Szent
István királyunk nagy tisztelője volt a Boldogságos Szűznek. Az Ő
főünnepén, Nagyboldogszony napján végezte az ország irányítása
szempontjából egyik legfontosabb tevékenységét, a törvénykezést. A
törvénylátó napok mindig Nagyboldogasszony napjához kapcsolódtak. Szent
István halála napja is ez a nap volt. Nagyboldogasszony napján fejezte
be földi életét. Halála előtt pedig – ez közismert – Máriának
ajánlotta országát, és annak szimbólumát, a Szentkoronát.
Ezért, és más okokból is a
magyar koronát szent ereklyeként tiszteli a magyarság. Szent, mert
rajta szentek és angyalok ábrázolásai láthatók, és ezek között az
ábrázolások között ott szerepelt a Boldogságos Szűz Mária képe is,
amelyet minden bizonnyal a kalapos király uralkodása idején – nem
kizárt, hogy egyenesen az ő parancsára – távolítottak el róla, akinek
nem volt fontos sem Mária, sem pedig a Szent Korona.
A koronát a magyarság
szent ereklyeként tiszteli, egyrészt az említett okok miatt, hogy
szentek és angyalok képeivel van díszítve, másrészt, mivel több szent
király is viselte, elsőként Szent István, majd Szent László, és akit
utoljára koronáztak meg vele, IV. Károly, akit nemrég avattak boldoggá.
És voltak még más szent életű uralkodóink is, pl. Salamon és Nagy
Lajos.
A korona két részből áll,
egy alsó és egy felső részből. Ez a két rész a földi országot,
birodalmat a mennyei Jeruzsálemmel köti össze. És szent koronaként
tiszteljük az ország első közjogi jelvényét főleg azért, mert
honalapító Szent István királyunk Máriának ajánlotta. Mária a szentek
között az első. És ami Máriáé, az Jézusé is, Istené is, mert Mária
semmit sem tart meg magának, semmit sem birtokol partikulárisan, csak a
sajátjaként. Ami az övé, az mind Istené is. A királyok önmagukat Isten
képviselőinek tartották. A szentkoronával való megkoronázás egy
szentelés volt, amellyel a megkoronázott király a püspökhöz hasonló
jogokat kapott az egyházban. A magyar királyok a népet és a földet
védelmezték a hatalmasok ellen, a szentkorona, amit viseltek így az
igazságosság élő szimbólumává is vált. A Szentkorona Tan szerint az
ország földje elidegeníthtetetlen, a Szentkorona tulajdonát képezi.
Senki más tulajdonosa nem lehet, legfeljebb használója. És ennek
különleges jelentősége van éppen a mai globalizációs világban, ahol csak
adják veszik a földeket országhatároktól függetlenül.
Egyetlen más koronát sem
tisztelnek annyira szent ereklyeként, mint éppen a magyart. Ennek okait
már láttuk. Mivel Szent István Máriának ajánlotta, ezért a Szentkorona
igen gazdag tartalmat hordoz. Mivel a Szentkorona Márián keresztül
Krisztusé, ezért hasonló ahhoz a koronához, amit Krisztus őse, Dávid
király viselt. Magában hordoz valamit a pápai korona jelentéséből is,
hiszen az Krisztus utódainak a koronája, és a pápától kapta annak
idején Szent István. Az újabb kutatások szerint csak visszakapta, mert
eredetileg is a magyarság tulajdonában volt, akkor készült, amikor a
magyarság a Fekete-tenger mellett tartózkodott. Nagy Károly hódításai
során kerülhetett az ő birodalmába, és ezzel a koronával temették el.
És miután sírját felbontották került elő ez a korona, és így nyújthatta
be rá igényét mint jogos tulajdonára Szent István király.
Magában hordozza a magyar
Szentkorona Jézus tövis koronáját. És azt is mondhatjuk, hogy Krisztus
győzelmi koronája is a magyar Szentkorona, amellyel a világ királyaként
uralkodik. Ott is látható rajta Krisztus Pantokratorként.
Több ábrázolás is van
országszerte, amelyeken Mária a magyar Szentkoronával a fején látható. A
kereszténység 2000 éves jubileumán a magyar koronázó templomban, a
budavári Mátyás templomban Mária szobrát megkoronázták a Szentkorona
hiteles másolatával, amelyet gyalogos zarándoklaton vittek el a
pápának, hogy áldja meg.
A magyarság úgy tiszteli
Máriát, mint királynőjét. Ő az az asszony, aki ott szerepel már a
Szentírás első lapjain, és győztes asszonyként, ő az, aki széttiporja a
sátán fejét. A magyarság harcias nép. Egész történelmén végighúzódnak a
harcok. Mária képe évszázadokon át ott díszlett a harci lobogókon, Őt
Hadak Asszonyának, Törökverő Máriának szólították, a magyar királynénak
járó hódolattal hajoltak meg előtte. Ennek kifejezése a Magyarok
Nagyasszony ünnep is.
De hogy Mária a magyar nép
királynője, a magyarok Nagyasszonya, ez nemcsak régi tartalmat hordoz,
hanem, a jelenben is, a jövő alakítása szempontjából is nagyon fontos.
Éppen a Máriával, és ezáltal Krisztussal való kapcsolata miatt a
magyarság egy sajátos történelmi hivatást kapott Istentől. A pápaság
védelmezője, a kereszténység védőbástyája volt évszázadokon át. De az
kell, hogy legyen ma is, hiszen a kereszténységet ma sokkal nagyobb
veszedelem fenyegeti, mint amilyen volt annak idején a török. Az
Isten-ellenes erők ma is a megsemmisítésére törnek, és a végső nagy
harcra sorakoztak fel. És a technikai eszközök és a globalizáció által,
erre ma sokkal nagyobb az esélyük, mint a korábbi századokban. Ennek a
végső nagy harcnak, amely eldönti nemcsak a kereszténység, hanem az
egész emberiség sorsát, a mi oldalunkon a vezetője az a sátántipró
Asszony, aki egyúttal a magyarok Nagyasszonya. Az utóbbi másfél-két
évszázad eseményei, Mária-jelenései ezt a szemeink előtt kibontakozó
végső nagy küzdelmet mutatják. Ebből a szempontból igen fontos
jelentése van annak, hogy II. János Pál pápa a 2000. jubileumi évben
éppen a Magyarok Nagyasszonyának ünnepén ajánlotta, szentelte a világot
Máriának. Magyarország a máriás közösségek prototípusa. Feladata, hogy
engesztelve, szenvedve, imádkozva kiálljon a kereszténység, és a világ
védelmében, hogy annak sorsa ne a pusztulás, hanem a megmenekülés, az
Isten által elgondolt szebb jövő legyen.
Éppen napjainkban éppen a
mi szemeink előtt ez a „kereszténység védőbástyája” gondolat új
aktuális tartalmat nyer. Ismét az Iszlámmal szemben, ahogy 200 éven
keresztül már a török által képviselt Iszlámmal szemben, védelmezi most
is Magyarország Európában az élen a kereszténységet, a saját és minden
nép etnikai és vallási önazonosságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése