Bocsa József atya homiliája Szentháromság vasárnapjára
Az ember Isten képére
teremtetett. Isten pedig Szentháromság. Éppen ezért mindaz, ami a
Szentháromság életében megtalálható, annak ott kell lennie az emberiség
életében is, személyes, gazdasági, politikai és kulturális szinten
egyaránt. Ha mégsincs ott, akkor az az emberiség szegénységi
bizonyítványa, a Szentháromság Egyistentől való eltávolodásának a jele,
mutatkozzék ez akár a gazdasági, szociális emberi kapcsolatok, akár a
teológia területén. Ha nem látszik ezeken a területeken az emberiség
Istenhez tartozása, ha nem tükröződik ezekben a Szentháromság képiség,
akkor nagy megtérésre és megújulásra van szüksége az emberiségnek.
A Szentháromság titka
önmagában felfoghatatlan. Magunktól nem tudunk rájönni, sem a tényére,
sem a hogyanjára. De Isten kinyilatkoztatta nekünk. Jézus beszél az
Atyáról és a Szentlélekről, és hármuk kapcsolatáról. Ennek alapján mi
is beszélhetünk, elmélkedhetünk róla, bár a puszta beszéd önmagában
veszélyeket is rejt magában. A Krisztus Követésében szerepel ez a
mellbevágó mondat: mit használ neked ha magasröptű dolgokat tudsz
mondani a Szentháromságról, de ugyanakkor nem vagy tetszésére a
Szentháromságnak.
Jézusban kinyilatkoztatta
magát nekünk a Szentháromság egy Isten, elmélkedhetünk, és
beszélhetünk is róla. Róla szól az egész teremtett világ. A világ
szentháromságosan van felépítve.
A Szentháromság egyszerre
egy is, és három is. Egy természet, három személy. De ez a három
személy áthatja egymást olyannyira, hogy egyik a másikban él,
kölcsönösen jelen van a másikban, anélkül, hogy elnyomná azt.
Különféle szavazó
testületeket úgy alkotnak meg, úgy állapítják meg azok létszámát
(kisebb testületeknél háromban, vagy ötben, vagy gondoljunk a
parlamenti demokráciákra), hogy szavazás esetén kialakulhasson egy
többség, ez a többség leszavazhassa a kisebbséget. A Szetháromságban
egyáltalán nem erről van szó. A Szentháromság személyei nem leszavazni
akarják egymást. Semmi sincs távolabb tőlük mint ez a leszavazás, vagy
egymás akadályozása.
Ők egyet akarnak, olyan
mély az egységük, hogy jelen vannak egymásban, egymás legmélyebb
kölcsönös tiszteletben tartásával. Mindhárom isteni személy akkor önmaga,
ha ő a másik. Vagyis egységről van szó a különbözőségben, az egyik
személy „bennlakozásáról” a másikban. Egymásban lakozás ez keveredés
megosztottság és és a másik önállóságának a feladása nélkül.
Ez az egység, egymásban
lakozás a Szentháromság egyik fontos jellemzője. Mi biztosítja ezt az
egységet, hogyan valósul meg ez az egység? A szeretetben. És ez a
szeretet oly erőteljes, hogy megszemélyesül. A Fiú az Atya gondolata. A
Szentlélek az Atya és a Fiú szeretete. A Szentháromság boldogsága,
hogy Önmagában is képes gyönyörködni, önmaga szemlélése teljesen
kielégíti, ez mindent magában foglal, mindent létrehoz: lelkeket,
világokat, teremtményeket.
Az egész világmindenség a
Szentháromság teremtménye. Bár a világ különbözik tőle, mégis
körülfogja, átjárja az egész Szentháromság, élteti és egyetlen egységet
alkot vele.
A Szentháromság –
jóllehet három különálló Személy – csak egyetlen egy akarattal
rendelkezik. (Ez az) akarat mindig szereti az egységet, és egyesít.
Mindig szeretetteljes, a szeretet az egyik isteni Személyből a másikba
oda-vissza áramlik. (Ezeket az isteni Személyeket) a szeretet köti
össze, a szeretet valósítja meg Szentháromság személyein belül és a
világban is az egységet.
Az embernek is a
Szentháromság életét kell élnie, Istennel, a többi emberrel és az egész
teremtett világgal egységben kell élnie. Mit jelent ez az egység az
ember szintjén? Amint mindenkiben megvan a képesség, hogy azonosuljon
önmagával, megvan az a képessége is, hogy mintegy behatolva a másik
bensejébe, „élje a másikat”, hogy azonosuljon vele, hogy – amennyire ez
csak lehetséges – a másik legyen. Ezt a viszonyt, ezt az egymással
való egységet kell nekünk is élnünk, amely tökéletesen a Szentháromság
Személyei között létezik: egység a különbözőségben, az egyiknek
„bennlakozása” a másikban. Élni ily módon kölcsönös egymást hordozó,
egymást átélő, szerető kapcsolatainkban, nemcsak a személyek egymás
közt, hanem csoportok, intézmények, egyházak, nemzetek is egyetlen
szeretetteljes egységben.
De éppen ez az egység, egymásban élés
hiányzik ma a világból. Innen ered a sok baj, ami tönkreteheti a
földet. Eltérítik a lelkeket Központjuktól. Innen származik minden
szerencsétlenség, amelyet sirat az elbukott emberiség. Bukásának
sarkalatos pontja, forrása az, hogy elszakadva él a Szentháromsággal
való egységtől: tévtanokban, a vélemények felfuvalkodottságában, a
vallásfelekezetek sokaságában, a megoszlások ködében és sötétségében. A
világ azon a napon menekül meg, amikor visszatér középpontjához, a
Szentháromságban való egységhez. Ezen kell szüntelenül munkálkodnunk.
És ennek a megvalósulásáért imádkozzunk ezen a mai ünnepen!
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/1234-szentharomsag
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/1234-szentharomsag
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése