Mi ez már megint? – kérdezhetik egyesek.
Újabb apokaliptikus figyelmeztetés? A cím alapján éppen az is lehetne,
de most nem egészen erről lesz szó.
Legutóbb épp a pápa esetleges lemondása
került szóba és írásom középpontjában éppen egy olyan bibliai részlet
áll, ami a katolikus hívők szemében a pápaság létjogosultságát hivatott
alátámasztani.
Biztosan kitaláltátok már, hogy Jézusnak
Péterhez intézett szavairól van szó, amikor tanítványaival Cézárea
Filippiben járt és feltette azt a bizonyos kérdést: „Kinek mondják az
emberek az Emberfiát?” A különböző válaszokat meghallgatva végül Péter
is megszólal: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.” Jézus
nem rejtette véka alá, hogy ez a helyes válasz és megdicsérte Pétert,
amiért Isten hangjára figyelt, majd elhangzik a sokat idézett és még
többet vitatott mondat:
„Én pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.” (Máté 16:17)
Nemcsak számunkra, de nyilván az ókori Izraelben élők számára is egyértelmű volt, hogy a görög Petros
név követ jelent és bár azok közé tartozom, akik hiszik, hogy a
meglévőn, vagyis Jézus Krisztuson kívül más alapot senki nem vethet (Korinthus 3:11), a mondat mégis tartogatott meglepetéseket számomra.
Abban is biztos vagyok, hogy a testté
lett Szó, aki nemcsak világokat, de nyelveket is teremtett, a
szójátékok mestere is, így Péter neve sem véletlenül került a mondatba,
ugyanakkor az is egyre világosabb számomra, hogy Jézus itt nem az
egyház felépítésére vagy hierarchiájára, hanem az emberiség pár ezer
éves történelmét átszövő egyik kozmikus összefüggésre célzott, amivel a
tanítványai minden bizonnyal tisztában voltak.
Megvizsgálva
Cézárea Filippi földrajzi elhelyezkedését, kiderül, hogy milyen
sziklára utalhatott Jézus. Cézárea Filippi az Ószövetség idején
Básánként, vagyis a „kígyó helye” néven ismert területen feküdt, a
Hermon hegy lábánál, amit annak idején két óriás király, Óg és Szíhón, a
hírhedt Refaim és Anakim leszármazottai uraltak. Főbb városaikat,
Edreit és Astárótot, az ókori Ugaritból fennmaradt rovásírásos táblák is
említik.
A lényeg, hogy a helyszín mindenki
számára ismert volt az ókori keleten. Egy időben a Pán-kultusz
központjának számított és itt állt Zeusz egyik temploma is, akinek
földi megtestesítőjét Augusztus Cézárban látták a Jézus idején élt
rómaiak.
Történészek szerint egykor 20 pogány templom állt Hermon hegyén és környékén(Arav, “Hermon, Mount (Place),” 159.o).
“Történészek szerint egykor 20 pogány templom állt Hermon hegyén és környékén”
Ugarit lakói szerint Edrei és Astárót
jelképezték az alvilág bejáratát, vagyis a „pokol kapuit”. A
tanítványok szemében Básán egyértelműen gonosz, baljós hely volt. A két
szövetség közötti zsidó irodalom (például Énok 1. könyve) szerint, a
bukott angyalok is itt, a Hermon hegyen érkeztek a Földre, hogy
feleséget vegyenek maguknak az ember lányai közül(1. Mózes 6:1-4), akiknek a leszármazottait Nefilimnek hívták.
Vagyis Péter „ennél a sziklánál”, a
Hermon hegy lábánál, a „pokol kapujában” vallotta meg, hogy Jézus a
Krisztus, az Élő Isten Fia(Máté 16:16).
Jézus válasza tulajdonképpen hadüzenet
volt. Nem kérdés, hogy az egyháznak, a hívők közösségének alapja, maga
Jézus, ugyanakkor itt Jézus arra is utal, hogy „erre a sziklára”, a „pokol kapujára” építi az egyházát és az, vagyis a kapu, nem lesz képes ellenállni neki.
Sokszor hajlamosak vagyunk kizárólag
üldözöttként tekinteni az egyházra, ahol a hívők szinte kizárólag Sátán
támadásainak visszaverésével vannak elfoglalva, pedig ez nem így van.
Mióta képes például egy kapu támadni?
Egy vár vagy erődítmény esetében a kapu egyértelműen a védelem eszköze.
A jelen esetben pedig Isten királysága a támadó. Jézus ezzel a
kijelentésével személyesen adta át a hadüzenetet a címzettnek a „pokol
kapujában”. A támadás a kapu ellen irányul, ami nem lesz képes
ellenállni a rohamnak. A diadal egy kapu esetében annyit tesz, hogy épen és zárva marad. Ennek a kapunak ez nem fog sikerülni.
A pokol egy napon Sátán sírja lesz.Michael S. Heiser, The Unseen Realm, Recovering the supernatural worldview of the Bible című könyvének felhasználásával
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése