A Mária-tisztelet csupán a késő középkor találmánya, nem igaz? Gondold ezt újra!
Amellett, hogy milyen jelentőséget
tulajdonítanak a Szűzanyának az újszövetségi evangéliumok, az ún.
"mariológiai" tanítások Mária egyedülállóan fontos szerepéről a
megváltásban egészen a második század elejéig vezethetők vissza.
A legkorábbról ismert imádság, ami a
Szűzanyához szól, a történeti forrásokkal a Kr.u. 250 körüli évekig
vezethető vissza. Ez a híres Sub tuum, amit sokan az "Oltalmad alá futunk" kezdetű énekből ismerünk.
Az imádság szövege magyarul:
Oltalmad alá futunk,
Istennek szent Szülője,
könyörgésünket meg ne vesd
szükségünk idején.
Hanem oltalmazz meg minket
minden veszedelemtől,
ó dicsőséges és áldott Szűz.
Az eredetileg görögül írt imát a III.
században a kopt (ortodox) karácsonyi liturgiában mondták. Ma a kopt, a
bizánci, az ambrózián, és a latin liturgiákban is szerepel.
Fontos megjegyezni, hogy a Kr.u. 250
körüli dátum csupán az, ameddig ez az ima a forrásokkal visszavezethető.
Ez tehát nem jelenti azt, hogy ez az ima korábban nem létezett, ahogy
azt sem, hogy Mária kiemelt tisztelete ne létezett volna már ennél
korábban is. Azt viszont valóban jelenti, hogy a Mária-tisztelet
legalább Kr.u. 250-től már létezett az Egyházban!
Lényeges az is, hogy a Kr.u. 250-es
dátummal a Mária-tisztelet már két évtizeddel Konstantin császár
születése előtt kimutatható az Egyházban - Konstantin ugyanis 272-ben
született, és csak 306-ban lett császár. Ez ellentmond tehát annak a
tévtanításnak, hogy Mária tisztelete csupán annak köszönhető, hogy
Konstantin császár pogány elemeket és gyakorlatokat olvasztott az
Egyházba.
Mária kiemelt tisztelete egyértelműen
visszavezethető a korai Egyházig. Ne féljünk tehát a nehéz időkben a
Miasszonyunkhoz, az Urunk és Megváltónk Jézus Krisztus Édesanyjához
fordulni segítségért!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése