és túl gyakran mulasztja el a szükséges kellemetlenséget megtenni.
A lélek
négy ereje kaotikus összevisszaságának rendezése a négy fő
(sarkalatos) erény feladata: az okosság tökéletesíti az értelmet, az
igazságosság az akaratot, a lelkierő a nehéz dolgok megoldására való
törekvést erősíti, és a mértékletesség az érzéki javak iránti törekvést
mérsékli. [Katolikus Lexikon 1933: „Az okosság a lelkiismeretet
élesíti az egyes cselekedetek erkölcsi értékének gyors és biztos
megismerésére; az igazságosság az egyént hajlandóvá teszi arra, hogy
megadja mindenkinek, ami őt megilleti; a mértékletesség az egyéni
akaratot saját ösztönös vágyaival szemben önuralomra képesíti; az
erősség a bajokkal és akadályokkal szemben kellőmagatartásra segíti.”]
A sarkalatos erények segítik az embert, hogy természetes célját és természetfeletti tökéletességét elérje – vagyis, hogy tökéletes módon pont úgy viselkedjen, ahogy az az emberi természetnek Isten rendelése szerint megfelel.
A sarkalatos erények segítik az embert, hogy természetes célját és természetfeletti tökéletességét elérje – vagyis, hogy tökéletes módon pont úgy viselkedjen, ahogy az az emberi természetnek Isten rendelése szerint megfelel.
Ezen
erények gyakorlása ugyan felettébb fontos, de nem elegendő! A
keresztség által Isten gyermekei lettünk, és a megszentelő kegyelem
által részt kaptunk Isten természetfeletti életéből, és ennél fogva
természetfeletti életcélunk elérésére kell törekednünk. Ehhez azonban
nem elegendő egy pusztán természetes jó élet, se a pusztán természetesen
jó tettek sem!
Hogy az ember saját erőit és képességeit messze felülmúló célját képes legyen biztosan és jól elérni, Isten további erényeket ajándékozott neki. Ezek az isteni erények – hit, remény, szeretet –, melyek a lélek erőinek készséget kölcsönöznek, természetes erényeit tökéletesítik, és azokat Istenre irányítják. Azért nevezzük őket „isteni” erényeknek, mert direkt és közvetlenül Istenre utalnak, mert ezeknek az erényeknek fő tárgya és indítéka Isten. A hit képessé teszi az értelmet, hogy mindazt, amit Isten kinyilatkoztatott, igaznak fogadja el. A remény tökéletesíti az akaratot, hogy mindazt, ami az örök üdvösség elnyeréséhez szükséges, Istentől bizakodva várja. És a szeretet arra képesíti az akaratot, hogy Istent saját magáért szeresse.
Hogy az ember saját erőit és képességeit messze felülmúló célját képes legyen biztosan és jól elérni, Isten további erényeket ajándékozott neki. Ezek az isteni erények – hit, remény, szeretet –, melyek a lélek erőinek készséget kölcsönöznek, természetes erényeit tökéletesítik, és azokat Istenre irányítják. Azért nevezzük őket „isteni” erényeknek, mert direkt és közvetlenül Istenre utalnak, mert ezeknek az erényeknek fő tárgya és indítéka Isten. A hit képessé teszi az értelmet, hogy mindazt, amit Isten kinyilatkoztatott, igaznak fogadja el. A remény tökéletesíti az akaratot, hogy mindazt, ami az örök üdvösség elnyeréséhez szükséges, Istentől bizakodva várja. És a szeretet arra képesíti az akaratot, hogy Istent saját magáért szeresse.
Másfelől
Isten a megszentelő kegyelemmel egyidőben ajándékozza meg az embert az
ú. n. „belénk öntött” erényekkel is, melyek természetfeletti módon
nemesítik meg és tökéletesítik a négy sarkalatos erényt, és az ember
minden cselekedetét természetfeletti céljára irányítják, és képessé
teszik az embert, hogy természetfeletti erényaktusokat hajtson végre.
Például az okosság természetes erényét természetfeletti síkra emelik,
amitől az értelem arra válik képessé, hogy ne csak a természetes
értelem szemszögéből ítélkezzen, hanem minden dolgot Istenre vonatkoztatva ítéljen meg.
Az igazságosság természetfeletti erénye az akaratot nem csak arra teszi képessé, hogy mindenkinek és mindennek „annyit adjon, amennyi neki jár”, hanem arra is, hogy mindezt Isten akarata szerint és az Ő dicséretére tegye. A természetfeletti lelkierő Isten iránti hűségből és az Ő dicsőségére vállal magára nehézségeket. Végezetül a vágyakozásra való képesség a mértékletesség természetfeletti erénye által Istenre irányítottá válik, vagyis a lélek könnyen és szívesen mond le érzéki hajlandóságairól, hogy Istennek jobban tessen és hűségesebben tudjon Neki szolgálni.
Az igazságosság természetfeletti erénye az akaratot nem csak arra teszi képessé, hogy mindenkinek és mindennek „annyit adjon, amennyi neki jár”, hanem arra is, hogy mindezt Isten akarata szerint és az Ő dicséretére tegye. A természetfeletti lelkierő Isten iránti hűségből és az Ő dicsőségére vállal magára nehézségeket. Végezetül a vágyakozásra való képesség a mértékletesség természetfeletti erénye által Istenre irányítottá válik, vagyis a lélek könnyen és szívesen mond le érzéki hajlandóságairól, hogy Istennek jobban tessen és hűségesebben tudjon Neki szolgálni.
A
természetfeletti erényeket, melyek magasan felülmúlják a
természeteseket, miként az isteni minden emberit magasan felülmúl, az
ember nem képes megszolgálni, azokat csak ajándékként kaphatja meg Istentől.
Isten működik általuk bennünk és nélkülünk. Bár szorgalmas gyakorlással
az ember képes őket megszilárdítani, de növelni saját erejéből nem
tudja őket. A lélekben a természetfeletti erények növekedése a megszentelő kegyelem szaporodásával függ össze.
A
természetes erények csírájukban az emberi természetben rejlenek. Az
ember saját erejéből is képes őket megszerezni, de az ősbűn
következtében csak fáradságos megerőltetéssel képes őket kidolgozni és
tovább fejleszteni. És csak addig maradnak meg, amíg rendszeresen
ápolják őket. Ugyanúgy, ahogy egy zongorista csak heteken, hónapokon,
éveken keresztül tartó napi több órás gyakorlással válik képessé komoly
zeneműveket művészi fokon eljátszani, ugyanígy kell nekünk az erényeket
elsajátítanunk. És miként a zongorista, ha abbahagyja a rendszeres
gyakorlást, elveszti ujjai könnyedségét, ugyanúgy veszítjük el mi is az
erényeinket, amint felhagyunk az erényes aktusok rendszeres
gyakorlásával. A megállás ezen a területen egyet
jelent a visszalépéssel. Aki felhagy azzal, hogy egyre jobbá váljon, az
máris megszűnt jónak lenni. A megszerzett erény a
szakadatlan gyakorlat gyümölcse, és a természet törvényei szerint
helyes viselkedésünkhöz csak ez kölcsönöz tartósságot, bizonyosságot és
könnyedséget.
Természetes
erényei egy pogánynak, vagy egy halálos bűnben élőnek is lehetnek, nem
csak a megkeresztelteknek vagy a megszentelő kegyelem állapotában
levőknek. Az is megtörténhet, hogy egy pogány a természetes erényeket
nagyobb mértékben bírja, mint egy katolikus a kegyelmi állapotban – és
mégis: bár egy ilyen pogány tiszteletreméltó, sőt, csodálatraméltóan jó
ember lehet, pusztán természetes erényei az örök üdvösségét illetően
semmit nem használnak neki, legalábbis nem közvetlenül [Isten ezekért
cserébe megadhatja neki azt a különleges kegyelmet, hogy halála előtt,
még időben megtér, és megkeresztelkedik, de az ilyen különleges
kegyelmi ajándékokra nem szabad és nem lehet senkinek sem számítani].
Röviden összefoglalva: a természetes erények legmagasabb fokukban sem érhetik el soha a természetfeletti erények tökéletességét. A természetes erényes cselekedetek [önmagukban] soha nem tehetnek méltóvá senkit a természetfeletti jutalomra.
Röviden összefoglalva: a természetes erények legmagasabb fokukban sem érhetik el soha a természetfeletti erények tökéletességét. A természetes erényes cselekedetek [önmagukban] soha nem tehetnek méltóvá senkit a természetfeletti jutalomra.
És mégis, a természetes erények megszerzése és fejlesztése rendkívül fontos a számunkra, mégpedig azért, mert a
kegyelem a természetre épít! A természetfeletti erények csak arra az
alapra épülhetnek fel, melyeket a természetes erények fektettek le.
Mivel a természetfeletti erény csak a lélekben már meglévő természetes
erényeket nemesíti meg, és irányítja az ember természetfeletti
céljához, különösen fontos számunkra, hogy a természetes erényeket
egyre tökéletesebbé tegyük magunkban, és egyre jobban ápoljuk.
Szemben a természetfeletti erényekkel, melyek halálos bűn elkövetése esetén a megszentelő kegyelem állapotával együtt elvesznek, a természetes erények ekkor is megmaradnak, csak tovább nem szolgálják az örök üdvösséget; Csak akkor vesznek el, ha nem gyakorolják többet őket, vagy ha az érintett ember tudatosan az erénnyel szemben álló tetteket hajt végre. Ezek a tettek nem mások, mint bűnök, melyek, ha valaki gyakran követi el őket, szinte már megszokásból, gyorsan és könnyedén, valóságos anti-erényekké válnak, amiket innentől megrögzött bűnöknek nevezünk.
Szemben a természetfeletti erényekkel, melyek halálos bűn elkövetése esetén a megszentelő kegyelem állapotával együtt elvesznek, a természetes erények ekkor is megmaradnak, csak tovább nem szolgálják az örök üdvösséget; Csak akkor vesznek el, ha nem gyakorolják többet őket, vagy ha az érintett ember tudatosan az erénnyel szemben álló tetteket hajt végre. Ezek a tettek nem mások, mint bűnök, melyek, ha valaki gyakran követi el őket, szinte már megszokásból, gyorsan és könnyedén, valóságos anti-erényekké válnak, amiket innentől megrögzött bűnöknek nevezünk.
Az
elmondottakból következik, hogy ahhoz, hogy azzá váljunk, amivé Isten
bennünket kigondolt, két dolgot kell mindenképpen elvégeznünk: A
megszentelő kegyelem állapotában kell lennünk, és abban folyamatosan
fejlődnünk; valamint úgy az isteni, mint a sarkalatos erényeket buzgón
kell gyakorolnunk, hogy megszilárdítsuk és növeljük őket.
[C. S.
Lewis nem teológiailag, hanem pusztán emberi logikával magyarázta el az
erény mibenlétét „Keresztény vagyok” című könyvében: Ha valaki azért
viselkedik türelmesen felebarátjával, mert születésétől fogva türelmes
természetű, akkor az még nem erényes. De aki születésénél fogva
türelmetlen, de tudatosan igyekszik türelmesnek mutatkozni másokkal
szemben, az már erényes cselekedetet hajt végre. Ha elég kitartó ebbeli
igyekezetében, azaz mindig megpróbálja türelmetlenségét legyűrni, akkor
– mégha eleinte többször sikertelen is lesz igyekezete – idővel ez a
másokkal szembeni türelmes viselkedés sajátjává válik, azaz a türelem
erénnyé válik és megszilárdul benne. Ha az illető katolikus, és a
megszentelő kegyelem állapotában él, akkor az isteni erények ajándékával
a már megszerzett „türelmes viselkedését” már nem a másoknak való
megfelelés, vagy valami ehhez hasonló emberi cél érdekében gyakorolja,
hanem Isten dicsőségére, azért a vágyért, hogy jobban tessék Istennek. –
Ezen az úton kell nekünk is haladnunk: 1. fel kell ismernünk
hibáinkat; 2. meg kell próbálnunk legyűrni őket; 3. hogy aztán az ily
módon megszerzett természetes erényeinket Isten segítségével
természetfeletti módon, azaz Isten szeretetéért gyakorolhassuk; és ha
ez sikerül, akkor ily módon munkálkodni tudunk saját üdvünkön.]
http://katolikus-honlap.hu/2001/erenyek.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése