Ismeretes,
hogy a máltai, a német, és a belga püspöki karok az AL-t értelmező
instrukcióikban (különböző fokozatokban ugyan, de végeredményben) a
házasságon kívül és a házasságtörésben együttélők saját lelkiismereti
döntésének rendelték alá a szentségekhez engedésüket. A lengyel püspöki
kar eközben az Egyház korábbi tanításának megfelelően úgy értelmezte az
AL-t, hogy az újraházasodott elváltak közül a kizárólag a súlyos okból
különválni nem tudó, egyúttal a szexuális élettől tartózkodó párok
számára teszi lehetővé a szentségek vételét. Az AL értelmezésére a világ
több püspöke is többféle instrukciót kiadott, amelyek között a hagyományos közel teljes tiltástól a házasságtörésben élők áldoztatására külön ünnepi szentmise megszervezéséig mindenféle "árnyalat" szerepelt.
Az első, egyben legszélsőségesebb püspökkari választ az AL-re a háromfős máltai püspöki kar
adta: ők -- megfeledkezve Isten segítő kegyelméről, amelyet minden
katolikus hisz és vall -- arra hivatkoztak, hogy a párok testvérként
való együttélése "emberileg lehetetlen", és ezzel egyenesen
szükségtelen feltételnek ítélték az önmegtartóztató életmód folytatását
az ilyen párok áldoztathatóságához. A német püspökök,
hangsúlyozva a párok lelkiismereti döntése tiszteletben tartásának
kötelezettségét, az egyedi elbírálást a plébánosokra bízták, azzal, hogy
csak azok a párok részesülhetnek így szentáldozásban, akik a
helyzetükért nem "súlyosan vétkesek" [akármit is jelentsen ez - a szerk.]. A belga püspöki kar
szintén plébánosi "kíséréssel" szintén szabad döntést hagyott az
újraházasodott pároknak abban, hogy szentáldozáshoz járulnak-e,
jótékonyan figyelmeztetve azonban őket Szent Pál szavaival, hogy
méltatlanul azért ezt ők se tegyék [ismét: akármit is jelentsen náluk ez - a szerk.].
Az Egyház tanítása a kérdésben
az AL-ig világos és egyértelmű, a jóváhagyott pásztori gyakorlat pedig
egységes volt. Mivel mind a házasságon kívüli, mind a házasságtörő
együttélést az Egyház (Krisztus kinyilatkoztatásával összhangban) a
belső természete szerint -- azaz a körülményektől és szándéktól
függetlenül -- bűnösnek ismerte el, csak az abból való kilépés szándéka
mellett, és legfeljebb a különválást külső kényszerből halogató, a
házasfeleket megillető szexuális érintkezéstől tartózkodó (azaz
"testvérként és nővérként" együttélő) pároknak tette lehetővé a
szentségekhez járulást. Az Egyház egyúttal elvárta a pásztoroktól azt
is, hogy még az e feltételeknek megfelelő szentségkiszolgáltatásokban is
kerüljék a botrányokozást - azaz annak még látszatát is, hogy az
Anyaszentegyház bűnös cselekedeteket és életállapotokat jóváhagy.
A Hittani Kongregáció frissen menesztett prefektusa, Gerhard Müller bíboros az AL-nek az Egyház hagyománnyal összhangban lévő értelmezését hangsúlyozta a menesztése előtt, és azóta is folyamatosan.
Az AL kijelentéseinek zavarosságát, és a nyomában a liberális püspökök
által eszkalált zűrzavart látva az Egyház négy bíborosa tisztázást kért Ferenc pápától, amelyre a Szentatya, többek és többszöri kérés ellenére,
máig válaszolni, a bíborosokkal pedig -- immár kétségtelen
tudatossággal -- szóba állni sem volt hajlandó. A négy bíboros egyike,
Carlo Caffara, az AL-válságot a Ferenc pápának írt legutóbbi levelében így foglalta össze: "[A]
helyzet az - milyen fájdalmas ezt látni! - hogy ami bűn
Lengyelországban, az jó Németországban, és ami tilos a philadelphiai
érsekség területén, az megengedett Máltán."
Az AL gyakorlatba ültetéséhez az elmúlt héten ezúttal a brazil püspöki kar adott ki hivatalos instrukciót. Az instrukció tartalma a püspökök április 26-án és május 5-én tartott rendes találkozóin állt össze.
A brazil püspökök útmutatója egyfajta
"középutat" látszik követni a teljes tanításbeli hagyományhoz világosan
ragaszkodó lengyel püspökök, és az újító német és belga püspöki kar
között. A püspöki kar dokumentuma több lényeges ponton (értelmezés és az
Egyház korábbi tanításának nyílt megerősítése nélkül) visszhangozza
csupán az AL sokféleképpen értelmezett, hiányos és kétértelmű szavait;
helyenként pedig saját maga is ilyen szabados, újító nyelvezetet
használ. Miközben azonban a (liberális) Crux katolikus magazin már a tudósításuk címében is azt hangsúlyozza, hogy a brazil püspökök "nyitva hagyták az újraházasodott elváltak áldoztatásának lehetőségét",
a leírt részletekből már inkább tűnik úgy, hogy ez a lehetőség csak a
hagyományos tanításnak megfelelő esetekre "maradt nyitva".
A brazil püspökök is azt (az AL-vitában
többféle kontextusban is előkerült) kijelentést hangsúlyozzák, hogy a
buzdítás összhangban van az Egyház eddigi tanításával. Mint írják, az AL
"nincs szakadásban" a korábbi tanítással, hanem annak további kifejtését jelenti.
"Semmi sem áll jobban az Amoris
Laetitia 8. fejezetének tartalmával szemben, mint az a gondolat, hogy
erkölcsi relativizmust vagy egyenesen szituációs etikát képviselne. Épp ellenkezőleg: megerősíti a tanítást a házasság felbonthatatlanságáról, és a házasságtörés belsőleg bűnös voltáról." - írja a püspöki kar a dokumentum 39. bekezdésében [a kiemelés tőlünk - KV].
A dokumentum a pásztorokat az egyedi esetek vizsgálatára hívja fel, "megtalálva a megfelelő utat rá, hogy segítsék a hívek lelkiismeretének formálását". A pásztorok a "megkülönböztetés folyamatán" hat pontot követve kell, hogy végigvezessék az "irreguláris" együttélésben lévő párokat: megtérés a Krisztussal való "személyes találkozáson" keresztül [ez
zavaros protestáns érzelmi szóhasználat; mi, katolikusok, a mi
Urunkkal az Egyházban találkozunk misztikusan, és az Oltáriszentségben
"személyesen" - KV]; kísérés az erkölcsi és lelki növekedésben [ez is újító szóhasználat; az Egyház növekedésre "tanít" és "vezet", nem "kísér" a növekedésben - KV]; az egyedi helyzetük megértése és átgondolása; az első házasság érvénytelenségét kimondani [kizárólagosan - KV]
jogosult egyházi eljárás esetleges megindítása; a szükséges feltételek
és enyhítő körülmények számbavétele; a szexuális önmegtartóztatás.
A brazil püspökök nem mondják ki
nyíltan, hogy az újraházasodott elváltak egyes esetekben szentáldozáshoz
járulhatnak. Ehelyett azt írják, hogy a megkülönböztetési folyamat "nem szimplán visszatérést jelent a szentségi élethez, mivel az nem mindig lehetséges". A dokumentum 45. bekezdésében azonban azt írják: "Vannak
olyan korlátozott esetek, ahol az együttélés megszakítatlanságára
felmentő körülmények vannak, mint amilyen például a gyermekek léte, vagy
bizonyos erkölcsi körülmények, amik csökkenthetik vagy akár semmissé
is tehetik az erkölcsi felelősséget, és a törvénytelen cselekedetek
felróhatóságát." [A bűnös együttélési forma fenntartásában nem
pusztán a közös (pl. akár nagykorú és különélő) gyermekek léte, hanem a
közös gyermekek károsodásának reális veszélye jelent enyhítő külső
kényszert, ami ugyanakkor nem ment fel az önmegtartóztató életvitel
erkölcsi kötelezettsége alól. Ez a külső kényszer is csak a párkapcsolat
megszakításának elmaradására jelent enyhítő vagy felmentő körülményt,
de nem a megvalósult házasságon kívüli paráznaság vagy házasságtörés
tényére, ami mindkettő szándéktól és körülményektől függetlenül
menthetetlenül (ti. belső természeténél fogva) bűnös. - KV]
A dokumentum ilyen, erkölcsi
felelősséget csökkentő tényezőkért az AL 301. és 303. pontjait idézi,
ami azonban ugyanúgy semmiféle konkrétumot nem tartalmaz arról, mik
lehetnek ezek, miközben azt a tévesen [a "belsőleg bűnös" erkölcsi kategória igazságával, objektivitásával, és sajátosságaival szemben - KV] értelmezhető és idézhető kijelentést teszi, hogy "többé
nem lehet egyszerűen azt mondani, hogy mindazok, akik valamilyen
'irreguláris' élethelyzetben vannak, halálos bűn állapotában élnek, és
meg vannak fosztva a megszentelő kegyelemtől." Az AL e kijelentése és ezen pontjai pontosan azok közé tartoznak, amelyek tisztázását a négy "dubia" bíboros és sokan mások is kérték.
Az "irreguláris" együttélési formák
közül az újraházasodott elváltak helyzetével explicite a püspökkari
dokumentum 46. bekezdése foglalkozik, ami a szexuális
önmegtartóztatásról azt írja: "A szexuális önmegtartóztatás
gyakorlata a második együttélésben lévő párok számára nem elhagyható.
Ilyen pároknál a gyóntató irgalmasságot gyakorolhat az esetenkénti
elbukással szemben."
Egyéb források híján a beszámolónk a brazil püspöki kar instrukciójáról lényegében egyedül a Crux magazin tudósítására
támaszkodik. Ha a dokumentumról más forrásból több is kiderül, vagy rá
más érdemi reakció érkezik, igyekszünk majd arról is tájékoztatást
adni. - KV
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése